Permalänk
Medlem

Jag betalar ut normalt 65 011:- SEK för mig själv då man är företagare så här ser hela beskedet kostnaderna för mig.

Arbetsgivaren betalar för dig 65 011 kr
Arbetsgivaravgift - 15 543 kr
Din bruttolön = 49 468 kr
Kommunalskatt inkl. kyrkoavgift - 17 522 kr
Statlig inkomstskatt - 2 082 kr
Pensionsavgift, netto - 0 kr
Jobbskatteavdrag + 2 443 kr
På ditt lönebesked = 32 307 kr
Summa skatter 32 704 kr

Så får ut 32 704 kronor av 65 011 SEK, dock hoppas jag att några politiska partier kan se till slopa arbetaravgiften så kan jag ta ut 15 543:- extra i lön istället då skulle man då ha 48 247 av 65 011 kronor.

För pensionsålder kommer ändå vara 90 år eller kanske tomt 100 år innan man fyller 69 år som pensionsålder är på nu, och så långt kommer jag ändå inte och leva så kommer inte hinna bruka min arbetaravgifter som egentligen går till pensionen åt folket.

Permalänk
Medlem

Operatör på en pappersfabrik.

Skrapade ihop 544k i år

544.000/12 = ~45333kr/mån

Visa signatur

Ryzen 1700 @ 3.9ghz | 16GB 2666mhz | Gigabyte GTX 1080 | EVGA 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jag betalar ut normalt 65 011:- SEK för mig själv då man är företagare så här ser hela beskedet kostnaderna för mig.

Arbetsgivaren betalar för dig 65 011 kr
Arbetsgivaravgift - 15 543 kr
Din bruttolön = 49 468 kr
Kommunalskatt inkl. kyrkoavgift - 17 522 kr
Statlig inkomstskatt - 2 082 kr
Pensionsavgift, netto - 0 kr
Jobbskatteavdrag + 2 443 kr
På ditt lönebesked = 32 307 kr
Summa skatter 32 704 kr

Så får ut 32 704 kronor av 65 011 SEK, dock hoppas jag att några politiska partier kan se till slopa arbetaravgiften så kan jag ta ut 15 543:- extra i lön istället då skulle man då ha 48 247 av 65 011 kronor.

För pensionsålder kommer ändå vara 90 år eller kanske tomt 100 år innan man fyller 69 år som pensionsålder är på nu, och så långt kommer jag ändå inte och leva så kommer inte hinna bruka min arbetaravgifter som egentligen går till pensionen åt folket.

Det e rätt tragiskt, du har 30k mer än mig och får ut 6k mer, räknat utan avdrag då är det snarare 4k mer.
Tips, gå ur kyrkan om du inte verkligen vill ge dem pengar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det e rätt tragiskt, du har 30k mer än mig och får ut 6k mer, räknat utan avdrag då är det snarare 4k mer.
Tips, gå ur kyrkan om du inte verkligen vill ge dem pengar.

Nu hade han ju dock tagit med arbetsgivaravgift utöver sin bruttolön.
Din arbetsgivare betalar ju också arbetsgivaravgift för dig.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Kor som konsult nu, far 650Eur / dag sa mellan 13K och dryga 14K Eur per manad brutto, dvs mellan 127000 och 138000 SEK.
Rent hamnar det mellan 6 och dryga 7K Eur per manad pa kontot, dvs mellan 58000 och 70000SEK.
Tror och tycker jag tjanar for mycket jamnfort med medlet (~3k EUR / manad har) men samtidigt betalar jag skatt pa nivaer medlet aldrig har sa det ar inget som gramer mig som har enormt begransat behov av tillgangarna som betalas.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det e rätt tragiskt, du har 30k mer än mig och får ut 6k mer, räknat utan avdrag då är det snarare 4k mer.
Tips, gå ur kyrkan om du inte verkligen vill ge dem pengar.

Har fundera på det länge, men det har mycket med att vi har familj grav sedan generationer där alla begrav även min lillebror är begrav, det är lättare och bibehålla den. Dock skulle de inte göra så mycket mer några tusen extra kanske.

