Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Båda måste inte ha tillsvidareanställningar för att beviljas lånelöfte. Men när man är uppe och nosar på en kalkyl som kommer vara gränsfall och där i princip alla era kontanta tillgångar går åt för insats/lf/pb skulle jag råda er, för er egen skull, att vänta tills ni båda har fasta tjänster.

Misstänkte det, blev chockad när jag upptäckte hur mycket medel som kan gå åt i stämpelskatt och pantbrevsavgift vid villaköp.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Hej, det här är bara nästan rätt område men jag hoppas att du kanske kan svara ändå

Jag köpte en lägenhet för ett halvår sedan. Banken och bostadsrättsföreningen skickar konstant påminnelser till VARANDRA om att pantsättningen inte skett än.

Är det något jag aktivt måste ta tag i? Jag har ringt banken en gång men aldrig fått ett svar. Är inflyttad, har fått lånet och betalar av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zann:

Hej, det här är bara nästan rätt område men jag hoppas att du kanske kan svara ändå

Jag köpte en lägenhet för ett halvår sedan. Banken och bostadsrättsföreningen skickar konstant påminnelser till VARANDRA om att pantsättningen inte skett än.

Är det något jag aktivt måste ta tag i? Jag har ringt banken en gång men aldrig fått ett svar. Är inflyttad, har fått lånet och betalar av detta.

Nej, så länge du har uppgett rätt lägenhetsnummer så är det ingenting som jag tycker att du borde behöva ta tag i själv. Det händer ju då och då att lägenhetsnummer eller liknande blir fel och att pantsättningen inte blir godkänd hos föreningen men det skulle jag aldrig lägga på kunden att åtgärda.

Permalänk
Medlem

Hej,

Trevligt att ha någon att kunna fråga om sådana här saker... ska ta mitt första lån här i dagarna och känner mig lite vilse

Fast tjänst
Inkomst: 25 000 brutto
sparad buffert: 80 000
Nuvarande lägenhet värderad till 600 000 (inget lån)

Ska köpa en ny lägenhet för 1 100 000, fått lånelöfte från banken. Kommer gå in med 30% i kontantinsats, från försäljning av nuvarande. Banken hjälper till med överbryggningslån/handpenningslån.

Budget efter köp av ny:
Hyra + lån (listränta): 7080
Försäkring: 300
Mobil: 500
Facket + akassa: 337
Bil: 1000
CSN: 600
Totalt: ~ 9800
+ mat

Har lönekonto på banken i fråga.

(är också delägare i ett hus (1/4) + en stuga (1/3) som tillsammans är värderade till 2,5 miljoner om det spelar någon roll)

Vad kan jag satsa på att få för ränta på bolånet med dessa förutsättningar?

Permalänk
Medlem

Har också en fråga; blivit aktuellt att flytta nu närmre jobbet (så jag slipper bil)

Hur mycket bör man ta i lånelöfte utöver utropspriset? (man behöver väl inte utnyttja allt?)
Är det så långt plånboken orkar?

Har noll kronor sparat så blir blankolån plus vanligt bolån.

Men bör man ta ett lånelöfte till det dubbla åtminstone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av handzar:

Hej,

Trevligt att ha någon att kunna fråga om sådana här saker... ska ta mitt första lån här i dagarna och känner mig lite vilse

Fast tjänst
Inkomst: 25 000 brutto
sparad buffert: 80 000
Nuvarande lägenhet värderad till 600 000 (inget lån)

Ska köpa en ny lägenhet för 1 100 000, fått lånelöfte från banken. Kommer gå in med 30% i kontantinsats, från försäljning av nuvarande. Banken hjälper till med överbryggningslån/handpenningslån.

Budget efter köp av ny:
Hyra + lån (listränta): 7080
Försäkring: 300
Mobil: 500
Facket + akassa: 337
Bil: 1000
CSN: 600
Totalt: ~ 9800
+ mat

Har lönekonto på banken i fråga.

(är också delägare i ett hus (1/4) + en stuga (1/3) som tillsammans är värderade till 2,5 miljoner om det spelar någon roll)

Vad kan jag satsa på att få för ränta på bolånet med dessa förutsättningar?

Inte nån direkt risk att låna ut pengarna men samtidigt är du själv och intjäningen blir inte så stor i och med att lånet är tämligen litet. Säg 1,45% kanske?

