Permalänk
Medlem

Subnautica

Förvånad jag behöver starta en tråd för detta.
Gick guld 23 januari.

I denna tråd spoilar vi friskt och hjälper varandra är mitt förslag.

Undervattenslir till större delen där du överlever en krasch och försöker ta reda på världen runtomkring dig så du kan överleva.

Har inte spelat alltför mycket i genren mycket känns jobbigt som att man ska måsta samla på sig en massa skräp och ha tur hitta rätt skräp och sen bygga saker. Fallout 4 byggandet var enkelt nog men inte särdeles skoj. De här är rätt så komplicerat och allt är bra omständligt.

Ex göra nya syrgastuber så man kan hålla sig under ytan längre. Men när du gör dem finner du att de är tomma på O2 och du måste bygga något annat för att fylla på dem tydligen vilket tar ex antal timmar att införskaffa. De mesta är upplagt för att förlänga speltiden helt enkelt. Du ska finkamma oceanen efter vad du behöver och försöka undvika att dö så du tappar allting.

Dock utforskande under vatten är en av mina favoritsysselsättningar så de fungerar Endless Ocean liren på Wii är båda på min topp 5 lista alla tider över immersiva stressdämpande lir. Att utforska korallrev, verkliga fiskar, leka med delfiner etc är lite roligare än dessa alienbaserade livsformer. Grafiken matchar inte minnet av Endless oceans. Unigine motorn verkar överlag ha svårt bygga realistiska karaktärer. Har emellanåt brutal popin men 3D perspektivet och skalan gör att immersionen infinner sig i alla fall. Först faktorn när man dyker ner i en abyss var inte riktigt lika kraftfull som första gången i Endless Ocean men animationerna är bra gjorda. I 2D så imponerar de inte så värst.

För att underlätta utforskandet vill jag bygga nya baser. Hade hoppats att via storyn kunna ta över gamla befintliga genom att hitta dem men det är inte så de fungerar tydligen. Du måste hitta blueprints och bygga och lista ut hur du får lufttillförsel och annat. Nu g

Blir att göra ett försök men de är frestande att bara se till att lufttillförseln är garanterad för att göra all resurshämtning/grinding lite effektivare än backtracking till en grad du aldrig någonsin sett vilket är vad som erbjuds.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag såg att Subnautica har stöd för VR. Är det någon som har testat? Är det bra? Jag har inte ens hunnit starta mitt Fallout VR men mer spel kan ju inte skada

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Jag såg att Subnautica har stöd för VR. Är det någon som har testat? Är det bra? Jag har inte ens hunnit starta mitt Fallout VR men mer spel kan ju inte skada

Jag kollade på en streamer på Twitch för 2-3 veckor sedan, och hennes spel kraschade. (Htc Vive)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Spelade en del för ganska länge sedan och var grymt imponerad. Riktigt bra trots att det var något år innan 1.0.

Jag lade dock band på mig själv så småningom för att kunna uppleva spelet "på riktigt" när det väl släpptes. Något som var enklare sagt än gjort.

Sedan sist har jag skaffat VR så jag hoppas det flyter på bra så att jag kan nörda denna eller nästa helg

Jag har inte spelat så väldans många survivalspel eller vad man kallar dom, men jag kan nästan lova att Subnautica tillhör det absoluta toppskiktet.

Permalänk
Medlem

Jag har kört åtta timmar och kommit en bit. Det är riktigt kul.

Körde nyligen ARK men ledsnade rätt fort. Just att det finns en Story i Subnautica gör att intresset hålls uppe längre. Det är inte heller onödigt mycket samlande, som i ARK.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Suck nu blev min havsmal uppkäkad av slutbossen antar jag det är Gick ur tappade 35 minuter speltid men de tar jag igen på att slippa bygga nya beståndsdelar. Hade precis bytt energicell så de var surt tappa den men han bara käka och käka och vägra släppa tag. Hade av en slump gått ut exakt när han anföll

Känns som de kanske är dags bygga ny bas antar de krävs för att kunna uppdatera mina skepp och grejer. Sen måste jag fixa syretillförsel och annat på något vänster. Känns drygt att bara ha en sparfil om man bygger dåligt och vill prova lite olika saker.

Finns de någon bra lathund därute hur man bygger en bas gärna på bra strategiskt ställe där man har tillgång till mycket resurser nära.

Skulle gärna vilja komma på teknologin att fylla på gastuber samt naturligtvis uppgradera mina skepp så jag kan dyka djupare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag såg att Subnautica har stöd för VR. Är det någon som har testat? Är det bra? Jag har inte ens hunnit starta mitt Fallout VR men mer spel kan ju inte skada

Kört en del med Oculus, fungerar bra och rätt häftigt men föredrar att spela detta utan VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukieee:

Kört en del med Oculus, fungerar bra och rätt häftigt men föredrar att spela detta utan VR

Rift är mycket bättre för min del. Körde en del med min 4K OLED idag men näe de är inte samma får inte alls samma känsla. Testade också mus och tangentbord och överlag är de nog bättre än gamepad. Främst interface delarna än simdelen som är smidigare.

