Microsoft bygger Windows 10-version skräddarsydd för PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Hur kan man motivera underhållet av ett dussintal olika versioner av 10:an, när man inte ens kan tilldela resurser för kvalitetskontroll? Man sparkade ju hela teamet bakom just detta...

Home
Pro
S
China edition
Enterprise
Enterprise LTSB
Education
Server
Mobile enterprise
Team
Pro for workstations
Iot

Snacka om att ge sig själva jobb.

Det är förmodligen just därför man jobbar på ett modulärt Windows.
På sikt vill man nog fasa ut alla dessa versioner och köra det modulära överallt. Man har ett core Windows och lägger till moduler beroende på hårvara och krav från kund.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Windows 10 Home/Pro kommer bli modulärt de håller redan på flytta massa grejer från kontrollpanelen in till nya inställningarna har skett under flera redstones uppgraderningar.

Varför skulle det betyda att det kommer bli modulärt menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag avinstallerar alltid Windows Store & Spotify på allas datorer jag kommer över. Winamp skall det vara. Arrr! Windows 10 Flopp-edition

Skickades från m.sweclockers.com


Annars är Aimp en rätt trevlig spelare.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Finns dessutom redan
Windows 10 S
Windows 10 Home
Windows 10 Pro
Windows 10 Pro for Workstation
Windows 10 Enterprise

Utöver detta tillkommer respektive feature-release som underhålls i dagsläget. Helt otroligt vilken soppa Microsoft har skapat med Windows 10!

Permalänk
Medlem

lättare os låter ju bra.
Vill dock mest ha en "light" version utav W10 utan massa bloatware som installeras osv som skräp spel, appar, xbox skräp osv.
Dock som uppdateras med nya bra features.

Så en bra LTSB som uppdateras

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Utöver detta tillkommer respektive feature-release som underhålls i dagsläget. Helt otroligt vilken soppa Microsoft har skapat med Windows 10!

Utöver det tillkommer 2 årliga stora ja, plus varje månad med säkerhets patchar.

Men det är ju inget som du påverkas av du får ju endast de delar som tillhör den version du kör med, det är ju bara Microsoft som får extra mycket jobb men det är ju upp till dem.

Dock tjänar de ju pengar på Windows 10 Enterprise då de är som Office 365 man betalar runt $7 eller 70:- i månad för Windows 10.

Skrivet av Nivity:

lättare os låter ju bra.
Vill dock mest ha en "light" version utav W10 utan massa bloatware som installeras osv som skräp spel, appar, xbox skräp osv.
Dock som uppdateras med nya bra features.

Så en bra LTSB som uppdateras

Dock inte så svårt köra PowerShell och avinstallera även förinstallerade appar som inte går ta bort med simpla höger klick avinstallera.

Skrivet av L'ombra:

Varför skulle det betyda att det kommer bli modulärt menar du?

Därför det är också byggt i UWP de håller ju på flytta allt mer till UWP även i Home/Pro och inom ett par år lär hela OS var byggt i Shell som är byggt på UWP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Utöver det tillkommer 2 årliga stora ja, plus varje månad med säkerhets patchar.

Men det är ju inget som du påverkas av du får ju endast de delar som tillhör den version du kör med, det är ju bara Microsoft som får extra mycket jobb men det är ju upp till dem.

Dock tjänar de ju pengar på Windows 10 Enterprise då de är som Office 365 man betalar runt $7 eller 70:- i månad för Windows 10.

Dock inte så svårt köra PowerShell och avinstallera även förinstallerade appar som inte går ta bort med simpla höger klick avinstallera.

Därför det är också byggt i UWP de håller ju på flytta allt mer till UWP även i Home/Pro och inom ett par år lär hela OS var byggt i Shell som är byggt på UWP.

Jag har avinstallerat och tweakat allt som går med W10. Ändrar inte saken att många saker ominstalleras etc vid större updates.
Och Xbox kan få problem så man måste avinstallera det om och om igen.

