Guide till moderkort: Köpråd

Permalänk
Melding Plague

Guide till moderkort: Köpråd

Med de tekniska termerna i backspegeln är manegen krattad för del två i testpiloten Simon Allings guide till moderkort, där saker att tänka på inför köp avhandlas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Val av moderkort idag är väl mestadels tre saker.
Val av finesser.
Val av kvalité.
Och val av märke.

Just vem som tillverkat kortet har ändå en viss betydelse.
Jag har haft kort från nästan alla utom supermicro och EVGA.
De som för mig har hållit bäst är MSI.
Och de som hållit sämst är Asus. Nu är detta ingen pik riktad mot dem, men det är deras brädor som pajjat mest för mig, likaså när det kommer till GPUer. Förutom ett GTX-275 som Asus tryckt ut.
Det kortet fungerar än i dag och det skall de ha all cred för.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

En guide till hur man får tag i ett grafikkort utan att betala överpris när ens eget lagt av skulle vara på sin plats. Börjar få quake-abstinens

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

En guide till hur man får tag i ett grafikkort utan att betala överpris när ens eget lagt av skulle vara på sin plats. Börjar få quake-abstinens

Begagnat GTX970, sjukt bra kort som folk har glömt bort.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Bra artikel..

Men jag tror majoriteten inte direkt väljer moderkort utan det blir det som det blir, Folk väljer ett chassi, cpumodell och moderkort mer eller mindre blir ett som de anser vara prisvärt.

Jag själv la inte många sekunder på att välja moderkort till mina senaste datorer, sedan tycker jag de flesta konsument-moderkort suger, men efter 2020 lär vi få se bra moderkort. (dd5, förhoppningsvis ECC minnes stöd till mer vanliga användare) Troligen vanligare med 10Gbit ethernet.

Idag upplever jag konsumentmoderkorten mer tråkiga, visst de har säkerligen olika bra raidfunktioner, Men grundregeln är väl ändå, kör med ett externt raidkort eller ingen raid alls? (raidkortet ska ha inbyggt batteribackup etc, så den avslutar strömavbrott korrekt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Bra artikel..

Men jag tror majoriteten inte direkt väljer moderkort utan det blir det som det blir, Folk väljer ett chassi, cpumodell och moderkort mer eller mindre blir ett som de anser vara prisvärt.

Jag själv la inte många sekunder på att välja moderkort till mina senaste datorer, sedan tycker jag de flesta konsument-moderkort suger, men efter 2020 lär vi få se bra moderkort. (dd5, förhoppningsvis ECC minnes stöd till mer vanliga användare) Troligen vanligare med 10Gbit ethernet.

Idag upplever jag konsumentmoderkorten mer tråkiga, visst de har säkerligen olika bra raidfunktioner, Men grundregeln är väl ändå, kör med ett externt raidkort eller ingen raid alls? (raidkortet ska ha inbyggt batteribackup etc, så den avslutar strömavbrott korrekt)

Exakt..

Ett bra exempel är min bror som la ut 2500:- på ett moderkort med massa överskottsfinesser som han aldrig kommer att använda.

Efter hans behov skulle ett moderkort i 999:- klassen passa utmärkt, och det rekommenderade jag till honom, ett moderkort i 999:- klassen.. men tyvärr är han en sådan person ''det är dyrast och då är det bäst''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Begagnat GTX970, sjukt bra kort som folk har glömt bort.

Jotack. Hade ett GTX 970 som la av. Men hur får du tag i ett? Utan att betala överpis. Att försöka köpa något på marknaden här är typ omöjligt. Budgivningar som drar iväg och aldrig tar slut. Hatar att folk inte bara kan säga ett pris och att försten får det. Sen vill jag inte betala 2000:- för ett beggat 970 heller. 1300:- är väl ett rimligt pris. Men det finns det ingen som säljer för idag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag läser inte så uppenbart reklam inriktade inlägg. Eller jag började men såg direkt att det bara var Asus som medverkade och de som var sponsor.
Bra att ni upplyste läsarna delvis om att det var en riktad annonsartikel från ett företag så läsarna kan ta detta i beaktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag läser inte så uppenbart reklam inriktade inlägg. Eller jag började men såg direkt att det bara var Asus som medverkade och de som var sponsor.
Bra att ni upplyste läsarna delvis om att det var en riktad annonsartikel från ett företag så läsarna kan ta detta i beaktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan göra en osponsrad guide:
Köp det billigaste z370-moderkortet som dyker upp på prisjakt. Done!
Det kan vara värt att satsa ATX-chassi eftersom sannolikheten är störst att man hittar bra deals på moderkort för framtida uppgraderingar. ATX-moderkort är ofta billigast med kampanjpriser osv.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Triton242:

