Permalänk
Medlem

Tycker serien var helt ok. Ej läst böckerna. Började riktigt bra, men i mitten så böt den fokus och då gick det utför. Hon som spelade systern är så sjukt jobbig, gillar henne verkligen inte. Så med en annan skådis så hade det säkert varit bättre. Kinnaman har jag svårt för, han passar verkligen inte som badguy. Så hans scener då han tuffar till sig blir bara löjliga. Däremot är han grymt bra på att visa känslor, typ desperat/rädd/kär osv. Det som gjorde Johan Falk/Snabba cash så bra imo.
Hon snuten överspelade en hel del på sin spanska kan jag tycka, men där kan jag se mellan fingrarna.

Snygga visuella effekter, aningen mycket naket dock.
Betyg, tja.. 6.5/10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Kortfattat så är böckerna ljusår bättre. Dock så är jag glad att de behöll två detaljer, kropp är bara en kropp och inte mycket mer värt än en kostym i Altered Carbon universumet därav all naket och hur otroligt obekväm Kovacs egentligen är i den här sleeven.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

inget mästerverk men jäääävligt bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag ville verkligen gilla det har. Ville verkligen, VERKLIGEN gilla det, och till viss del gjorde jag det, men differensen på vad som funkade bast (varldsbyggandet - wow, skyhoga produktionsvarden och innovativt) och vad som funkade samst (skådisinsatserna - ojamnt som fan, tom vissa skådisar presterade valdigt ojamnt imo) blev for stor.

- Aldrig sett Joel i något innan så han var over lag en positiv overraskning. Nån skrev "inte latt att vara 90% overkropp" och jag lolade hårt på den. Vafan, såg han Skarsgård i vampyrrollen och tankte "det dar kan jag slå!"? Men han spelade rollen overtygande och de få gånger jag tyckte det blev fel med honom så berodde det uteslutande på hur de klippt samman scenen eller att han fick saga nån corny line som kandes fel.

- Ortega - kandes bara for mkt over the top. Hade skådisen tonat ner karaktaren något hade jag nog gillat det mer. Nu var det bara ilska, ilska, ilska hela tiden och det blev lite trottsamt imo efter ett par avsnitt.

- Fight Drome-snubben. Wow, vilken karaktar, vilket hår :heart:

Ahja, tebax till jobbet. Hade nog mer tankar men hinner inte

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Har inte fått mig till att se den än men sett Star Trek Discovery och The Expanse älskade båda två så tror jag kommer gilla denna också vad jag sett hittills

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur är hdr bilden. Är det Netflix klassiska beckmörker plus ficklampa för maximal kontrast?

Nix, nu kör jag i och för sig med Dolby Vision så kan inte riktigt uttala mig om den "vanliga" HDR-bilden.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tog mig friheten att slänga in en omröstning i första inlägget. Hoppas @Bascule666 kan förlåta mig!

Lugna puckar!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat blev Altered Carbon totalsågad i Göteborgs Posten idag av Johanna Hagström (en fyr av fem möjliga). Hon börjar med att klaga på namnet på serien och tycker det är skitnödigt vilket får mig att tro att hon har noll koll på att serien bygger på en roman med samma namn.

Sedan kommer det förväntade klagandet på sex, våld och pratande. Man ska nog inte förvänta sig för mycket av en recensent som senast hyllade Bonusfamiljen säsong två som toppklass, vi tillhör nog inte samma målgrupp om man säger så.

Det är tydligt att sex i en TV-serie fortfarande är jobbigt att hantera för vissa (även om Altered Carbon faktiskt bygger på att kroppar är lika utbytbara som kläder och man kan göra vad fasen som man har lust med) och rubriken på recensionen är "Kinnaman som stel sexdocka".

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

- Aldrig sett Joel i något innan så han var over lag en positiv overraskning. Nån skrev "inte latt att vara 90% overkropp" och jag lolade hårt på den. Vafan, såg han Skarsgård i vampyrrollen och tankte "det dar kan jag slå!"? Men han spelade rollen overtygande och de få gånger jag tyckte det blev fel med honom så berodde det uteslutande på hur de klippt samman scenen eller att han fick saga nån corny line som kandes fel.

Kan tipsa om The Killing då, väldigt bra dektektivserie med Joel.

Skrivet av MeatWeed:

Har inte fått mig till att se den än men sett Star Trek Discovery och The Expanse älskade båda två så tror jag kommer gilla denna också vad jag sett hittills

The Expanse är en storfavorit för mig och tipsar alla mina kompisar att se den. Diggade Altered Carbon väldigt mycket med så du borde gilla den.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Tycker att boken är helt suverän så jag förväntade mig att dom skulle följa den till punkt och pricka och därmed göra världens bästa tv-serie...