Skrivet av JeanC:

Har också en fråga; blivit aktuellt att flytta nu närmre jobbet (så jag slipper bil)

Hur mycket bör man ta i lånelöfte utöver utropspriset? (man behöver väl inte utnyttja allt?)
Är det så långt plånboken orkar?

Har noll kronor sparat så blir blankolån plus vanligt bolån.

Men bör man ta ett lånelöfte till det dubbla åtminstone?

Det dubbla är säkert onödigt men sök så högt du skulle kunna tänka dig att köpa, du behöver ju absolut inte använda hela beloppet. Tänk över om det är läge att köpa med obefintlig buffert/sparade medel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Har noll kronor sparat så blir blankolån plus vanligt bolån.

Tänk på att det tillkommer kostnader för lagfart och pantbrev. Kanske inte så lätt att få låna till dessa?

Permalänk
Medlem

@Kakann

Hej

Kul att du fortfarande hjälper folk!

Frågade dig för ett tag sedan vad du trodde om räntor osv på min lgh, du var inte helt fel ute. Vill minnas att du uppskatta att jag skulle landa runt 1,45%.

Lgh är värderad (i dagarna) till 2,3 miljoner, har ett stort lån på 820k med ränta 1,61% samt ett mindre lån på 80k bundet på 1,35%

För ett tag sen pratade jag med min bank i ett annat ärende, så erbjöd sig den kvinnan jag prata med att "fixa mina lån", varpå jag undra vilken ränta osv hon tänkte sig. Då erbjöd hon 1,6% (samma som jag band på för 3 år sedan), sedan såg kvinnan att jag hade ett tilläggslån där jag har ränta på 1,35% och konstaterade glatt att den räntan hade jag ALDRIG fått av henne.

Jag fick en liten olustig känsla så avböjde därför hennes erbjudande och bokade istället en tid med min vanliga bankkvinna som jag talade med igår. Hon fixade lätt ned mitt lån till 1,33% (3 månaders) alt 1,27% om jag skulle välja att binda det på 3 år igen.

Så frågan är: Har olika personer på banken olika möjlighet för att ge rabatter, eller är min bankkvinna bara snäll?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

@Kakann

Hej

Kul att du fortfarande hjälper folk!

Frågade dig för ett tag sedan vad du trodde om räntor osv på min lgh, du var inte helt fel ute. Vill minnas att du uppskatta att jag skulle landa runt 1,45%.

Lgh är värderad (i dagarna) till 2,3 miljoner, har ett stort lån på 820k med ränta 1,61% samt ett mindre lån på 80k bundet på 1,35%

För ett tag sen pratade jag med min bank i ett annat ärende, så erbjöd sig den kvinnan jag prata med att "fixa mina lån", varpå jag undra vilken ränta osv hon tänkte sig. Då erbjöd hon 1,6% (samma som jag band på för 3 år sedan), sedan såg kvinnan att jag hade ett tilläggslån där jag har ränta på 1,35% och konstaterade glatt att den räntan hade jag ALDRIG fått av henne.

Jag fick en liten olustig känsla så avböjde därför hennes erbjudande och bokade istället en tid med min vanliga bankkvinna som jag talade med igår. Hon fixade lätt ned mitt lån till 1,33% (3 månaders) alt 1,27% om jag skulle välja att binda det på 3 år igen.

Så frågan är: Har olika personer på banken olika möjlighet för att ge rabatter, eller är min bankkvinna bara snäll?

Det tror jag inte, hos oss har alla samma mandat men vissa ger i allmänhet bättre villkor än andra. Vissa är också betydligt snällare med blancolån om man inte har hela kontantinsatsen, här vet jag att några säger blankt nej till allt.

Permalänk

Tja @Kakann

Ska bygga hus i vår och har 2.5% ränta på byggkrediten.
Är det bra eller dåligt? Är det värt att ringa runt och jaga bättre ränta?
Bygglov, startbesked med mera är klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneattack:

Tja @Kakann

Ska bygga hus i vår och har 2.5% ränta på byggkrediten.
Är det bra eller dåligt? Är det värt att ringa runt och jaga bättre ränta?
Bygglov, startbesked med mera är klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Jobbar inte med byggnadskrediter själv och vet väldigt lite hur det ser ut hos andra banker, normalt ränteläge hos oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneattack:

Tja @Kakann

Ska bygga hus i vår och har 2.5% ränta på byggkrediten.
Är det bra eller dåligt? Är det värt att ringa runt och jaga bättre ränta?
Bygglov, startbesked med mera är klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju länge sen så kanske inte helt jämförbart, men jag hade 1,35% när jag byggde 2008/2009.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

ska man ange hel lön (fast +rörlig del) eller bara den fasta? har hittils alltid fått hela den rörliga bonus biten varje månad i ett år sen jag fick den som extra. den rörliga biten är ca +10% i lön. för att få hela röliga måste jag jobba minst 90% varje månad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

ska man ange hel lön (fast +rörlig del) eller bara den fasta? har hittils alltid fått hela den rörliga bonus biten varje månad i ett år sen jag fick den som extra. den rörliga biten är ca +10% i lön. för att få hela röliga måste jag jobba minst 90% varje månad

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska väll alltid ange den fasta. Men du skulle kunna ta ett snitt av det senaste året och ange det som lön.

Men du är ju alltid bara garanterad den fasta lönen. Mycket som kan hända och har du räknat med att tjäna 10% till och inte gör det kanske du sitter där med en för dyr lägenhet/hus istället.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

@Kakann

Hej

Kul att du fortfarande hjälper folk!

Frågade dig för ett tag sedan vad du trodde om räntor osv på min lgh, du var inte helt fel ute. Vill minnas att du uppskatta att jag skulle landa runt 1,45%.

Lgh är värderad (i dagarna) till 2,3 miljoner, har ett stort lån på 820k med ränta 1,61% samt ett mindre lån på 80k bundet på 1,35%

För ett tag sen pratade jag med min bank i ett annat ärende, så erbjöd sig den kvinnan jag prata med att "fixa mina lån", varpå jag undra vilken ränta osv hon tänkte sig. Då erbjöd hon 1,6% (samma som jag band på för 3 år sedan), sedan såg kvinnan att jag hade ett tilläggslån där jag har ränta på 1,35% och konstaterade glatt att den räntan hade jag ALDRIG fått av henne.

Jag fick en liten olustig känsla så avböjde därför hennes erbjudande och bokade istället en tid med min vanliga bankkvinna som jag talade med igår. Hon fixade lätt ned mitt lån till 1,33% (3 månaders) alt 1,27% om jag skulle välja att binda det på 3 år igen.

Så frågan är: Har olika personer på banken olika möjlighet för att ge rabatter, eller är min bankkvinna bara snäll?

Får man fråga vad för övrigt engagemang du har i banken samt vilken bank det är? Låter som du fått väldigt bra villkor med så lågt lån!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

@Kakann

Hej

Kul att du fortfarande hjälper folk!

Frågade dig för ett tag sedan vad du trodde om räntor osv på min lgh, du var inte helt fel ute. Vill minnas att du uppskatta att jag skulle landa runt 1,45%.

Lgh är värderad (i dagarna) till 2,3 miljoner, har ett stort lån på 820k med ränta 1,61% samt ett mindre lån på 80k bundet på 1,35%

För ett tag sen pratade jag med min bank i ett annat ärende, så erbjöd sig den kvinnan jag prata med att "fixa mina lån", varpå jag undra vilken ränta osv hon tänkte sig. Då erbjöd hon 1,6% (samma som jag band på för 3 år sedan), sedan såg kvinnan att jag hade ett tilläggslån där jag har ränta på 1,35% och konstaterade glatt att den räntan hade jag ALDRIG fått av henne.

Jag fick en liten olustig känsla så avböjde därför hennes erbjudande och bokade istället en tid med min vanliga bankkvinna som jag talade med igår. Hon fixade lätt ned mitt lån till 1,33% (3 månaders) alt 1,27% om jag skulle välja att binda det på 3 år igen.

Så frågan är: Har olika personer på banken olika möjlighet för att ge rabatter, eller är min bankkvinna bara snäll?

Stort lån på 820k Cute

Jag är totalkund hos SHB. Då pratar vi allt utom pensionssparande för mig själv, eftersom mitt företag hanterar det.
I sommar hade jag 1.6% ränta, på ca 2.6m i lån.
Kollade lite runt och sbab erbjöd mig 1.3% i ränta. Skickade mail till min bankkontakt, och fick 1.3% direkt, utan någon förhandling.
Skall nämnas att lägenhetsvärde har dubblats på 6 år. 5.5m fick jag ett år sedan, säkert en del lägre nu, men gott över 2.5m som vi betalade i 2011. Sen har man lite billån, etc. Amorterar ca 200k per år, nu som ingen är mamma/pappaledig.