Jag läser inte så uppenbart reklam inriktade inlägg. Eller jag började men såg direkt att det bara var Asus som medverkade och de som var sponsor.
Bra att ni upplyste läsarna delvis om att det var en riktad annonsartikel från ett företag så läsarna kan ta detta i beaktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Som det står i inforutan hjälper en samarbetspartner, i det här fallet Asus, till att "finansiera innehållet, bistår med produkter och tillhandahåller dessutom förstahandsinformation om den senaste tekniken". Det de konkret får ut av detta är att deras moderkort syns på bild. Därutöver är innehållet helt @Alling, som fått löpande feedback och vars guide kvalitetssäkrats av redaktionen innan publicering.

Det den som läser får genomgående generella tips inför köp av moderkort från valfri aktör. Jag vet ärligt talat inte om guiden sett direkt annorlunda ut utan en samarbetspartner, om vi då bortser från bilderna som används. Tycker du att detta på något sätt skulle kunna förtydligas och tror du det hade gjort dig (och andra) mindre avigt inställda till den här typen av samarbeten?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Triton242:

Jag läser inte så uppenbart reklam inriktade inlägg. Eller jag började men såg direkt att det bara var Asus som medverkade och de som var sponsor.
Bra att ni upplyste läsarna delvis om att det var en riktad annonsartikel från ett företag så läsarna kan ta detta i beaktning.

Guiden i sig är fortfarande i högsta grad relevant, och efter att faktiskt ha läst hela guiden bör användare kunna välja ett moderkort som passar behoven, oavsett tillverkare.

Var i texten hittar du något som vrider guiden till Asus fördel?

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Val av moderkort idag är väl mestadels tre saker.
Val av finesser.
Val av kvalité.
Och val av märke.

Just vem som tillverkat kortet har ändå en viss betydelse.
Jag har haft kort från nästan alla utom supermicro och EVGA.
De som för mig har hållit bäst är MSI.
Och de som hållit sämst är Asus. Nu är detta ingen pik riktad mot dem, men det är deras brädor som pajjat mest för mig, likaså när det kommer till GPUer. Förutom ett GTX-275 som Asus tryckt ut.
Det kortet fungerar än i dag och det skall de ha all cred för.

/Lifooz

Jag har ett Gigabyte X58A-UD3R med en core I7 950, köpt september 2010. Som fortfarande går som ett schweizerur. Datorn har aldrig varit avstängd sen inköp (Annat än vid flytt), och aldrig omformaterad. Bara går och går. Den är numer HTPC hemma.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jag har ett Gigabyte X58A-UD3R med en core I7 950, köpt september 2010. Som fortfarande går som ett schweizerur. Datorn har aldrig varit avstängd sen inköp (Annat än vid flytt), och aldrig omformaterad. Bara går och går. Den är numer HTPC hemma.

Ah du ser, syrran har ett Gigabyte jag köpte och satte in åt henne, och det tuffar bara på. Det är fasen underbart näe sådant sker och man slipper åka dit stup i kvarten och vara servicegubbe.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt..

Ett bra exempel är min bror som la ut 2500:- på ett moderkort med massa överskottsfinesser som han aldrig kommer att använda.

Efter hans behov skulle ett moderkort i 999:- klassen passa utmärkt, och det rekommenderade jag till honom, ett moderkort i 999:- klassen.. men tyvärr är han en sådan person ''det är dyrast och då är det bäst''

Fast dyrast är rimligtvis bättre på många punkter när det gäller moderkort, inklusive sånt de flesta inte bryr sig om eller märker men det finns där. Sen håller jag med om att man kan köpa billigaste och att det ska fungera utmärkt för massan, så länge man inte har några unika önskemål än standardutföranden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Fast dyrast är rimligtvis bättre på många punkter när det gäller moderkort, inklusive sånt de flesta inte bryr sig om eller märker men det finns där. Sen håller jag med om att man kan köpa billigaste och att det ska fungera utmärkt för massan, så länge man inte har några unika önskemål än standardutföranden.