BildFlytet är ungefär lika. Får samma elaka popin och hack i samma specifika problem områden. Hoppas de fortsätter optimera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Ziddie: Upplever att det är skit i VR illamående, xbox kontroll som gäller och mouse look titta upp för att simma upp känns som en VR mod "att det går" men inte anpassat

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Ziddie: Upplever att det är skit i VR illamående, xbox kontroll som gäller och mouse look titta upp för att simma upp känns som en VR mod "att det går" men inte anpassat

Ok, tack! Jag misstänkte att det kunde varit rent "säljsnack".

Permalänk
Medlem

Köpte under Early Access, 2015, har ~121h nedlagt i det.
Tycker det är underbart och det har gjort en väldigt bra resa!

Har kört någon timme med rift, gött när man kör seamoth eller prawn, men annars tyckte jag bara det var jobbigt.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Spelet är för övrigt väldigt dåligt optimerat. Hade 100+ FPS från början men är nere på 20-30 efter en del spelande/byggande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag spelade. Minns att jag satte in en power cell charger i stora ubåten och gick nettoplus på laddningen. Det var skönt 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har bra vr mage jag känner 0,0 % obehag och ingen obalans alls? Tar vi lone echo så hade jag mer desorientering där.
Testade någon timme nu med mus och tangentbord i vr och de gav lite förnimmelse av oroskänsla iaf. Jag lär nog landa i att jag kör gamepad interfacet får lite bättre kontroll med analoga axlar trots allt i rörelserna. Och har inga "vapen" ännu.

Med tanke på att vr stöd vart med från dag 1 så är de väl hårt säga de är någon slags marknadsföringsbluff?

Vad jag finner udda dock är att du inte ens har en laddningsskärm i VR. Och laddningstiderna är absurda. Så du sitter med en svartskärm i 5 minuter och undrar om liret har kraschat. Ska se till att installera om det på SSD disk

Börjat bygga en bas men de saknas mycket resurser och de var bra länge sen man fick något radio uppdrag känns som det är något man bör bygga innan man kan kicka igång igen.

Lite frustrerande att jag fortfarande har en bit kvar på cyclops. Hoppas den kan dyka djupare med den än med havsmalen. Ännu inte en susning hur jag tankar lufttuber.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tydligen har de ändrat så de går inte stacka o2 tanks. Så de fyller ingen funktion alls annat än att användas för produktion av mer avancerade lufttankar

Jag hade mått bättre av en svårighetsgrad där man får mer realistiska syretankar som håller mer än 2 minuter. Detta försvårar bara utforskandet och man har aldrig tid att riktigt spana in omgivningarna. Ärligt talat ser jag inte vad denna begräsning tillför i form av gameplay?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Riktigt bra dag idag. Fick tag på sista delarna till modifieringsstationen så nu har man havsmal moddad för 900 meters djup. Cyclops gäckar en fortfarande men inte lika brådis längre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Åkte på en bugg med cyclops var tvungen fixa blueprint via consolen. Men nu har jag både cyclops och prawn suite och kan bygga vad som jag tror ska ta mig därifrån iaf.

Har lite saker som gäckar mig. Jag har en scanner station men jag kan inte använda den då jag saknar blueprint för korridor som kopplar samman den med mitt universalrum? Åtminstone tror jag det är där de felar? Jag tycker det är lite konstigt att jag inte har delar för att kunna sammanfoga rum så jag kan använda den? Eller så gör jag något fel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har 118 timmar i Subnautica (damn?!) enligt steam om jag räknar med allt EA lir.
Den färdiga versionen är allt jag hoppades på även om det fortfarande lider lite av performance issuses popins etc. Det är dock långt ifrån lika stort problem som det var i EA.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att syrgastuberna är tomma när du byggt dom?
Mina har då alltid varit fyllda, annars är det väl bara upp till ytan eller in i en bas/seamoth/prawn suit?
Visst i början är ju syret ett litet problem men man kan ju bygga en luftslang som går upp till ytan. Jag har dock aldrig känt det behovet.

Sen efter att man uppgraderat till den avancerade syrgastanken har jag aldrig hamnat i problem med syret 225 sekunder räcker länge. Parkera seamothen bara utanför det område/vrak du vill utforska och dra tillbaka när luften börjar närma sig 0.
När du dessutom fått prawn suit så samlar du ju in de flesta resurser med hjälp av den.

Blueprint för korridor tror jag inte du behöver scanna? Den finns väl från början i hab verktyget. Annars finns en del basdelar att scanna på floating island.

Det jag haft svårast att hitta är koppar i större mängder men det löste sig när jag äntligen fick min drill arm till prawn suiten och kunde gå på dom större depositsen.