Permalänk
Medlem

Trevligt med modularitet, för det måste ju leda till att man helt kan bryta ut UWP och slänga det i papperskorgen. Eller hur Microsoft.........?

Nähe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har avinstallerat och tweakat allt som går med W10. Ändrar inte saken att många saker ominstalleras etc vid större updates.
Och Xbox kan få problem så man måste avinstallera det om och om igen.

De har de ju tagit bort tror var i Creators Update att de inte längre återinstalleras om den var borttagen vid en ny uppdatering.

Allså 1609

Jag får aldrig något återinstallerad förutom när jag installera om datorn då förstås, där borde sync vara bättre ungefär som i Android de vet vad man hade installerad när man backarupp inställningarna.

Däremot har jag sätt att de släpper allt fler appar allt eftersom nya versioner av Windows 10 släpps som typ Microsoft Wallet helt ny i Fall Creators update etc.

Permalänk
Medlem

Hoppas de tar väck djungeln av menyer, paneler och dialogrutor och byter ut det mot enkla konfigurationsfiler samt byter ut tut-och-blinket mot Openbox så det blir mer enkelt, rent och rakt-på. Sedan hade betydligt färre services som skramlar igång vid varje boot varit önskvärt. Ett enkelt sätt att få väck Windows Defender och antimalware-processen utan att bråka med register. Likaså att Windows Search-tjänsten som ligger och tuggar och är en jäkla katastrof äntligen är bortplockad från början. En annan sak som är en rätt stor brist är det här med en webbläsare som är så hårt integrerad. Den får gärna vara lite mer portabelt designad så den kan rensas helt och hållet med en enkel avinstallation.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Dom verkar köra sitt vanliga race, tänker särskilt på windows mobile. Fragmentera användarbasen och lämna majoriteten åt sitt öde. Håller dom på såhär finns det fasen snart inget windows kvar då alla har tappat förtroendet.

Permalänk
Inaktiv

Det finns redan en Windows-version skräddarsydd för PC; den heter Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Men det är ju inget som du påverkas av du får ju endast de delar som tillhör den version du kör med, det är ju bara Microsoft som får extra mycket jobb men det är ju upp till dem.

Jag blev dock tvungen att ominstallera 1703 helt efter att jag uppdaterat till 1709 (on-screen-keyboard var/är trasigt där). Med enbart 32 GB lagring på min Windows-platta, så fanns det inget utrymme för backup. Var naiv och trodde att Microsoft testade iallafall grundläggande funktioner som input på supportade språk. Inte bara Hindi och English (US).

Sedan tänker jag även på alla UWP-appar som bara fungerar i vissa versioner av Windows 10. Inte konstigt att många undviker Windows Store. 32-bitars appar saknas också i många fall, trots att många Windows-plattor kör 32-bitars OS.

Undrar om ens Meltdown kommer fixas för 32-bitars OS i annat än Windows 10 1709.

Permalänk
Avstängd

Dags att kolla in linux mint igen.
Pyttemjuk lär sig aldrig.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag avinstallerar alltid Windows Store & Spotify på allas datorer jag kommer över. Winamp skall det vara. Arrr! Windows 10 Flopp-edition

Skickades från m.sweclockers.com

Winamp?, nej Ardour kör man med varje dag!

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Dom verkar köra sitt vanliga race, tänker särskilt på windows mobile. Fragmentera användarbasen och lämna majoriteten åt sitt öde. Håller dom på såhär finns det fasen snart inget windows kvar då alla har tappat förtroendet.

Windows mobil existerar ju inte de får ju inte längre ens Windows Insiders och inga nya builds det är ju offielt dött, så vore märkligt att lägga fokus på något Microsoft har vecklat

Skrivet av walkir:

så fanns det inget utrymme för backup.

Windows har egna backuper som lagras i molnet som inte tar utrymme för dig, den hade dock kunnat förbättras och införa mer än bara

Tema, Lösenord, Språkinställningar, Hjälpmedel, Andra Windows Inställningar

De borde synca listan av vilka appar man hade installerad/program så de kan endast återställa dessa och inte återinstallera förinstallerade appar om man engång tagit bort dem.

