Ny värsting dator låter som en ångvält.

Permalänk
Avstängd

Ny värsting dator låter som en ångvält.

Hej!

Det var länge sedan jag sysslade med datorer nu men impulsköpte mig en fin rackare här om dagen och byggde ihop den igår och när jag väl fick igång monstret så blev jag ganska snabbt förvånad över ljudnivån. Jag har 3x sp120 fläktar fram i chassit och en Noctua NH-D15 kylare till processorn, ett 1080ti där fläktarna inte ens går i idle samt ett Corsair RM750x 750W. Alla dessa produkter har fått väldigt bra omdöme gällande just ljudnivån, därför jag är väldigt förvånad, bättre blir det inte när man är lite halvdöv och har svårt att höra var ljudet kommer ifrån, det är inget konstigt ljud utan det låter bara som luftflöde eller vad man ska säga, inga skakningar/något som sitter löst.

Har ni några tankar om vad det kan vara? All hjälp och tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

@spejjanlol: kan vara dina sp120 fläktar som låter beroende på om du har performance eller quiet modellen, om du har performance modellen som maxar över 2300rpm så kommer de ligga strax runt 1000rpm vid idle och låter då en del trots att datorn ej belastas. Även med quiet modellen kan luftflödet orsaka oljud om man är uten efter en knäpptyst dator, att ha i åtanke vid användning av flera identiska fläktar är att för varje fläkt du lägger till får du en ökning på ungefär 3dB i ljudnivå vilket är en fördubbling i ljudnivå. T.ex. om en fläkt har en ljudnivå på 20dB och du lägger till två till så får du en ljudnivå på ca 26dB.

Har du kontrollerat i bios vad för fläktprofil som är aktiv, du kanske har fläktarna inställda på en prestandaprofil som gör att de går på max även då datorn är i vila.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Avstängd

@b3h4ppyn0w: Det stämmer, kan se att dom ligger runt 1000 rpm just nu, hur sänker man dessa eller är det menat att dom ska ligga kring den nivån även i idle?

Jag har också Nätaggregats fläkten neråt i chassit (det är hål för dammfilter osv i bottnen) och har hört att det är bra att ha det så, men har också hört att nätaggregatet kan göra lite extra oväsen för sig då, är för sent att plocka isär att nu men är det något du har erfarenhet av?

Permalänk
Medlem

@spejjanlol: redigerade mitt förra inlägg något, angående nätaggregatet så är det semipassivt och fläkten bör knappt gå igång även under relativt hög belastning med dina komponenter så nätaggregatet är inte ditt problem när det gäller ljudnivån

Om du har sp120 high performance så kommer de aldrig gå under 1000rpm och de kommer alltid att väsnas även då datorn är i vila, enda sättet du kan justera fläktarna är att gå in i bios och kolla vilken fläktprofil du har. Du bör kunna välja mellan tyst, balanserad och prestanda på fläktprofilen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Avstängd

@b3h4ppyn0w: Ok tack! Ska ta mig en titt i Bios. Tycker bara det är konstigt då jag läst och kollat på flera reviews av mitt chassi och ingen påpekar ljudnivån, det är sjukt högt jämfört med vad jag haft tidigare, och då vill jag inte påstå att jag någonsin haft en knäpptyst dator.

Permalänk
Medlem

@spejjanlol: vad har du för chassi och exakt vilken modell på Corsair sp120 fläktar har du då det finns flera att välja på?

Om du tidigare haft ett chassi med någon typ av ljuddämpande material, få fläktar och/eller få/små öppningar för ventilation är det stor risk att ett nytt chassi med fokus på högt luftflöde tillsammans med många chassifäktar kommer att upplevas som högljutt

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Avstängd

@spejjanlol: dom reviews som du har läst, har dom samma fläktar och samma till antal som du har? annars är det rätt meningslöst att gå efter en review som skiljer sig från din egna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@spejjanlol: vad har du för chassi och exakt vilken modell på Corsair sp120 fläktar har du då det finns flera att välja på?

Om du tidigare haft ett chassi med någon typ av ljuddämpande material, få fläktar och/eller få/små öppningar för ventilation är det stor risk att ett nytt chassi med fokus på högt luftflöde tillsammans med många chassifäktar kommer att upplevas som högljutt

Jag sitter på ett Corsair 570 rgb, säkert skitdåligt egentligen men tyckte det såg fräckt ut, det står att fläktarna heter SP120 RGB.

Skrivet av JSvanberg:

@spejjanlol: dom reviews som du har läst, har dom samma fläktar och samma till antal som du har? annars är det rätt meningslöst att gå efter en review som skiljer sig från din egna.

Jag förmodar att det är samma typ av fläkt då dessa medkommer färdigmonterade i chassiet och är ju vad som gör chassit (rgb tempered glass).

