Samsung avtäcker SSD-enhet med 30 TB lagringsutrymme

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Oj Oj! Dags för byte när den kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur hade du annars tänkt få plats med det? PCI-E kort tror jag ska komma det med dock.

Ah mena 3.5".. hoppades de va den bredden, har många sånna platser. ^^

Skrivet av Funlo:

Tejpa ssderna? Köper du inte chassin som har stöd för 2.5 tums enheter?

Skrivet av Dreijer:

Du kanske skall använda dig av ett chassi som inte är tillverkat under 1990-talet.

Skrivet av VadSaDu:

Floppyuttag och 5.25", dags att köpa ett nytt chassi från 2011 och uppåt?

Skrivet av Alpha77:

Jag ser att du väntar på 5 1/4" storlek.. undrar hur mycket som skulle få plats på en sådan
300-500TB ??

Man är ju ekologisk o återanvänder (tyvärr inga fancy 2.5/ssd platser då) o tar hellre tejp än köper 3.5->2.5 skenor.

Skrivet av gabriel15:

Ditt chassi har fortfarande diskettstation

jorå så atte ٩(ˊ ᴗ ˋ)و

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Ah mena 3.5".. hoppades de va den bredden, har många sånna platser. ^^

Många server diskar idag är ju 2,5" då det går in i 2U rack-servrar mycket enklare.

Skrivet av hejsann:

Man är ju ekologisk o återanvänder (tyvärr inga fancy 2.5/ssd platser då) o tar hellre tejp än köper 3.5->2.5 skenor.

Föreslår då att du för omväxlingsskulle kör gummiband. Inte för det är bättre till SSD, men det är ett alternativ till tejpen

Skrivet av anon150792:

Har inte SSD'er kortare livslängd jämfört med HDD's? tycker det ör konstigt om man köper en så stor SSD om man ska ha det till lagring, eller jag som har fel kanske? (kommer inte riktigt ihåg hur det var men har för mig det var så iaf ).

Skulle jag inte vilja påstå.

På Enterprise nivån, där de jobbar hårt är det helt klart diskar som dör, men de har ofta 10^17 i ECC, vs HDD som man ska vara glada om de ens håller 10^15 eller kanske i bästa fall 10^16. Och de har iaf 5 års garanti, även nu många gånger på konsument marknaden vs hela vägen ner till 2år på en del billiga HDDs. Men i denna nivå så jobbar de så hårt att både HDD och SSD kan dö rätt ofta.

Jag själv har tappat räkningen på hur många SSDer jag har hemma, men låt oss säga jag tror jag behöver minst alla tår och fingrar för att räkna dem, och jag har haft 4 som har dött, över en 10 års period. 2 av dem fick jag liv igen (var FW bugg, och med ny FW fungerar de än idag), och 2 av dem skickade jag tillbaka till OCZ som gav två nya diskar av annat märke (som fungerar än), så... 5% på 40 diskar på 10 år.

Min äldsta SSD är en Mtron 32GB SLC SSD och den går än idag.
Min näst äldsta Corsair P60 MLC 60GB går än idag.
Min tredje äldsta Kingston V200 MLC 60GB går än idag.
Min fjäde äldsta (som tekniskt sett är äldre än de två ovan) OCZ Core (1) 128GB sitter än i en laptop på jobb (jag donerat), och den fungerar den med.

Så... nej, jag skulle inte vilja påstå att SSD har kortare livslängd.
HDD hemma verkar dock dö som flugor efter ca 20-25k timmar.
Men det beror så klart på SSD till SSD också. Det finns dåliga märken och modeller där med, precis som med HDDs.

Med det sagt... Långtid offline lagring, skulle jag inte göra på SSD. Det är HDDs marknad än.
Men vem köper en 30TB SSD för att lägga den på hylla!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Föreslår då att du för omväxlingsskulle kör gummiband. Inte för det är bättre till SSD, men det är ett alternativ till tejpen

Uppgraderade åt en med netonet, behöll gamla chassit.. o köpte montering + win install. De körde 1 buntband på ssdn... gick å dra i höjdled.. TEJP to the rescue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Uppgraderade åt en med netonet, behöll gamla chassit.. o köpte montering + win install. De körde 1 buntband på ssdn... gick å dra i höjdled.. TEJP to the rescue.

Finns alltid kreativa sätt att "montera" en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns alltid kreativa sätt att "montera" en dator
pic*

Jorbävningssäkrad +10kr ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

"för blixtsnabb åtkomst till porren".

Smålog åt det i tunnelbanan på väg hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Om 16TB kostar 10.000$. Gissar på runt 20-25000$ vid lansering.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Fluf: Prisutvecklingen är mindre imponerande :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Tror HDD vinner då på strömlös data retention.

Borde inte Intel Optane slå båda på den fronten?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KalBumling:

@Fluf: Prisutvecklingen är mindre imponerande :/

Ponera att den kommer kosta 25.000$ med 30.000MB. Då ligger vi ungefär på normalpriset på mekaniska diskar 1997 (0,83mb/$).
Om dessa grafer är något att lita på som jag hittade

(källa https://community.spiceworks.com/topic/1867848-hard-drive-pri... )

Så visst är det dyrt, men jag har köpt hårddiskar dyrare per MB back in the days än den här ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skulle varit nice om WDC skulle kunnat kontrat om några år med en 3.5 SATA SSD 30TB med mkt lägre prestanda än det monstret får att göra mig av med alla äldre Hdiskar.

Något de antagligen hade kunnat idag men lär fortsätta mjölka ur länge till fortsätta sälja 8-12Tb snurror å fylla med helium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

Skulle varit nice om WDC skulle kunnat kontrat om några år med en 3.5 SATA SSD 30TB med mkt lägre prestanda än det monstret får att göra mig av med alla äldre Hdiskar.

