Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Visst handlar det om attityder. I Sverige är vi äckligt ego när vi sitter bakom ratten av nån konstig anledning. Kanske enda tillfället vi tillåts att vara så?

Körde mycket bil i Australien innan. Både i städer och landsväg/ motorväg. Deras vägnät är inte i närheten så underhållet och fint som vårat. Men jäklar när det kommer till att respektera varandra, både dåliga och bra förare så är det något helt annat än Sverige. Storstäderna i Sverige är fan helt sanslöst otrevligt att köra i...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jag har blivit påkörd vid två tillfällen, inget allvarligt men ändock. Ena gången var det en taxi som låg i högerfil när jag låg i vänsterfilen och han helt plötsligt bestämmer sig för en u-sväng?? och vi krockar i ca 10km/h då jag hann bromsa. Andra gången påkörd i sidan av en person som låg i högerfilen i en tvåfilig rondell och fortsatte vänster när jag låg i vänsterfil och skulle ut ur rondellen. samma sak här, inga större skador men man börjar ju fundera på hur personerna dels klarat uppkörningen och dels lyckats bli yrkeschaufförer

har också kört in i en ford pickup en gång när jag precis tagit körkort som 18-åring och var ouppmärksam, vi hade kört av en motortrafikled och han framför bromsade tvärare än jag var beredd på. Alla skador blev dock den gången på min lilla peugeot 205.

Angående din rondellolycka, du inser att man i vissa rondeller får svänga vänster från ytterfilen? Att du är i innerfilen ger inte dig någon automatisk förkörsrätt att komma ut till ytterfilen.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Tycker det är allmänt mycket hets om dimljus. Dimljus är SKITBRA att använda utanför stan på kvällen. Det har fått mig att upptäcka både vildsvin och harar och därmed har jag undvikit flertalet viltolyckor till viss del med hjälp av att köra med dimljusen på.

Man ser MYCKET bättre i vägrenen ca 20-30 meter fram. I stan däremot kör jag med dem släckta. Jag tar gladeligen de böterna jag får om en polis skulle stanna mig på en landsväg med dimljusen tända.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Tycker det är allmänt mycket hets om dimljus. Dimljus är SKITBRA att använda utanför stan på kvällen. Det har fått mig att upptäcka både vildsvin och harar och därmed har jag undvikit flertalet viltolyckor till viss del med hjälp av att köra med dimljusen på.

Man ser MYCKET bättre i vägrenen ca 20-30 meter fram. I stan däremot kör jag med dem släckta. Jag tar gladeligen de böterna jag får om en polis skulle stanna mig på en landsväg med dimljusen tända.

Du ser bättre när du har på dimljus+halvljus, men du bländar ju din mötande trafik.
Lite "Jag ser bättre så skiter om du blir blind"-attityd.

Dra ut huvet ur röven så ser du bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Du ser bättre när du har på dimljus+halvljus, men du bländar ju din mötande trafik.
Lite "Jag ser bättre så skiter om du blir blind"-attityd.

Dra ut huvet ur röven så ser du bättre.

Jag visste att den kommentaren skulle komma, du INSER att ett korrekt inställt dimljus inte lyser lika högt upp som ett halvljus? Det är därför det fungerar i dimma för det lägger ljuset nere vid marken. Men visst ett felställt dimljus är nästan lika jobbigt som ett felställt halvljus. Skall vi förutsätta att det är felinställt så ja då är det ett problem.

Så du kan själv dra ut huvudet ur röven som du uttryckte det och se till så att du har lämpliga ljusinställningar på din bil.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Angående din rondellolycka, du inser att man i vissa rondeller får svänga vänster från ytterfilen? Att du är i innerfilen ger inte dig någon automatisk förkörsrätt att komma ut till ytterfilen.

I det här fallet var det inte @htbtoma som gjorde fel, det är redan avklarat. Se #17261495 (sida 2 i tråden).

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

I det här fallet var det inte @htbtoma som gjorde fel, det är redan avklarat. Se #17261495 (sida 2 i tråden).