Så om du inte får det du vill ha, shoppa runt, byta bank är lätt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

ska man ange hel lön (fast +rörlig del) eller bara den fasta? har hittils alltid fått hela den rörliga bonus biten varje månad i ett år sen jag fick den som extra. den rörliga biten är ca +10% i lön. för att få hela röliga måste jag jobba minst 90% varje månad

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom den rörliga delen är så pass liten skulle iaf jag räkna med din grundlön, men anger du samma lön som du taxerar tvivlar jag på att du ens kommer få frågan.

Skrivet av SIEMPRE:

Får man fråga vad för övrigt engagemang du har i banken samt vilken bank det är? Låter som du fått väldigt bra villkor med så lågt lån!

Det verkar bra!

Skrivet av zeleni:

Stort lån på 820k Cute

Jag är totalkund hos SHB. Då pratar vi allt utom pensionssparande för mig själv, eftersom mitt företag hanterar det.
I sommar hade jag 1.6% ränta, på ca 2.6m i lån.
Kollade lite runt och sbab erbjöd mig 1.3% i ränta. Skickade mail till min bankkontakt, och fick 1.3% direkt, utan någon förhandling.
Skall nämnas att lägenhetsvärde har dubblats på 6 år. 5.5m fick jag ett år sedan, säkert en del lägre nu, men gott över 2.5m som vi betalade i 2011. Sen har man lite billån, etc. Amorterar ca 200k per år, nu som ingen är mamma/pappaledig.

Så om du inte får det du vill ha, shoppa runt, byta bank är lätt.

SBAB ger bra räntor till de som är lågt belånade, de brukar inte alls se lika mycket på den totala intjäningen som många andra aktörer gör. Som du säger är det jäkligt mycket enklare att byta bank än vad folk tror, det är inte mycket man behöver göra själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Får man fråga vad för övrigt engagemang du har i banken samt vilken bank det är? Låter som du fått väldigt bra villkor med så lågt lån!

Jag har Länsförsäkringar Bank.

Utöver mina lån, så har jag även mitt lönekonto där, lite pensionssparande samt lite övrigt sparande. Kör även hemförsäkring och tidigare bilförsäkring genom dem då de automatiskt ger 25% rabatt om man är "guldkund".

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Kan man byta medlåntagare efter att medlåntagaren stått på lånet 2-3 år men egentligen inte vill det längre? Men man har en annan som absolut kan gå in och "ta den rollen".

Ursprungliga låntagaren är för tillfället student (och kommer förbli kommande ~5 åren) och klarar därför inga kalkyler för att ta över lånet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Stort lån på 820k Cute

Jag är totalkund hos SHB. Då pratar vi allt utom pensionssparande för mig själv, eftersom mitt företag hanterar det.
I sommar hade jag 1.6% ränta, på ca 2.6m i lån.
Kollade lite runt och sbab erbjöd mig 1.3% i ränta. Skickade mail till min bankkontakt, och fick 1.3% direkt, utan någon förhandling.
Skall nämnas att lägenhetsvärde har dubblats på 6 år. 5.5m fick jag ett år sedan, säkert en del lägre nu, men gott över 2.5m som vi betalade i 2011. Sen har man lite billån, etc. Amorterar ca 200k per år, nu som ingen är mamma/pappaledig.

Så om du inte får det du vill ha, shoppa runt, byta bank är lätt.

820k kr är väl ändå runt 2 bruttoårslöner för medelsvensson? Bör väl absolut ses som myclet pengar.

För all del finns det de som stormtrivs på jobbet. Men om än, 2 år av stämpla in på stämpelklockan omvandlat till pengar är nog ”objektivt” rätt mkt. Eller? :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Kan man byta medlåntagare efter att medlåntagaren stått på lånet 2-3 år men egentligen inte vill det längre? Men man har en annan som absolut kan gå in och "ta den rollen".

Ursprungliga låntagaren är för tillfället student (och kommer förbli kommande ~5 åren) och klarar därför inga kalkyler för att ta över lånet själv.

Det går säkert alldeles utmärkt.

Skrivet av PlogarN97:

820k kr är väl ändå runt 2 bruttoårslöner för medelsvensson? Bör väl absolut ses som myclet pengar.

För all del finns det de som stormtrivs på jobbet. Men om än, 2 år av stämpla in på stämpelklockan omvandlat till pengar är nog ”objektivt” rätt mkt. Eller? :s

Skickades från m.sweclockers.com

Sett som bolå skulle jag inte säga att det är speciellt mycket, det finns många städer där det inte ens räcker till en etta med kokvrå.

