AMD "Pinnacle Ridge" kommer med fastlödd värmespridare

Permalänk
Melding Plague

AMD "Pinnacle Ridge" kommer med fastlödd värmespridare

AMD:s nylanserade Raven Ridge saknar fastlödd värmespridare, vilket väckt spekulationer gällande Ryzen 2. Nu meddelar dock företaget att detta inte gäller framtida generationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om det ska spela någon roll över huvudtaget gäller det att processorerna klockar betydligt högre än 4GHz.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har dålig koll på AMD nuförtiden men börjar bli sugen, men tror jag väntar på Threadripper 2, om Ryzen 2 lanseras i April, hur många månader till kan det dröja till nästa generation Threadripper?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av JesperA:

Har dålig koll på AMD nuförtiden men börjar bli sugen, men tror jag väntar på Threadripper 2, om Ryzen 2 lanseras i April, hur många månader till kan det dröja till nästa generation Threadripper?

Inför CES pratade de om 2018 års andra hälft https://www.sweclockers.com/nyhet/25016-amd-lanserar-andra-generationens-ryzen-threadripper-under-2018-ars-andra-halft

Permalänk
Medlem

Låter väldigt posistivt 😊
Är supernöjd med min 1600X och med ytterligare små förbättringar med IPC, klock och minne så låter det som ett bra recept för fortsatt framgång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Har dålig koll på AMD nuförtiden men börjar bli sugen, men tror jag väntar på Threadripper 2, om Ryzen 2 lanseras i April, hur många månader till kan det dröja till nästa generation Threadripper?

Jag tror första ryzen kom i mars 2017 och första threadripper kom i augusti 2017. Svårt att säga om de kommer köra samma "tempo" varje generation kan tänka mig att gen 2 kan komma tätare eftersom TR4 plattformen finns ute redan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det kommer ju vara lite grus i ögat om dessa gör säg 4.5GHz när man redan köpt "första" Ryzen.

Det enda dåliga med Ryzen var de låga klockfrekvenserna.

Dock så ser jag fram emot Zen 2 zenare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det kommer ju vara lite grus i ögat om dessa gör säg 4.5GHz när man redan köpt "första" Ryzen.

Det enda dåliga med Ryzen var de låga klockfrekvenserna.

Dock så ser jag fram emot Zen 2 zenare

Nja de flesta som köper något förstår att uppföljaren blir bättre. Även om det bara är intelbättre (2-5%) Du kan ju i alla fall behålla moderkortet. Bara o sälja de gamla och in med det nya, köpte själv en 1700 som jag uppgraderat till 1800x pga bra erbjudande och kommer nog byta den mot en r5 2600x eller r7 2800x (som jag antarde kommer heta)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor skillnad det är mellan fastlödd indium IHS eller liquid metal (indium/gallium lösning), borde vara bättre än vanlig kylpasta för processorer som inta ska bli extremt kylda.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wowsers:

Undrar hur stor skillnad det är mellan fastlödd indium IHS eller liquid metal (indium/gallium lösning), borde vara bättre än vanlig kylpasta för processorer som inta ska bli extremt kylda.

Om du kör direct die med liquid metal får du 1-2 grader kallare, med IHS på går du back några grader.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om det ska spela någon roll över huvudtaget gäller det att processorerna klockar betydligt högre än 4GHz.

Fel! Svalare processor påverkar precis alla, jag kan ej komma på någon som ej bryr sig. För den stora skaran så handlar det om en tystare dator med billigare kylning och för oss som har lagt ut tusentals kronor på kylning så kan vi få den ännu tystare.
Jag själv är inte helnöjd då mina datorer trots mycket kämpande så är de skulle de få stå i sängkammaren och jobba 100% på natten.