Jag är väldigt skeptisk till de billigaste moderkorten från mindre fabrikat. Men annars har det maximalt med m.2 och usb 3.1 gen 2 portar så är det ungefär samma. Ett Intel nätverkskort är dock inte fel.

All denna raid som dyrare moderkort har så är jag tveksam till om denna budget raidlösning är bättre än att köra utan. Om spänningsbortfall uppstår hur hanterar moderkortets inbyggda raid detta? Om moderkortet går sönder hur lätt är det att läsa ut datan igen? Sli stöd så är det ytterst få programvaror som tjänar på detta, flera grafikkort som ej är ihopkopplade, ja få som har detta behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Fast dyrast är rimligtvis bättre på många punkter när det gäller moderkort, inklusive sånt de flesta inte bryr sig om eller märker men det finns där. Sen håller jag med om att man kan köpa billigaste och att det ska fungera utmärkt för massan, så länge man inte har några unika önskemål än standardutföranden.

Jo, men detta moderkort var ett sånt med 4st PCI-E 16x, fästanordningar för EK och en massa annat strunt som ingen vanligt spelare har användning av.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ah du ser, syrran har ett Gigabyte jag köpte och satte in åt henne, och det tuffar bara på. Det är fasen underbart näe sådant sker och man slipper åka dit stup i kvarten och vara servicegubbe.

/Lifooz

Verkligen! Nu är väl mitt, och hennes moderkort. Alldeles för lite för att vara statistiskt säkerställt, men ändå så sneglar man ju åt Gigabyte när man ska köpa nytt. När man är så nöjd, så att säga

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Perfekt till mitt kommande köp av nytt moderkort och processor. Jag tänkte köpa nya 8700K och överklocka den. Är det Overkill att köpa t.ex https://www.inet.se/produkt/1900465/asus-rog-strix-z370-g-gam...

eller räcker det med t.ex https://www.inet.se/produkt/1901070/msi-z370-a-pro för mig som casualanvändare?

Jag har haft min i7 920 sen 2009 så 8700K får fan se till att hålla lika länge. Då kanske det är värt att slanta upp lite mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

Mycket bra guide, kort och koncist med gott om matnyttig info. Snyggt!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zidious G:

Perfekt till mitt kommande köp av nytt moderkort och processor. Jag tänkte köpa nya 8700K och överklocka den. Är det Overkill att köpa t.ex https://www.inet.se/produkt/1900465/asus-rog-strix-z370-g-gam...

eller räcker det med t.ex https://www.inet.se/produkt/1901070/msi-z370-a-pro för mig som casualanvändare?

Jag har haft min i7 920 sen 2009 så 8700K får fan se till att hålla lika länge. Då kanske det är värt att slanta upp lite mer?

Att jämföra mellan ATX och mATX blir kanske lite konstigt. ATX-korten brukar ju vara billigare då de säljer i större volymer (enligt min bedömning i princip endast av tradition). 2011, då jag för första gången byggde en dator helt själv, valde jag just ett basic ATX-kort i prisklassen 1 100 kr till min 2600K, och med facit i hand hade det varit värt att gå för ett roligare mATX.

Om du inte vet med dig att du behöver ATX skulle jag nog råda dig att gå för mATX eller ITX. Betydligt bättre andrahandsvärde om inte annat. Kanske kan Ncase M1 vara ett alternativ? Vad som är det bästa köpet beror såklart på din budget, vilka egenskaper du värderar hos en dator och vad du tänkt ha datorn till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Oj, missade att det var mATX. Tittade mest på att det var z370. Det börjar inte bra för min del haha! Men jag vill nog ha ett ATX i alla fall. Utrymme skadar inte och jag har ett bautachassi redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Riktigt intressant och givande artikel samt genomgång👍

Själv så gick jag efter hur många USB-portar det fanns tillgängligt på I/O: en när jag skulle köpa mitt senaste, samt ville jag testa något annat än Asus, då jag kört deras modeller varje gång.