Det hände ju inte.

Nu har jag bara sett två avsnitt, men dom har ju ändrat både bakgrundshistorien och karaktärerna till det sämre. Kovacs har blivit one-liner levererande och naiv, men det är Ortega jag stör mig på, hon var stenhård i boken och suckade över puckade katoliker, men här ler och skrattar hon samt är smygkristen wtf!?

På tal om katoliker. i boken var det tydligt att det var katolska kyrkan som hade stagnerat och tappat makt/följare då dom vägrade byta kroppar och hänga med i utvecklingen, men i serien verkade dom inte våga säga att det var katolska kyrkan utan kallade den för något påhittat, typ "ärkestiftet" eller något.

Gillade inte heller att Envoys hade gått från att vara en del av den militära maskinen till någon form av star wars rebeller, kändes billigt Hollywood på något sätt.

Gillar inte ändringen av AI hotellet heller, eller att dom gett vissa biroller större plats som dom inte behövde.

Har som sagt bara sett två avsnitt, men så här långt får den nöja sig med en svag trea.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Kan tipsa om The Killing då, väldigt bra dektektivserie med Joel.

Har noterat det, tack

Och for sakens skull, jag såg alla avsnitt och kommer absolut att ge sasong två en ny chans, mest pga de skyhoga produktionsvardena samt att det inte ar alla serier som "hittar ratt" med en gång.

Inte latt att vara scifi-nerd i dag

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nix, nu kör jag i och för sig med Dolby Vision så kan inte riktigt uttala mig om den "vanliga" HDR-bilden.

Ingen större skillnad på hdr10 eller Dolby vision iof. Får kolla lite när jag kommer hem

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har noterat det, tack

Och for sakens skull, jag såg alla avsnitt och kommer absolut att ge sasong två en ny chans, mest pga de skyhoga produktionsvardena samt att det inte ar alla serier som "hittar ratt" med en gång.

Inte latt att vara scifi-nerd i dag

Säsong två av vad?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Tycker att boken är helt suverän så jag förväntade mig att dom skulle följa den till punkt och pricka och därmed göra världens bästa tv-serie...

Det hände ju inte.

Nu har jag bara sett två avsnitt, men dom har ju ändrat både bakgrundshistorien och karaktärerna till det sämre. Kovacs har blivit one-liner levererande och naiv, men det är Ortega jag stör mig på, hon var stenhård i boken och suckade över puckade katoliker, men här ler och skrattar hon samt är smygkristen wtf!?

På tal om katoliker. i boken var det tydligt att det var katolska kyrkan som hade stagnerat och tappat makt/följare då dom vägrade byta kroppar och hänga med i utvecklingen, men i serien verkade dom inte våga säga att det var katolska kyrkan utan kallade den för något påhittat, typ "ärkestiftet" eller något.

Gillade inte heller att Envoys hade gått från att vara en del av den militära maskinen till någon form av star wars rebeller, kändes billigt Hollywood på något sätt.

Gillar inte ändringen av AI hotellet heller, eller att dom gett vissa biroller större plats som dom inte behövde.

Har som sagt bara sett två avsnitt, men så här långt får den nöja sig med en svag trea.

Detta är en TV-serie inte en roman på hundratals sidor. Alltid, alltid, alltid kommer det folk som tycker boken var bättre. Jag har personligen läst allt Richard K. Morgan gett ut och kan förstå varför man inte rakt av kan ta en bok och göra den till en TV-serie eller en film. Det är två helt skilda medier och det krävs omarbetning för att få det att funka.

Det går precis som du gör i ditt inlägg att plocka fram detaljer från boken som saknas i TV-serien i oändlighet men det gör inte på något sätt TV-serien sämre.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ingen större skillnad på hdr10 eller Dolby vision iof. Får kolla lite när jag kommer hem

Ta en titt. Har själv märkt en avsevärd skillnad på Dolby Vision via min TV:s app och HDR via min förra LG 4K Blu-rayspelares app.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Detta är en TV-serie inte en roman på hundratals sidor. Alltid, alltid, alltid kommer det folk som tycker boken var bättre. Jag har personligen läst allt Richard K. Morgan gett ut och kan förstå varför man inte rakt av kan ta en bok och göra den till en TV-serie eller en film. Det är två helt skilda medier och det krävs omarbetning för att få det att funka.

