Tävla och vinn ett Geforce GTX 1080 Ti med bredbandsleverantören Ownit

Permalänk
Melding Plague

Tävla och vinn ett Geforce GTX 1080 Ti med bredbandsleverantören Ownit

Under rådande grafikkortsbrist kommer Ownit till undsättning med en ny tävling för SweClockers medlemmar, som får chansen att vinna ett Asus Geforce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det hade varit trevligt om leverantören kunde erbjuda en bra router. Förslagsvis en låda som kör dd-wrt eller något open source alternativ. Oftast får man ju ganska dålig hårdvara och begränsad mjukvara.
Eller varför inte en router med ett gui för att väldigt enkelt hantera sin vpn. Vet att det är många som har problem med att lyckas konfigurera det själva på sin router.

Varierande hastighet, beroende på tid. På vardagarna när man inte är hemma kan hastigheten gå ner till t ex 10Mbit/s för att sedan öka på kvällarna och helgerna. Tänkte att denna kunde ge lite billigare abonnemang kanske.

Det hade varit schysst att kunna se hur mycket data man gör av med varje månad för att se om man behöver mer på sitt konto.

Permalänk
Medlem

"Turboknapp"

Vore häftigt om man kunde aktivera en orimligt hög nedladdningshastighet under en begränsad tid, till exempel 1-2 timmar / månad. Perfekt om man ska ladda ned ett spel på 45 GB, som jag gjorde häromdagen.

Som engångstjänst kanske det är värt några tior. Och sen ingår det alltid en "turbo" per månad.

Permalänk
Medlem

Webbserver inkl. SQL databas. Vissa erbjuder detta redan, eller iaf delar av det. Kan vara trevligt om du inte har t.ex. en RPI eller dylikt hemma.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

En ISP baserad adblock hade varit något jag gärna hade betalt för. Att få det implementerat över alla sina enheter på nätverket vore fantastiskt skönt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En lågping-tjänst hade varit fint för de som spelar. Där ens trafik körs genom lite snabbare hårdvara eller liknande. Vet inte om det är tekniskt och juridiskt möjligt men ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

En ISP baserad adblock hade varit något jag gärna hade betalt för. Att få det implementerat över alla sina enheter på nätverket vore fantastiskt skönt.

Finns alternativ till detta idag, inte på isp nivå dock. Kolla in https://pi-hole.net/

Permalänk
Medlem

En smidig, genomtänkt och snyggt paketerad lösning för fjärråtkomst/fjärrskrivbord.

En kombinerad remote desktop-klient, VPN-tjänst och (mindre) molnlagring.

* Aktivera tjänsten på din dator hemma, enkla inställningar för vad som ska vara tillgängligt, kanske NÄR det ska vara tillgängligt också. Så kan tjänsten starta och stänga av datorn vid angivna tider (eller aktivera wake-on-lan).

* När du sedan är på skolan/bussen/jobbet/bilen/kompisen eller liknande och vill ha åtkomst till din dator hemma kör du bara igång tillhörande app i telefonen/surfplattan eller program på en PC, anger inloggningsuppgifter och VIPS är du ansluten till datorn hemma via kypterad VPN.

* En mindre molnlagring kanske är smidigt för att dela filer enkelt. Eller så är bara Google Drive integrerat.

Detta går att göra idag såklart, men det är en hel del inställningar som ska ordnas, både på källdatorn och i routern för remote desktop och sedan ska dessutom wake-on-lan konfas och en VPN-tjänst ska upprättas/köpas för att göra det hela säkert.

Gå säkert att marknadsföra på ett vettigt sätt och borde inte kosta så farligt mycket att sätta upp.

Jag kan tänka mig att en sådan tjänst kan säljas antingen separat för kanske 79 kr/mån (släng på några GB molnlagring för att göra tjänsten mer attraktiv kanske), eller ingå i ett dyrare abonnemang som incitament.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Jag skulle vilja föreslå något som många abonnenter brottas med och det är tillgång till alla mediatjänster. Du ska ha ett Netflix-konto, Viaplay, HBO, Storytel, Bookbeat, TV4-play (Cmore), Dplay, Spotify etc. utgifter som inte känns särkilt stora i sig själva (månadskostnad) men som faktiskt sammantaget blir ganska rejäla. Varpå jag tycker att det borde finnas en tjänst som ger dig tillgång till alla (eller de mest populära åtminstone) där kunden betalar en pott säg 299kr och leverantören av tjänsten fördelar sedan ut delar av intäkten till de tjänster kunden använt mest - minst, om jag inte lyssnat på Spotify en månad så får de heller ingen ersättning utan den går till TV4 som levererat sju säsonger av en serie jag fått för mig att se från början till slut just denna månad. Enkelt, eller hur?

