Är MMORPG en döende genre?

Permalänk
Medlem

Är MMORPG en döende genre?

Hittade en snarlik tråd som nästan spårade in på ämnet men jag känner att frågan förtjänar en egen tråd där vi kan diskutera saken.

Till huvudfrågan, är tillverkningen utav MMORPG spel döende?

Har kommit på mig själv att jag ett flertal gånger bläddrat igenom Steam, sökt på Google, frågat vänner och bekanta efter nya MMORPGs, men i slutändan hamnar jag alltid i samma förbaskade triangel som består utav följande, World of Warcraft, Guild Wars 2 samt Rift. Dessa tre är de återkommande spelen för mig. Kul i ett par dagar, men allt känns så bekant även om ett nytt expansionspaket har lanserats.

Ja, spel och framförallt MMORPGs är dyra att utveckla och visst, nya spel kommer hela tiden men det känns som att inga utav dem kommer bli en stor hit, alla känns helt ärligt "halvdana."

Så vad tycker ni? Är det jag som är bitter som säger att det "var bättre förr" eller finns det verkligen en svacka i utvecklandet utav bra MMORPGs i nuläget?

Permalänk
Medlem

Tror det blommar ut igen när VR marknaden är mogen för massan. MMORPG + VR = insanity

Permalänk
Medlem

Nej det tycker jag inte.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Har aldrig lirat Wow men entropia universe som är ett RCE (Real Cash Economy) - MMORPG i 3D-miljö. är ett spel jag länge spelat och de är stort och kommer nog fortsätta växa.
Tror med vr som robie skriver så kan de bli riktigt Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Avstängd

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

Skulle säga att entropia universe också är ett bra exempel på ett mmorpg som klarat sig bra genom tiderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

Är inte FFXIV en enorm succé?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många aktiva mmo spelare det finns så är det lika döende som wow har varit de senaste 12 åren..

Gissar på att nästa stora mmo hit blir just när någon gör ett mmo med passion och gott om tid, inte bara som vanligt för att sno miljarder från blizzard med den stora wow mördaren.

För mig är dock mmo's rätt ute, lagt så mycket tid på entropia och wow så att jag helt enkelt är nöjd.

Permalänk
Medlem

MMORPG som vi känner det tror jag är rätt dött, i meningen, det kommer inte tillkomma så mycket (även om massor av fanbois fortfarande spelar). Den första vågen red på förväntan och nyheten av att kunna ta en plats i en skitstor värld, bland tiotusentals andra. Att "öppna" spelvärlden så gjorde att de flesta som ens rört vid spel, troligen körde något mmo vid 2005-2010ish. Nu är det gjort, förvåningen eller spänningen att ta del av en värld på det sättet har lagt sig. Visst, vill du stå med hundra andra vid auction house och snipea grejer så kan du det, men det är liksom inte där det händer. MMORPG tog pinnen men fick ge bort den till MOBA. Nu har MOBA också gett bort den, jag vet inte till vad. Jag har en känsla av att hela spelgenren är i gungning då den dras i så många olika håll samtidigt. Dela har vi pro-gamerscenen som underhåller en kategori av spel. MMO finns en del fortfarande. Spel börjar komma mycket till mobila enheter, likaså har det funnits en sorts hipster-retrovåg. Sedan finns det massa bro´s som spelar fifa eller kör playstation som en förfest, alltså ärkenormies. Och en inte oviktig våg av folk som var med under 90-talet och tidigt 2000-tal, har hetsat på för att få villa, jobb och brud och som nu kopplar av med något av deras gamla spel. Sannolikheten att EN genre eller EN plattform ska dra så stort igen, som det var på MMO-dagarna, är inte hög. VR säger någon, alltså jag kanske har fel, men jag tror inte att VR kommer att slå på det sätt man tror och det kommer inte bli så stort som man tror på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Nej. För oss veteraner så är nog genre ganska uttråkad men ni måste ju tänka på att alla barn och ungdommar som börjar med MMOs i princip får samma upplevelse som vi hade när vi klev in i WoW för 14 år sedan. Nu finns det givetvis mer konkurrenter och det blir svårare att ha subscription med så många F2P alternativ som ungdommar såklart lockas till då de inte har så mycket pengar men MMOs kommer aldrig försvinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

