Vad får man INTE prata om på sweclockers (förbjudna ämnen)(blivit censurerad/avstängd flertalet gånger)

Permalänk
Inaktiv

Vad får man INTE prata om på sweclockers (förbjudna ämnen)(blivit censurerad/avstängd flertalet gånger)

Tänkte att det vore bra om moderatorerna skriver en lista på allt man inte får nämna. Har nämligen blivit avständ pga "trollning" flertalet gånger för att jag nämner åsikter som inte är mainstream.

Jag trollar inte alls. Men om en moderator påstår det kan han ta bort min kommentar och spärra mig X dagar.
Tycker detta är lite tråkigt och trångsynt. Även om man har logiska argument motarbetas man upplever jag.

Så det enklaste vore väl om moderatorerna som deltar i denna censur (vilket det faktiskt är) skrev en lista på allt man inte får prata om/nämna för att slippa bli avstängd för "trollning".

Finns det en möjlighet för att få en sådan lista?

Permalänk

Det här var väl ett bra ämne, jag tror det är jättelätt att dras in i en diskussion som bara slutar med eskalerande "pajkastning" och inte leder nånvart men det är mycket svårare att inse det speciellt när känslor är inblandade, man vill ha sista ordet helt enkelt.

Vad jag personligen tycker är obekväma ämnen är racism förstås och behandla kvinnor nedsättande i både handling och ordalag. Politik tycker jag är roligt att diskutera om jag diskuterar med någon som är konstruktiv.

Annars vet jag inte vad som är förbjudna ämnen, kanske någon som vet kan förtydliga vad som som leder till avstängning?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Narkotika får dig nog inte avstängd, men tas bort garanterad, piratkopiering, olagligt tittande med olika tv-tjänster/streaming tjänster, olika extrema ideologier, liksom sunt förnuft.

Det finns platser för att diskutera olika saker, här vill vi ju främst prata om teknik, datorer och sådant. Visst, det finns 3 andra forumdelar där man kan tjöta lite, men det borde väl inte vara så allvarligt? Bättre att bara hålla det trevligt och tänka på tonen. Känns ändå som hyffsat högt i tak där, majoriteten verkar ju nöjda liksom så det fungerar väl.

Jag tror aldrig jag fått en varning/pm om något olämpligt under alla år, svårt att förstå vad du menar.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Föredetting

Att säga negativa saker om Appleprodukter i Mac-delen var inte tillåtet, även om det var baserat på upplevelser och jag faktiskt höll igen med negativiteten så gott jag kunde. Men det är klart, Mac-folk kräver väl sin vadderade cell, även om det blir en sorts åsiktsinavel som utvecklas till extremism. "Rätt sorts extremism är ju däremot okej i Sverige.

I övrigt har jag fått några inlägg redigerade för att jag skämtsamt skrivit om Barnacle Coatfactorys namn till någonting med Crumplesnatch och liknande tilltag, men för det mesta kommer man långt om man bara kan hålla sig ifrån att kalla specifika användare och meningsmotståndare för idioter och beter sig någorlunda och håller sig till PG-13-ämnen, alltså typ inte ämnen i stil med "vilka heroinsprutor är bäst för nekrofili".

Sammanfattningsvis: ibland kan jag tycka att det är lite lågt i tak, men samtidigt är mängden folk som inte har något intresse att bete sig bitvis hög. Är nog det enda sättet att driva ett såpass stort forum om man inte vill att det blir Flashback.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Narkotika får dig nog inte avstängd, men tas bort garanterad, piratkopiering, olagligt tittande med olika tv-tjänster/streaming tjänster, olika extrema ideologier, liksom sunt förnuft.

Det finns platser för att diskutera olika saker, här vill vi ju främst prata om teknik, datorer och sådant. Visst, det finns 3 andra forumdelar där man kan tjöta lite, men det borde väl inte vara så allvarligt? Bättre att bara hålla det trevligt och tänka på tonen. Känns ändå som hyffsat högt i tak där, majoriteten verkar ju nöjda liksom så det fungerar väl.

