Samsung avtäcker SSD-enhet med 30 TB lagringsutrymme

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker SSD-enhet med 30 TB lagringsutrymme

Samsung presenterar nu sitt senaste tillskott i lagringssegmentet, vars 30 TB lagringsutrymme gör den till den största av sitt slag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Datadensiteten börjar bli riktigt jäkla bra nu, tänker även på SDHC minnen på 400GB. Imponerande

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Detta känns som en perfekt kandidat att vinna i en tävling där man ska skriva en berättelse om vad man skulle installera på sin dator om man vann denna.
Jag börjar, windows, Office, Gimp och sedan...

Nå behovet för såna diskar finns undra vad den kan kosta? Jag har själv köpt 2TB (efter raid) SAS diskar som gick på 25 000kr för något år sedan, till denna kom det ett hölje (SAN) för ca 30 000kr. Nu är en sådan 30TB kanske inte lika pålitlig som den jag köpte, men om den skulle vara det ser jag många som skulle kunna betala mycket för den.

Permalänk
Medlem

Pris: 11 njurar.

Permalänk
Hedersmedlem

Några sådana diskar hade varit najz.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Några sådana diskar hade varit najz.

"för blixtsnabb åtkomst till porren".

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

"med 30 TB lagringsutrymme. Detta gör den till den största av sitt slag och erbjuder nästan dubbelt så mycket utrymme som företagets enhet på 16 TB."

Jaså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Pris: 11 njurar.

Man får alltså 2,727272727272727TB per njure.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då kanske äntligen priserna på resterande diskar prissänks någolunda. 1 TB för under 1000-lappen eller någon hundralapp över hade gjort susen!
Priserna är bedrövliga nu och verkar inte gå ner heller :/
Nu: 500 GB går för ca 1500 :- & 1 TB från 3090 :- (Samsungs diskar iaf)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får alltså 2,727272727272727TB per njure.

Så... med hjälp av SSDer har vi konstaterat lagringstätheten i njurar

Tja, några av dessa i en NAS hade inte varit fel, men vad i tusan skulle jag lagra 30-60TB data med?!

@davvarn
De är faktiskt på väg ner, men ytterst långsamt. Är fortfarande DRAM brist.

Men 860 EVO tex är ju byggd på denna billigare storlek av NAND vs 850 EVO, men som med allt annat är ju priset inte satt till tillverkningskostnaden (som många tror), utan till marknaden och vad konkurrenterna ska ha betalt.

Alt som MX500 och Intel 545s mfl har ju börjar komma, så 850 EVO är inte längre ensam på marknaden längre

Permalänk
Medlem

2.5" storlek?... SÅ less på att TEJPA fast mina SSD:er

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Pris: 11 njurar.

Förbannat! Jag har bara fem st liggandes...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

2.5" storlek?... SÅ less på att TEJPA fast mina SSD:er.

Hur hade du annars tänkt få plats med det? PCI-E kort tror jag ska komma det med dock.

Permalänk
Medlem

Pris gissningsvis nånstans mellan 300.000-500.000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

2.5" storlek?... SÅ less på att TEJPA fast mina SSD:er.

Tejpa ssderna? Köper du inte chassin som har stöd för 2.5 tums enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Pris gissningsvis nånstans mellan 300.000-500.000 kr.

Inte så farligt tror att det var i slutet 80 talet skaffade vi en disk på 250MB till VAX (785?) dator
kostade 250000:-

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Då kanske äntligen priserna på resterande diskar prissänks någolunda. 1 TB för under 1000-lappen eller någon hundralapp över hade gjort susen!
Priserna är bedrövliga nu och verkar inte gå ner heller :/
Nu: 500 GB går för ca 1500 :- & 1 TB från 3090 :- (Samsungs diskar iaf)

Skickades från m.sweclockers.com

Priserna sjunker nog först när någon får tummen ur och tillverkar fler kretsar...det är väl det som har gett oss de nuvarande skyhöga priserna på både RAM och SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

2.5" storlek?... SÅ less på att TEJPA fast mina SSD:er
http://oi63.tinypic.com/2mhzzx2.jpg.

Du kanske skall använda dig av ett chassi som inte är tillverkat under 1990-talet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv

Har inte SSD'er kortare livslängd jämfört med HDD's? tycker det ör konstigt om man köper en så stor SSD om man ska ha det till lagring, eller jag som har fel kanske? (kommer inte riktigt ihåg hur det var men har för mig det var så iaf ).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejsann:

2.5" storlek?... SÅ less på att TEJPA fast mina SSD:er
http://oi63.tinypic.com/2mhzzx2.jpg.

Floppyuttag och 5.25", dags att köpa ett nytt chassi från 2011 och uppåt?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Har inte SSD'er kortare livslängd jämfört med HDD's? tycker det ör konstigt om man köper en så stor SSD om man ska ha det till lagring, eller jag som har fel kanske? (kommer inte riktigt ihåg hur det var men har för mig det var så iaf ).

Är lite knepigt att göra direktjämförelse av livslängd. Livslängd på SSDer begränsas i praktiken främst av mängd skriven data medans HDDer fallerar rent mekaniskt vilket kan hända lite närsom.
Fast tänker man långtidsarkivering (decennium+) så blir det en annan grej, där vet jag inte. Tror HDD vinner då på strömlös data retention.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Har inte SSD'er kortare livslängd jämfört med HDD's? tycker det ör konstigt om man köper en så stor SSD om man ska ha det till lagring, eller jag som har fel kanske? (kommer inte riktigt ihåg hur det var men har för mig det var så iaf ).

Det finns ett begränsatt antal skrivningar som kan göras, men det är väldigt mycket data. Som exempel kan jag säga att jag har en Intel 80GB SSD från 2010 i min workstation, och den har knappt gjort en skråma i mängden data som skrivits. Så om man tänker sig att det här är en snabb arkiverings disk där du sparar ner alla dina filmer och serier så har du ju inte skrivit mer till den än vad lagringskapaciteten säger, så max 30TB, låt säga att du fördubblar det till 60TB för du deletera tlite grejer, du har inte nått gränsen för diskfailure på långa vägar.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Pris: 30 gånger mer än 30 st. 1 TB SSD:er.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Pris: 30 gånger mer än 30 st. 1 TB SSD:er.

Plus "Enterprise" påslag och allt som hör därtill. Så jag tror inte du kan göra en slagning på prisjakt och multiplicera med 30. Men inte ens konsumentdiskar har inte linjär skalning. Mer i stuket köp 2 betala för 3.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Kommer säkert att kosta 400k.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Gissar på 90k i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

2.5" storlek?... SÅ less på att TEJPA fast mina SSD:er

Jag ser att du väntar på 5 1/4" storlek.. undrar hur mycket som skulle få plats på en sådan
300-500TB ??

Permalänk

Frågan är om man kan pressa priset när man tillverkar i större skala, det finns ju 2TB SSD för runt 5000kr vilket skulle ge ett slutpris på 2500x30 = 75.000.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3854440

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Min gissning på pris är nog 112.425 SEK

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejsann:

2.5" storlek?... SÅ less på att TEJPA fast mina SSD:er
http://oi63.tinypic.com/2mhzzx2.jpg.

Ditt chassi har fortfarande diskettstation