Permalänk
Medlem

Voxicon, Dustin Home egna märke

Någon som har testet en skärm eller TV? Är lite småsugen men går ju inte att hitta någon info alls om dem..

Skärmar: https://www.dustinhome.se/search/voxicon%20skärm/hardvara/dat...

TV: https://www.dustinhome.se/search/voxicon%20tv?ssel=false&_ga=...

Permalänk
Medlem

Köpte deras 32" skärm för att ha på jobbet. 2k IPS-panel för 3000 kr kändes som en bra deal.

Är väl i stort sett nöjd med upplösning, skärpa, storlek etc. Funkar rent allmänt kanon att koda på.

Har dock hittills haft problem med att skärmen stänger av sig själv ibland - dvs den slocknar helt plötsligt, är svart 2-3 sekunder och sedan tänds den igen (alltså som om det var glapp i sladden typ, men det händer även när jag inte rör vid skrivbordet öht). Har bytt input från "USB-C -> Displayport"-sladd till "apple USB-C -> HDMI adapter -> HDMI-sladd" och ska se om det hjälper. Än så länge har den inte slocknat med den kopplingen.

Har också haft problem med att den har svårt att hantera fönster med mörk bakgrund. Öppnar jag ett kodfönster i tex. sublime kan hela fönstret börja "blinka" mellan gråaktig och svart bakgrund. Ser rätt sunkigt ut när det händer.

Har haft den igång en halv arbetsdag och har redan sett en del kinks på den korta tiden, som du ser. Sitter och filurar på om jag måste reklamera den eller om det löser sig på annat sätt. Är i nuläget glad att det är min arbetsgivare som betalat för den och som får hantera eventuell reklamation

edit: det är alltså denna jag har framför mig på skrivbordet https://www.dustinhome.se/product/5011045142/g32qhd
Används tillsammans med en 15" MacBook Pro Late 2016.

Permalänk
Medlem

Luktar lite TCL över det hela.

Påminner mycket om min Thomson TVn från Power.se som också är en TCL TV.

TCL säljs bland annat på Elgiganten. länk

lagt till länk
Permalänk
Medlem

@t0ptre: Ja nån slags OEM är det givetvis.

Permalänk
Inaktiv

Lite för lågspeccsad för att vara av intresse för min del. Spelar mycket, så iaf 144hz är ett krav. Att dom sedan har en 31.5" med 1920x1080 är bara larv.

Permalänk
Bildexpert 📺

Man kan ofta se på menyerna vem som är OEM-tillverkaren. Sedan kan det beroende på varumärke vara samma-samma-men-ändå-bättre. En Sharp-budgetmodell jag träffade på för många år sedan var uppenbart samma modell som en Finlux (om jag minns rätt, drar ur flera år gamla minnen) men där Sharpen hade bättre bild från början. Som att visa alla nyanser i bilden som ska finnas med, vilket Finluxen inte klarade. Men det var på den tiden Sharp själva hade TV-tillverkning. Köper man en ny Sharp idag är det genomgående rätt uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men det var på den tiden Sharp själva hade TV-tillverkning. Köper man en ny Sharp idag är det genomgående rätt uselt.

Haha sant det du får mig att minnas när jag knegade på en HiFi-butik för länge sedan. Sharp för LCD och Pioneer för plasma var det som gällde då. Sharp nu för tidne hör man inte av.

Permalänk
Bildexpert 📺

@hypermode: Egna tillverkningen och produktutvecklingen är nedlagd sedan länge. Sharp gjorde sitt sista försök med gula pixlar som gick sådär. Nu är det endast OEM i bottenskrapsklass. Varumärket som licensieras ut.

Permalänk
Medlem

För att återknyta med förstahandserfarenhet av en av deras skärmar:

Bytte till HDMI input och nu funkar det utan problem. Ska tilläggas att hanteringen av extern skärm med nya MBP har blivit bra mycket skakigare än i äldre mac-modeller.

I övrigt är jag nöjd med min Voxicon skärm. Helt ok skärpa, färger etc. Extremt rimligt pris. Inget för powerusers som vill ha det bästa men helt klart godkänd för vanliga dödliga..

