Bra allround objektiv för sony A6

Permalänk
Medlem

Bra allround objektiv för sony A6

Hej,

Är inte jätte insatt i foto än.. Men nu med ett barn på g så tänkte jag att det kan vara dags att byta ut det mindre bra tillhörande objektivet till min kamera. Det är en sony A6000.

Jag vill gärna ha råd om olika objektiv som passar för lite allround bilder typ på barn, hundar och normal vardag. Samt källor till nybörjarvänliga guider och kanske expertforum ifall man inte kan förvänta sig få tillräckligt mycket råd från sweclockare.

Objektivet ska ha lagom ljusinsläpp så man får bra bilder även i mörkare miljö. Hatar behöva gå och tända för att bilden ska bli optimal. Blixt är ju inte ett alternativ på hundar/barn... Inte bruden heller för det mesta

Objektivet behöver även ha en zoomfunktion så man kan zooma in lite grand eller zooma ut.. Inte behöva zooma med fötterna hela tiden så att säga. Sen OSS bildstabilisering som rimmar med kameran antar jag är ett måste med..

Räcker den här beskrivningen för att kunna ge mig tips på bra objektiv som skulle passa mig?
Just det budget.. Max 10k sek?

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag fotar inte Sony så jag har bara googlat runt lite nu, och det ser ut som att E-fattningen har ganska skralt med objektiv, men att adapter + A-fattning funkar klockerinos.
Alltså denna adapter: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-EA3
(eller denna om du vill lägga mer pengar för snabbare AF https://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-EA4)

Sen vill du satsa på ett klassiskt '18-50'-objektiv eller nånstans i krokarna där. Det sträcker sig från landskap till kort tele och allt där emellan är perfekt för alla vardagsbilder.
Exempelvis: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=Sony1650

Du skriver inte vad du har idag eller varför du tycker det är mindre bra, men gissningsvis är det ett liknande objektiv fast med sämre ljusstyrka och bildkvalité

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska tänka om både ang. zoom och blixt, delvis för att det är rätt skralt med ljusstarka zoomar till Sony E men även för att även med en f/2.8-zoom så blir ljuset i regel väldigt knappt inomhus.
Det går väl, som sägs här ovan, att använda Sony A-objektiv med adapter, såklart fast det är kanske inte det mest optimala. Jag har inte riktigt koll på kompatibiliteten med dylika adaptrar men om det funkar med objektiv från 3:e part med A-fattning kan det vara värt att kolla på detta:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1979761
Riktigt ljusstark zoom med mycket bra bildkvalitet om än med något kort zoomomfång.

Jag skulle dock kolla på Sigma 30/1.4 DC DN Contemporary som både ger mycket bildkvalitet och ljusstyrka för pengen. Det är en normal på APS-C så den är ganska allround och funkar till lite av varje.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3570413

Därtill tycker jag du ska skaffa en extern blixt. Både barn och djur rör gärna på sig och även med ett ljusstarkt objektiv kommer det att vara ganska ofta ljuset inte räcker till för att få skarpa bilder. Jag förstår inte varför inte blixt skulle vara ett alternativ för djur/barn. Jag har fotograferat både och med blixt och det är inga konstigheter. Med en extern blixt studsad i taket blir det ju dessutom inte nåogn blixt som slår rakt i ögonen.
Använder man ISO800-1600 och studsar blixten i taket får man med ganska mycket av det befintliga ljuset åxå och får oftast riktigt trevligt resultat.
Jag är dock inte så väl insatt i Sonys blixtsystem. Om man ska tro på det Cyberphoto själva skriver vekar dock denna blixten prisvärd:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF44WiMIS

Det finns förresten inget som heter "zooma med fötterna" för att förflytta sig och att ändra brännvidd ger helt olika resultat.

Edit:
Jag kan väl nämna att jag ofta brukar använda en 35/1.8 när jag fotar familjebilder inomhus, typ födelsedagar, julafton osv och jag ligger ofta upp mot ISO3200-6400 på f/1.8 och en slutartid på 1/125 när jag inte använder blixt, vilket man i regel vill ha för att få en bra chans att inte få rörelseoskärpa.
På APS-C vill man nog inte gå högre än ISO3200 helst...
Med större risk för rörelseoskärpa kan man såklart köra 1/60 och komma undan med lägre ISO-tal.