Jag tror aldrig jag fått en varning/pm om något olämpligt under alla år, svårt att förstå vad du menar.

Vem bestämmer vad som är sunt förnuft?
Det är det som är grejen folk kan ha olika åsikter om saker. Jag tror ex nasa är fejk och skrev om det i tråd om fake x, men blev som sagt avstängd för det. Jag forskat en hel del i detta och kommit fram till att hela grejen är bluff och båg, enorma pengar ligger bakom.
Ska jag då inte få nämna min åsikt och bli kallad troll för detta?

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Vem bestämmer vad som är sunt förnuft?
Det är det som är grejen folk kan ha olika åsikter om saker. Jag tror ex nasa är fejk och skrev om det i tråd om fake x, men blev som sagt avstängd för det. Jag forskat en hel del i detta och kommit fram till att hela grejen är bluff och båg, enorma pengar ligger bakom.
Ska jag då inte få nämna min åsikt och bli kallad troll för detta?

Ytterst är det den som driver forumet som bestämmer. Jag har aldrig läst sweclockers regler men jag tror dom vill att alla ska känna sig välkomna och ingen fråga är för dum att ställa om det gäller datorer,teknik och konsumentfrågor.

Har aldrig fått en varning själv så jag är inte 100% säker men jag tror du får en varning när du börjar närma gränsen och även information om vad du dom tycker du gjort fel så du borde ha en chans att kyla ner dig lite utan att bli avstängd.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefanp67:

Ytterst är det den som driver forumet som bestämmer. Jag har aldrig läst sweclockers regler men jag tror dom vill att alla ska känna sig välkomna och ingen fråga är för dum att ställa om det gäller datorer,teknik och konsumentfrågor.

Har aldrig fått en varning själv så jag är inte 100% säker men jag tror du får en varning när du börjar närma gränsen och även information om vad du dom tycker du gjort fel så du borde ha en chans att kyla ner dig lite utan att bli avstängd.

Jag är nerkyld. Har bara en annan åsikt än moderatorn. Försökt förklara att jag inte trollar genom pm men får aldrig svar, den/dom bara påstår jag gör det oavsett. Får inte ens en chans att argumentera utan ta bort och ban istället på det.

Permalänk
Hedersmedlem

I feedbackforumet diskuterar vi inte enskilda modereringsärenden. Därför svarar jag i allmänna ordalag. Exemplen nedan är således inte vad trådskaparen har skrivit om.

Det kan finnas flera olika anledningar till att trådar behöver låsas, raderas eller rensas. När det specifikt handlar om trollning kan det först vara värt att påminna om att med det avses att uttala sig provocerande i syfte att reta upp andra. Trollningsinlägg kan naturligtvis vara av väldigt skiftande karaktär. En helhetsbedömning får göras från fall till fall av om något är trollning eller inte.

En av många aspekter som kan beaktas vid en sådan bedömning är valet av ämne. Ifall någon skriver om varför den anser att lussebullar är godare än semlor, skulle valet av ämne troligen inte göra att det uppfattas som trollning (men däremot skulle det naturligtvis kunna ses som trollning av någon annan anledning beroende på hur inlägget är utformat och var det är placerat). Om någon å andra sidan argumenterar för "åsikten" att allt består av blandningar av jord, eld, luft och vatten och att grundämnen inte existerar, skulle det vara i det närmaste omöjligt att inte betrakta det som trollning, även om personen i fråga påstår att den på allvar har denna "åsikt". Detta gäller i synnerhet om det hela skrivs i kommentarerna till en nyhet om hur hårdvarupriserna påverkas av världsmarknadspriserna på olika råvaror. Exemplet är naturligtvis en ytterlighet där bedömningen skulle vara rätt självklar. I mindre självklara fall får man som sagt se till helheten för att avgöra om något bör ses som trollning eller inte. Någon lista över förbjudna ämnen finns inte (bortsett från vad som framgår av reglerna, klistrade trådar m.m. om exempelvis piratkopiering).