Såg den bilden också missade att den var sammanhörande till det inlägget. I den rondellen får man inte köra så nej

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@XHI: stockholmare vet inte vad det betyder att få ett "blink tack" i trafiken, förutom dem som är yrkes chaufförer de hajjar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på folk som tycker 50-60 är en rimlig hastighet på en motorvägspåfart?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Jag visste att den kommentaren skulle komma, du INSER att ett korrekt inställt dimljus inte lyser lika högt upp som ett halvljus? Det är därför det fungerar i dimma för det lägger ljuset nere vid marken. Men visst ett felställt dimljus är nästan lika jobbigt som ett felställt halvljus. Skall vi förutsätta att det är felinställt så ja då är det ett problem.

Så du kan själv dra ut huvudet ur röven som du uttryckte det och se till så att du har lämpliga ljusinställningar på din bil.

Spelar ingen roll. Din ljuskälla framåt är fortfarande dubbelt så stark. Hört talas om ströljus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Tycker det är allmänt mycket hets om dimljus. Dimljus är SKITBRA att använda utanför stan på kvällen. Det har fått mig att upptäcka både vildsvin och harar och därmed har jag undvikit flertalet viltolyckor till viss del med hjälp av att köra med dimljusen på.

Man ser MYCKET bättre i vägrenen ca 20-30 meter fram. I stan däremot kör jag med dem släckta. Jag tar gladeligen de böterna jag får om en polis skulle stanna mig på en landsväg med dimljusen tända.

Då får du även finna dig i att jag bländar dig tillbaka med mitt helljus. De flesta bilars dimljus bländar kombinerat med halvljus, om dimljusen inte är väldigt klena. Men i så fall fyller de ej heller den effekt du påstår att de har. Alternativt kanske du bör köpa en bil med bättre halv- och helljus. Med min bil är det inga problem att ha god sikt även vid sidan av vägen med endast dessa i bruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Överlag så är ju det fan så att svenskarna gör allt annat än just köra bil när de kör bil.. Pratar i telefon, kör precis som de känner för, skiter i reglerna etc.. Körde i rusningstrafik i Berlin när jag hade haft körkort 1 år, både authobahn och Berlin var hur lugnt att köra i som helst trots den brutala mängden bilar. För att alla koncentrerade sig på att köra bil, behövde någon byta fil blinkade personen, inväntade en lucka och den som kom bakom bromsade försiktigt för att inte fucka upp trafikflödet. Jag kör mycket hellre där igen i rusningstrafik där de respekterar varandra och inte har något förbannat ego som här i Sverige... Hade folk koncentrerat sig mer på själva bilkörningen så hade allt varit så mycket bättre. ... För att bara tala om hur dumma i huvudet folk är när man kör mc och anser de kan tränga sig så man får slänga sig ut i vägkanten med hoj....

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Då får du även finna dig i att jag bländar dig tillbaka med mitt helljus. De flesta bilars dimljus bländar kombinerat med halvljus, om dimljusen inte är väldigt klena. Men i så fall fyller de ej heller den effekt du påstår att de har. Alternativt kanske du bör köpa en bil med bättre halv- och helljus. Med min bil är det inga problem att ha god sikt även vid sidan av vägen med endast dessa i bruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, skulle någon bli så störd att de känner att det är lämpligt att blinka till så blir jag inte arg för det. Tycker du ska prova med och utan på en landsväg så du kan se skillnaden. (där det inte finns någon annan form av belysning.) Har redan bi-xenonlampor på bilarna.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Spelar ingen roll. Din ljuskälla framåt är fortfarande dubbelt så stark. Hört talas om ströljus?

Dubbelt så stark, då har du fel lampor i dina dimljus. Sist jag kolla hade jag inte xenonlampor i dimljusen.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Absolut, skulle någon bli så störd att de känner att det är lämpligt att blinka till så blir jag inte arg för det. Tycker du ska prova med och utan på en landsväg så du kan se skillnaden. (där det inte finns någon annan form av belysning.) Har redan bi-xenonlampor på bilarna.

Jag har redan testat det för att se om dimljus-förespråkarnas argument stämmer. Det gör det inte, åtminstone inte med min bils ljusuppsättning. Halv- och helljus är fullt tillräckligt.

Jag pratade inte om typen av lampor du har, utan hur ljuset hamnar framför bilen. Uppenbarligen är det uselt på din bil då du behöver dra på dimljusen också för att se ordentligt åt sidorna. Alternativt kanske du har så uselt mörkerseende att du inte bör framföra ett fordon i mörker? Men jag tvivlar på att det är fallet.