Permalänk
Medlem

Jag äger Sigma 18-35 och kan säga att det är bland det bästa objektiv jag ägt. MEN det är alldeles för snävt för att fota 'det mesta' med. Är man inomhus så sure, men det är klart svårare att kunna fota ett barn som leker utomhus eller ta ett schysst porträtt.

Jag hade ett 35/1.8 tidigare men bytte det mot just Sigman för att det är för snävt inomhus.

@Nima2001: Men det är såklart upp till dig. Testa sätt ditt objektiv på 35mm (om du kan det) och se om det funkar för dig

Permalänk

Hej! I mitt album här är SAMTLIGA bilder tagna med Sigma 30mm F1.4 och Sony 50mm F1.8. Två skarpa objektiv som är utmärkt till Sony A6000. Kan starkt rekommendera!!

https://nouw.com/minkamera

Permalänk
Medlem

Jag valde tillslut mellan den Sigman och Sonys 35/1.8. Blev Sonys då det kändes smidigare. Så är alla mina objektiv Sonys nu.. Det blir nog bra.

Tack alla för tipsen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om sonys 18-105 glugg. Skarp och ganska otymplig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag kan tipsa om sonys 18-105 glugg. Skarp och ganska otymplig

Kan tipsa istället om SONY Vario-Tessar T* E 16-70mm F4, som finns för runt 5-6tkr på ebay från japan/tyskland. Defintivt bästa zoomgluggen för APS-C e-mount, eller det var den iaf för 2-3 år sen. 18-105 kostar närmare 4tkr.

Vet inte vad du fick betala för sony gluggen, men dessa är väl ganska dyra? Sigmas gluggar brukar hamna på rea ibland, jag fick 30mm för 700kr ny om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Kan tipsa istället om SONY Vario-Tessar T* E 16-70mm F4, som finns för runt 5-6tkr på ebay från japan/tyskland. Defintivt bästa zoomgluggen för APS-C e-mount, eller det var den iaf för 2-3 år sen. 18-105 kostar närmare 4tkr.

Vet inte vad du fick betala för sony gluggen, men dessa är väl ganska dyra? Sigmas gluggar brukar hamna på rea ibland, jag fick 30mm för 700kr ny om jag minns rätt.

Sonys 18-105 är skarpare från 50mm och uppåt och Zeiss skarpare under det. Man ska mer kolla på vad för funktioner på objektivet du vill ha. Power Zoom är rätt trevligt men samtidigt är det jobbigt att det återställer sig varje gång man stänger av kameran. Där går det snabbare, smidigare men kanske inte lika snyggt med 16-70.

Det är Sony 35mm 1.8 vi snackar mot Sigmas 30 1.4. Så det är ungefär samma prisklass.

Dina priser är lite off, men utgår du från begagnatvärde? 18-105 kostar ~5500kr och 16-70 ~9500kr.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sonys 18-105 är skarpare från 50mm och uppåt och Zeiss skarpare under det. Man ska mer kolla på vad för funktioner på objektivet du vill ha. Power Zoom är rätt trevligt men samtidigt är det jobbigt att det återställer sig varje gång man stänger av kameran. Där går det snabbare, smidigare men kanske inte lika snyggt med 16-70.

Det är Sony 35mm 1.8 vi snackar mot Sigmas 30 1.4. Så det är ungefär samma prisklass.

Dina priser är lite off, men utgår du från begagnatvärde? 18-105 kostar ~5500kr och 16-70 ~9500kr.

Power zoom tycker jag personligen är överskattat, men det är ju en smakfråga.

Ah, tänkte att det var den äldre sigma 30mm. Den hade betydligt förmånligare pris..