Jo för är man för lik WoW, varför inte bara spela WoW då? Dags att man släpper något innovativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

MMORPG som vi känner det tror jag är rätt dött, i meningen, det kommer inte tillkomma så mycket (även om massor av fanbois fortfarande spelar). Den första vågen red på förväntan och nyheten av att kunna ta en plats i en skitstor värld, bland tiotusentals andra. Att "öppna" spelvärlden så gjorde att de flesta som ens rört vid spel, troligen körde något mmo vid 2005-2010ish. Nu är det gjort, förvåningen eller spänningen att ta del av en värld på det sättet har lagt sig. Visst, vill du stå med hundra andra vid auction house och snipea grejer så kan du det, men det är liksom inte där det händer. MMORPG tog pinnen men fick ge bort den till MOBA. Nu har MOBA också gett bort den, jag vet inte till vad. Jag har en känsla av att hela spelgenren är i gungning då den dras i så många olika håll samtidigt. Dela har vi pro-gamerscenen som underhåller en kategori av spel. MMO finns en del fortfarande. Spel börjar komma mycket till mobila enheter, likaså har det funnits en sorts hipster-retrovåg. Sedan finns det massa bro´s som spelar fifa eller kör playstation som en förfest, alltså ärkenormies. Och en inte oviktig våg av folk som var med under 90-talet och tidigt 2000-tal, har hetsat på för att få villa, jobb och brud och som nu kopplar av med något av deras gamla spel. Sannolikheten att EN genre eller EN plattform ska dra så stort igen, som det var på MMO-dagarna, är inte hög. VR säger någon, alltså jag kanske har fel, men jag tror inte att VR kommer att slå på det sätt man tror och det kommer inte bli så stort som man tror på ett bra tag.

MOBA är fortfarande bland det mest spelade om inte det allra mest spelade. Dota 2 är första/andraplats på spelade spel i Steam med över 10 miljoner aktiva spelare, LoL har säkert flera gånger det, sen finns även HotS och Smite.

Permalänk
Avstängd

MMORPG genren är inte död, jag tror de flesta som är intresserade utav MMORPGs sitter och väntar på "the next thing" som är lika revolutionerande som när WoW kom ut men de flesta MMORPGs idag är halvtaskigt gjorda eller rena kopior bara utav andra MMORPGs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Jo för är man för lik WoW, varför inte bara spela WoW då? Dags att man släpper något innovativt.

För att man hoppas kunna använda sig av en vinnande formel och förbättra den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Tror marknaden är rätt mättad på MMORPGs. De som lirar den typen av spel brukar vara väldigt lojala och spela spelet länge. När det hela tiden kommer ut nya spel blir de nog mer glest befolkade och svårare att tjäna pengar på. Jag lirade SWTOR intensivt mellan release och 2015. Förhandsbokade ESO när det kom ut men var för inne i SWTOR för att lira det så det blev aldrig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker F2P hade rejält negativ påverkan på MMOs.

Men själv väntar jag på Ashes of Creation och hoppas på det bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

MMORPG är döende då utvecklings kostnaden överstiger den möjliga vinsten.

Alla MMORPGer som har kommit och gått har försökt slå sig in på WoWs marknaden och misslyckats.
Om du skall lyckas som MMORPG så får du inte vara för lika WoW.
EvE online är det bästa exemplet på det.

Inte riktigt. MMORPGs är döende för att företag vägrar inse att succé måste byggas över tid och uppkommer inte över en dag. WoW är så stort för att det bygger på ett redan etablerat spelmaterial i form av WC-serien. Många som spelade WC3 spelade/spelar även Wow. Företag idag har däremot inget tålamod alls och försöker lansera varenda dålig idé som något "nytt".