Nu för tiden är det inte ovanligt att stöta på bilar med starkare dimljusbelysning än halvljus. Vad tror du det gör för mötandes möjlighet att se något när dessa två kombineras? För övrig så blinkar jag inte till om jag möter någon med på tok för starkt dimljus + halvljus, utan jag drar på mitt dimljus samt lämnar helljuset på för att tydligt indikera för mötande fordon hur hen upplevs för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

För övrig så blinkar jag inte till om jag möter någon med på tok för starkt dimljus + halvljus, utan jag drar på mitt dimljus samt lämnar helljuset på för att tydligt indikera för mötande fordon hur hen upplevs för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om någon tar en godis från dig, så tar du hela deras godispåse? Alternativt är du väldigt ljuskänslig, för halvljus + dimljus != helljus + dimljus.

Vill inte ge mig in i någon direkt argumentation med "min bil är bättre än din bil" som det har blivit ovan, men logiken i slutet på inlägg fick mig att reagera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av olovskiij:

Så om någon tar en godis från dig, så tar du hela deras godispåse? Alternativt är du väldigt ljuskänslig, för halvljus + dimljus != helljus + dimljus.

Vill inte ge mig in i någon direkt argumentation med "min bil är bättre än din bil" som det har blivit ovan, men logiken i slutet på inlägg fick mig att reagera..

Det är ingen "min bil är bättre än din" diskussion. Men om han nu har så dåligt ljus i sidled utan att ha på dimljusen så verkar det vara en ganska dålig produkt. Jag har ingen lyxbil, men jag kan åtminstone se ordentligt när jag framför den i mörker.

Självklart är det inte något jag alltid gör med belysningen, utan ibland när jag möter extremfallen som bländar mig ordentligt. Eller personer jag möter flertalet gånger under min pendling som inte tog hinten tidigare när jag enbart blinkade med mina dimljus. Plus att jag är trött på ovanan att fler och fler kör med dem igång. Vilket rimmar dåligt med att moderna bilars belysning generellt är bättre än vad den var förr. Jag vet att många kör med dem igång enbart för att de tycker att det är snyggt.....

Bitter gammal surgubbe du vet. ☺️

I slutändan tycker jag att det handlar om brist på respekt för sina medtraffikanter att alltid köra med sina dimljus på, och det är lite irriterande. Många i tråden talar om att många är så egoistiska idag, och detta är ett bra exempel på det. Jag skall se bra, men ingen annan. Och det är inte tillåtet att köra med dem på av en anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Tycker det är allmänt mycket hets om dimljus. Dimljus är SKITBRA att använda utanför stan på kvällen. Det har fått mig att upptäcka både vildsvin och harar och därmed har jag undvikit flertalet viltolyckor till viss del med hjälp av att köra med dimljusen på.

Man ser MYCKET bättre i vägrenen ca 20-30 meter fram. I stan däremot kör jag med dem släckta. Jag tar gladeligen de böterna jag får om en polis skulle stanna mig på en landsväg med dimljusen tända.

Förutom att dina dimljus är SKITKASSA för alla som du möter och som t.ex. inte har en chans att upptäcka dom där vildsvinen för att nån självisk typ far runt och bländar med sina dimljus.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froojd92:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170...

Denna sida samanfattar ganska bra vad som gäller! Trots allt så är det mest irriterande i en rondell när folk blinkas vänster men skiter i att blinka ut. Då kan man lika gärna skippa att blinka vänster...

Visst håller jag med om att den sidan beskriver ett vettigt beteende, men den är knappast en auktoritet på vad "som gäller". Gå och läs lite på http://www.trafiksakerhet.se/ och kolla vilken information som spridits av relevanta myndigheter. Gå sen in och läs Trafikförordningen, så kommer du upptäcka att det inte är så självklart hur man kopplar "vad som gäller" till Trafikförordningen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Tycker det är allmänt mycket hets om dimljus. Dimljus är SKITBRA att använda utanför stan på kvällen. Det har fått mig att upptäcka både vildsvin och harar och därmed har jag undvikit flertalet viltolyckor till viss del med hjälp av att köra med dimljusen på.

