Felsökning: Windows 10 fryser/knastrande CPU

Permalänk
Skrivet av DST:

Min gamla abit ab9 quad gt har det problemet, dvs det är själva chipset som låter när ssd arbetar.

Ja det finns ju en risk förstås att det är relaterat till ssd:n på något vis med tanke på att det inte verkar vara problem så länge jag är i Bios eller kör Memtest. SSD:n är ju en av tre kompononenter jag inte testat. Har kört windows chkdsk utan att den visat några problem men det är ju förstås inte helt hundra.

Skrivet av Pontooz:

Skulle tippa på att CPUn krashar systemet, svårt att säga.

Ja jag lutar ju mot att det faktiskt är CPU eller Mobo men svårt att veta vilket det är och jag har inga kompontenter jag kan testa med just dom grejerna. Känns ju dumt att köpa och installera ett helt nytt mobo om det sen visar sig att det inte är det som är problemet. Å andra sidan har jag spenderat så många timmar i felsökning på det här redan så om jag utgick från min konsulttimpenning hade jag kunnat köpa två nya datorer redan...

Skrivet av Dassh:

Konstigt nog så har jag haft frysproblem precis som du har. Dock hörs det inget från min dator, men jag har upplevt mikrolagg, bluescreens, datorn hängt sig m.m konstiga fenomen. Aldrig lyckats ta reda på problemet.

Dock har jag haft tur. Flyttade för ett år sen och efter flytten var allt okej igen.

Har en 6700k
Gigabyte K3 Gaming
Corsair 2x4 GB DDR4 2666mhz som satt sig på 2133 kan inte höja av någon anledning datorn kraschar då.
1070 KFA2

Ja det är så otroligt frustrerande att inte lista ut vad det beror på. Datorer som krånglar har jag varit med om många, många gånger men det brukar alltid gå att isolera problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillishave:

Ja det finns ju en risk förstås att det är relaterat till ssd:n på något vis med tanke på att det inte verkar vara problem så länge jag är i Bios eller kör Memtest. SSD:n är ju en av tre kompononenter jag inte testat. Har kört windows chkdsk utan att den visat några problem men det är ju förstås inte helt hundra.

Ja jag lutar ju mot att det faktiskt är CPU eller Mobo men svårt att veta vilket det är och jag har inga kompontenter jag kan testa med just dom grejerna. Känns ju dumt att köpa och installera ett helt nytt mobo om det sen visar sig att det inte är det som är problemet. Å andra sidan har jag spenderat så många timmar i felsökning på det här redan så om jag utgick från min konsulttimpenning hade jag kunnat köpa två nya datorer redan...

Ja det är så otroligt frustrerande att inte lista ut vad det beror på. Datorer som krånglar har jag varit med om många, många gånger men det brukar alltid gå att isolera problemet.

Det är ju exakt samma symptom som man får med tex en ostabil överklockning, fast din är stock? Kanske är mobo som inte klarar att mata rätt spänning eller CPU som är paj. Kolla inställningarna i DIGI+ i bios. Där borde inställningarna för strömförsörjningen till CPUn ligga.
Antar att du redan prövat reset cmos och ändå inte haft någon framgång?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Du är på rätt väg, dvs att isolera felet mha uteslutningsmetoden!

Kontrollfråga, har du testat SSD med andra kablar, och med alternativa SATA-uttag på moderkortet?

Återstående test är väl att (tillfälligt) installera Windows på annan disk, och se om felet kvarstår.
(Använd även här andra kablar för SATA och ström.)

Om fortsatta problem, så nytt moderkort.

Och som Pontooz redan påpekat, bekräfta gärna att du testat ClrCmos.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Det är ju exakt samma symptom som man får med tex en ostabil överklockning, fast din är stock? Kanske är mobo som inte klarar att mata rätt spänning eller CPU som är paj. Kolla inställningarna i DIGI+ i bios. Där borde inställningarna för strömförsörjningen till CPUn ligga.
Antar att du redan prövat reset cmos och ändå inte haft någon framgång?

Ja det är precis som vid ostabil överklockning fast det är helt och hållet stock. Har inte ändrat någonting i DIGI+-inställningarna förutom att jag har valt "Disabled" under "VRM Spread Spectrum" enligt tidigare tips.
Ja det glömde jag att skriva men jag har såklart resetat cmos.

Skrivet av FatherOfThree:

Du är på rätt väg, dvs att isolera felet mha uteslutningsmetoden!

Kontrollfråga, har du testat SSD med andra kablar, och med alternativa SATA-uttag på moderkortet?

Återstående test är väl att (tillfälligt) installera Windows på annan disk, och se om felet kvarstår.
(Använd även här andra kablar för SATA och ström.)

Om fortsatta problem, så nytt moderkort.

Och som Pontooz redan påpekat, bekräfta gärna att du testat ClrCmos.

Ja, det brukar ju vara det som gäller men alla andra gånger när en dator har bråkat med mig så har det varit ganska lätt att hitta vilken komponent det är som trilskas.
Har faktiskt inte testat vare sig ny SATA-kabel eller alternativt SATA-uttag. Ska göra det! Ska se om jag kan flytta runt lite data i någon av de andra burkarna och använda mig av en annan hårddisk innan jag öppnar det nya moderkortet jag köpte.
Och, yes har clearat cmos!

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Duly noted! Sorry.'

Uppdatering på min eviga resa mot att få datorn att funka igen:

Bootade med Intel Diagnostics Tool via USB-sticka och fick ett felmeddelande på "CPU Frequency Test Passed with Warning!!!"
Felmeddelandet var som följer:

The processor frequency could be affected by power management features. In
order to ensure the processor frequency is not affected by a power management
setting, enter BIOS, load defaults, and disable any 'Over-Clocking' or power
management features that may affect processor frequency. Also, set any
software applications which control power management features to default.

BIOS är ju helt resettat och är i default-läge med Power management-funktioner avstängda och jag har testat med ett alternativt PSU så det kan ju inte gärna vara det. Vad tror ni kunniga personer; lutar det mot ett mobo- eller cpu-fel. Själv tror jag ju att det är något vaj med moderkortet men det känns ju lite vanskligt att byta ut det och inse att det inte var det som problemet.