Starwars är ett sådant exempel där SWOTR hade potential men Bioware totalt misslyckades att leva upp till den och blev sedan ett F2P. Ett annat exempel är TESO som även det hade potential men som aldrig levde upp till det. World of warcraft tog 4-5 år att utveckla. Idag så ligger utvecklingstiden på nästan hälften och man har oftast ett värdelöst underlag.

Skrivet av Nätälskare:

Jo för är man för lik WoW, varför inte bara spela WoW då? Dags att man släpper något innovativt.

Men det kommer per automatik bli jämfört med Wow och eftersom folk är får och anser att saker ska vara likt WoW för att man ska känna igen sig men inte vara likt WoW för att man vill ha något nytt så kommer det bli en flopp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

MMORPGs för datorn är i stort sett dött ja, men mycket stort på telefoner atm.
Bara kolla hur det går för t.ex NCsoft som sitter på några av de största titlarna på marknaden.
https://i.imgur.com/HvpWxKc.png

Och läser man här så tror de att marknaden kommer fortsätta att minska. http://www.inven.co.kr/webzine/news/?news=193858&site=lineage...

Även WoW är ju ganska stendött en månad efter patch. Kör man t.ex raiding som alliance så finns det snart inget folk kvar att spela med.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Black desert online, hur stort som helst och håller superhög kvalitet

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

mmorpg är inte döende, långt därifrån. Det finns otroliga pengar att hämta hem för spelbolag som lyckas. Tyvärr är många spelbolag omogna, släpper produkter för tidigt i kombination med dålig projektstyrning och eftertanke gällande speldesign. Eso är ett bra sådant exempel med riktigt dålig design & arkitektur på flera fronter, de fick göra om hela stridssystemet från grunden och misslyckades också med deras stora rvrvr motor.
Warhammer online kom med många bra nyheter men företaget kunde inte fixa problemen med serverlag och fusk så de försökte mjölka marknaden och tysta och stänga av kritiker.

Nej efterfrågan finns och är stor men många bolag som försöker tycks vara naiva i kombination med dåliga lead devs.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Dött i den benämningen att alla spel som släpps är snarlika och inte tillför något vettigt till genren? Absolut.

Tror det kommer krävas något riktigt originell för att verkligen väcka genren till liv igen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

F2p, cash shop, har nog en del i att det går sämre. Personligen föredrar jag subscription, om det är aktiv dev.

Sedan har jag upplevt det som att dagens unga saknar tålamod för rpg, ex. CS, overwatch mfl. är ju instant gratification.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag spelar mycket Elder scrolls online. De släppte nyligen en ny expansion. Lite trögt i början med efter ett tag är man fast.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

MMORPG som genre är inte döende, tvärtom så finns det fler MMORPG på marknaden och mer folk som spelar dem än någonsin förr.

Problemet är att göra dem lönsamma - alla dessa MMORPG konkurrerar om samma spelare, och i viss mån med alla andra typer av multiplayer online-spel.
Det gör att även om det finns många spelare så är det svårt att få tillräckligt många till varje enskilt spel.

WoW blev en succe mycket för att de var på rätt plats vid rätt tid. Det fanns inte mycket konkurrens på den tiden, och Internet började just bli tillräckligt utbrett för att marknaden skulle finnas där.
Det var egentligen inte särskilt revolutionerande, utan snarare ett fall av evolution.
WoW var baserat på samma grundmodell som Everquest (som var det första MMORPG som blev stort på sin tid) och polerade och förbättrade den modellen tillräckligt för att uppfattas som något nytt.
Därefter har de i princip levt på sin storlek - "alla" har hört talas om WoW, och mängder av existerande spelare har tillräckligt mycket investerat i spelet för att inte vilja släppa det helt.