18-105 går för under 5000kr på ebay, jag köpte en nya för 4tkr för något år sen men det verkar ha ökat i pris. 16-70 ligger på 5.5k från japan och under 6k inom europa. Svenska priserna är överlag väldigt höga och missvisande på dessa gluggar av någon anledning, inte hajat varför. (nypriserna alltså)

Permalänk
Medlem

Hej,
Är det denna ni menar som är bättre än kit lensen man får när man köper A6000.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=966668

Är den bra för allround?
Vill ha en billig men endå bra, om den verkligen är så mycket bättre än den man får tillsammans med kameran.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

@aaaaa: 50mm är inte särskilt allround på en A6000. Det blir lätt lite för snäv bildvinkel, särskilt inomhus när man inte kan backa särskilt mycket p.g.a. väggar. Satsa på något mellan 30 och 35mm istället om du vill ha ett hyffsat allround fast objektiv. Annars är ett bättre zoom-objektiv mer mångsidigt, men har andra nackdelar som mindre ljusstarkt eller dyrare. Man får oftast bara välja tre av: billigt, ljusstarkt, bra bildkvalité, stort brännviddsomfång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Är det denna ni menar som är bättre än kit lensen man får när man köper A6000.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=966668

Är den bra för allround?
Vill ha en billig men endå bra, om den verkligen är så mycket bättre än den man får tillsammans med kameran.

Tack på förhand

Om man ser endast till optisk prestanda är väl eg nästan alla objektiv mellan 16 och 50mm bättre än Sonys kit-16-50. 50mm är dock inte särskilt allround och om det handlar om att byta ut 16-50:n mot ett annat objektiv skulle jag inte välja ett 50mm. Ska man ha ett fast objektiv så är något mellan 28 och 35mm betydligt mer allround. Jag hade personligen föredragit en 24mm faktiskt.

Man ska ju dock inte överdriva de "problem" som 16-50:n har allt för mycket. Det är ett okej objektiv, om än lite ljussvagt. Dess största nackdel är väl eg kantskärpan i vikvinkelområdet (särskilt så på 16mm) där den eg aldrig prestrar riktigt bra även om man bländar ner den. Så fotar man mycket landskap, tex, där man gärna vill ha skärpa ända ut i hörnen, så är det ju inte bästa valet.

Det är bra att ha en normalzoom (som ju är väldigt mångsidig) och vill man ha något som inte är så dyrt så är trots allt 16-50:n okej. Det finns eg ingen annan normalzoom för Sony E som man kan säga är i närheten av billig.
Den är ju även kompakt så det kompaktare kamerahuset kommer ju till sin rätt lite bättre än med många andra objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Man får oftast bara välja tre av: billigt, ljusstarkt, bra bildkvalité, stort brännviddsomfång.

1. bra bildkvalitet
2. ljusstarkt

billigt och stort brännviddsomfång brukar sällan passa ihop med 1-2 ovan, så skippa dessa såvida du inte kan tänka dig snorbilliga manuella gammelgluggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. bra bildkvalitet
2. ljusstarkt

billigt och stort brännviddsomfång brukar sällan passa ihop med 1-2 ovan, så skippa dessa såvida du inte kan tänka dig snorbilliga manuella gammelgluggar.

Manuella gammelgluggar brukar ju inte ha så stort bränviddsomfång. Oändligt litet, skulle man nästan kunna säga, eftersom brännvidden sällan är variabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Manuella gammelgluggar brukar ju inte ha så stort bränviddsomfång. Oändligt litet, skulle man nästan kunna säga, eftersom brännvidden sällan är variabel.

Jag har ett 20-tal manuella FF zoomgammelgluggar med variabel brännvidd (såklart), tex. 28-85, 35-105, 70-210. Om nu detta är oändligt litet är ju en smakfråga men tester visar att ju större zoomomfång desto sämre bildkvalitet och ljusstyrka, undantag är sällsynta men finns för den med fet plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag har ett 20-tal manuella FF zoomgammelgluggar med variabel brännvidd (såklart), tex. 28-85, 35-105, 70-210. Om nu detta är oändligt litet är ju en smakfråga men tester visar att ju större zoomomfång desto sämre bildkvalitet och ljusstyrka, undantag är sällsynta men finns för den med fet plånbok.

Gamla zoomobjektiv är i regel rätt usla och sällan något realistiskt alterantiv. Särskilt så om de ska användas på en APS-C-sensor. På småbild kan man möjligen komma undan med en del av de bästa äldre zoomobjektiven tack vare större Circle of Confusion. Jag skulle dock hålla mig ifrån så gamla zoomobejktiv. Därav mitt svar. Även många äldre fasta optiker handikappar en modern kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Gamla zoomobjektiv är i regel rätt usla och sällan något realistiskt alterantiv. Särskilt så om de ska användas på en APS-C-sensor. På småbild kan man möjligen komma undan med en del av de bästa äldre zoomobjektiven tack vare större Circle of Confusion. Jag skulle dock hålla mig ifrån så gamla zoomobejktiv. Därav mitt svar. Även många äldre fasta optiker handikappar en modern kamera.