Det går precis som du gör i ditt inlägg att plocka fram detaljer från boken som saknas i TV-serien i oändlighet men det gör inte på något sätt TV-serien sämre.

Fast omarbetningarna man gjort var enligt mig onödiga och gjorde just serien sämre i mitt tycke, du behöver inte hålla med mig, det är en smaksak och i detta fall så måste jag sälla mig till dessa personer som "alltid" kommer och påstår att boken är bättre.

Sedan har jag som sagt inte sett mer än två avsnitt ännu, det kanske jämnar ut sig i slutändan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Säsong två av vad?

Av Altered Carbon? Eller var det sagt från början att det bara var en säsong?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Av Altered Carbon? Eller var det sagt från början att det bara var en säsong?

Aha ok. Ja det ska komma en säsong två, men är nog ett tag dit.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Uj! Gillade inte alls första avsnittet. Ser hellre blade Runner, black mirror och demolition man var för sig i stället.

Permalänk
Medlem

Tycker den var bra och ser fram emot eventuell s2. Tycker alterd carbon och black mirror är bland det bättre på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av poya86:

Tycker den var bra och ser fram emot eventuell s2. Tycker alterd carbon och black mirror är bland det bättre på Netflix

Håller med och Black Mirror känns underskattad, den serien är ju hur jäkla bra som helst. Ett uppdaterat Twilight Zone för 2010-talet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Älskar scifi men efter 3 avsnitt tappade den andan, inte alls sugen på att se mer. Tummen ner för min del eller en svag 3 på skala till 5. Inte alls samma klass som Stranger things / The OA mm, men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Drog igenom alla avsnitten förra helgen och jag gillade den skarpt.
Dock så var det ett par saker som jag irriterade mig riktigt mycket på som var helt ologiska.
Eller en ologisk storymässigt problem och ett mer filosofiskt problem som störde mig genom hela serien.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Hjälpsam

Visst, dekadens och allt men onödigt mycket tits n ass. Man kan framställa deprimerad dekadens a'la Blade Runner utan full frontal. Känns för billigt och desperat från skaparna.

Tröttnade efter två avsnitt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Visst, dekadens och allt men onödigt mycket tits n ass. Man kan framställa deprimerad dekadens a'la Blade Runner utan full frontal. Känns för billigt och desperat från skaparna.

Tröttnade efter två avsnitt.

Håller med. Tycker att lite naket i bordellscener mm kan förstärka ett rått och ocensurerat intryck, men det ger ju inte så mkt kontrast scenografiskt om alla kvinnliga karaktärer ska svinga med tuttarna i tid och otid..
Fick gå till jobbet med trötta ögon när jag fastnade i the expanse, men kan utan problem stänga av denna efter ett avsnitt på kvällen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Skön serie. Bakgrundshistorien är ju en rätt klassisk ”whodunnit” i stil med Agatha Christie, om än med en och annan twist. Sci-fimässigt tveksamt att det är svindyrt att ta remote backup på stacken, det borde vara det minsta problemet, så det kändes som en liten plot device. Coola actionscener och jag gillar Covacs som huvudperson. Även grundidén med att det går att byta kropp hur som helst är intressant, och jag gillar Quells tankar kring det hela och att de utforskar idén om vad det gör med människor att kunna leva för evigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag hade stora förväntningar på Dark Matter då Joseph Mallozzi låg bakom den, men första säsongen var lite av en besvikelse, produktionsmässigt, tyckte många dialoger var hackiga och .... skumma, Three försökte vara för mycket Jack Oneill, storryn var dock bra. Men sen blev klippning och dialog bättre.

Så nerläggningen var konstig, tittarsifrorna ökade under 3e säsongen tex. Väldigt skumt.

efter första säsongen kändes det rätt Stargate aktigt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra serie, jag gillar råheten och att allting inte förklaras så tydligt hela tiden som det gör i de flest andra serier.
Men att systern var boven var en extremt stor let-down. Mordet borde inte ha haft något med Kovac att göra samt vara en större del av handlingen.

Permalänk
Medlem

Tyckte serien kändes ganska blek och intetsägande men ändå helt okej, 3/5.
Men jag gillade verkligen världen och miljön/stämningen som råder samt Kinnamans insats.
Om det släpps en säsong2 så kanske det blir en fullpoängare om dom lägger fokus på rätt saker och höjer skådespelarinsatserna.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Dark Matter var bra, den blev inställd

Jag gillade dark matter men orkade inte med svarta skådisen som log hela tiden. Spelade han inte hur allvarlig situationen var han log fan ändå haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.