Vill ni tidigt ha guld/diamant/silver/lithium så är det enklast med grottorna på mountain island.
-Blood oil (för att göra Bensen) finns i Blood Kelp forest.
-Magnetit kan vara besvärligt i början men även det finns borta vid Blood Kelp och i Lost River.
-Gelsack är en annan sak som kan vara svårt att hitta, den är dock extremt viktig för den behövs för att göra Aerogel. Ta dig till mushroom forest och leta upp det största träd du kan hitta, längst ner på detta träd finns det gott om gel sacks. Ta med några men se till att slå på nån så du får frön. Då kan du plantera dessa vid basen.

För att göra Polyanilin som behövs för vissa Seamoth upgrades så behövs Saltsyra som görs av salt och Deepshrooms. Dessa finns också i Blood Kelp Zone. Samma som med Gelsack slå på nån och ta med dig frön för att plantera vid basen.

Mitt bästa tips är annars att satsa på att hitta ritningar till vattenfiltreraren så du kan bygga den och slippa jaga resurser för att göra vatten. Plus att du alltid har två flaskor färdiga i basen när du kommer tillbaka från äventyr.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Jag körde explorer läget för att slippa äta och dricka. Jag började i det läget men tyckte de var lite drygt så starta en ny utan. Jag är glad att jag nästan lyckades totalignorera liret innan de gick guld

Magnetit verkar va vanligt nära aktiva heta källor, vulkaner.

Har hittat alla alien strukturer och baser. Vrak är jag osäker på hur många jag har kvar men jag saknar då inte mycket till blueprints. Kanske har alla rentav.

En sak jag är fundersam över

vart hittar jag formeln för ingredienserna så jag kan hjälpa den fångna leviatanen att få sitt ägg att kläckas?

Storyn tycker jag är lite luddig. Vet inte om end game bara är att man ska bygga flyktraketen? Vet ju aldrig om man fått alla radio meddelanden eller vad man ska hitta göra härnäst för att låsa upp nästa. Detta har ju absolut sin lockelse men för en som inte vill sitta hela livet och aldrig veta om man är klar så är de lite frustrerande.

Dold text
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nära nära slutet nu!

En sak kvar att bygga sen bye bye. Kanske klarar de under 60h. Lite nyfiken på om man verkligen hittat alla vrak men det får man väl aldrig veta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Upptäckte detta spelet förra veckan, hade aldrig hörttalas om det tidigare och har spelat hela 24 timmar sedan dess! Något slags rekord för min del, var många år sedan jag fastnat såpass mycket under så kort tid! Helt otrolig atmosfär, ljudmixen är verkligen fantastisk. Sen är det väldigt vackert och har oerhört beroende framkallande spelmekanik. Om jag ska klaga på något så är det väl att jag hade velat ha någon form av karta ibland. Visst beacons och kompassen hjälper men kört vilse så många gånger. Nu upptäckter man ju ofta saker när man kör vilse också, men ibland blev det irriterande.

Mitt tips är att bege sig till en av öarna där man hittar lite basdelar och planteringslådor. Ta lite melon frö och plantera i din egen bas / cyclops. Ger både vatten och mat vilket är riktigt bra, dock tar en melon 4 slots så inget man tar med sig, förutom i cyclopsen då.

Permalänk
Medlem

Mycket bra spel, är inne på 4:e varvet nu. Mycket utav nöjet för mig just nu är att hitta andra spelares "time capsules".

Tiden bara försvinner när man spelar Subnautica

Detta spel borde man kunna köra "speedruns" på. Finns tillräckligt med RNG och "genvägar" för att göra det lagom oförutsägbart

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Blev tipsad av en kompis, tittade på när han spelade 1 timme sp köpte jag det efter. Man tappar verkligen begreppet om tid och rum, riktigt roligt och gillar hur man bygger. Skräcken när man är ute på djupare vatten och att en leviathan ska komma och förtära dig finns alltid. Saknar dock lite "content" för att vara ärlig nu när man även fått prawn suit, fler fordon/mechs vore roligt om det fanns men spelet i sig är riktigt grymt! Kör dock på settings där man inte behöver äta men behöver syre osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Mycket bra spel, är inne på 4:e varvet nu. Mycket utav nöjet för mig just nu är att hitta andra spelares "time capsules".

Tiden bara försvinner när man spelar Subnautica

Detta spel borde man kunna köra "speedruns" på. Finns tillräckligt med RNG och "genvägar" för att göra det lagom oförutsägbart

Sett någon speedrun på runt 5 minuter. Men de var kanske någon Early access build

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Oj, 5 minuter, det är nästan tiden det tar mig att hitta ut ur livflotten i början

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Fem minuter var nästan garanterat från early access då det inte fanns så mycket att göra. Blev nyfiken och gjorde en snabb sökning på youtube, det verkar som att de flesta "record" speed runs ligger på lite drygt en timme. Fortfarande imponerande.

Kommer nog ha lite dötid i veckan och planerar att spela för första gången på väldigt länge. Ska bli intressant att se vad som hänt sedan sist

Är det någon som spelar med VR (jag har en Rift) och kan flika in med tankar om hur bra/dåligt det fungerar? Vill minnas att det fanns lite problem då det var nytt.