Köptips - HTPC 4k 60hz - NUC eller VivoMini

Permalänk

Köptips - HTPC 4k 60hz - NUC eller VivoMini

Tjenare
Inne på att köpa mig en ny HTPC.
Har nyligen köpt en 4K OLED tv så skulle haft en HTPC som klarar av det mesta i 4K väg.

Har kikat lite på dessa 2 men vet inte vilken som är bäst för andamålet.

Intel NUC NUC7i5BNK Baby Canyon

ASUS VivoMini UN68U

Eller finns det något annat bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Varför inte en Shield TV ?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Varför inte en Shield TV ?

Har kikat lite på Shield men nä tror inte att det är något för mig:)

Permalänk
Medlem

Ett möjligt problem med ASUS:en är att Asus inte specar vilken HDMI-version den har, vilket brukar vara ett varningstecken för att det är HDMI 1.4 och inte 2.0. Asus (och många andra tillverkare) har en tendens att "glömma" skriva ut versionsnummer när de inte är fördelaktiga.

Om den bara har HDMI 1.4 så klarar den fortfarande 4K som Asus säger, men du får välja mellan 4K@60Hz med 4:2:0 färg eller 4K@30Hz med 4:4:4 färg. Det fungerar oftast bra med film eftersom film ändå brukar vara 4:2:0, men är inte så roligt för andra datorsysslor om du tänkt göra annat på den än bara se på film.

NUC:en har däremot HDMI 2.0 enligt Intels spec.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ett möjligt problem med ASUS:en är att Asus inte specar vilken HDMI-version den har, vilket brukar vara ett varningstecken för att det är HDMI 1.4 och inte 2.0. Asus (och många andra tillverkare) har en tendens att "glömma" skriva ut versionsnummer när de inte är fördelaktiga.

Om den bara har HDMI 1.4 så klarar den fortfarande 4K som Asus säger, men du får välja mellan 4K@60Hz med 4:2:0 färg eller 4K@30Hz med 4:4:4 färg. Det fungerar oftast bra med film eftersom film ändå brukar vara 4:2:0, men är inte så roligt för andra datorsysslor om du tänkt göra annat på den än bara se på film.

NUC:en har däremot HDMI 2.0 enligt Intels spec.

Aha, fan då lutar man ju direkt mot NUC:en.
Tack för infon!

Permalänk
Medlem

Jag är också inne på en UN68U, men hittar inte heller någon info om HDMI-porten.
Asus har 8e gen (4 kärnor) medan NUC:en har 7e gen (2 kärnor).
Vill gärna köpa Asus, men vill gärna ha HDMI 2.0 ....

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag tittar på samma datorer, är också mer sugen på Asus.
Enligt denna sidan https://www.elefacts.de/test-47-asus_mini_pc_vivomini_un68u_i... har den bara HDMI 1.4.

Någon som vet om det finns någon annan liknande med 8e gen Intel core och HDMI 2.0

/Christoffer

Permalänk
Medlem
Skrivet av bolak_jr:

Hej,

Jag tittar på samma datorer, är också mer sugen på Asus.
Enligt denna sidan https://www.elefacts.de/test-47-asus_mini_pc_vivomini_un68u_i... har den bara HDMI 1.4.

Någon som vet om det finns någon annan liknande med 8e gen Intel core och HDMI 2.0

/Christoffer

Den har ju Display Port 1.2 (4K@60Hz).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN:

Hej, Ja men då behöver man ju en aktiv adapter för 500kr cirka. (såg ovan att de tipsade om club 3d, hade du kört på den eller finns andra billigare som funkar lika bra, såg att cdon hade en deltaco för 199kr, deltaco är väl inga kvalitetsgrejer kanske?)
http://cdon.se/hemelektronik/displayport-1-2-hdmi-2-0a-adapte...

Är alltid lite skeptisk när det behövs adaptrar, men detta kommer att funka fint eller, ingen skillnad i funktion mot hdmi 2.0?

Hade du kört på Asus UN68U @MatteN: ?

Hälsningar
Christoffer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av timerx:

Intressant! Det ser ut som en super-RPi

Ser att den har stöd för HEVC 265, hur funkar det då med 10-bitars färgdjup och bitströmmar upp mot 100 Mbps? Den har bara 2 GB minne så kmr flaskhalsa då på grund av storleken på filerna? ca 30 GB/timme.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |