Vart hittar jag en ~15" CRT-skärm?

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag en ~15" CRT-skärm?

Jag berättade om min jakt för en kollega på jobbet och han rekommenderade mig att höra mig för här på sweclockers.
Hittills har jag ringt och mailat ett 20tal skolor, pratat med secondhandbutikspersonal, hört mig för på tippen, lagt upp annonser på fb, kollat med farmor, tradera, blocket, shpock och citiboard. Det var nära ögat en gång men säljaren drog sig ur i sista sekund.

jag gissar att ni också varit på jakt efter CRT-skärmar till era projekt. Berätta gärna hur ni gick till väga?

CRT'n är sista biten i pusslet:

Permalänk
Medlem

@Necrodude är nog rätt man att fråga här!

Permalänk
Entusiast

Hmm. Hur hittar man crt skärmar....
Jag har fått en del. Hittat en del på loppisar. Tjatat till mig någon. Äldre människor som är 60 plus brukar ha kvar sina skärmar.
Har hittat på tippen. Har haft för vana att köra åka inom tippen varje gång jag skall i den riktiningen. Har alltid med mig något elekronikaktigt som man kan "slänga" bara för att ha en ursäkt för att gå in och kolla på elektronikskroten.

Har lyckats få med mig någon skärm på tippen på detta sätt.
Jag har anonserat på facebook. Pratat med alla överallt. Säger till folk om ni är på en loppis och ser en gammal tjockskärm, köp den så tar jag den.

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att många av de 15" CRT som lever idag är fullständigt riktigt värdelösa.

Fina CRT va ofta lite större..

Kommer ihåg när jag köpte min 17" IIYAMA och hade med i skolan vid ett projekt.
När det stod jämte LG skärmarna så trodde man LG skärmarna va trasiga, de hade en så fullständigt usel och vedervärdig bildkvalité.

Jag saknar verkligen de BRA CRT skärmarna, men inte de billiga.. rena skiten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Necrodude: Jag anade att det det var så man gick till väga, -den hårda vägen. Känns ändå skönt att höra att det är såhär det går till. Det finns en tjusning med att det är en utmaning. Att höra mer med äldre generationen var ett bra tips, det ska jag ta med mig. Jag ska även ligga på säljaren som backade och tjata lite till. Fler rundor till tippen, vilken tid på dygnet skulle du säga att det är bäst att raida? Jakten fortsätter!

Permalänk
Entusiast

@troive: jag tror att en tid när dem på tippen har mycket att göra är en bra tid. Då dem har fullt upp med att köra runt med containarna och tjata på folk hur dem skall slänga sina sopor. Då hinner dem förmodligen inte stå inne i elektronikrummet och hänga.

Permalänk
Entusiast

Googla på loppiskartan. Åk ut på en loppisrunda varje lördag. Svep över ett område i sänder.
Sedan så brukar även amnesty och röda korset ha loppisar. På dem har jag fyndat en del.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Det visste jag inte, bra att veta. Anledningen till att jag var sugen på just 15" var för att det skulle vara smidigt att ta med sig på LAN. Det finns ju 17tummare som är lite lättare (~15kg), det skulle funka bra!

Hehe just nu skulle jag bli glad för vad jag än hittade. I framtiden hade det varit roligt att ha en bättre skärm. Kanske du har någpt tips på vad jag ska hålla utkik efter/se upp för. Finns det speciella märken som är bättre/sämre? Plant bildrör?

Jag är också lite nyfiken på hur vedervärdig bilden kan vara om man skulle råka få tag på en riktig nitlott. Kan man LANa på den eller kommer man behöva besöka en optiker efteråt?

Permalänk
Medlem

@Necrodude: Vi åkte dit på kvällen för att vi tänkte att det skulle vara lite folk då men det är ju mycket smartare att åka när dom har fullt upp.

Vi har inte kollat loppisar än utan bara secondhander. Jag hörde senare att secondhander inte tar emot tjockskärmar längre så det var en bummer, men vi har fått tag i mycket annat bra! Vi ska absolut kolla loppisar och vilken bra idé med loppiskartan. Tack för alla värdefulla tips. Känns bra att få en knuff i rätt riktning av ett proffs

Permalänk
Entusiast

@troive: Tack! Tack! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Har kört fler CRTs på skroten än jag kan komma ihåg, år efter år försökt sälja CRTs utan att någon ens tar skiten för frakkostnad :7

Sista svängen for 15st 17"~ som klarade över 100Hz i 1024x768.
Tror det är helt slut nu men ska försöka komma ihåg denna tråd om jag ser någon.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Vad tråkigt att höra att intresset för äldre skärmar är så lågt.. Om en mindre CRT dyker upp får du gärna höra av dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av troive:

@BergHa: Vad tråkigt att höra att intresset för äldre skärmar är så lågt.. Om en mindre CRT dyker upp får du gärna höra av dig!

120-144Hz LCD skärmar dödade intresset för CRT nästan helt och när 144Hz IPS kom så bytte även de mest inbitna känns det som.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Jag förstår.. har själv kört plattskärm sedan en lång tid tillbaka. Hoppas det finns några tjockskärmar kvar där ute!

Permalänk
Medlem

Jag har själv gett upp, jag ihop med necrodude arrangerar ju retro-lanen i detta land.

jag letade skärmar i något år innan jag gav upp helt, har 3st 17" skärmar som skall räcka till 30-40 Retro datorer

jag kompromissar med att nöja mig med gen 1-2 LCD skärmar max 17"

funderar om det kan vara värt att göra en glasfiberform för att "trä på" en vanlig LCD skärm ,est för feelingen på alla lan=)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Gå in hos en massa företag och fråga, ofta har man skärmar man bytt ut liggandes nere i källarn.

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Medlem

@TimmyQ: Ja förstår, det är inte lätt. Jag har själv tänkt tanken att bygga om en LCD. Det känns som att det skulle kunna vara en bra idé för LANen. Då får ni ner vikten och tänk vad praktiskt om man kunde tillverka dom så att dom är stapelbara.

@Knertenmoffe: Bra tips! Det har jag inte tänkt på. Vilken typ av företag skulle du tro är bäst att kontakta?

Permalänk
Medlem

Finns det nånstans man kan se prisbild på beg. tjockskärmar?
Har en Tandberg ErgoScan 17c som bara används som fotpall av frugan just nu, och det verkar ju finnas en marknad för att sälja den men har ingen aning vad man kan få för den.

Mvh Peder

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Skrivet av troive:

@TimmyQ: Ja förstår, det är inte lätt. Jag har själv tänkt tanken att bygga om en LCD. Det känns som att det skulle kunna vara en bra idé för LANen. Då får ni ner vikten och tänk vad praktiskt om man kunde tillverka dom så att dom är stapelbara.

@Knertenmoffe: Bra tips! Det har jag inte tänkt på. Vilken typ av företag skulle du tro är bäst att kontakta?

Oj svårt att säga, skulle tro lite mindre produktionsindustrier har störst sannolikhet skärmar nere i källarn, dom brukar vara snål och använda dom in i det sista!

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Medlem

Kan ni presentera erat case snyggt borde det gå att maila företag och beskriva kortfattat, länka gärna vidare för djupare. It-teknikern är väl bästa skottet, chansen är stor han vill gå på era retro lan

Det finns berg med sparade prylar på alla företag som ännu inte vuxit ur sina lokaler, det brukar vara först då det rensas.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

@Peddan: jag vet inte vad man kan ta, kanske 300:-? Bor ni i Stockholmsområdet kan jag komma förbi och hämta upp den. Jag gissar att det är en 17"are? Vad skulle du uppskatta att den väger?

@Knertenmoffe: Haha kan föreställa mig Bra tips! Tack!

@Nexim Mailar man känns det som att man kan nå ut till flera. Ja det är nog bra att hålla sig kortfattat men länka vidare om intresse finns. Tack för bra tips

Permalänk
Avstängd

Jag har en 19" CRT kvar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Härligt att höra att det finns överlevare kvar. Dock är 19" för tungt/stort för mig. Jag är på jakt efter Max 17" och gärna inte mycket tyngre än 15kg.

Det finns säkert andra på forumet som är intresserade av något lite större

Permalänk
Avstängd

Tyvärr hade brorsan kastat mina 15" när han städade på vinden där...
Men har kanske kvar kablage och annat om sådant fattas.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Åh vilken osis! Vad snällt av dig, tack för att du kollade!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Ponoff: Vad sjukt, jag satt precis och tittade på den! Den är jättefin men den är för tung för mig... Jag hade hoppats på att hitta något mindre, helst 15" (men kan gå upp om den inte är så tung helst max runt 15 kg). Vad snällt att du höll ögonen öppna

Permalänk
Medlem

Har en Fujitsu 15" i källaren.
Bor dock i norra delen av landet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Jag har 2 1 15", 1 17"

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

@maweric:
@DunderHoken:
Jag har skickat PM till er båda