Permalänk
Medlem

@kakann

Hur funkar det när man skriver över lån? Gäller amorteringskraven från idag eller dom gamla? Jag och min sambo ska gå isär och jag kommer köpa ut henne. Jag har precis börjat plugga och vill därför behålla den amortering vi har idag.

Enligt min bankman skulle jag få dom "nya" kraven på 2% årligen. Tycker amortering är bra men eftersom jag pluggar så kommer det bli tight budget även utan dom 2%

Vill helst inte sälja eftersom marknaden gått ner och jag tror att om ja väntar så kommer den vara värd mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@logrell: Har du kontrollerat så att banken godkänner dig som enda låntagare på hela beloppet? Det är ju första problemet.

Att "skriva över" lån innebär att man lägger upp det på nytt, alltså gäller de nya reglerna. Det är min erfarenhet iaf.

Gällande marknaden och priser så tror jag personligen att marknaden kommer vara osäker de närmaste tre till fem åren, så vänta dig inga uppgångar innan dess. Senaste åren har sett bland de största uppgångarna i historien, så att förvänta sig att marknaden skulle vända uppåt snabbt igen efter en den väldigt modesta nergång som varit är att vara överdrivet optimistisk.

Är det tight även utan 2% i amortering, vad ska du göra om räntan går upp 3 eller mer? Förra lånet jag skrev om låg på 4,42% Det är inte så längesedan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@logrell: Har du kontrollerat så att banken godkänner dig som enda låntagare på hela beloppet? Det är ju första problemet.

Att "skriva över" lån innebär att man lägger upp det på nytt, alltså gäller de nya reglerna. Det är min erfarenhet iaf.

Gällande marknaden och priser så tror jag personligen att marknaden kommer vara osäker de närmaste tre till fem åren, så vänta dig inga uppgångar innan dess. Senaste åren har sett bland de största uppgångarna i historien, så att förvänta sig att marknaden skulle vända uppåt snabbt igen efter en den väldigt modesta nergång som varit är att vara överdrivet optimistisk.

Är det tight även utan 2% i amortering, vad ska du göra om räntan går upp 3 eller mer? Förra lånet jag skrev om låg på 4,42% Det är inte så längesedan.

Jadå, det är godkänt och klart. Nej håller egentligen med om allting du säger. Alltså jag kommer ha råd att bo kvar tills jag pluggat klart. Kruxet är att det kommer ryka från sparkonton. Sen är väl amortering ändå ett sparande i sig så kanske bara jag som blir lite snål och inte vill betala närmre 10k för boende när jag pluggar.
Med amorteringen idag ca 8k.

Jag blir klar i skolan juni 2019 så tror inte att räntan har hunnit stiga till några 4-5% tills dess.

Det enda rätta kanske vore att sälja och köpa en mindre lägenhet med mindre hyra. Men trivs väldigt bra och bättre läge går knappt att få.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur går snacket kring nya amorteringskravet?
Med en gräns på 4,5(?) gånger årsinkomst som sen kräver mer amortering så lärt ju bankerna behöva bli mer restriktiva kring hur mycket en random person kan låna?

Detta i sin tur -borde- då kunna leda till mer avkylda budgivningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur går snacket kring nya amorteringskravet?
Med en gräns på 4,5(?) gånger årsinkomst som sen kräver mer amortering så lärt ju bankerna behöva bli mer restriktiva kring hur mycket en random person kan låna?

Detta i sin tur -borde- då kunna leda till mer avkylda budgivningar?

I det stora hela så tror jag inte det gör så extremt stor skillnad tror inte det är så många som ligger över 4,5 ggr sin inkomst. Tror att många banker knappt beviljar dom summorna ändå.
I mitt fall fick jag lånelöfte på straxt under dom 4,5 ggr min årsinkomst jag hade innan jag började plugga.

Så för mig handlar det om att jag inte vill ha det "ny gamla" amorteringskravet som kom maj 2016(?)
Vilket när jag tänker efter är korkat då jag är för amortering.

Haha kul att man tänker annorlunda när det väl blir en själv det gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

I det stora hela så tror jag inte det gör så extremt stor skillnad tror inte det är så många som ligger över 4,5 ggr sin inkomst. Tror att många banker knappt beviljar dom summorna ändå.
I mitt fall fick jag lånelöfte på straxt under dom 4,5 ggr min årsinkomst jag hade innan jag började plugga.