Jag beklagar att du upplever att du inte fått svar på dina pm. Det kan möjligen bero på något misstag eller missförstånd från vår sida. Hör av dig via https://www.sweclockers.com/kontakt, så ska jag eller någon annan titta på vad som kan ha hänt.

Permalänk
Medlem

Ja skapar man en tråd med titeln "Jorden är platt" så är det ju ganska självklart att moderatorerna här beslutar att den ska stängas omgående.

Likaså om man skapar andra trådar som motsätter sig sådant som redan är vetenskapligt bevisat. Det finns liksom ingen mening med att ifrågasätta sådant som är bevisat sant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99565:

Tänkte att det vore bra om moderatorerna skriver en lista på allt man inte får nämna.

Håller med.

Att en vaktmästare med yttre motiv kan anklaga vem som helst för "trollande" och stänga av någons konto efter man har sagt något som vaktmästaren inte tycker om, trots att man håller sig till trådens ämne och inte bryter mot en regel, är grundlös och patetisk. Jag blev avstängd för "trollande" när jag sa att det är helt acceptabelt att kalla viruset för det kinesiska coronaviruset i den stora tråden om coronaviruset med 160+ sidor, eftersom viruset har sitt ursprung i Kina. Trådskaparen skriver ju nästan samma sak i första inlägget.

När man är avstängd och skriver "Kan man få en förklaring" i deras kontaktformulär, då blir man avstängd igen och man får inte tillbaka ett svar, och sen ändras anledningen från "trollande" till "trollande samt forstatt fjantande i kontaktmeddalande". Det är ju ni som fjantar och trollar andra när ni beter er som diktaturer bakom tangentbordet.

Ta fram en lista på vad man får och inte får säga!

Permalänk
Hedersmedlem

@anon285805 Som min kollega påpekade brukar vi inte att kommentera enskilda modereringsärenden här i Feedback-forumdelen, men jag gör ett undantag.

Citat:

Att en vaktmästare med yttre motiv kan anklaga vem som helst för "trollande" och stänga av någons konto efter man har sagt något som vaktmästaren inte tycker om, trots att man håller sig till trådens ämne och inte bryter mot en regel, är grundlös och patetisk.

Först och främst har vi "vaktmästare" inte möjlighet att moderera efter eget tycke och smak. Detta då alla moderatorer, forumledare och även redaktionen har full inblick i samtliga modereringsärenden.

Citat:

Jag blev avstängd för "trollande" när jag sa att det är helt acceptabelt att kalla viruset för det kinesiska coronaviruset i den stora tråden om coronaviruset med 160+ sidor, eftersom viruset har sitt ursprung i Kina.

Ah, var det verkligen så du formulerade dig? Det låter ju varken generaliserande eller provocerande. Ska ta fram det borttagna inlägget så att vi kan jämföra:

Skrivet av mikroplugg:

Kallar man viruset för "Coronaviruset" istället för "Kinesiska viruset" eller "Kinesiska coronaviruset", då är man en hycklare som stöder den kinesiska regeringen CCP vilket innebär att man är även emot mänskliga rättigheter och för censur.

Ja detta var ju onekligen ett sakligt och icke-provocerande inlägg som verkligen bidrog till en trevlig och givande diskussion. Dessutom höll det ungefär samma nivå som många av dina tidigare inlägg så jag har full förståelse för att vårt agerande kändes orimligt...

Citat:

När man är avstängd och skriver "Kan man få en förklaring" i deras kontaktformulär, då blir man avstängd igen och man får inte tillbaka ett svar, och sen ändras anledningen från "trollande" till "trollande samt forstatt fjantande i kontaktmeddalande". Det är ju ni som fjantar och trollar andra när ni beter er som diktaturer bakom tangentbordet.

Min kollega skickade mejl strax efter att vi mottog ditt kontaktmeddelande, vänligen kontrollera din mejl/skräppostfilter.
Har du ytterligare synpunkter och/eller frågor gällande enskilda modereringsärenden är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...