Permalänk
Medlem

jag är intresserad av en 55" 4k TV till jobbet. Men det finns inga omdömmen :/

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av martak:

jag är intresserad av en 55" 4k TV till jobbet. Men det finns inga omdömmen :/

Ifall ni är ute efter en skärm/TV till jobbet som ni någonstans ska förlita er på, till exempel för presentationer, rekommenderar att köpa en produkt som är bekant och beprövad. Att välja en helt okänd produkt ur en kategori där allt handlar om lägsta möjliga pris brukar kunna leda till chansartade resultat.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det är nog ingen annan än jag som kommer använda den.
Ska kolla hur det är med garanti och sånt på dessa innan vi tar ett beslut.

Och jo, jag håller med dig. Det är klart säkrare att köpa in välkända märken, men om de leverar samma sak så kan man köra på det billigare alternativet.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av martak:

[...]men om de leverar samma sak så kan man köra på det billigare alternativet.

Vilket förutsätter att man vet att det billigare alternativet faktiskt levererar den förmåga man efterfrågar. Vilket kräver att man köper och testar. Kostnaden och tiden som försvinner på en felköpt produkt är ju ofta ordentligt mycket större än att bara köpa den beprövade produkten från första början.

Ja, för att försöka sammanfatta hela problematiken med yrkesprodukter då. Testa gärna och berätta.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: O andra sidan så är det inte så kinkigt med korrekta färger och så vidare när man ska presentera budgetsiffror för sin gruppering. Och jag lovar att många sitter på företag med projektorer som är 800x600 samt där blåtonen är borta eller för mycket. Bara som jämförelse

Ska man däremot ha den som en displaymonitor och visa reklam och dylikt så kanske man vill ha lite mer driftsäkert alternativ.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Bildexpert 📺

@talonmas: På den här nivån av produkter finns det en risk att man får större problem än dåliga färger. Som att man inte får rätt signal att fungera, overscan som inte går att stänga av, klippta nivåer, påtvingad 4:2:2-nedsamplig som sätter färgskimmer på vanlig svartvit text och liknande.

Vettiga färger, det kan man nog ge upp från första början.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha den här på väggen inne i mitt kontor och visa typ serverstatus etc. Anslutning via HDMI.
"Vettiga" fäger är skitsamma, ska inte kolla film på den eller göra jobb som kräver någon sorts RGB-korrekthet.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Bildexpert 📺

@martak: Ifall du har möjlighet, testa att ansluta en skärm med HDMI och ställ om HDMI-ut från datorn på 4:2:0 eller 4:2:2-subsampling. Kolla hur texten ser ut. Kolla om detta är acceptabelt för dig.

Risken är alltså att det är så bilden blir. Det behöver inte vara så, men det kan vara så.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag hoppar in här lite. En kollega har beställt 75":an till en kund då vi har Dustin som partner. Återkommer när jag har sett den själv!

Har också beställt skärmen som diskuterats i tråden privat men dock till ett annat pris så jag kan inte ge en schysst "prisvärdhets" bedömning men kanske kan komma med svar på rent praktiska frågor

Permalänk
Bildexpert 📺

@Superolle: Bidra gärna med info - alltid nyfiken! Så många skärmar, så lite tid.

Permalänk
Medlem

Packade precis upp min 32" 2K, blev en STOR uppgradering. Tyvärr orkar mitt grafikkort inte med spel i "2K" men den kommer till största dela användas till surfning och kodning. De första intrycken är bra

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Laxpudding: Jag hoppar in här lite. En kollega har beställt 75":an till en kund då vi har Dustin som partner. Återkommer när jag har sett den själv!

Har också beställt skärmen som diskuterats i tråden privat men dock till ett annat pris så jag kan inte ge en schysst "prisvärdhets" bedömning men kanske kan komma med svar på rent praktiska frågor

Ja snälla återkom.
Jag lade också ögonen på den, på Dustins hemsida.
Men man blir mest en katt som ligger och skjuter rygg.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Lifooz: @Laxpudding: Ska se om jag får ihop något idag

Permalänk
Medlem

@Lifooz: @Laxpudding:
Nu har jag suttit med skärmen i två dagar.

  • Det märks att det är en budgetprodukt. Man skruvar ihop foten med skruvmejsel, något som i vart fall inte jag sett på länge på en kontorsskärm, men den är stabil och bra när man väl lyckats lossa lite på "tiltmuttrarna"(de satt så hårt att man inte kunde tilta skärmen).
    Plastramen runt skärmen känns billig men skärmen ser ändå bra ut. Man behöver i vart fall inte skämmas.

OBS! Min var skavd i ramen men jag har inte kontaktat Dustin än om detta utan ska göra det till veckan. OBS!