Det hade dock löst problemet med få tillbaka appar även vid ny installation av OS, eller att man gör fabrik återställning på plattor som det finns stöd för på Android/iOS etc.

Skrivet av anon279748:

Det finns redan en Windows-version skräddarsydd för PC; den heter Windows 7.

Det bästa Windows någonsin släpps är så klart Windows 3.1 Sedan Windows 3.1 och uppåt Windows har normalt sätt bara bibehållt samma gamla stil det är ingen större skillnaden blev dock en brytpunkt i Windows 8/8.1 dock floppa den ju pågrund av den låga antalet touch skärmar vid tidpunkten.

Men utöver det så är det ju samma Windows med samma källkoder dock bara lite nya design linjer men i övrigt så har man interagerad med Windows på samma sätt i alla Windows.

Windows 10 börja bli en ny typ av interagerad med Windows med nya möjligheter dock är det ju 20 år sent.

Men det absolut bästa är ju så klart Unix sedan kommer linux.

En sak är säkert Windows har gjort nya generationer riktigt dålig på äkta IT, skulle aldrig anställa någon som inte kan hantera Unix/Linux i commado lägen.

Sitta klicka på mappa knappar i Windows och öppna ett dokument och skriva har ju bara gjort att folk inte lärt sig hur det egentligen fungera med anropa öppna dokument, när man behövde göra det med skrift istället än bara en klick knapp på ett fönster

Permalänk
Medlem

Riktigt jobbigt om de tar Kontrollpanelen och all funktionalitet där. Det är ju helt omöjligt att snabbt hitta det man behöver via de mer moderna gränssnitten. Allting ligger undangömt nånstans efter 5-6 klick och i slutändan hamnar man ändå fel.

Ändra ip eller inaktivera nätverkskortet? Lägg till/ta bort program (inkl Windows features)? Configuration Manager?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Riktigt jobbigt om de tar Kontrollpanelen och all funktionalitet där. Det är ju helt omöjligt att snabbt hitta det man behöver via de mer moderna gränssnitten. Allting ligger undangömt nånstans efter 5-6 klick och i slutändan hamnar man ändå fel.

Ändra ip eller inaktivera nätverkskortet? Lägg till/ta bort program (inkl Windows features)? Configuration Manager?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du inte sätt sökfunktionen? i det moderna inställningarna?

Skriv typ Bak så får du ju förslag på inställningarna och kommer direkt till rätt ställe.
Vet inte hur du kan ha missad det.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

lättare os låter ju bra.
Vill dock mest ha en "light" version utav W10 utan massa bloatware som installeras osv som skräp spel, appar, xbox skräp osv.
Dock som uppdateras med nya bra features.

Så en bra LTSB som uppdateras

Education edition!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Har du inte sätt sökfunktionen? i det moderna inställningarna?

Skriv typ Bak så får du ju förslag på inställningarna och kommer direkt till rätt ställe.
Vet inte hur du kan ha missad det.

@UMJ: nej jag har inte missat sökfunktionen men verktygen ligger på samma ställe och man kommer snabbt åt dom via kontrollpanelen. Dessutom funkar inte sökfunktionen optimalt. Prova sök på Network adapter, eller Change ip adress eller Configuration Manager så får du vilseledande resultat. Dessutom är gamla add/remove programs bättre än den nya.