Permalänk

En simpel sak skulle vara en garanti för att allt fungerar som det skall hela tiden, samt att vara öppen med vad som gäller om tjänsten skulle bli otillgänglig, detta är väldigt suddigt och otydligt med de flesta ISP:er, och jag skulle lätt betala 10-20% extra för det, beroende på vad villkoren är. Jag hoppas på att detta skulle minska problemen som finns med downtime och eftersom man inte vet vad som gäller vid sådana situationer kan man inte göra något åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaco8:

Vore häftigt om man kunde aktivera en orimligt hög nedladdningshastighet under en begränsad tid, till exempel 1-2 timmar / månad. Perfekt om man ska ladda ned ett spel på 45 GB, som jag gjorde häromdagen.

Som engångstjänst kanske det är värt några tior. Och sen ingår det alltid en "turbo" per månad.

Haha det är ju riktigt clever och självklart när man hör det! Vore mega, och är dessutom en rolig grej att köra igång så att säga!

Permalänk

Lagring av data från enheter

Hej

Jag tycker det skulle finnas ett mervärde om man skulle kunna backa up enheter såsom mobiltelefoner, ipads, datorer oberoende av märke. iCloud är en bra tjänst men begränsningar i antal GB. Idag betalar vi för utökat utrymme för flera telefoner samt har köpt en timecapsule.

Allt i ett tjänst, om man byter telefon till annan tillverkare. Datorer oavsett Mac/PC.

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

För mig handlar det mest om kundtjänst. På grund av hetsen kring fiberutbyggnaden så har det varit redigt mycket fusk där man lägger fiberkabeln på tok för nära ytan, vilket betyder att den kommer grävas eller till och med köras av oftare än man tror. Och när internet dör blir man galen.
När detta händer så ska Ownit veta att internet har dött och varför det har dött, och de ska veta det riktigt snabbt (max 10 minuter senare). När detta händer ska jag få ett SMS, eller någonting på Facebook, eller ett pling i "Ownit-appen" som säger att jag kanske har problem med internet och att Ownit undersöker varför.
I appen kan man dessutom klicka "ja jag har problem" eller "nej det funkar bra" för att Ownit ska få lättare att felsöka.
När Ownit vet vad problemet är ("död server", "avklippt kabel", etc) så säger de detta till kunden och ger statusuppdateringar samt om möjligt tidsuppskattningar till när internet hoppar igång igen.

Detta skulle helst ingå i abonnemanget, då blir det en redig anledning att välja just Ownit. En tia eller två i månaden kan det nog vara värt som merkostnad, men det borde helst ingå för då blir det som bekvämast för kunden.

Att internet dör och Bahnhof inte ens vet att jag fått problem (och alltid ger samma "testa starta om routern") när det visar sig att det inte är hos mig problemet ligger är den sak jag absolut mest stör mig på i deras abonnemang.
Det viktiga är inte att Ownit får igång internet snabbare än vad andra gör: det viktiga är att de ger riktigt bra och direkt information till kunden, för sådana statusuppdateringar gör att det känns som att det går fortare. (Och får man inga statusuppdateringar får man känslan att Bahnhof inte gör ett dugg.)

Jag tror jag läste i Illustrerad Vetenskap en gång att om du kommer till ett rödljus så känns det som du får stå jättelänge tills det blir grönt - men om du ser ljuset slå om från grönt till rött medans du närmar dig ljusen så känns det som att det går fortare, för du får ett hum om att "det händer saker". Det är lite på den vägen jag tänker kring denna funktion. Upplevd servicevilja.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig en VAS i form av cloudtjänst för IoT-enheter, likt exempelvis Telldus Live. Erbjud ett enkelt och snyggt interface dit man kan koppla upp sina strömbrytare/lampor/temperatursensorer. Som kund får man rabatt på de enheter Ownit erbjuder, eller man kan för en mindre peng hyra/prenumerera på IoT-enheter istället. I.o.m. att de connectar från det interna nätet och utåt så är kopplingen till användare redan given så allt är förkonfigurerat och man bara pluggar in så dyker de upp under Mina enheter.