Dock har jag ju sänkt lönen min kraftigt då det är ett Rödgrön regering, kommer nog höja den igen när högern tar över makten igen, bruka sänka lönen åt mig själv när skatterna i landet går upp då bruka jag ta ut så man klarar sig och tänker inte så mycket mer på det under tiden, medans man tar ut mer när skatterna går ner.

Sedan tillkommer det ju ca 19% i genomsnittet i konsumtionsskatt.

Permalänk

@Json_81: det tycker jag är fånigt förslag. Tjänar man bra så finns det väl ingen anledning att gå ur Kyrkan? Om inte allt bara handlar om ens egna bubbla så... Den ligger den på runt 1%. Det tycker inte jag är mycket för det arbetet kyrkan gör och för att kunna ha kvar alla kyrkor och lokaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jag betalar ut normalt 65 011:- SEK för mig själv då man är företagare så här ser hela beskedet kostnaderna för mig.

Arbetsgivaren betalar för dig 65 011 kr
Arbetsgivaravgift - 15 543 kr
Din bruttolön = 49 468 kr
Kommunalskatt inkl. kyrkoavgift - 17 522 kr
Statlig inkomstskatt - 2 082 kr
Pensionsavgift, netto - 0 kr
Jobbskatteavdrag + 2 443 kr
På ditt lönebesked = 32 307 kr
Summa skatter 32 704 kr

Så får ut 32 704 kronor av 65 011 SEK, dock hoppas jag att några politiska partier kan se till slopa arbetaravgiften så kan jag ta ut 15 543:- extra i lön istället då skulle man då ha 48 247 av 65 011 kronor.

För pensionsålder kommer ändå vara 90 år eller kanske tomt 100 år innan man fyller 69 år som pensionsålder är på nu, och så långt kommer jag ändå inte och leva så kommer inte hinna bruka min arbetaravgifter som egentligen går till pensionen åt folket.

Jaha, skulle man inte skriva sin bruttolön? Ja men då har jag en årslön på 823.000kr.

Lite surt att endast få ut 32.000kr/mån netto
Jävla politiker, hoppas de blir avsatta hela bunten så att jag kan få ut min rätta lön!
......

Tror det är läge för dig att gå en kurs om löneadministration...

Jösses!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Hur och varför får man så mycket betalt? Vad gör du?

Vissa konsulter går det bra för. Konsultar själv åt ett företag och fakturerar en 180k i månaden men då jobbar jag åt en firma med overhead.
Som kontrast finns det två andra konsulter på samma företag som kör eget med 0 overhead(en laptop på sin höjd..).
Den ena fakturerar 500k/mån och den andra 400k/mån...
Sjukt orimligt i min värld men hey, kul att det går bra för vissa...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Jo men är mest nyfiken på VAD FAN man gör som är värt de stålarna?
Konsult säger nada om vad det handlar om.

Ja konsultar som mek-konstruktör, han med 500k konsultar som tillfällig vd(gjort i ~3 år), och den andra som global säljare.
Är de värda pengarna? I mitt tycke så är det sjukt orimligt....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bardbard:

Ja konsultar som mek-konstruktör, han med 500k konsultar som tillfällig vd(gjort i ~3 år), och den andra som global säljare.
Är de värda pengarna? I mitt tycke så är det sjukt orimligt....

Haha okej, just därför man vill veta mer än "konsult". Firman du jobbar åt fakturerar då ~180k / mån för dig?

500k kanske är rimligt om han jobbar dygnet runt och får ta mycket skit

Permalänk
Medlem

@anon176726: Jag jobbar inom ett valdigt specifieriat omrade, existerar nog som mest nagra handfullar med erfarenhets listan jag har inom omradet totalt.
Arbetar med DVB.
Jag bor i Nederlanderna sedan 11 ar tillbaka sa min uppskattning om skatter i Sverige ar nog ganska out of date, har far jag ut nara 50% rent.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Skrivet av UMJ:

För pensionsålder kommer ändå vara 90 år eller kanske tomt 100 år innan man fyller 69 år som pensionsålder är på nu, och så långt kommer jag ändå inte och leva så kommer inte hinna bruka min arbetaravgifter som egentligen går till pensionen åt folket.