Jag använder funktionerna typ 100 gånger per dag i mitt jobb (dvs hela tiden). Kluddet är frustrerande men jag förstår att vanliga användare inte bryr sig om det och man ser att Microsoft fokuserade i första hand göra W10 en fröjd för ögat med användaren i fokus. De har helt enkelt inte hunnit gå hela vägen. Det gamla gränssnittet finns ju kvar av en anledning.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Idioti. Nu har vi ytterligare en W10 version att tampas med istället för att göra om hela W10 ekosystemet till ett modulärt OS. Jag blev sugen så snart jag läste vad planen var, men så snart man kom till delen att enbart nya fabriksdatorer kommer få Polaris och inte skulle bli kompatibelt med andra datorer så förlorade jag helt suget.

jag håller med men jag tror det kommer ta ett tag till att göra det för allt. Microsoft jobbar med att städa upp, tids nog kommer alla flytta, men idag går det inte

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

@UMJ: nej jag har inte missat sökfunktionen men verktygen ligger på samma ställe och man kommer snabbt åt dom via kontrollpanelen. Dessutom funkar inte sökfunktionen optimalt. Prova sök på Network adapter, eller Change ip adress eller Configuration Manager så får du vilseledande resultat. Dessutom är gamla add/remove programs bättre än den nya.

Jag använder funktionerna typ 100 gånger per dag i mitt jobb (dvs hela tiden). Kluddet är frustrerande men jag förstår att vanliga användare inte bryr sig om det och man ser att Microsoft fokuserade i första hand göra W10 en fröjd för ögat med användaren i fokus. De har helt enkelt inte hunnit gå hela vägen. Det gamla gränssnittet finns ju kvar av en anledning.

Därför nya inställningar sökfunktion fungerar bara för det grejer som har fulltständigt flyttad in dit, det tar ju nya grejer hela tiden från kontrollpanelen succesivt i senaste Insiders build har det flyttad in fronts text och kan nu hämta fler fronts i Microsoft Store. Det låg under kontrollpanelen tidigare också

ska nog tro att kontrollpanelen är borta helt och hållet någon under 2019, och då får du ju upp allting med hjälp av söken.

Skrivet av huxflux:

jag håller med men jag tror det kommer ta ett tag till att göra det för allt. Microsoft jobbar med att städa upp, tids nog kommer alla flytta, men idag går det inte

Och vilka datorer ska kunna köra Windows 10 om de tog bort all legacy, processorerna som finns ute och den hårdvara som är ute idag på marknaden är legacy, skulle man ta bort allt legacy från Windows 10 så kommer det garanterad bli komplitetsproblem med hårdvaror då hårdvaran inte är byggd att hantera detta.

Därför kommer Polaris endast finnas på produkter som skickas med det OS och kan inte heller uppgradera till annat Windows då hårdvaran i dessa produkter inte kommer vara legacy utan kan bli ARM processorer som i Chromebook, Mobiler etc som inte kan hantera legacy koder med Win32 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

@UMJ: nej jag har inte missat sökfunktionen men verktygen ligger på samma ställe och man kommer snabbt åt dom via kontrollpanelen. Dessutom funkar inte sökfunktionen optimalt. Prova sök på Network adapter, eller Change ip adress eller Configuration Manager så får du vilseledande resultat. Dessutom är gamla add/remove programs bättre än den nya.

Jag använder funktionerna typ 100 gånger per dag i mitt jobb (dvs hela tiden). Kluddet är frustrerande men jag förstår att vanliga användare inte bryr sig om det och man ser att Microsoft fokuserade i första hand göra W10 en fröjd för ögat med användaren i fokus. De har helt enkelt inte hunnit gå hela vägen. Det gamla gränssnittet finns ju kvar av en anledning.

När jag söker på control panel så dyker den här upp:
https://imgur.com/a/oUbO8
Kan tyvärr inte direktlänka bilden men klicka upp den. Är det inte så du vill ha det? Då får man även den "gamla" "add/remove programs"

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Windows embedded för mer enheter (läs Svensson pc) än embedded, pos, kiosk m.m

Kommer nog användas av budget enheter för att 32gb ska överleva en uppdatering extra

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

När jag söker på control panel så dyker den här upp:
https://imgur.com/a/oUbO8
Kan tyvärr inte direktlänka bilden men klicka upp den. Är det inte så du vill ha det? Då får man även den "gamla" "add/remove programs"

Umj tyckte jag skulle söka på saker istället för att använda Kontrollpanelen. Inget problem att hitta till Kontrollpanelen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again