Så för mig handlar det om att jag inte vill ha det "ny gamla" amorteringskravet som kom maj 2016(?)
Vilket när jag tänker efter är korkat då jag är för amortering.

Haha kul att man tänker annorlunda när det väl blir en själv det gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

I Stockholm kan jag lova att det är flera som ligger över 4,5ggr sin inkomst

För bara 1-3 år sedan kunde man ju låna typ oändligt bara man hade 10-15% insats.
Så du kunde låna bra mycket mer än du kan nu.

Nu drabbas ju inte dessa personer förrän de byter bank eller säljer och köper nytt eller gör någon ändring på lånet.
Men är nog en hel del som kan drabbas.

Det är iofs ganska bra med den här regeln (om man inte äger bostad idag) då det borde stabilisera marknaden.
Dock är det lite tråkigt när man själv sitter på en lägenhet

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

@kakann

Hur funkar det när man skriver över lån? Gäller amorteringskraven från idag eller dom gamla? Jag och min sambo ska gå isär och jag kommer köpa ut henne. Jag har precis börjat plugga och vill därför behålla den amortering vi har idag.

Enligt min bankman skulle jag få dom "nya" kraven på 2% årligen. Tycker amortering är bra men eftersom jag pluggar så kommer det bli tight budget även utan dom 2%

Vill helst inte sälja eftersom marknaden gått ner och jag tror att om ja väntar så kommer den vara värd mer

Skickades från m.sweclockers.com

Där kör vi omläggning internt så du ska inte behöva omfattas av de nya kraven, sen är så klart din bank fri att sätta vilka regler de känner att de vill. Lagstiftningen är endast minimumgränser.

Skrivet av BasseBaba:

Hur går snacket kring nya amorteringskravet?
Med en gräns på 4,5(?) gånger årsinkomst som sen kräver mer amortering så lärt ju bankerna behöva bli mer restriktiva kring hur mycket en random person kan låna?

Detta i sin tur -borde- då kunna leda till mer avkylda budgivningar?

Där är säkert någon från Stockholm eller Göteborg bättre på att svara, här i Umeå klarar sig många under den gränsen även om villorna gärna kostar ca. 4 mkr. Vår kvar-att-leva-på-kalkyl kommer nu att räkna 3% amortering istället för 2% om man ligger över 450% belåning sett mot bruttoinkomst så det kommer helt klart göra viss skillnad.

Skrivet av logrell:

I det stora hela så tror jag inte det gör så extremt stor skillnad tror inte det är så många som ligger över 4,5 ggr sin inkomst. Tror att många banker knappt beviljar dom summorna ändå.
I mitt fall fick jag lånelöfte på straxt under dom 4,5 ggr min årsinkomst jag hade innan jag började plugga.

Så för mig handlar det om att jag inte vill ha det "ny gamla" amorteringskravet som kom maj 2016(?)
Vilket när jag tänker efter är korkat då jag är för amortering.

Haha kul att man tänker annorlunda när det väl blir en själv det gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du underskattar dess effekt en del, även om många utanför Stockholm och Göteborg klarar sig under gränsen så är de städerna "dragloken" för bostadsmarknaden. Går det upp/ner mycket där följer gärna marknaden som helhet det.

Till er som skickar långa PM med frågor etc., det orkar jag inte sätta mig in i tillräckligt för att ge bra svar. Ofta saknas en hel del information och jag har inte tid/ork/lust att köra kedjor med svar.

Permalänk
Medlem

Folk har sagt till mig om man är Statiligt anställd har man lättare att få Bolån är det sant?

Sen är jag i hus köp tankar just nu.
Men eftersom jag är bara 22 så har jag inte kontant instatsen just nu. Men är det lätt att låna till kontantinsatsen + bolånet (Husen runt här kostar mellan 500-800kkr)?

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Folk har sagt till mig om man är Statiligt anställd har man lättare att få Bolån är det sant?

Sen är jag i hus köp tankar just nu.
Men eftersom jag är bara 22 så har jag inte kontant instatsen just nu. Men är det lätt att låna till kontantinsatsen + bolånet (Husen runt här kostar mellan 500-800kkr)?

Nej, jag gör ingen skillnad om man är anställd statligt, kommunalt eller privat. Jag skulle inte rekommendera dig att låna till både kontantinsats och hus även om det kanske går att lösa. Priserna tyder på att du inte har ett speciellt stort sparande så det kan ju bli problematiskt om någonting oväntat händer med huset (byta tak för 150k eller liknande). Spara istället blancolåneutrymmet till nödlägen!