För en ytterst liten, i princip försumbar andel användare, så handlar svalare cpu om att den går att klocka högre än vad samma cpu annars hade gått. Det är därför folk delida 7700k cpuer, visst har den bra klockfrekvens men vissa vill ha högre.
Men såklart sval processor är såklart inte allt, för då skulle jag sitta kvar med min motorolla 68000 idag. (ingen kylfläns och ändå sitta i ett trångt utrymme är inga problem)

Nå detta med lödd värmspridare inom nästa Ryzen var självklart, skulle den ej ha haft detta så hade den varit en flopp. Då AMD knappast kan förbättra den så mycket så den skulle kunna kompensera för detta plus konkurrera med nya gen 8 Intel cpuer.
Beroende på hur bra AMD lyckas med nästa Ryzen så kommer nog Intel sluta att ta billig lödpasta på deras billigare cpuer och enbart göra det riktigt som de gör på deras dyrare xeons. -Så Intel har ett trumfkort de enkelt kan använda om de behöver.. (börja löda)

*edit*

Sist så får man såklart hoppas på att de går över 4GHz, men oavsett så sval cpu är något alla vill ha, även om detta bara är en faktor i valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om det ska spela någon roll över huvudtaget gäller det att processorerna klockar betydligt högre än 4GHz.

Mellan 4.4-4.6GHz med XFR.

Skrivet av Herr Kantarell:

Det kommer ju vara lite grus i ögat om dessa gör säg 4.5GHz när man redan köpt "första" Ryzen.

Det enda dåliga med Ryzen var de låga klockfrekvenserna.

Dock så ser jag fram emot Zen 2 zenare

Det var dock imponerande att AMD lyckades nå 4.2GHz i toppfrekvens på 14nm processen. Denna nod var för ändamålet som Ryzen faller in i specificerat till 3GHz.

För övrigt så säger samma specifikation på 7nm 5GHz i applikationen som Ryzen ligger i. Det betyder minst 5GHz med andra ord. Jag tvivlar dock på att AMD tar Zen 1GHz över denna gräns också, dvs 6GHz får vi helt enkelt vänta och se om det händer och när det händer

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Jaså?

AMD lyckas löda ihop deras 12nm processorer med värmespridaren medans Intel inte klarar av det på deras 14-22nm teknik..pga för litet yta att löda på..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

AMDs apuer har inte varit fastlödda ifall jag kommer ihåg der8auers ord rätt. Så det är väl ingen stor sak. Bra att ryzen 2 fortsatt får det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

@UnkeN:

Har delidat min AMD 6800k. Inte fastlödd.
Klippte kanske 10 grader eller så med de inställningar jag använder.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

"[–]AMD_RobertTechnical Marketing 90 points 2 days ago

2nd-gen Ryzen will use solder."
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7xhren/raven_ridge_ryze...
Skulle nog ta den med salt inte så att jag inte tror att de inte kommer, men alla zen2 svrårt att tro. AMD är inte dumma, man anpassar sig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jaså?

AMD lyckas löda ihop deras 12nm processorer med värmespridaren medans Intel inte klarar av det på deras 14-22nm teknik..pga för litet yta att löda på..

Det roliga är att en mindre fysisk yta borde göra att det blir mindre total värmeexpansionsskillnad mellan IHS och die (mindre risk med att löda).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det kommer ju vara lite grus i ögat om dessa gör säg 4.5GHz när man redan köpt "första" Ryzen.

Det enda dåliga med Ryzen var de låga klockfrekvenserna.

Dock så ser jag fram emot Zen 2 zenare

Som plåster på såren så kan de iallafall uppgradera med befintligt moderkort.

Skrivet av VadSaDu:

Jaså?

AMD lyckas löda ihop deras 12nm processorer med värmespridaren medans Intel inte klarar av det på deras 14-22nm teknik..pga för litet yta att löda på..

Vem som helst ser ju den riktiga orsaken. Money money money!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Mycket härligt, bra, logiskt och väntat. Allt annat hade varit affärsmässigt självmord. Så mycker Som Internet river Intel ett nytt rövhål för att de har pasta mellan die och IHS, så skulle det se mycket illa ut och vara extremt tragiskt om AMD gick samma tragiska stig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycket härligt, bra, logiskt och väntat. Allt annat hade varit affärsmässigt självmord. Så mycker Som Internet river Intel ett nytt rövhål för att de har pasta mellan die och IHS, så skulle det se mycket illa ut och vara extremt tragiskt om AMD gick samma tragiska stig.

Förstår inte riktigt vad som hindrar Intel för att ändra sin affärsmodell. Uppenbarligen är det bra PR för AMD att de kör med lödd IHS så varför gör inte Intel det? Är det verkligen så svårt att komma ur sin bubbla?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förstår inte riktigt vad som hindrar Intel för att ändra sin affärsmodell. Uppenbarligen är det bra PR för AMD att de kör med lödd IHS så varför gör inte Intel det? Är det verkligen så svårt att komma ur sin bubbla?