Dock blir det nog inte Gigabyte, då Gigabyte app center säger att det finns uppdateringar varje gång jag startar datorn nu, vilket det inte gör, och då har jag testat avinstallera det, och gjort registerrensning, samt installerat på nytt, utan bättring

Kommer vid nästa inköp att testa ett MSI tror jag, samt kolla så det är acceptabel kylning i form av flänsar och så när jag införskaffar ett med X470-styrkretsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Verkligen! Nu är väl mitt, och hennes moderkort. Alldeles för lite för att vara statistiskt säkerställt, men ändå så sneglar man ju åt Gigabyte när man ska köpa nytt. När man är så nöjd, så att säga

Precis, och det var det som gjorde att jag fastnade för MSI. Gigabyte kom jag i kontakt med första gången i en köpdator, och det moderkortet fick minst sagt vara med om action.
På den tiden så var jag ung (född 1990) och visste inte vad ESD var. Så det blev lagt på allt från fleece-filtar till plastpåsar stickade tröjor och annat som sjunger statisk elektricitet.
Men det överlevde precis allt. Det lustiga är att jag inte tänkte på det förrän det var dags att köpa till syrran.
Med tiden blev man utbildad och superförsiktig av sig. Då hoppade jag över till Asus vilket jag inte skulle ha gjort.
5 moderkort och 7 GPUer senare har jag lärt mig att en Asusfri dator är en glad dator. Men det är min personliga upplevelse och låter inte den spegla på andra personer.
Efter Asus så testade jag MSI, och har inte kunnat släppa deras moderkort.
Dock hade jag kunnat önska en RGB version och en Version utan RGB men i förövrigt exakt samma då jag inte önskar det i min dator.

Nu sitter jag på ett Z87M Gaming och nästa gång det är dags så kommer jag att väga mellan MSI och Gigabyte. Vem det blir beror på vem som tillhandahåller det jag är ute efter.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Precis, och det var det som gjorde att jag fastnade för MSI. Gigabyte kom jag i kontakt med första gången i en köpdator, och det moderkortet fick minst sagt vara med om action.
På den tiden så var jag ung (född 1990) och visste inte vad ESD var. Så det blev lagt på allt från fleece-filtar till plastpåsar stickade tröjor och annat som sjunger statisk elektricitet.
Men det överlevde precis allt. Det lustiga är att jag inte tänkte på det förrän det var dags att köpa till syrran.
Med tiden blev man utbildad och superförsiktig av sig. Då hoppade jag över till Asus vilket jag inte skulle ha gjort.
5 moderkort och 7 GPUer senare har jag lärt mig att en Asusfri dator är en glad dator. Men det är min personliga upplevelse och låter inte den spegla på andra personer.
Efter Asus så testade jag MSI, och har inte kunnat släppa deras moderkort.
Dock hade jag kunnat önska en RGB version och en Version utan RGB men i förövrigt exakt samma då jag inte önskar det i min dator.

Nu sitter jag på ett Z87M Gaming och nästa gång det är dags så kommer jag att väga mellan MSI och Gigabyte. Vem det blir beror på vem som tillhandahåller det jag är ute efter.

/Lifooz

Ja jag är född 1975, och han med 2st datorer från jobbet ( innan den I7 950/Gigabyte X58 som jag skrev om tidigare ) . Som man betalade på bruttolönen i 3 år för varje burk. Innan det hade jag en P3 866a, köpt för egna pengar. Och därför innan lirade jag på morsans P2 450mgz, Med första GeForce 256DDR, som var den dyra varianten. Innan det morsans P1 75mGz, som jag köpte ett woodo 2 till.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ja jag är född 1975, och han med 2st datorer från jobbet ( innan den I7 950/Gigabyte X58 som jag skrev om tidigare ) . Som man betalade på bruttolönen i 3 år för varje burk. Innan det hade jag en P3 866a, köpt för egna pengar. Och därför innan lirade jag på morsans P2 450mgz, Med första GeForce 256DDR, som var den dyra varianten. Innan det morsans P1 75mGz, som jag köpte ett woodo 2 till.