Man ser MYCKET bättre i vägrenen ca 20-30 meter fram. I stan däremot kör jag med dem släckta. Jag tar gladeligen de böterna jag får om en polis skulle stanna mig på en landsväg med dimljusen tända.

Dimljus är skit och hjälper inte mycket. De når max 20m och när det lyser upp något är det för sent att hinna stanna om du inte kör väldigt sakta. Utanför stan skall man använda helljus i möjligaste mån för att se vilt så tidigt som möjligt för att hinna stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Problemet är ju bara att de flesta av alla som blinkar vänster i rondeller aldrig blinkar höger när de ska ut utan de fortsätter blinka vänster eller slår bara av sin blinkers och skapar därmed irritation och ibland livsfarliga situationer.
Har själövklart ingen underlag för detta annat än min egen erfarenhet av att sitta i bilen 3-5 timmar dagligen i jobbet, ser väldigt ofta folk som blinkar vänster, men i princip aldrig någon av dessa vänsterblinkare som blinkar höger.
Gör därför precis som BergHa och ger vänsterblinkare extra plats då man aldrig vet vart de faktiskt är på väg.

Det har du rätt i faktiskt. Ser detta ofta jag med. Undra hur dessa personer tänker egentligen. Om de blinkar vänster så tar man ju ändå förgivet att de vet varför. Klurigt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Många människor är lata, att blinka är "jobbigt". Tyvärr är det så, att många Svenskar är passiva, och går på autopilot. Och arabiska invandrare som tror att det är parkeringsplatser överallt, inkl. busshållplatser. Men Svenskar tar nog priset, den nonchalans som finns, och den anarki, att alla ska anpassa sig efter dom i trafiken, och att reglerna inte finns för dom.

Högerregeln? Vad är det? Sa lärjungen till Jesus och log. 99,95% av Svenska befolkningen skiter fullständigt i högerregeln! Problemet är att dom inte tar den på allvar, eller inte hinner uppfatta att det är den regeln som gäller! Ofattbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Dubbelt så stark, då har du fel lampor i dina dimljus. Sist jag kolla hade jag inte xenonlampor i dimljusen.

Fyra ljuskällor istället för bara två. Jag är inte fena på matte, men så mycket kan jag att det blir dubbelt så mycket.
Fyra ljuskällor framåt är enligt trafikregler att jämföra med halvljus+helljus. Och det är det du tycker är ok att möta dina medtrafikanter med av någon skev anledning.

Och om du nu har fina xenon-lampor i ditt halvljus, varför i hela helvete behöver du då slå på ditt dimljus för att se ordentligt?
Jag hoppas att du INSER att ditt halvljus i så fall inte är korrekt inställt.

Jag håller fast vid att din inställning till bilbelysning är korkad. Du verkar inte bry dig om att allt du möter inte kan se något längre, om bara du kan så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tips är att aldrig ligga i innerfiler när du ska ut. Du kan, och får göra det, men man måste som sagt tänka på vem som har förkörsrätt.

Se det så här.
https://helsingborg.se/wp-content/uploads/2014/11/parkeringsskyltar_korsning_1920x1080_illustration_colourbox.png
I denna ligger du i vänster filen... och plötsligt svänger höger!? Detta låter konstigt eller hur?
Men exakt detta är ju vad man gör när man kör ut ur en rondell från innerfilen. Så det gäller att det inte finns någon bil på din högra sida, annars riskerar du ju krocka med denna (som ju får lov att köra rakt fram också).

Det du bör göra är istället detta:
http://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwNDIzNTA7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJjNTExYTJmNDZkNjRlNmMzMzhjOGUwZjIzMWFhNzg3NTI5NWUwYTYwIjt9

Du kan göra detta lugnt och fint, i rondellen, precis som vanligt filbyte, bara tänk på väjningsplikten när du byter fil.

Njae, våran Örebro-rondell ser ut såhär. Eurostop

Den är jätteliten, dubbelfilig, övergångställs-, cykelbane (finns dock ingen skylt)- och busshållplats-besudlad, extremt högtrafikerad.

Alla (mer än 80%) väljer därför att åka in i rondellen i Högerfilen körriktning Norr, sen köra antingen rakt fram eller vänster. Det finns ingen anledning, förutom att lätta på köerna, av att använda innerfilen och köra ut i den vänstra utfarten (där det är 2 filer ut).