Allt gammalt är inte bättre/sämre än allt nytt, såklart. Den som inte testat vet ju inte vilka som är bra eller dåliga.

Det finns flera testsajter som hjälp för de som inte har erfarenhet, tex.:
https://phillipreeve.net/blog/manual-lenses-sony-a7/
https://phillipreeve.net/blog/minolta-md-zoom-35-70mm-3-5-rev...

Resultatet blir i många fall likvärdigt eller t.o.m bättre på crop-sensor då den ofta sämre kantskärpan skärs bort.

Jämförande test av gammal fast FF mot en modern APS-C zoom:
https://www.youtube.com/watch?v=oSrwCffr6aE

kanske lite missvisande att jämföra en gammal fast mot en (modern) zoom då zoomar som regel är sämre.

Jag har egna erfarenheter av de testade objektiven och kan bekräfta att resultaten stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Allt gammalt är inte bättre/sämre än allt nytt, såklart. Den som inte testat vet ju inte vilka som är bra eller dåliga.

Det finns flera testsajter som hjälp för de som inte har erfarenhet, tex.:
https://phillipreeve.net/blog/manual-lenses-sony-a7/
https://phillipreeve.net/blog/minolta-md-zoom-35-70mm-3-5-rev...

Resultatet blir i många fall likvärdigt eller t.o.m bättre på crop-sensor då den ofta sämre kantskärpan skärs bort.

Jämförande test av gammal fast FF mot en modern APS-C zoom:
https://www.youtube.com/watch?v=oSrwCffr6aE

kanske lite missvisande att jämföra en gammal fast mot en (modern) zoom då zoomar som regel är sämre.

Jag har egna erfarenheter av de testade objektiven och kan bekräfta att resultaten stämmer.

Så, på länken du postade kan man läsa detta ang. FASTA gammelgluggar på FF:

"There are many very affordable older lenses which give beautiful 24 megapixel (MP) files. These lenses will not perform any worse on higher resolution sensors of 36 MP and more but not that many of them will make a lot of use of the additional pixels. If you want the very best image money can buy go for modern lenses."

Översätter man detta till APS-C innebär det, i praktiken, att de ger en upplösning på 10Mpix, eftersom 24Mpix FF beskuret till APS-C blir ca 10Mpix.

Man kan även läsa detta:

"At f/1.4 and wider older manual lenses are defined by lower contrast, mediocre sharpness and often busy bokeh. Recently released modern lenses like the GM 1.4/85 or Zeiss 1.4/50 show a much stronger performance but they also cost a lot.

Many legacy lenses are very good in the center from f/2 or f/2.8 where they are hard to distinguish from good modern lenses but sharpness decreases more towards the corners. If you stop them down to f/8 many older lenses are competitive with modern lenses across the frame."

Vilket innebär att man, med de flesta gammelgluggar får acceptera usel kontrast (vilket beror främst på undermålig antireflexbehandling) och dålig skärpa på stora bländare samt att man måste blända ner dem till f/8 för att de ska bli jämförbara med moderna gluggar på f/2.8 över hela bilden.

Sedan kan man ju även läsa, om än med lite annat ordval, ungefär det som jag skrev:
"Zooms have improved a lot over the last three decades and most of the older ones aren’t very good."

Så jag kan inte se annat än att din länk i princip säger ungefär samma sak som jag gjorde.

Edit:
Sedan är det ju ganska välkänt att Sony 16-50 är ett tämligen mediokert objektiv som är i särsklass sämst bland kitobjektiven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Så, på länken du postade kan man läsa detta ang. FASTA gammelgluggar på FF:

"There are many very affordable older lenses which give beautiful 24 megapixel (MP) files. These lenses will not perform any worse on higher resolution sensors of 36 MP and more but not that many of them will make a lot of use of the additional pixels. If you want the very best image money can buy go for modern lenses."