Något de antagligen hade kunnat idag men lär fortsätta mjölka ur länge till fortsätta sälja 8-12Tb snurror å fylla med helium.

Desto fler chipp du smockar in i en SSD, desto högre prestanda.
Skulle de ta värstingchippen de har i dagsläget och göra till 30TB så hade det blivit åka av.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag vill ha!
Hade även kunnat nöja mig med 16TB-varianten då jag har några burkar som idag kör 4*800GB SSD i RAID5 (med ytterligare en som Hot Spare)..
De varar i ett par månader, därefter måste äldre data skyfflas över till en större RAID5-volym på mekanisk disk..
SIEMs like you never have enough rapid storage

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

"med 30 TB lagringsutrymme. Detta gör den till den största av sitt slag och erbjuder nästan dubbelt så mycket utrymme som företagets enhet på 16 TB."

Jaså?

Inte? Vad missar jag?

Permalänk
Medlem

Varför vill det inte göra en SSD i 3.5" formatet? Mer plats för ännu mer lagring, eller bara större utrymme så inte komponenterna behöver vara så små och då kanske bli lite billigare att tillverka och köpa.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

2.5" storlek?... SÅ less på att TEJPA fast mina SSD:er
http://oi63.tinypic.com/2mhzzx2.jpg.

Det var ju gulligt att du tejpat fast dina SSD's men du kan ju alltid skaffa en adapter. Exempel nedan:
Adapter 3,5 tum -> 2,5

P.S. Vad många fläktkontrollers du har

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Jag vill ha!
Hade även kunnat nöja mig med 16TB-varianten då jag har några burkar som idag kör 4*800GB SSD i RAID5 (med ytterligare en som Hot Spare)..
De varar i ett par månader, därefter måste äldre data skyfflas över till en större RAID5-volym på mekanisk disk..
SIEMs like you never have enough rapid storage

Än värre är det om man "måste" Ha det på långsam och dyra san luns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

2 eller 3 månadslöner för ens egen del lär nog inte räcka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Än värre är det om man "måste" Ha det på långsam och dyra san luns

Skickades från m.sweclockers.com

I hear you, den sitsen sitter jag i också där vissa bara vill pynta för ett enskilt blad och sedan köpa disk på kran..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ponera att den kommer kosta 25.000$ med 30.000MB. Då ligger vi ungefär på normalpriset på mekaniska diskar 1997 (0,83mb/$).
Om dessa grafer är något att lita på som jag hittade
http://i.imgur.com/jmNeqxv.png
(källa https://community.spiceworks.com/topic/1867848-hard-drive-pri... )

Så visst är det dyrt, men jag har köpt hårddiskar dyrare per MB back in the days än den här ^^

Nästan alla har köpt dyrare diskar. Den är 30'000'000MB dvs 0.00083$/MB det är priset från 2005 enligt din graf.

Edit: invers enhet

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Nästan alla har köpt dyrare diskar. Den är 30'000'000MB dvs 0.00083MB/$ det är priset från 2005 enligt din graf.

Det blir väl ändå 1200MB/$. Däremot så blir det $0,00083/MB.
Nu är det ju ändå okänt att vad den kommer kosta, ville bara klargöra.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 | 16 GB DDR4 3200 MHz | Geforce GTX 2060 | 1TB NVME + 1 TB SSD + 18TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta känns som en perfekt kandidat att vinna i en tävling där man ska skriva en berättelse om vad man skulle installera på sin dator om man vann denna.
Jag börjar, windows, Office, Gimp och sedan...

Nå behovet för såna diskar finns undra vad den kan kosta? Jag har själv köpt 2TB (efter raid) SAS diskar som gick på 25 000kr för något år sedan, till denna kom det ett hölje (SAN) för ca 30 000kr. Nu är en sådan 30TB kanske inte lika pålitlig som den jag köpte, men om den skulle vara det ser jag många som skulle kunna betala mycket för den.

Köper du 2TB hd för 55000:-? Varför i hela friden då för?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

2.5" storlek?... SÅ less på att TEJPA fast mina SSD:er
http://oi63.tinypic.com/2mhzzx2.jpg.

Eller så köper du bara ett nytt chassi för några hundringar så slipper du vara less på att tejpa fast dina diskar..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Skoj att utvecklingen går framåt.

Till er som jämför med vad HDD kostade per MB för 10-15år sedan och säger att det inte är så farligt med SDD så vill jag lite försöktigt upplysa om att folks generella behov av lagring är betydligt större idag än vad den var i början av 2000-talet. Så räknar man på vad det skulle kosta att fylla ens behov med SSD så ja då är SSD betydligt dyrare än vad mekaniska diskar vart på väldigt länge.

Synd att priserna på SSD inte sjönk med den hastighet som alla "experter" förutspådde.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av arry:

Nästan alla har köpt dyrare diskar. Den är 30'000'000MB dvs 0.00083MB/$ det är priset från 2005 enligt din graf.

Sant, lätta att tappa nollor

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Den ansluts via 12 Gbps SAS som har en teoretisk maxhastighet på 1500MB/s.
Hur når man 2100MB/s respektive 1700MB/s eller ens en byte över 1500MB/s?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av masmat:

Det blir väl ändå 1200MB/$. Däremot så blir det $0,00083/MB.
Nu är det ju ändå okänt att vad den kommer kosta, ville bara klargöra.

Tack. Var själv för hastig.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gautar:

Det var ju gulligt att du tejpat fast dina SSD's men du kan ju alltid skaffa en adapter. Exempel nedan:
Adapter 3,5 tum -> 2,5

P.S. Vad många fläktkontrollers du har

cpu+hemmagjord gpu 2fläkts-hållare, har dock nybytt graffe så bara cpu just nu.