Permalänk
Medlem

Hjlälp, datorn startar inte

Hej, ska försöka beskriva det problem som inträffade mig och leda till både det ena och det andra. Jag ber om ursäkt för felstavningar etc. Är det något annat ni undrar för att hjälpa mig så svarar jag så fort jag kan.

Det jag gjorde först var att försöka sätta in ett gammalt ram minne i min nya dator. Då startade inte datorn så jag var tvungen att ta ut cmos batteriet då lyckades datorn starta igen. Efter ungefär 30s när datorn varit igång så stängdes datorn av och jag märkte att kylaren till cpu:n var lös då jag försökt få loss cmos battieret. Då tänkte jag att jag skulle byta till en annan cpu kylare,när jag gjorde det och försökte starta datorn blixtrade det till vid grafikortet och luktade därefter bränt. Då kopplade jag tillbaka den gamla kylaren och det hjälpte fortfarande inte. Då det inte gick att starta datorn när psu var kopplad till grafikkortet men det gick om man kopplade ur den kabeln. Varje gång jag satte in psu kabeln till grafikortet dog datorn och den vägrade starta och jag var tvungen att ta ut cmos battieret för att starta datorn.
Efter jag försökt koppla psun till grafikkortet så startade datorn inte även då psu inte var kopplat till grafikkortet. Hur kan jag lösa det problem? Och var det psu;n som gick sönder under denna process som medgjorde att grafikortet inte fungerade eller hur kan jag veta?
Vill även påpeka att datorn var fullt fungerande innan jag kopplade i det där extra gamla ramminnet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att jag missförstod dig och att datorn egentligen var avstängd när du försökte sätta in strömkabeln i grafikkortet.

Ta bort grafikkortet HELT och nollställ bios (CMOS) igen. När något går sönder tex grafikkort så kan den blockera starten. Det gäller nästan alla delar, kablar, grejer och porten de kopplades till.

Det är försent nu men när det blixtrade till och luktade bränt borde du direkt ha tagit ut grafikkortet så att du ordentligt kunde lukta dig till om det var grafikkortet eller resten av datorn som den brända lukten kom från.

Skulle vara bara att veta hela namnet och ca ålder på nätagget och vilket grafikkort.

stavning
Permalänk
Medlem

Låter som om du har en rad orelaterade problem som uppstått för att du varit våldsam och oförsiktig vid hantering av komponenterna, kan inte se hur hela kedjan av händelser kunde iscensatts av att du satte dit em minnessticka. Förmodligen är grafikkort och moderkort stekta, du borde slutat omedelbart så fort du såg blixten och tänkt över dina föregående steg.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Nej datorn var även på när jag försökte koppla in kabeln. Det är nvidia gtx 960 och cooler master g550m. problemet är nu att när jag tar bort grafikkortet så startar datorn ändå inte som den gjorde innan.. Jag tog även isär nätagget för att ta bort damm inuti den. Då jag trodde den var problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreb:

Nej datorn var även på när jag försökte koppla in kabeln. Det är nvidia gtx 960 och cooler master g550m. problemet är nu att när jag tar bort grafikkortet så startar datorn ändå inte som den gjorde innan..

Låter som att det bästa du kan göra är att lämna in denna till en firma som får felsöka och se vad som har gett med sig i burken, men att koppla in och ur kablar när datorn är igång är absolut ingen bra idé samt inte heller prova att starta denna när grafikkortet har gett upp som du beskriver.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@jorreb Jag hade nog sagt som @BM-Mods och ta med datorn till stället du köpt den hos och se om de kan hjälpa dig. Men det kommer nog med all sannolikhet vara du som kommer få stå för alla kostnader för att få igång datorn igen.

Jag skulle också rekommendera att man läser på innan man gör något, är man ens i närheten av osäker över något så bör man söka svaren eller sök någon som kan svaren!

Försöker inte vara elak, men hur tänker man när man tar isär nätaggregatet utan att tänka på konsekvenserna? Dels så bryter man garantin dessutom så ger man sig in på något man kanske inte kan? Är man utbildad elektriker eller har goda kunskaper är det nog inget problem så länge man inte bryr sig om garantin.

Permalänk
Medlem

@gonace Jag har byggt ihop datorn själv så får istället försöka leta på någon som "fixar" datorer.

Permalänk
Medlem

@jorreb: Vänd dig till det stället du köpte delarna, men låter som att du har tabbat dig. Man får lära av sina misstag och inte göra om dessa igen.

Permalänk
Medlem

@gonace: Jag skruvade loss den översta delen för att ta bort dammet inuti? Du anser att man måste vara elektriker för det? Intressant.

Permalänk
Medlem

@jorreb: Med tanke på att en kondensator kan behålla sin spänning över flera minuter efter att strömmen är bruten och kan ha en hög effekt så är det inte så långsökt att en kortslutning kan se om man som lekman ska börja röra runt i dessa

Jag skulle rekommendera att man drar ur strömmen väntar en stund och sedan blåser rent med tryckluft.