För att det inte är en dealbreaker för typ någon. Om man väljer bort Intel så gör man det av andra anledningar. De extremt få kunder de kan förlora är inte värt den extra kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att det inte är en dealbreaker för typ någon. Om man väljer bort Intel så gör man det av andra anledningar. De extremt få kunder de kan förlora är inte värt den extra kostnaden.

Nej då. Istället får man processorer som vid över vanlig användning ligger på höga temperaturer. Faktum är att den värdelösa klet som Intel tryckt in i 7700K och 8700K gör att den går upp mer än ett tiotal grader pga. värdelös värmeledning. Det finns fall på internet där man fått ned temperaturen med närmare tio grader bara genom att byta kylpasta. Så att kalla det "få kunder" är verkligen en underdrift eftersom detta gäller i stort sett alla användare av processorn.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej då. Istället får man processorer som vid över vanlig användning ligger på höga temperaturer. Faktum är att den värdelösa klet som Intel tryckt in i 7700K och 8700K gör att den går upp mer än ett tiotal grader pga. värdelös värmeledning. Det finns fall på internet där man fått ned temperaturen med närmare tio grader bara genom att byta kylpasta. Så att kalla det "få kunder" är verkligen en underdrift eftersom detta gäller i stort sett alla användare av processorn.

Värt att nämna är att det brukar vara tjockleken som spelar roll, då man deliddar kletar man inte på ens nära lika tjockt med silikon runt IHSen som intel gör på ett vardagsexemplar. Bara det gör en enorrm skillnad.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förstår inte riktigt vad som hindrar Intel för att ändra sin affärsmodell. Uppenbarligen är det bra PR för AMD att de kör med lödd IHS så varför gör inte Intel det? Är det verkligen så svårt att komma ur sin bubbla?

Den förklaringen jag har fått är att det handlar om hållbarhet på själva pastan/lödningen, varvid pasta då skulle hålla bättre. Men jag har aldrig sett eller hört att varken AMD's ellen intels lösningar spricker, så det måste handla om typ "pasta håller i 120 år istället för 80 som är fallet när man löder". Men vem bryr sig? Livslängden på en CPU är ju absolut max 20 år oavsett, och det är klart att folk hellre har svala processorer än processorer som håller långt efter att de slängt dem.

Men jag tror det bara handlar om kostnaden. Du sparar några koronor på att använda tandkräm istället för att löda, och några sparade kronor gånger miljoner sålda processorer ger investerare och slipsnissar ett leende på läpparna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej då. Istället får man processorer som vid över vanlig användning ligger på höga temperaturer. Faktum är att den värdelösa klet som Intel tryckt in i 7700K och 8700K gör att den går upp mer än ett tiotal grader pga. värdelös värmeledning. Det finns fall på internet där man fått ned temperaturen med närmare tio grader bara genom att byta kylpasta. Så att kalla det "få kunder" är verkligen en underdrift eftersom detta gäller i stort sett alla användare av processorn.

Det drabbar många. Men de som väljer en 8700K framför en Ryzen gör det oavsett kylpasta i mer eller mindre varenda fall. Om det är så pass illa att folk bryr sig så kanske de går upp till Intels entusiast-plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den förklaringen jag har fått är att det handlar om hållbarhet på själva pastan/lödningen, varvid pasta då skulle hålla bättre. Men jag har aldrig sett eller hört att varken AMD's ellen intels lösningar spricker, så det måste handla om typ "pasta håller i 120 år istället för 80 som är fallet när man löder". Men vem bryr sig? Livslängden på en CPU är ju absolut max 20 år oavsett, och det är klart att folk hellre har svala processorer än processorer som håller långt efter att de slängt dem.

Men jag tror det bara handlar om kostnaden. Du sparar några koronor på att använda tandkräm istället för att löda, och några sparade kronor gånger miljoner sålda processorer ger investerare och slipsnissar ett leende på läpparna.

