Coop säger upp avtalet med Postnord

Permalänk
Melding Plague

Coop säger upp avtalet med Postnord

Importavgifter och sena leveranser har stått på tapeten för Postnord på sistone. Nu kan ett avslutat avtal med Coop adderas till listan, då matkedjan anser att ersättningen är för låg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror det är en förlust för Coop, jag brukar alltid handla något när jag är och hämtar paket. Mjölk, chips ect.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

fan, jag hämtar ut alla mina postpaket på coop!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har själv pratat med flera ICA handlare som säger samma sak, Och funderar på att säga upp postnordavtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Tror det är en förlust för Coop, jag brukar alltid handla något när jag är och hämtar paket. Mjölk, chips ect.

Troligen, men en bra förhandlingsstrategi. Precis som på en turkisk marknad får du bästa priset när du säger att det är för dyrt och vänder dig för att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Snart hämtar vi ut paket på lokala pizzerian!

Permalänk
Medlem

Prisjakt. Euro Truck Simulator.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Det är väl klart att alla vill ha en del av kakan om postnord kommer få kompensation & intäkter som förmodligen kommer täcka allt + lite till så vill väl utlämningsställena också ha en bit av kakan

Hyllad äro Konsumtions samhället & den fria marknaden!
(ps. ta hela stycket med väldigt mycket sarkasm.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Troligen, men en bra förhandlingsstrategi. Precis som på en turkisk marknad får du bästa priset när du säger att det är för dyrt och vänder dig för att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade jag varit posten hade jag nästan tyckt det var bra och sedan höja ersättningarna till de andra. Färre platser och hämta/lämna paket borde innebära färre transporter.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

Kinapaketen kommer troligtvis att minska betydligt iom Postnords minimiavgift på 75kr per paket, därmed belastningen som Coop gnäller om.

Permalänk
Skrivet av Trevlig:

Tror det är en förlust för Coop, jag brukar alltid handla något när jag är och hämtar paket. Mjölk, chips ect.

Jag jobbar i en ICA butik som är en av de butikerna som har högst paketomsättning i hela Sverige och kan intyga att vi hade förlorat något oerhört om vi inte hade paketutlämning, många gör precis som du säger handlar lite "när man ändå är inne där" och många veckohandlar så är det klart det med så slipper de in i någon annan affär. Så jag tror också att Coop kommer förlora på detta.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Instabox är jävligt smutt. Har hört att man kan få liknande lådor uppsatta i en BRF t.ex, vilket låter helt galet bekvämt.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Kinapaketen kommer troligtvis att minska betydligt iom Postnords minimiavgift på 75kr per paket, därmed belastningen som Coop gnäller om.

Tävlar du i att sätta ihop två helt orelaterade saker?

Postorderflödet har förändrats, och det är stora skrymmande paket som tar plats. Paket från tredje land är mest små kuvert som inte tar upp mycket plats alls, dessutom bara de skrymmande paketen som gått till ombuden, vilket är typ ett vadderat kuvert som är tjockare än 3 cm.

Permalänk
Medlem

Låt oss klargöra att kinabreven inte är problemet för ombuden, det är alla dessa paket som ökar lavinartat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tävlar du i att sätta ihop två helt orelaterade saker?

Postorderflödet har förändrats, och det är stora skrymmande paket som tar plats. Paket från tredje land är mest små kuvert som inte tar upp mycket plats alls, dessutom bara de skrymmande paketen som gått till ombuden, vilket är typ ett vadderat kuvert som är tjockare än 3 cm.

Majoriteten av kinasändningarna jag har fått har inte gått att få ner i brevlådan har fått hämta ut dom, nej det är inga dyra saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quelor:

Låt oss klargöra att kinabreven inte är problemet för ombuden, det är alla dessa paket som ökar lavinartat.

Många av "breven" är inte brev, skor och jackor är inte liten del och går inte ner i brevlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Många av "breven" är inte brev, skor och jackor är inte liten del och går inte ner i brevlådan.

Fortfarande brev, paket är en helt annan typ av försändelse.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är dags att göra ett nytt system för hur paketen hanteras och hämtas upp, vad det skulle vara vet jag inte det är inte mitt jobb men det är ju uppenbart att små butiker kommer inte klara av trycket av alla paket som kommer och mängden paket ökar..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv

Det känns som om effektivisering är rätt lösning. T.ex kunde de göra som på hamburgerkedjan Max att det finns automater där folk kan knappa in sitt ärende på och även legitimera sig. Sedan kunde de gå fram till kassan med en lapp och göra sitt ärende, kanske visa upp legget snabbt igen.