Man kan med tillhörande mobilapp enkelt kolla/styra sina enheter hemma. "Glömde jag sänka värmepumpen från 25 grader till 19 innan jag åkte hemifrån?", "är katten inne eller ute?"... Möjligheterna är oändliga

Inget mer strul för de mindre insatta, kör man enheter från Ownit allt är förkonfigurerat och garanterat kompatibelt, Plug'n Play. Ännu bättre att tillhörande kostnader hamnar på bredbandsfakturan, omöjligt att missa men ändå enkelt att hålla koll.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Hur behandlar dom lagring av data?

Permalänk
Medlem

Skapa fler avtal med strömningstjänster så som Netflix, HBO Nordic m.fl. för att erbjuda sina kunder till ett lite högre pris (men lägre om man skulle registrera på varje tjänst själv). Hade t.ex. hellre skaffat ett paket med bredband + Netflix istället för bredband + TV + telefoni.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Fasta ip-adresser typ 10 kr för en extra ipv4 per månad och 1 kr för ipv6. För övrigt borde det ingå 10 stycken ipv6-adresser gratis. Problemet det löser är nör man vill komma åt sina enheter från internet utan att behöva köra icke-standard portar. Med IoT växer behovet av ipv6-adresser snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaco8:

Vore häftigt om man kunde aktivera en orimligt hög nedladdningshastighet under en begränsad tid, till exempel 1-2 timmar / månad. Perfekt om man ska ladda ned ett spel på 45 GB, som jag gjorde häromdagen.

Som engångstjänst kanske det är värt några tior. Och sen ingår det alltid en "turbo" per månad.

Detta är en väldigt god idé, men problemet ligger tyvärr även hos tjänsten du laddar ner spelet från. Håller på just att ladda ner Battlefield 1 Apocalypse DLC:n som släpptes idag via trådad 100/100 fiberlina men kommer upp i max 10 Mbit/s, och då med endast SweClockers uppe...

m -> M
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ett automatiserad säkerhetskontroll av abonnentens anslutning med rådgivning kring vad man kan och bör tänka på i säkerhetsväg, och vilka de vanligaste hålen är. Jag tror att det är en tjänst som skulle gagna många och även spara trafik och arbete för leverantören.

Jag skulle kunna betala antingen en månadsavgift (60 kr) eller en engångsavgift i olika nivåer beroende på vilken rådgivning som ingår.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enkel VPN för underhållningssidor som t.ex. Netflix för att låsa upp andra utbud. All trafik går då som vanligt till ISP för att där dirigera om enbart trafiken för dessa tjänster till VPN i förvalt land. Tjänsten förväntas hållas uppdaterad för att rensa ut blockerade IP-adresser. Kan prissättes fördelaktigt mot fullskaliga VPN-tjänster då "endast" Netflix (etc) data går genom VPN. Detta ställer då heller inga krav på användarens hårdvara eller mjukvara.

--

Tillval för fullskalig IPS/brandvägg utöver router, alternativt inbyggt i router. Bör ha gränssnitt både för avancerade användare och ett mycket enkelt gränssnitt för den "vanliga" personen.

--

Supportpersonal som har väldigt god kunskap och kan hantera både kunder som knappt kan någonting om nätverk samt mer avancerade kunder. (Nu har jag ingen erfarenhet av Ownit men med min gamla ISP Comhem så var det i princip omöjligt att använda tekniska termer..)

--

SMS-notifikation vid driftstörningar som påverkar en själv, både planerade och oplanerade.

--

Packet-loss garanti samt åtgärder av detta.

--

Beräkningskraft som en tjänst. T.ex. tog det mig >20 dagar att konvertera mitt anime bibliotek från h.264 till h.265. Skulle nog kunna tänka mig att betala för en tjänst som kan fixa det på <7 dagar istället.

Permalänk
Inaktiv

Reklamfritt internet skulle jag ge 59kr i månaden för med tillhörande nättroll filter.