Permalänk
Medlem

@spejjanlol: chassit är ju en rätt så öppen modell utan någon form av ljuddämpande material alltså kommer du alltid ha ett hörbart ljud från fläktarnas luftflöde, att de ligger på 1000rpm vid vila bör dock gå att justera med val av fläktprofil i bios, med den tysta profilen bör de gå ner till ca 700-800rpm vid vila vilket bör sänka ljudnivån något men du kommer aldrig få en knäpptyst dator med detta chassi och dessa fläktar

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

SP120 RGB är riktiga skräpfläktar. Visst, de ser snygga ut men låter som du säger jättemycket. Bytte ut mina mot ML120 RGB som låter mycket mindre tack vare PWM-styrningen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@spejjanlol: chassit är ju en rätt så öppen modell utan någon form av ljuddämpande material alltså kommer du alltid ha ett hörbart ljud från fläktarnas luftflöde, att de ligger på 1000rpm vid vila bör dock gå att justera med val av fläktprofil i bios, med den tysta profilen bör de gå ner till ca 700-800rpm vid vila vilket bör sänla ljudnivån något men du kommer aldrig få en knäpptyst dator med detta chassi och dessa fläktar

Gick in i bios och satte chassi fläkt 1-3 på silent mode istället för standard, låter lika dant :D:D:D.

Skrivet av Asssor:

SP120 RGB är riktiga skräpfläktar. Visst, de ser snygga ut men låter som du säger jättemycket. Bytte ut mina mot ML120 RGB som låter mycket mindre tack vare PWM-styrningen.

Jadu, hade jag vetat om detta... Kan inte spela spel där ljud är viktigt, helt sjukt vad det låter, är som jag sitter bredvid en orkan trots att jag då har headset på mig som ljudisolerar.

Permalänk
Avstängd

Förstår dock inte, gick in på Inet och kollade upp SP120 RGB, första och enda recensionen lyder så här: "riktigt snygga samt tysta. gillas stort. gillar lila lyser starkt o bra :)"

Läser även andra recensioner där folk säger att dom är tysta, detta är det värsta jag hört i hela mitt liv sett till ljudnivå för en dator och då har jag sett en del i mina dar.

Permalänk
Medlem

Stanna en fläkt i taget och testa hör du ju när det blir tyst

Permalänk

@spejjanlol: Byt ut fläktarna mot bättre. Det finns Noctua PWM fläktar. Typ NF-A14 eller NF-S12A alternativt NF-F12. Beroende på vad du har för chassi så byt ut mot sådana. 140 mm låter generellt mindre än 120 mm. 2 st. IN och 1 st. UT räcker gott nog. Med tanke att du redan har NH-D15 som gör bästa jobbet med sina 2 st. tystgående och effektiva 140 mm fläktar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

@septembro: Jag har nu gjort lite tester och det visar sig att det inte alls är sp120 fläktarna utan det är processorkylaren (noctua nh-d15) som låter så mkt, och det är under 400 rpm... Hört att den här ska vara nästintill knäpptyst så tycker det är lite märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejjanlol:

@septembro: Jag har nu gjort lite tester och det visar sig att det inte alls är sp120 fläktarna utan det är processorkylaren (noctua nh-d15) som låter så mkt, och det är under 400 rpm... Hört att den här ska vara nästintill knäpptyst så tycker det är lite märkligt.

Ja, den ska inte gå att höra när den ligger på 400 rpm, då är det något som är fel. Kolla så att det inte finns någon kabel eller annat som ligger mot fläktbladen, annars kan det vara att fläkten helt enkelt är defekt.

Permalänk
Skrivet av spejjanlol:

@septembro: Jag har nu gjort lite tester och det visar sig att det inte alls är sp120 fläktarna utan det är processorkylaren (noctua nh-d15) som låter så mkt, och det är under 400 rpm... Hört att den här ska vara nästintill knäpptyst så tycker det är lite märkligt.

Mystiskt. Min är absolut knäpptyst på de låga varven. Måste vara något som är fel.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Det är helt omöjligt att fläktarna till NH-DH15 låter mycket vid 400RPM. Fläktarna som följer med är några av dom bästa man kan köpa. Antingen så rapporterar den fel RPM eller så är dom defekta.

Permalänk
Avstängd

Din nätdel ska väl vara Semipassivt? Eller vad det kallas..

Om dina fläktar från Noctua väsnas så pass under endast 400RPM så är det RMA som gäller, dessa fläktar ska man inte höra under dessa låga varvtal.

Osannolikt att båda fläktarna är defekta, men inget är omöjligt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

I tester så är rx570 i top 5 i ljudnivå bland de populära chassina.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]