Översätter man detta till APS-C innebär det, i praktiken, att de ger en upplösning på 10Mpix, eftersom 24Mpix FF beskuret till APS-C blir ca 10Mpix.

Man kan även läsa detta:

"At f/1.4 and wider older manual lenses are defined by lower contrast, mediocre sharpness and often busy bokeh. Recently released modern lenses like the GM 1.4/85 or Zeiss 1.4/50 show a much stronger performance but they also cost a lot.

Many legacy lenses are very good in the center from f/2 or f/2.8 where they are hard to distinguish from good modern lenses but sharpness decreases more towards the corners. If you stop them down to f/8 many older lenses are competitive with modern lenses across the frame."

Vilket innebär att man, med de flesta gammelgluggar får acceptera usel kontrast (vilket beror främst på undermålig antireflexbehandling) och dålig skärpa på stora bländare samt att man måste blända ner dem till f/8 för att de ska bli jämförbara med moderna gluggar på f/2.8 över hela bilden.

Sedan kan man ju även läsa, om än med lite annat ordval, ungefär det som jag skrev:
"Zooms have improved a lot over the last three decades and most of the older ones aren’t very good."

Så jag kan inte se annat än att din länk i princip säger ungefär samma sak som jag gjorde.

Edit:
Sedan är det ju ganska välkänt att Sony 16-50 är ett tämligen mediokert objektiv som är i särsklass sämst bland kitobjektiven.

Som jag redan sagt, alla gamlingar är inte bättre/sämre än alla nya. Allt är inte guld som glimmar. Har man inga egna erfarenheter och/eller inte läst andras omdömen är det lätt att generalisera till att allt gammalt är oanvändbart. Detta är inte sant för den som är påläst och har egna erfarenheter genom egna tester.

Generellt kan jag genom egna och andras erfarenheter/tester säga följande:
1. Manuella gammelgluggar kostar 1/20-1/10 av nypriset för en modern motsvarighet
2. Antireflexbehandlingen är bättre på modernare gluggar
3. vilket gör att äldre optik är känsligare för ghost och flare om solen tittar in, använd motljusskydd
4. äldre optik har betydligt bättre byggkvalitet då de är gjorda av metall och glas, ingen plast
5. äldre gluggar har redan fallit i pris, är du inte nöjd får du pengarna tillbaka vid försäljning
6. äldre gluggar är lättare och kompaktare

Undantag kan finnas.

Att i blindo köpa en gammelglugg eller en nyglugg brukar sällan bli bra. Oavsett pris. Läs alltid tester innan köp. Överväg alltid pris mot prestanda, vad är dina krav och förväntningar?

Somliga nygluggar för tex. 9 000:- behöver inte vara så mycket bättre än en motsvarande gammelglugg för 900:-. Å ja, jag har testat båda nedan.
http://erphotoreview.com/wordpress/?p=4352

Jag och andra har testat (såklart) Sonys 16-50 och kan inte påstå att den "är i särklass sämst bland kitobjektiven". Ett påstående som isf måste underbyggas med jämförande tester med de ca. 50-talet kitgluggar som finns.
http://www.kenrockwell.com/sony/lenses/16-50mm-pz.htm

"med de flesta gammelgluggar får acceptera usel kontrast", ytterligare en "åsikt" som inte stämmer med mina eller andras erfarenheter. Egna erfarenheter och tester är mer värdefulla än andras icke-erfarenheter.

Tar man ingen som helst hänsyn till pris/prestanda faktorn brukar oftast en nyglugg vara bättre än en gammelglugg. Kan man inte plåta utan AF och/eller IS - köp nyglugg.

Zoomar har generellt under de senaste 50+ åren blivit bättre vilket inte med automatik betyder att somliga bra äldre zoomar för den sakens skull blivit sämre.

Som sagt, det handlar inte om 0 eller 1 avseende nytt eller gammalt. Det finns en gråskala däremellan. Är det värt, säg 8 000:- extra för en nyglugg med AF och 10% bättre prestanda i 10% av bilderna, typ? För egen del är svaret ibland ja och ibland nej, det beror på.

Youtube om gammelgluggar:
https://www.youtube.com/watch?v=te2mWC7vpXw&t=1890s