Hela utformningen av rondellen är genomtänkt av en apa, med våra trafikregler som finns.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tips är att aldrig ligga i innerfiler när du ska ut. Du kan, och får göra det, men man måste som sagt tänka på vem som har förkörsrätt.

Se det så här.
https://helsingborg.se/wp-content/uploads/2014/11/parkeringsskyltar_korsning_1920x1080_illustration_colourbox.png
I denna ligger du i vänster filen... och plötsligt svänger höger!? Detta låter konstigt eller hur?
Men exakt detta är ju vad man gör när man kör ut ur en rondell från innerfilen. Så det gäller att det inte finns någon bil på din högra sida, annars riskerar du ju krocka med denna (som ju får lov att köra rakt fram också).

Det du bör göra är istället detta:
http://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwNDIzNTA7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJjNTExYTJmNDZkNjRlNmMzMzhjOGUwZjIzMWFhNzg3NTI5NWUwYTYwIjt9

Du kan göra detta lugnt och fint, i rondellen, precis som vanligt filbyte, bara tänk på väjningsplikten när du byter fil. Och de som inte är i rondellen (sett ovan från bilden) har väjningsplikt mot dig.

Har en bra rondell som denna till/från jobbet. Rondellen har fem avfarter och på vägen till jobbet så tar jag andra avfarten och lägger mig därför i högerfilen direkt när jag kör in i rondellen så att jag vet att jag ligger rätt. Här är det många som istället väljer vänsterfilen och sedan tror att dom bara kan svänga rätt ut när avfarten kommer. Men då är ju jag där i vägen så då får dom ta ett extra varv runt rondellen. Det har hänt en gång att en förare svängde utan att se sig för vilket ledde till att jag fick hänga mig på tutan, tvärnita, och väja undan för att undvika att bli påkörd. På vägen hem från jobbet ska jag ta tredje avfarten in mot stan. Här lägger sig dom flesta i innerfilen, även jag gör det, men det jag gör och dom flesta andra inte gör är att när jag precis passerar den andra avfarten (avfarten innan den jag ska ta) så byter jag fil så att jag ligger rätt och kan komma ut ur rondellen utan bekymmer. Dom flesta väljer dock att ligga kvar i innerfilen för det blir en lite rakare väg så men problemet är ju då att det kan finnas någon i ytterfilen och blockera utvägen för dom.

Sedan en annan sak jag stör mig på i stadskörning... Man står vid ett rödljus och har t.ex fyra bilar framför sig. Det slår om till grönt och det hinner vara grönt i ungefär en sekund innan bilen längst fram släpper på bromsen, sedan ska den hitta dragläge så då går ytterligare en sekund bort. Sedan släpper bil #2 inte på bromsen förrän den första bilen har hunnit åka någon meter, sen ska den också hitta dragläge och komma iväg. Sedan samma sak med bil 3# och vips så har det varit grönt i nästan 10 sekunder och det slår om till gult igen. Tänk om folk kunde vara lite uppmärksamma vid rödljusen, vad mycket bättre trafiken skulle flyta på då. Står jag längst fram vid ett trafikljus så håller jag koll på trafiken och så fort det slår om till röd/gult så börjar jag hitta dragläge så att jag kan komma iväg direkt. Står jag som andra, tredje, eller fjärde bil osv så håller jag koll på när bilarna framför börjar röra sig så att jag kan börja röra mig samtidigt som dom gör för bästa möjliga flyt. En förutsättning för detta är ju också att man inte ligger med 10cm avstånd till bilen framför utan att man har lite marginal.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Tycker det är allmänt mycket hets om dimljus. Dimljus är SKITBRA att använda utanför stan på kvällen. Det har fått mig att upptäcka både vildsvin och harar och därmed har jag undvikit flertalet viltolyckor till viss del med hjälp av att köra med dimljusen på.

Man ser MYCKET bättre i vägrenen ca 20-30 meter fram. I stan däremot kör jag med dem släckta. Jag tar gladeligen de böterna jag får om en polis skulle stanna mig på en landsväg med dimljusen tända.