För min del så startade det hela med en burk som hade en 486a. Den blev inte gammal då farsan hittade en väldigt speciell röd knapp på baksidan och tänkte att datorn då skulle hoppa igång. Hoppade igång gjorde den inte men däremot hoppade den åthelvete.
Nåväl, dagarna efter så fick vi en Vectra med pentium, har för mig att det var en 3a. Den var däremot lite roligare och morsan köpte Yoplait youghurt och fick med ett diskettspel. Det hette Sune Dansar. Man skulle undvika Håkans bollar han suttade ut minns jag. Nåväl, det fungerade absolut. Hade några mer okända burkar med windows 95 och 98 på.
Sen kom Windows 2000 och jag blev först i hela orten med det operativsystemet.
Hade något rymdspel på den datorn minns jag. Sen var det några köpdatorer innan jag som 13 åring byggde min första burk.
Har blivit en hög till och sista burken innan Z87 riggen jag sitter på idag var 1100T med HD6990. Hade dock inte gråtit över chansen att uppgradera GPU som är en R9 290.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd

Jag har en vanlig ATX men nu börjar damen i huset prata om en egen dator och då den endast ska användas till surf och bildredigering så är min tanke att köra ett mATX eller iATX till henne, lite också att jag vill prova bygga mindre.
Enkelt 1060 och sen en bra processor och en SSD och en PSU. För att spara bilder finns en nätverksdisk. Ska vara enkelt helt enkelt, mer behöver hon inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

För min del så startade det hela med en burk som hade en 486a. Den blev inte gammal då farsan hittade en väldigt speciell röd knapp på baksidan och tänkte att datorn då skulle hoppa igång. Hoppade igång gjorde den inte men däremot hoppade den åthelvete.
Nåväl, dagarna efter så fick vi en Vectra med pentium, har för mig att det var en 3a. Den var däremot lite roligare och morsan köpte Yoplait youghurt och fick med ett diskettspel. Det hette Sune Dansar. Man skulle undvika Håkans bollar han suttade ut minns jag. Nåväl, det fungerade absolut. Hade några mer okända burkar med windows 95 och 98 på.
Sen kom Windows 2000 och jag blev först i hela orten med det operativsystemet.
Hade något rymdspel på den datorn minns jag. Sen var det några köpdatorer innan jag som 13 åring byggde min första burk.
Har blivit en hög till och sista burken innan Z87 riggen jag sitter på idag var 1100T med HD6990. Hade dock inte gråtit över chansen att uppgradera GPU som är en R9 290.

/Lifooz

Före PC, var det ju Amiga 500. Och innan det commodore 128, med disketstation. 5700kr, om jag mins rätt. På Stor och Liten. Motsvara väl mer än det dubbla idag? Och före det, en Goldstar MSX. Som verkade bli standarden för datorer då Morsan skrev egna spel till MSXen med maskinkod, som var det nya då, efter basic.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stefflo:

Jag har en vanlig ATX men nu börjar damen i huset prata om en egen dator och då den endast ska användas till surf och bildredigering så är min tanke att köra ett mATX eller iATX till henne, lite också att jag vill prova bygga mindre.
Enkelt 1060 och sen en bra processor och en SSD och en PSU. För att spara bilder finns en nätverksdisk. Ska vara enkelt helt enkelt, mer behöver hon inte.

ITX känns som det självklara valet här. Men behöver hon verkligen ett 1060 till surf och bildredigering?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bra guide, och förmodligen smart av dig att ställa dig opartisk i formfaktorfrågan

Har bara en synpunkt angående hemmaserver; finns det verkligen någon anledning, annat än att det är kul, att bygga ihop en mITX-baserad hemmaserver idag? Känns som exempelvis HP Microserver checkar din kravspec, och dessutom går att få till ett betydligt bättre pris än motsvarande ihopplock.

Något man inte heller kan få på ett hembygge är iLO, som bland annat gör det där med DP-utgång helt redundant, då man aldrig någonsin behöver koppla upp några skärmar, eller för den delen tangentbord eller möss, mot datorn. Man behöver faktiskt inte ens klabba med installationsmedia, det kör man virtuellt över nätverket i iLO. Guld värt om man vill stasha undan servern i en garderob eller nåt. Ja, och så har man allsköns övervakningsmöjligheter, och hej och hå

Nu blev ju tyvärr inte MS Gen 10 så himla het, så hoppas verkligen min Gen 8 håller ihop tills de gjort om och gjort rätt med nästa generation. Har väldigt svårt att tänka mig att något hemmabygge skulle kunna ersätta den och göra ett lika bra jobb, hemmabyggd server tillhör numera en svunnen tid för min del i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

ITX känns som det självklara valet här. Men behöver hon verkligen ett 1060 till surf och bildredigering?

Det kan räcka med något ännu enklare kort också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10