Men skulle nog säga att ditt bästa alternativ är att höra med stället du köpte delarna på, men personligen tror jag att du kommer att få stå för kostnaden tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreb:

@GonAce: Jag skruvade loss den översta delen för att ta bort dammet inuti? Du anser att man måste vara elektriker för det? Intressant.

Fast han skrev ju inte att man måste vara en elektriker utan någon med goda kunskaper. I vilket fall så bör man vara medveten om vad man gör innan man gör det. Svälj stoltheten och lär dig av dina misstag som i detta fall troligtvis blev rätt dyra.

Dvs följ rådet du fått och lämna in datorn till en firma som vet vad de gör (tex där du köpt delarna)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Med all tillbörlig respekt och utan att försöka vara elak, om du inte har någon som helst aning när du pillar med något som både kostar pengar och kan skada dig, varför håller du då på med det? Varenda post från dig i denna tråden bevisar ju att du inte förstår det mest grundläggande om datorer och elektronik.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

@jorreb Jag hade nog sagt som @BM-Mods och ta med datorn till stället du köpt den hos och se om de kan hjälpa dig. Men det kommer nog med all sannolikhet vara du som kommer få stå för alla kostnader för att få igång datorn igen.

Jag skulle också rekommendera att man läser på innan man gör något, är man ens i närheten av osäker över något så bör man söka svaren eller sök någon som kan svaren!

Försöker inte vara elak, men hur tänker man när man tar isär nätaggregatet utan att tänka på konsekvenserna? Dels så bryter man garantin dessutom så ger man sig in på något man kanske inte kan? Är man utbildad elektriker eller har goda kunskaper är det nog inget problem så länge man inte bryr sig om garantin.

Dessutom är det väl dödlig spänning i nätaggregatets kondensatorer ett tag efter det har kopplats ur?

Permalänk
Medlem

@anon255588: Jo visst, är kondensatorn specifierad för höga effekter så...och med tanke på att OT kopplade i grafikkortet när datorn var på så är det ju inte så långt borta att man petar på något annat man inte bör med större konsekvenser än en trasig dator.

Permalänk
Medlem

Är tacksam för era svar. Är väldigt okunnig och ville bara återställa allt som det var från början. Blir att lämna in den

Permalänk
Medlem

Om du verkligen är intresserad av att kunna montera datorer har jag 3 tips för nästa omgång:
1. Blanda inte minnen av olika modell och tillverkare. Större chans att det inte fungerar än att det gör det, särskilt om du inte går in själv i bios och mixtrar med timings och frekvens.
2. Ska du öppna sidoluckan och göra något inuti datorn ska nätaggregatet vara avslaget och sladden urdragen, punkt slut. Du kan paja moderkortet bara av att koppla in en fläkt eller hårddisk, det har hänt mig. Datorkomponenter är inte som USB eller ethernet, hotswap är inte ett begrepp innanför chassit oavsett vad för liten sketen kabel du ska koppla in.
3. ESD-skydd. Läs artikeln om det som publicerades för någon vecka sen på sweclockers, väldigt bra artikel som reder ut alla frågetecken kring det hela.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Niczo: Uppskattar ditt svar. Stort misstag av mig det hela, antar att lämna in för felsökning är alternativet att vända sig till nu. Inget händer nu när jag försöker starta datorn. Då är även grafikortet urkopplat vad är mest sannolikt sönder nätaggregatet eller moderkortet? Borde det inte vara nätaggregatet då det var det som var kopplat med att datorn inte gick att starta med grafikkortet ?

Permalänk
Medlem

@jorreb: Skulle tyvärr vara förvånad om inte hela datorn var skrot, men minne, cpu, hårddisk och nätaggregat kan rimligtvis ha överlevt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jorreb:

@Niczo: Uppskattar ditt svar. Stort misstag av mig det hela, antar att lämna in för felsökning är alternativet att vända sig till nu. Inget händer nu när jag försöker starta datorn. Då är även grafikortet urkopplat vad är mest sannolikt sönder nätaggregatet eller moderkortet? Borde det inte vara nätaggregatet då det var det som var kopplat med att datorn inte gick att starta med grafikkortet ?

I vanliga fall vågar jag föreslå det jag skriver nedanför; Men efter beskrivningen i vad som hände tidigare så överlåter jag allt ansvar till TS.

Du kan testa att kortsluta pinnarna som triggar på / av i nätagget, för att se om fläkten rör sig.
Går den inte igång, så är iaf den död.

https://www.wikihow.com/Check-a-Power-Supply

Kolla bara upp vilka pinnar som gäller för just din PSU, så du inte startar en brand istället.

Permalänk
Medlem

@anon255588: Skippar nog det och lämnar in den på en felsökning så kan de avgöra vad som fungerar och inte fungerar.