Då kanske du skall fixa dina halvljus så att dom fungerar korrekt.
Blicken skall verkligen inte behöva vara endast 20-30 meter framför bilen när man håller landsvägsfart.
Dimljus på landsväg är vansinne och försätter andra på vägen i fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sedan en annan sak jag stör mig på i stadskörning... Man står vid ett rödljus och har t.ex fyra bilar framför sig. Det slår om till grönt och det hinner vara grönt i ungefär en sekund innan bilen längst fram släpper på bromsen, sedan ska den hitta dragläge så då går ytterligare en sekund bort. Sedan släpper bil #2 inte på bromsen förrän den första bilen har hunnit åka någon meter, sen ska den också hitta dragläge och komma iväg. Sedan samma sak med bil 3# och vips så har det varit grönt i nästan 10 sekunder och det slår om till gult igen. Tänk om folk kunde vara lite uppmärksamma vid rödljusen, vad mycket bättre trafiken skulle flyta på då. Står jag längst fram vid ett trafikljus så håller jag koll på trafiken och så fort det slår om till röd/gult så börjar jag hitta dragläge så att jag kan komma iväg direkt. Står jag som andra, tredje, eller fjärde bil osv så håller jag koll på när bilarna framför börjar röra sig så att jag kan börja röra mig samtidigt som dom gör för bästa möjliga flyt. En förutsättning för detta är ju också att man inte ligger med 10cm avstånd till bilen framför utan att man har lite marginal.

Är det en modern bil ska den starta också

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Tycker det är allmänt mycket hets om dimljus. Dimljus är SKITBRA att använda utanför stan på kvällen. Det har fått mig att upptäcka både vildsvin och harar och därmed har jag undvikit flertalet viltolyckor till viss del med hjälp av att köra med dimljusen på.

Man ser MYCKET bättre i vägrenen ca 20-30 meter fram. I stan däremot kör jag med dem släckta. Jag tar gladeligen de böterna jag får om en polis skulle stanna mig på en landsväg med dimljusen tända.

Dimljus är bra vid dimma och dålig sikt då dem som du säger lyser upp bättre ca 20-30 meter. Det man måste tänka på är att när man kör med dimljusen på så ser man sämre efter dem 20-30 meterna då man själv blir "bländad" av sina egna dimljus. Även om man tycker sig se bättre så är det lättare att missa eventuella hinder och djur som finns längre fram längs vägen.
Att ha dimljusen på annat än vid dålig sikte ger jag inte mycket för och stör mig på.
En annan sak som stör mig väldigt mycket är folk som inte håller avstånden.

Permalänk
Medlem

Halvljus och dimljus kanske vi kan hålla till den tidigare tråden?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1460492-halvljus-och-d...

För jag vill minnas att både @trollhattan (vilket personen åter igen i den här tråden bevisat) och @lord_vasagos har en del "intressanta" saker att komma med.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Njae, våran Örebro-rondell ser ut såhär. Eurostop

Den är jätteliten, dubbelfilig, övergångställs-, cykelbane (finns dock ingen skylt)- och busshållplats-besudlad, extremt högtrafikerad.

Alla (mer än 80%) väljer därför att åka in i rondellen i Högerfilen körriktning Norr, sen köra antingen rakt fram eller vänster. Det finns ingen anledning, förutom att lätta på köerna, av att använda innerfilen och köra ut i den vänstra utfarten (där det är 2 filer ut).

Att det finns udda rondeller vet jag, men reglerna säger ändå exakt samma sak. I den rondellen som finns där, finns 2 filer, med linjer (google har klippt lite konstigt, men zooma in så ser man, och då gäller de regler och råd ovan.

PS. Ingen skylt, ingen Cykelöverfart.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

"Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage."

Det som gör det snurrigt är att de inte hunnit ta bort markeringarna i marken, vilket de kommer göra. Men skylten är regeln, finns den är det en cykelöverfart där bilar ska stanna och lämna företräde, finns den inte behöver du som bilförare inte lämna företräde.

Skrivet av Pontooz:

Hela utformningen av rondellen är genomtänkt av en apa, med våra trafikregler som finns.

Jo den ser lite... små udda optimerad ut. Jag länkade en del i Malmö tidigare i tråden som också har lite udda av/på farter där man också kan få lite udda situationer. Tyvärr är ju långt från alla korsningar perfekta, och många har väldigt udda behov, så någon måste försöka "optimera dem". Ibland blir det bra, ibland inte.