  • Jag har faktiskt inga klagomål på panelen men då ska det erkännas att jag inte har någon annan IPS att jämföra med.
    Bra betraktningsvinklar och minimal backlight bleeding på mitt exemplar. Storleken är suverän för att sitta med flera dokument uppe samtidigt. Jag upplever inga problem med suddig text eller döda pixlar etc.

    Som spelskärm är den dock HELT VÄRDELÖS! Skärmar med sådana eftersläpningar trodde jag bara var en myt men de existerar tydligen.

Summa summarum: Man får vad man betalar för. Texten må låta väldigt negativ men jag är faktiskt väldigt nöjd överlag med skärmen. Inga funktionella problem såsom personen ovanför verkar ha haft utan den har fullgod funktion. Bilder finns nedan.
Jag slänger med en bild på backlight bleed men den representerar verkligen inte verkligheten, det ser inte så illa ut i verkligheten.

Permalänk
Medlem

@isakk1: UNDVIK. Köpte deras billigaste IPS-skärm. Alla vita fäger var gråa. Kanske något konstigt måndagsex, men de har inte lyckats imponera. Kör på en AOC-skärm i så fall.

@Superolle: Kan du bekräfta att vita färger är gråa på den? Det är precis en sådan skärm jag skaffade. Billigt, men ändå inte värt. Känns inte som en "IPS".

Permalänk
Medlem

@Harddrive: Inget jag upplevt men kan kolla närmare imorgon!

Permalänk
Bildexpert 📺

Vitt och grått är samma sak. Men med olika relativa ljussnivåer (luminans) där hjärna och öga sätter den starkaste som "vit". Så att en skärm är "grå, inte vit" betyder att den har fel ljusstyrka i förhållande till vad man nu har som referenspunkt. Vilket kanske åtgärdas med det enklaste reglaget av dem alla, det som heter "brightness".

Permalänk
Medlem

@Harddrive:
Suttit och pillat runt lite med färginställningarna här på morgonen och jag tycker faktiskt att det är vitt men det kanske är jag som är färgblind. Jag har en MVA som jag använder som spelskärm bredvid och den drar mer åt det blåa hållet där det ska vara vitt.

Jag vill förtydliga att jag är allt annat än en bildexpert och att jag enbart sitter med antingen spel, då sitter jag på annan skärm, eller med dokument.
@Laxpudding: Finns det några "billiga" kalibreringsverktyg?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Superolle:

@Laxpudding: Finns det några "billiga" kalibreringsverktyg?

Kör med en iOS-enhet (ipad, iphone) som inte är allt för gammal, stäng av true tone- och night shiftfunktion. Tänkt på vinklarna. Då har du en optiskt jämförelse med en enhet som ger hyfsat korrekt vitbalans direkt ur kartong. Alternativt en Macbook av något slag, inte allt för gammal.

Ja, inte någon "billig" sak och heller inget kalibreringsverktyg. Men i alla fall något som kanske är lättillgängligt.

Permalänk
Medlem

@Superolle Tack för jättebra information

Är det någon som testat deras TV-apparater?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk

Köpte 4 st 32" och 1 st 65" Voxicon. 2 av 5 enheter trasiga efter 6 månader.

På jobbet köpte vi 4 st 32" 2560x1440 Voxicon och 1 st 65" 4K TV, och omdömet är väl inte så bra. När skärmarna fungerar är dom jättebra att koda med. Behagliga färger, inga problem. Efter några månader har dock 2 av 4 monitorer lagt av. TVn funkar fortfarande. Det kommer ingen bild på dom oavsett vilken videoingång som används eller om man försöker öppna menyn som inte kräver någon videoingång. Skärrmarna är helt svarta, med endast backlighten som går igång.

Det började med att en skärm ibland stängde av sig. Gick endast igång genom att man drog ur power. Den dog till slut helt. Nästa skärm dog plötsligt efter att vi stoppade den i en annan dator. Har aldrig gett fler livstecken. Vi har nu 2 st 32" och en 65" TV som fortfarande funkar.

Rekomenderar INTE att man köper dessa skärmar om man inte orkar skicka tillbaks i retur när dom pajar. Då kanske man har tur att få sig ett fint ex som funkar länge. Köp kända märken, eller i vart fall märken som försöker bygga upp ett nytt varumärke. Dom här hemliga egna märkena är förmodligen ful-batcher från fabrikerna som ingen seriös firma vågar stämpla sitt varumärke på pga kända kvalitetsproblem. Men vad vet jag. Lycka till!