Det du skriver i sista stycket tror jag antingen resulterar i 0kr pension för min generation (slutet på 80/början på 90-talet) alternativt att det blir som du säger att pensionsåldern blir väldigt hög. Av den anledningen och av frihetsskäl sparar jag pengar och för mig blir då tjänstepensionen viktig med. Hör gör du som egenföretagare? Sparar du pengar i bolaget i en kapitalförsäkring eller någon pensionslösning?

OnT:
42.500kr/månad brutto.
Arbetar som Team Leader för två IT-utvecklingsteam.
Har arbetat på samma företag sen kandidaten i systemvetenskap för 5 år sen.
27år, Uppsala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Haha okej, just därför man vill veta mer än "konsult". Firman du jobbar åt fakturerar då ~180k / mån för dig?

500k kanske är rimligt om han jobbar dygnet runt och får ta mycket skit

Det stämmer att min chef fakturerar ~180k/mån för mig(beror lite på antal timmar). Men i mitt fall så har ju företaget overhead-kostnader i form av bilar, lokalhyra, licenskostnader, en ekonom etc.. Så det blir inga hiskeliga summor kvar när allt är betalt

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Det du skriver i sista stycket tror jag antingen resulterar i 0kr pension för min generation (slutet på 80/början på 90-talet) alternativt att det blir som du säger att pensionsåldern blir väldigt hög. Av den anledningen och av frihetsskäl sparar jag pengar och för mig blir då tjänstepensionen viktig med. Hör gör du som egenföretagare? Sparar du pengar i bolaget i en kapitalförsäkring eller någon pensionslösning?

OnT:
42.500kr/månad brutto.
Arbetar som Team Leader för två IT-utvecklingsteam.
Har arbetat på samma företag sen kandidaten i systemvetenskap för 5 år sen.
27år, Uppsala.

Arbetaravgiften är till för täcka den allmänna pensionen. Sedan köper jag en hel del aktier i Tech Bolag bland annat som gör att jag kan sälja det när jag själv vill så jag bestämmer själv när jag vill gå i penstion jag vill inte låsa mina pengar till den statliga pensionsålder.

För jag tänkte då gå i Penstion innan jag fyller 50, jag vill inte känna att jag behöver dö innan jag har rätt ta ut det jag har sparat pengar är trotts allt till för att spenderas medans man lever och inte efter man har varit begravt i ett årtionde.

Visserligen lär jag nog aldrig få uppleva den allmänna pensionen den bas pension man har från arbetaravgiften nog död innan dess eller dö just efter man får börja bruka den.

och H&M Aktier har ju rasat nu garanterad, så det är ju en aktier man kan tänka sig köpa i nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Arbetaravgiften är till för täcka den allmänna pensionen. Sedan köper jag en hel del aktier i Tech Bolag bland annat som gör att jag kan sälja det när jag själv vill så jag bestämmer själv när jag vill gå i penstion jag vill inte låsa mina pengar till den statliga pensionsålder.

Det är bara en liten del av arbetsgivareavgiften som går till ålderspension och socialförsäkring.

Att tro att arbetsgivaravgiften skulle tas bort är duktigt naivt då den står för drygt 1/4-del av offentliga sektorns skatteintäkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är bara en liten del av arbetsgivareavgiften som går till ålderspension och socialförsäkring.

Att tro att arbetsgivaravgiften skulle tas bort är duktigt naivt då den står för drygt 1/4-del av offentliga sektorns skatteintäkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket väl medveten om det men det hade ju inte skada mig ett dugg, har man mer pengar över så kan man spendera mer pengar också, och det finns redan 19% i konsumtionsskatter så det får in i genomsnitt 19% på allt du handlar varierar så klart beroende på vad du köper.

Och skulle konsumtionen öka i landet så skulle de också öka antalet anställda som skulle behövas för hantera all den ökade konsumtionen. Så staten skulle kunna ta in pengarna på konsumtionen och fler arbetare och fler skattebetalare.

