Seasonic Focus Plus Gold 750 W

Permalänk

köpte 850W varianten för att ersätta mitt suveräna Corsair AX1200i som inte fick plats i Define C chassit, har inget att anmärka på, riktigt bra nätaggregat, installationen osv gick väldigt smidigt.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Detta grymma nätagg finns nu till ett bra pris för er som är intresserade av detta förträffliga nätaggregat!

Finns på kompletts januarirea för 939kr just nu.

https://www.komplett.se/product/959102/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på att byta ut mitt NZXT Hale90 mot detta.
Har precis byggt ihop en ny dator och nätagget är banne mig det som väsnas (överlägset) mest, så termen "semi-passiv" har aldrig varit så lockande förut. Tiderna när man behövde 1000W för trippla R9 290/GTX 780 är förbi ändå...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Eftersom pcie kontakterna har dubbla uttag, kan jag använda en kabel till ett grafikkort med 2*6 pcie strömmatning?
Har köpt detta agg och monterar just nu tacksam för snabbt svar. 😊

Om det spelar någon roll är grafikkortet ett radeon 380x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Eftersom pcie kontakterna har dubbla uttag, kan jag använda en kabel till ett grafikkort med 2*6 pcie strömmatning?
Har köpt detta agg och monterar just nu tacksam för snabbt svar. 😊

Om det spelar någon roll är grafikkortet ett radeon 380x.

Skickades från m.sweclockers.com

ja det kan du.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh: Toppen, tack!!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag är dålig på det här med nätaggregaten, så min fråga lyder: Vinner jag något, förutom att det ser snyggare ut med kablar, på att byta upp mig från mitt urgamla Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze från 2013 till denna? Tänkte köpa ett nytt chassi i samma veva.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Jag är dålig på det här med nätaggregaten, så min fråga lyder: Vinner jag något, förutom att det ser snyggare ut med kablar, på att byta upp mig från mitt urgamla Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze från 2013 till denna? Tänkte köpa ett nytt chassi i samma veva.

1) Lite lägre elräkning.
2) Tystare drift pga. passiv drift upp till en viss belastning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är typen och antalet PCI-E-kablar verkligen rätt?

Skrivet av Nyhet:

Välrenommerade Seasonic har siktet inställt på Corsair och EVGA med nätaggregatsserien Focus Plus, där en pressad prislapp, välpolerad prestanda och tyst drift ska ge företaget en fördel.

Läs hela artikeln här

@JonasT
Tack för en bra recension som ledde till att jag köpte just denna PSU. Dock verkar sektionen som beskriver typen av PCI-E-kablar inte stämma längre. Det kanske var så i november när recensionen skrevs men inte längre(jag har undersökt innehållet i tre förpackningar). Det spelar egentligen inte så stor roll men kablar är inte det lättaste att få tag i så när man jämför olika PSU:er tittar åtminstone jag på hur många PCI-E-portar som finns på PSU:n och vilka kablar som medföljer så att man i slutändan vet hur mycket man totalt kan driva om det någon gång skulle behövas.
I recensionen står det:
2 st. 67,5 cm långa kablar med två 6+2-pins PCI Express-kontakter
2 st. 70 cm långa kablar med en 6+2-pins PCI Express-kontakt

Vilket totalt skulle ge användaren 6st PCI-E "6+2-kontaktstycken"

Men, i verkligheten eller numera:
2 st. 67,5 cm långa kablar med två 6+2-pins PCI Express-kontakter
Vilket totalt ger användaren 4st PCI-E "6+2-kontaktstycken", precis som på Corsair's rival RM750x.

Det finns dock en intressant skillnad som jag tror att många missar; RM750x huserar "bara" tre PCI-E-anslutningar på PSU:n medan Seasonic har 5. Att man inte får med 5 kablar är en annan sak, likaså att kablarna inte säljs någonstans.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av MeatEatR:

@JonasT
Tack för en bra recension som ledde till att jag köpte just denna PSU. Dock verkar sektionen som beskriver typen av PCI-E-kablar inte stämma längre. Det kanske var så i november när recensionen skrevs men inte längre(jag har undersökt innehållet i tre förpackningar). Det spelar egentligen inte så stor roll men kablar är inte det lättaste att få tag i så när man jämför olika PSU:er tittar åtminstone jag på hur många PCI-E-portar som finns på PSU:n och vilka kablar som medföljer så att man i slutändan vet hur mycket man totalt kan driva om det någon gång skulle behövas.
I recensionen står det:
2 st. 67,5 cm långa kablar med två 6+2-pins PCI Express-kontakter
2 st. 70 cm långa kablar med en 6+2-pins PCI Express-kontakt

Vilket totalt skulle ge användaren 6st PCI-E "6+2-kontaktstycken"

Men, i verkligheten eller numera:
2 st. 67,5 cm långa kablar med två 6+2-pins PCI Express-kontakter
Vilket totalt ger användaren 4st PCI-E "6+2-kontaktstycken", precis som på Corsair's rival RM750x.

Det finns dock en intressant skillnad som jag tror att många missar; RM750x huserar "bara" tre PCI-E-anslutningar på PSU:n medan Seasonic har 5. Att man inte får med 5 kablar är en annan sak, likaså att kablarna inte säljs någonstans.

Du har helt rätt. Lyckades uppenbarligen med bravaden att inte radera den raden från en gammal inklistring, då min egen text under listan beskriver precis som du säger att det endast finns fyra PCI-E-kontakter att tillgå. Ber hemskt mycket om ursäkt för detta, och hoppas att det inte ställt till med alltför mycket problem.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Du behöver inte be om ursäkt. Däremot skall du och dina kollegor ha en eloge (eller t o m en s k Golf Clap) för det fantastiska jobb ni gör med Sweclockers. Intressanta artiklar, en fantastisk källa till kunskap och bra stämning. Så mycket som ni producerar är det inte konstigt att det slinker in ett copy paste fel någon gång. Annat vore omänskligt. Så tummen upp, all the way

Permalänk
Medlem

@JonasT
Använder ni jordade eller ojordade eluttag när ni testar nätaggregaten? I artikeln (sida 4, bild 4) står det att detta nätagg kräver jordade eluttag, men många här i Sverige har väl fortfarande sina datorer i ojordade sov- eller vardagsrum. Handlar det om försäkring och garanti eller kollapsar nätagget om det ansluts till ett ojordat eluttag?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Drey:

@JonasT
Använder ni jordade eller ojordade eluttag när ni testar nätaggregaten? I artikeln (sida 4, bild 4) står det att detta nätagg kräver jordade eluttag, men många här i Sverige har väl fortfarande sina datorer i ojordade sov- eller vardagsrum. Handlar det om försäkring och garanti eller kollapsar nätagget om det ansluts till ett ojordat eluttag?

Vi utför testerna med nätaggregatet kopplat till ett jordat uttag. EMC-filtret i moderna nätaggregat (som ska stävja elektromagnetiska störningar och hålla dessa inom gränsvärdena för EU:s EMC-direktiv) fungerar kasst när det kopplas till ojordade uttag och tillför ofta (för människan ofarliga) krypströmmar i chassit som kan kännas när man drar fingrarna över ytan eller vidrör chassit samtidigt som man kommer i kontakt med en annan jordad punkt i hemmet.

Mig veterligen finns det dock inga försäkringsmässiga anledningar till att koppla in nätaggregatet till ett jordat uttag samtidigt som detta inte nämns i någon av garantivillkoren jag lusläst från ett par tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är väldigt sugen på att byta ut mitt NZXT Hale90 mot detta.
Har precis byggt ihop en ny dator och nätagget är banne mig det som väsnas (överlägset) mest, så termen "semi-passiv" har aldrig varit så lockande förut. Tiderna när man behövde 1000W för trippla R9 290/GTX 780 är förbi ändå...

Det tog ett år, men nu har mitt NZXT Hale90 blivit utbytt mot ett Seasonic Focus+ Gold - dock 850W-varianten.

Är småsur på mig själv för att jag inte gjorde det tidigare...för t.ex. ett år sedan.
Jag visste att mitt gamla NZXT var det som lät mest på datorn i idle, men jag visste inte att det stod för 95% (!) av ljudet. Trodde att något hade gått sönder när jag startade upp datorn efter att ha monterat i det nya nätagget - datorn var så tyst så jag var tvungen att kolla så att chassifläktarna snurrade.

Kommer aldrig igen att skaffa ett nätagg utan semi-passiv drift.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Jag kör ett Seasonic +Titanium, mycket nöjd med detta fortfarande.
(Dock är platinum serien ganska rejält dyra agg i jämförelse)
En grej jag upptäckte var att det verkar klara även "negativa" strömspikar och korta avbrott, något mitt gamla Corsair inte gjorde utan att stänga ned (var tvungen att byta Corsair agget på grund av något skumt fel som gjorde att ett par rails dog, vet inte exakt varför, men center railen ger fortfarande ström, så förmodligen något enkelt fel, men var litet vekt och 8 år gammalt då jag bytte för något år sedan då nya riggen innehåller ett avsevärt vassare GPU än den gamla).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Låter era nätagg alltså? Min fläkt går aldrig igång, trodde första veckan att det var sönder tills alla reddit inlägg lugnade mina nerver. Trevligt att se Seasonic köra vidare, har bara hört bra grejer om deras nätagg. Stod mellan dem och corsair då Inet bara hade dem två i 1300w modellen! Gillade tanken på att det var multi-rail, vilket gjorde att jag valde corsair!

Permalänk
Medlem

Funkar detta med i7 + 1080ti? Oklockat.

Är överkänslig så behöver något som är knäpptyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@FlashGordon: Oja, inga som helst problem. Har kört med mitt med klockat i7-8700k och 1080ti i över ett år nu. Väldigt tyst och stabilt.

Permalänk
Medlem

Ja det har hänt lite sedan Testet av ACE of Sweden...
Har 3st 750 Gold i mina burkar & ett par Titanium & Platinum också.
De är bara 140cm, det gör att det får plats även i trånga Chassier som man får saka fläktplatsen i botten om man väljer tex ett motsvarande Corsair (RM750x 180mm)
Även Titaniumserien ligger på 170mm perfekt med 140mm fläkt i Define R5 mfl.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...