Mvh

Permalänk
Medlem

Någon form av abonnemang där hastighetsbegränsningen ignorerar streamad trafik. Kan ju vara förödande för ganers när halva släkten ska streama Netflix, Spotify, etc samtidigt. Exempelvis skulle ett 50 mbit abonnemang med dynamisk hastighet när det kommer till streaming kosta 50-100 sek mindre än ett 100 mbit abonnemang för att göra det till en lockande alternativ för höghastighetskunder men också lockande för den teknikokunnige snåla föräldern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5800X @4,85 | Kylare: Phanteks Glacier One 360 | RAM: 32GB @3800 CL14| Hårddisk: Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 960 Evo 1TB | PSU: Corsair AX860i| GPU: 3080 10GB Chassi: Fractal Design Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Finns nog många aspekter som gör att denna tjänst inte finns, MEN! IPTV-tjänst som ej kräver att man är ansluten mot er nät. Utan en IPTV-box som via internet (såklart då med valfri leverantör) återfinner era system för att kunna se ert kanal-utbud.

Skulle lätt betalat en slant extra för att få en sådan tjänst.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Haha det är ju riktigt clever och självklart när man hör det! Vore mega, och är dessutom en rolig grej att köra igång så att säga!

Ja, jag hade haft nytta av högre hastighet...ibland. Så dynamisk hastighet vore nog inte så tokigt. Men det kanske bara vi snåljåpar som inte vill betala för >=gigabit som tycker

Kanske blir det detta scenario när man klickar "turboknappen":

Permalänk
Avstängd

Blockera all trafik från SVT och ha som kvitto att man inte kan se på SVT alls, så att man slipper betala skatt för eländet..Blockera deras IP totalt till mitt hem, skulle lätt ge ISP 79:- extra i månaden istället för att ge maffian SVT detta..en billig slant att slippa propaganda.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ett säkerhetspaket som står ut över alla andra. En kombination av virusskydd och alla tillägg som ofta kommer med det. Men även möjligheten till en VPN tjänst som krypterar trafiken åt använder samt en riktigt bra molntjänst som man kan spara känslig information.

Detta ska isåfall komma som antingen ett enskilt för en användare eller om man är fler i hushållet så kan man anpassa det efter hur många som behöver detta. Möjligheten med att välja bland tjänsterna och paketera så att det passar en kunds behov skulle också vara möjligt.

Fördelen med detta är att nätbedrägerierna ökar så att ha en rejäl VAS tjänst från sin internetleverantör skulle både kunna få befintliga kunder nöjda men ändå locka andra från konkurrenterna som finns på marknaden.

Kostnadsförslag på tjänsten är svårt att kalkylera fram men i mitt tycke för 4-5 enheter cirka 200kr/mån då man har alla tjänster är i mitt tycke en "nobrainer".

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Detta är en väldigt god idé, men problemet ligger tyvärr även hos tjänsten du laddar ner spelet från. Håller på just att ladda ner Battlefield 1 Apocalypse DLC:n som släpptes idag via trådad 100/100 fiberlina men kommer upp i max 10 mb/s, och då med endast SweClockers uppe...

Du är ju nära att maxa linan om du tar emot 10MB/s med 100Mbit/s.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja ha en funktion för att kunna spruta dilophosaurus-gift i ansiktet på nättroll och CS:GO-cheaters, samt remote access till deras webcam i upp till 30 sekunder efteråt. 59 spänn per gång skulle jag tycka vara en rimlig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Router mjukvara så att man kan få lite bättre kontroll över IoT prylars säkerhet.
Det finns idag så många uppkopplade grejer att man vill lägga enheterna i olika kategorier och det relevanta här är att man ska kunna neka grupper (eller enheter) tillgång till internet. Tillåt LAN men ej WAN.
Det här går att styra redan om man är lite tekniskt lagd men för gemene man finns inte enkla verktyg för att ha koll på det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Möjlighet att på ISP nivå skapa mer direkta länkar till olika servrar. Tex Att en som spelar kan få bättre hastighet och ping mot en spelserver.

Möjlighet att på ISP nivå ställa in vilken typ av paket/program som får förtur av sin egen trafik.

Möjlighet att andra hastighet när det finns behov, en familj kanske klarar sig med 50 MBit i veckan men på helgen kanske det krävs mer.
Alternativt att man kan köpa mer hastighet en kortare period, tex när man nyss köpt ett digitalt spel och vill ladda ner det snabbt.

Egen moln lagring med högre hastighet än den man har 'vanligtvis'.

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840