Var det inte snack om att pastan blev dålig på några år så de som körde hård oc märkte det med tiden?
Mitt chip kommer inte in i win på 4,99Ghz längre och har inte delidat. Vill inte höja spänningen.

Skulle kunna oralisera om fördelarna också men nej tack.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Var det inte snack om att pastan blev dålig på några år så de som körde hård oc märkte det med tiden?
Mitt chip kommer inte in i win på 4,99Ghz längre och har inte delidat. Vill inte höja spänningen.

Skulle kunna oralisera om fördelarna också men nej tack.

Planned obsolescence?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den förklaringen jag har fått är att det handlar om hållbarhet på själva pastan/lödningen, varvid pasta då skulle hålla bättre. Men jag har aldrig sett eller hört att varken AMD's ellen intels lösningar spricker, så det måste handla om typ "pasta håller i 120 år istället för 80 som är fallet när man löder". Men vem bryr sig? Livslängden på en CPU är ju absolut max 20 år oavsett, och det är klart att folk hellre har svala processorer än processorer som håller långt efter att de slängt dem.

Men jag tror det bara handlar om kostnaden. Du sparar några koronor på att använda tandkräm istället för att löda, och några sparade kronor gånger miljoner sålda processorer ger investerare och slipsnissar ett leende på läpparna.

Nope, kan handla om betydligt langre om det haller, typ:
https://www.popularmechanics.com/technology/infrastructure/a1...
Glom ej heller att det finns en helt enorm massa AIX system som fortfarande tuggar pa trots att de ar 20+, flera med aratal (10+) mellan omstarter.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Fel! Svalare processor påverkar precis alla, jag kan ej komma på någon som ej bryr sig. För den stora skaran så handlar det om en tystare dator med billigare kylning och för oss som har lagt ut tusentals kronor på kylning så kan vi få den ännu tystare.
Jag själv är inte helnöjd då mina datorer trots mycket kämpande så är de skulle de få stå i sängkammaren och jobba 100% på natten.

För en ytterst liten, i princip försumbar andel användare, så handlar svalare cpu om att den går att klocka högre än vad samma cpu annars hade gått. Det är därför folk delida 7700k cpuer, visst har den bra klockfrekvens men vissa vill ha högre.
Men såklart sval processor är såklart inte allt, för då skulle jag sitta kvar med min motorolla 68000 idag. (ingen kylfläns och ändå sitta i ett trångt utrymme är inga problem)

Nå detta med lödd värmspridare inom nästa Ryzen var självklart, skulle den ej ha haft detta så hade den varit en flopp. Då AMD knappast kan förbättra den så mycket så den skulle kunna kompensera för detta plus konkurrera med nya gen 8 Intel cpuer.
Beroende på hur bra AMD lyckas med nästa Ryzen så kommer nog Intel sluta att ta billig lödpasta på deras billigare cpuer och enbart göra det riktigt som de gör på deras dyrare xeons. -Så Intel har ett trumfkort de enkelt kan använda om de behöver.. (börja löda)

*edit*

Sist så får man såklart hoppas på att de går över 4GHz, men oavsett så sval cpu är något alla vill ha, även om detta bara är en faktor i valet.

Ehm..

Är du seriös? Hur många tror du ens märker av ifall processorn går 1-3 grader svalare?
Spelar ingen roll om min cpu (överklockad 6800k som har 140w tpd) går i fullt ös eller id'lar 1 ghz, 120mm fläkten på min 300kr kylanordning är i princip ljudlös oavsett.

Väldigt få har datorer som står och jobbar för fullt i sängkammaren som du själv, särskilt utanför Sverige där folk som har råd med datorutrustning för tiotusentals kronor sällan bor i små enrummare. Tänk lite bredare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det kommer ju vara lite grus i ögat om dessa gör säg 4.5GHz när man redan köpt "första" Ryzen.

Det enda dåliga med Ryzen var de låga klockfrekvenserna.

Dock så ser jag fram emot Zen 2 zenare

Frågan är hur mycket skillnad man skulle märka på 3.9-4GHz och 4.5GHz. Jag kommer inte känna det som grus i ögat om dom klockar högre och presterar bättre. Ryzen "1" har varit rätt rolig att köra faktiskt. Kommer ihåg i början när det släpptes massa BIOS och man var som ett barn på julafton för att se om minnet gick högre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.