Originella och innovativa MMORPG som en del här efterfrågar släpps rätt ofta. De flesta dör ganska snabbt utan att ha gjort något väsen av sig då de inte lyckas attrahera tillräckligt många spelare.
De flesta spelare vill egentligen inte ha något helt nytt utan samma gamla stuk med lite småförändringar - ett fenomen bekant från böcker och filmer.

Skall ett spel vara originellt och framgångsrikt så måste allt övrigt (grafik, ljud, spelkänsla, etc. etc.) också vara riktigt bra, annars är det nästan dömt att bli ett nisch-spel som en liten skara älskar, men de flesta aldrig ens hör talas om.

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på de som jämför kostnad med "möjlig vinst" och säger att det är en omöjlig ekvation. Vilket spel har håvat in större vinst än WoW? Multiplicera månadsavgift med antal användare och du får en helt absurd summa. Klart det kostar att driva karusellen, men det saknas inte ruljans på kosingen i detta exempel..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Nej. För oss veteraner så är nog genre ganska uttråkad men ni måste ju tänka på att alla barn och ungdommar som börjar med MMOs i princip får samma upplevelse som vi hade när vi klev in i WoW för 14 år sedan. Nu finns det givetvis mer konkurrenter och det blir svårare att ha subscription med så många F2P alternativ som ungdommar såklart lockas till då de inte har så mycket pengar men MMOs kommer aldrig försvinna

14? Veteran? Haha jag klev in i Ultima Online 1997. Det var grejer det.

On Topic: Jag tror att ett mer vuxet MMO hade kunnat fungera, typ Kingdom Come eller något åt det hållet för att verkligen skilja ut sig från Warcraft. Tror inte genren som sådan är döende men det är väl lite trist att ett spel som är 14 år ännu inte har överträffats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

För att man hoppas kunna använda sig av en vinnande formel och förbättra den.

Kanske, men det är många som har prövat utan att lyckats just för att WoW redan är bra. Vill man lyckas göra ett MMO som är relevant i mer än några månader så får man göra något som är intressant. Har prövat några olika MMO men har slutat när jag kännt att jag lika gärna kan spela WoW då spelarbasen är större och det blir inte övergivet efter ett tag.

Skrivet av Xinpei:

Men det kommer per automatik bli jämfört med Wow och eftersom folk är får och anser att saker ska vara likt WoW för att man ska känna igen sig men inte vara likt WoW för att man vill ha något nytt så kommer det bli en flopp.

Må hända, men dessa personer tror jag egentligen inte vill ha ett nytt MMO innerst inne utan dom vill få samma känsla som dom fick när dom började spela WoW. Dvs är det nostalgin som spelar ett spratt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

14? Veteran? Haha jag klev in i Ultima Online 1997. Det var grejer det.

On Topic: Jag tror att ett mer vuxet MMO hade kunnat fungera, typ Kingdom Come eller något åt det hållet för att verkligen skilja ut sig från Warcraft. Tror inte genren som sådan är döende men det är väl lite trist att ett spel som är 14 år ännu inte har överträffats.

Age of Conan var ett försök att göra ett vuxen-MMO, men det blev inte direkt någon succé.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Behöver inte nya MMORPG när det redan finns bra. Just nu tycker jag Lord of The Rings Online är bäst.
Att lyckas med ett MMORPG är riktigt svårt, för att ge sig in på ett spel så måste man ge sig in helhjärtat, det är inget spel man "klarar av" på 20h och sen är det över. I de MMORPG jag spelat så är det säkert 80 000 timmar bakom. Framför allt Tibia och LOTRO är de två spelen med majoriteten timmar bakom sig.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Elder Scrolls Online i helgen, med brist på nya elder scrolls spel gav jag mig och prövade det.
Det är ett MMORPG, men det går ganska bra att spela singleplayer faktiskt

Ibland känns uppdragen mer genomtänkta än Skyrim's och det utspelar sig på en massa platser som inte huvudspelen har haft med.
Har hört att Knights of the old Republic ska ha en liknande anda.