Installera windows utan CD/USB, går det?

Permalänk
Medlem

Installera windows utan CD/USB, går det?

Hej allesammans.

Har nu beställt en dator från inet men köpte ingen DVD/CD-ROM-spelare. Köpte inte heller windows 10 från inet då jag tänkte köpa från typ kinguin/g2a för en tredjedel av priset.

Det jag undrar är dock hur jag ska gå tillväga för att installera windows då? Jag kommer ju få hem en nyckel när jag beställer via G2A/Kinguin men vad händer med datorn när jag sätter på den första gången utan att windows redan är installerat (har aldrig gjort det innan haha).

Går detta ens, eller har jag klantat till det?

Permalänk
Medlem

@Gurriish: Om du inte redan har ett USB minne så bör du köpa ett som är 8GB eller större och sedan ladda hem och skapa bootbart USB Windows 10 installationsmedia på en dator som har Windows 7 eller nyare windows version med verktyget MediaCreationTool som du hittar på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Flytta sedan över och boota USB minnet med hjälp av boot menyn genom att trycka på en funktionstangent när datorn startar på din nya dator och gör en Windows 10 UEFI installation genom att välja UEFI USB minnet i boot menyn.

Det skiljer mellan olika moderkort på vilken funktionstangent man skall trycka på när datorn startar för att få upp en boot meny, det kan vara ESC eller F8-F12 tangenten.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Gurriish: Du får skapa din bootbara usb på en annan dator.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Låna en annan dator, du har säkert nån i närheten från Swec som kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem

@janee: Hej! Tack för svaret. Jag har ingen windows PC i närheten men jag har en Macbook Air hemma. Funkar det att skapa denna bootable USB på en mac?

Permalänk
Medlem

Ja det går. Använd google.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

@janee: Hej! Tack för svaret. Jag har ingen windows PC i närheten men jag har en Macbook Air hemma. Funkar det att skapa denna bootable USB på en mac?

Jag har ingen egen erfarenhet av Mac men enligt denna guide så bör det fungera https://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-installe...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag lyckades halvt tror jag. Fixade bootable USB enligt länken som du hade länkat @janee och den var enkel att följa och allt såg bra ut tills jag väl hade installerat windows och var inne på datorn för första gången.

Fick upp en varningsruta där det stod:
"Installationsfel

Den här versionen av Boot Camp är inte avsedd för den här datormodellen."

Oklart vad jag ska göra härifrån, googlade på precis den formuleringen men hittar inget hjälpsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

Jag lyckades halvt tror jag. Fixade bootable USB enligt länken som du hade länkat @janee och den var enkel att följa och allt såg bra ut tills jag väl hade installerat windows och var inne på datorn för första gången.

Fick upp en varningsruta där det stod:
"Installationsfel

Den här versionen av Boot Camp är inte avsedd för den här datormodellen."

Oklart vad jag ska göra härifrån, googlade på precis den formuleringen men hittar inget hjälpsamt.

Även jag har googlat lite men kan tyvärr inte ge dig något svar på din fråga, vi får hoppas att någon annan kan lösa problemet med BootCamp.

Visa signatur

janee

Permalänk

Postar på engelska nu.

Launch CMD.exe as an administrator. You can do this by right-clicking on it and selecting RUN AS ADMINISTRATOR or left-clicking on it while holding CTRL+SHIFT to do the same.
Change to your boot camp installation directory- in my case C:\users\administrator\desktop\bootcamp6\drivers\apple
Execute the following command: msiexec /i bootcamp.msi

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Varför ska du använda Bootcamp-verktygen här? Du ska väl ändå inte köra Windows på din MBA? Går givetvis fortfarande att använda verktyget, men Bootcamp-programvaran ska inte in i USB-minnet och här måste du nog rensa bort det.

Använd dd i terminalen för att skriva ISOn till USB-minnet, eller använd ett verktyg liknande Rufus så som UNetbootin. dd är nog enklaste metoden. Är det för svårt så är det faktiskt inte svårare än att formatera som fat32/MBR, göra partitionen aktiv och kopiera över filerna från ISOn. Du har fått tillräckligt med information för att söka reda på lösningen/ta reda på hur du använder verktygen.

Enklast hade däremot varit att du köpte retail-versionen av Windows 10, då den kommer på ett USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför ska du använda Bootcamp-verktygen här? Du ska väl ändå inte köra Windows på din MBA? Går givetvis fortfarande att använda verktyget, men Bootcamp-programvaran ska inte in i USB-minnet och här måste du nog rensa bort det.

Använd dd i terminalen för att skriva ISOn till USB-minnet, eller använd ett verktyg liknande Rufus så som UNetbootin. dd är nog enklaste metoden. Är det för svårt så är det faktiskt inte svårare än att formatera som fat32/MBR, göra partitionen aktiv och kopiera över filerna från ISOn. Du har fått tillräckligt med information för att söka reda på lösningen/ta reda på hur du använder verktygen.

Enklast hade däremot varit att du köpte retail-versionen av Windows 10, då den kommer på ett USB-minne.

Går det verkligen att dd:a en Windows-ISO rätt av till USB-minne och få det bootbart? Vill minnas att jag försökt någon gång och misslyckats.

Det funkar definitivt med exempelvis Debians installations-ISO i alla fall. Får man inte till det på Macen, skulle man ju kunna dd:a en Debian-image till stickan på Macen, installera på PC:n, och göra en Windowsinstallationssticka i Debian, som det finns färdiga verktyg för ändamålet till.

Ja, och som vanligt när man rekommenderar användning av dd: se till att det blir rätt med sökvägarna, det är fullt möjligt att råka skriva över hårddisken om det blir fel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara koppla in ssd i en annan dator, formatera ssd, kopiera över setupfilerna från iso, och göra ssd bootbar? Koppla in i nya datorn, sätt på den, du kommer in i windows direkt. Sen så är det bara ativera windows med din key.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Går det verkligen att dd:a en Windows-ISO rätt av till USB-minne och få det bootbart? Vill minnas att jag försökt någon gång och misslyckats.

Det funkar definitivt med exempelvis Debians installations-ISO i alla fall. Får man inte till det på Macen, skulle man ju kunna dd:a en Debian-image till stickan på Macen, installera på PC:n, och göra en Windowsinstallationssticka i Debian, som det finns färdiga verktyg för ändamålet till.

Ja, och som vanligt när man rekommenderar användning av dd: se till att det blir rätt med sökvägarna, det är fullt möjligt att råka skriva över hårddisken om det blir fel.

Åtminstone om partitionerna är rätt. Kan man den biten så kan man också mounta ISOn och kopiera över filerna dock. Att jag inte skrev någon tutorial var med flit. Den som är intresserad får göra mer än att kopiera in rader i terminalen.