Att slopa den behöver inte betyda att staten får mindre pengar i kassan utan faktum är att de faktist kan gå +-0 eller även tjäna på det genom ta in förlorad arbetaravgifter på fler anställda och mer konsumtion.

Och med hög konsumtion i ett landet så kan det också leda till att fler företag sätter upp fler butiker på fler områden i landet också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Otori:

Statlig skatt betalas endast på den del som är ovan skiktgränsen. För 2017 var den 36.575kr/mån och för 2018 är den 37.941kr/mån.

Den överskjutande delen betalar man 20% extra skatt på.

I praktiken tillkommer grundavdraget som minskar den "beskattningsbara förvärvsinkomsten", vilket ger att den praktiska nedre gränsen för 2018 är 455 300:- + 13 400:- = 468 700:-, vilket motsvarar 39 058:-/månad (för 2017: 438 900:- + 13 200:- = 452 100:-, dvs 37 675:-/månad).

När ska man betala statlig inkomstskatt och hur hög är den? [Skatteverket]

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j3n5:

Operatör på en pappersfabrik.

Skrapade ihop 544k i år

544.000/12 = ~45333kr/mån

Ingår det någon form av OB i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Vissa konsulter går det bra för. Konsultar själv åt ett företag och fakturerar en 180k i månaden men då jobbar jag åt en firma med overhead.
Som kontrast finns det två andra konsulter på samma företag som kör eget med 0 overhead(en laptop på sin höjd..).
Den ena fakturerar 500k/mån och den andra 400k/mån...
Sjukt orimligt i min värld men hey, kul att det går bra för vissa...

Alla firmor har overhead i form av skatter, arbetsgivaravgifter och annat.

Enmanskonsulter som löpande fakturerar 500k per månad har jag ytterst sällan stött på, inom vilket område är detta? Visst finns det advokater och liknande som tar de summorna men då brukar dom också ha en hel del omkostnader att dra runt.

Permalänk

Inom fordons branchen, verkstad. ca 32-34k brutto

Permalänk
Medlem

[mod]Off-topic[/mod]

On topic: 26 år gammal, nyexad civilingenjör i våras. Internkonsultade ett par månader, nu fastanställd hos ett stort svenskt teknikföretag. 42000/månad.

off-topic
Permalänk
Medlem

Gick ner 6000 i lön för att jobba på hemmaplan som skadereglerare (person). Nu 33 000:-/mån.

Permalänk
Medlem

@Inteno: Jobbade (slutade i fredags) för ett av de största företagen i Malmö, bytte till ett företag med 40 anställda, jobbat inom yrket 10år, dock har man den lönen (beroende på ort) efter att man blivit fullbetald (såklart beroende vilken lön företaget betalar ut). Är 28, fyller 29

Permalänk
Medlem

31 000kr innnan skatt. Är 22 år gammal jobbar inom it-branchen. Vet inte om det är mycket eller lite. Är lite som support tekniker.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

27000:-

Nätverkstekniker med CCNP certifiering. Jobbar med företagstjänster på Telia, första jobbet inom denna yrkesinriktning (2,5 års erfarenhet.)

Letar efter något nytt med skäligt betalt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

antingen måste denna tråd vara väldigt uppblåst, dvs folk ljuger, eller så är inte låginkomsttagare så intresserad av att skryta om deras låga löner?

Distrubitionselektriker här. 26500 som blir runt 32 000.34 000 med diverse tillägg.

Förmåner är ju bla arbetsbil hemma, mobil, friskvård.

Permalänk
Medlem

Drar idag 34.650 i månaden som IT Arkitekt. Ska snart in i ny löneförhandling så läste på lite i tråden vad andra i min ålder (närmare 30) med kandidatexamen eller högre tjänar inom IT.

Mest för att veta vart jag står för att vara ärlig, lön är väldigt individuellt så känner inte att statistik hjälper så mycket med själva förhandlingen.

Permalänk
Medlem

Mellan 22000 - 25000 efter skatt. Jobbar som truckförare på Ica lagret.

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Inaktiv

Tråd rensad från Off-topic (nåja: senare delen av den i varje fall):
Trådens ämne är "Vad har ni i lön?" försök hålla er till det!