Idag är det så mycket sölande med kunder som är tröga och det går ej effektivt.
Jag tror på en kraftigt ökande internethandel och effektivisering blir ett måste.

Annars angående coop säger jag som många andra drabbar ej mig då jag har ett annat utbud, men en dag kanske de gör samma sak.. Innan privatiseringen fick jag dock gå 5 gånger så långt för att hämta mina pkaet.

Permalänk
Medlem

Kanske vi ska gå tillbaka?

Permalänk
Medlem

Det är klart att det är tråkigt. Men jag tycker att man inte kan kritisera Coop, eller andra handlare som säger upp avtalet. De har agerat klanderfritt. Det är ju Pst Nord som ska ha sin släng av sleven och få sina fiskar varme, för det är Post Nord som har gjort bort sig och det är därför det har blivit såhär stört.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ica Maxi vid mig finns nyss posthantering. Får dock hämta ut dom flesta på coop (dom där jag inte kan välja vilket är en hel del).

Skönt att slippa ta sig till coop bara för hämta ut paket, kommer alla till ica maxi sen. Blir ju att man handlar samtidigt på coop då, snordyrt är där jämfört med Maxi som jag annars handlar på.

Så bye coop, hoppas vi aldrig mer ses igen (well 2019 lol)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quelor:

Fortfarande brev, paket är en helt annan typ av försändelse.

Du verkar ha missat det här:

Citat:

Vi har sedan den sista december sagt upp avtalet. Bakgrunden är att volymerna har ökat enormt, men villkoren i avtalet tar inte höjd för den utvecklingen.

Avtalet har en uppsägningstid på ett år, och sades upp den sista december 2017. Erika Troeng, kommunikatör på Coop, uppger att detta till stor del beror på den lavinartade ökning av paketleveranser som skett de senaste åren.

Inte osannolikt att det är Kinasändningarna som är stor procent av paketen.

Permalänk

nä fy fan 2.5+ mil för att hämta paket när lokala coop lanthandeln tar bort sin paketutlämning då...

skitkul för en annan som bor i busken... hoppas de säger upp coopavtalet å går på ica eller nått istället för att ha kvar posten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skillnad på ett paket som är en brevförsändelse under 2 kg och kommer från utlandet och på all Mypack upp till 20 kg. Det mesta från utlandet är också från EU, och majoriteten av paketen är inrikes.

Skrivet av Србо:

Du verkar ha missat det här:
Inte osannolikt att det är Kinasändningarna som är stor procent av paketen.

Ökningen av paket syftar på paket, alltså postpaket som numera heter Mypack.

Var du inne hos ett ombud i julas? Är inte så svårt att se vad det rör sig om för varor när återförsäljarnas namn ofta är tryckta på kartongerna.

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan vad min lokala Coop-butik ska göra med sin helt nyrenoverade postutlämning... Synd om de lägger ner det på Coop, för jag har Coop tvärs över gatan. Men man får väl hoppas att det bara är en förhandlingsteknik.

Permalänk
Medlem

Det borde finnas nåt slag automatiskt postvaruhus där man bara kunde scanna sin lapp eller kod eller va fan som helst och få ut sitt paket automagiskt utan nån människa emellan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Skillnad på ett paket som är en brevförsändelse under 2 kg och kommer från utlandet och på all Mypack upp till 20 kg. Det mesta från utlandet är också från EU, och majoriteten av paketen är inrikes.

Ökningen av paket syftar på paket, alltså postpaket som numera heter Mypack.

Var du inne hos ett ombud i julas? Är inte så svårt att se vad det rör sig om för varor när återförsäljarnas namn ofta är tryckta på kartongerna.

Det var mycket kinapaket sa dom ombuden jag var hos.

Permalänk
Medlem

När ska det upphöra? Jag har Coop väldigt nära där jag bor och ska den 25:e skicka tillbaka paket till Bredbandsbolaget då jag byter till Telia fiber

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

När ska det upphöra? Jag har Coop väldigt nära där jag bor och ska den 25:e skicka tillbaka paket till Bredbandsbolaget då jag byter till Telia fiber

ett års uppsägningstid så sista december i år