Intel Coffee Lake för bärbara datorer hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Intel Coffee Lake för bärbara datorer hittar ut på webben

Med arkitekturen Coffee Lake ökade Intel antalet kärnor i processorerna för stationära datorer. Nu har även specifikationer för de bärbara motsvarigheterna hittat ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kaffet finns i sjön

Som kortspelet fast med Intel-processorer

Buggar ingår gratis!

Permalänk
Medlem

4,8 GHz Turbo Clock
6 kärnor

Japp! En sån blir det

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skäggig legend

Nästa Macbook Pro för mig!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nästa Macbook Pro för mig!

Samma här! Släppa den sex kärniga modellen i en MBP 15" och jag kommer hamra söder köpknappen!!

Visa signatur

HTPC/Light gaming: Chassi: Fractal Design Node 605 PSU: SEASONIC X-460 MODULAR FANLESS MB: ASUS Maximus V Gene CPU: Intel Core I5 3570K CPU Fan: NOCTUA NH-L12 GPU: ASUS GeForce GT1030 Passive Memory: CORSAIR XMS3 2x8Gb SSD: SAMSUNG 830 128Gb HDD: SEAGATE DESKTOP Fans: Be Quiet! SilentWings 2 120mm PWM OS: WINDOWS 10

Permalänk
Inaktiv

Jag hade ej splittrat upp artikeln så, men det beror väl på att jag läste källan innan och blev paff när jag bara såg 4st.
Att enbart ha 6 kärnor idag på en laptop anser jag inte är lika allvarligt som på en desktop, då man på laptopen ska köra enklare saker, vill man ha mer kraft så bör man fjärrstyra en annan dator.

Intel Xeon E-2176M är för övrigt den jag önskar mig, den är både snabb, sval och troligen inte i närheten så dyr som Intel Xeon E-2186M.

Men det blir ingen ny dator för mig, då många företag får allt knäppare IT-regler. Som att det är helt ok att använda en 6år gammal laptop med billigaste hdd, som har varit oanvänd de senaste 2åren i en kartong som har blivit vårdslös behandlad i produktivt arbete.

Men nåde den sate som tar med sin privata nyformaterade laptop med Xeon, ECC minne proversion av ssd till jobbet. För denna dator håller ej den kvalitetsstandard som företagen har.. (kvaliteskravet är att IT har köpt konsumentdatorn i närmsta korvkiosk eller liknande butik)

Så det blir ingen sådan Xeon som nämns ovanför till mig privat enbart p.g.a byråkrati.

Permalänk
Skrivmaskin

@anon159643: Jag förstår vad du menar och hade en annan struktur i åtanke först, men kolumnerna blev lite för smala med alla processorer inkluderade. Därför delade jag upp i mainstream/prosumer, men jag ska försöka förtydliga lite

Permalänk

Mobila Xeon! Underbart om det kommer. En sådan i en NAS måste ju dessutom sitta som handen i handsken. Hoppas på några strömsnåla BGA-mITX-brädor från Supermicro

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Mobila Xeon! Underbart om det kommer. En sådan i en NAS måste ju dessutom sitta som handen i handsken. Hoppas på några strömsnåla BGA-mITX-brädor från Supermicro

Finns väll redan i hp zbook!

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=T7V66EA...

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wittwang:

@Johan86c: Jag förstår vad du menar och hade en annan struktur i åtanke först, men kolumnerna blev lite för smala med alla processorer inkluderade. Därför delade jag upp i mainstream/prosumer, men jag ska försöka förtydliga lite

Ok då förstår jag, grundproblemet var att jag hade läst källan före och då förväntade mig samma presentation.

Skrivet av Marsupilami:

Mobila Xeon! Underbart om det kommer. En sådan i en NAS måste ju dessutom sitta som handen i handsken. Hoppas på några strömsnåla BGA-mITX-brädor från Supermicro

Detta med riktigt pålitliga NAS är ett jätteproblem, ska man ha någon riktig pålitlig så känns det som man får bygga något själv. (Det finns såklart enterpricelösningar)

Men billiga mobila processor med ECC stöd är ej fel, där Intel tidigare hade celerions med detta stöd. Jag skulle vilja se Intel vidareutvecklade sin portfölj av ultraportbla med xeons, men de vill väl ej förstöra varumärket.
Liksom om någon köper en riktigt strömsnål xeon i sin laptop så kommer folk precis som för pentium pro kalla denna för skit, utan att inse vad syftet med cpun är. Pentium pro var en j-vul på 32bitars kod, men "alla" spel var ju 16bitars så det var bara bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

Det blir en T480 som nästa arbetsdator för mig

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Marsupilami:

Mobila Xeon! Underbart om det kommer. En sådan i en NAS måste ju dessutom sitta som handen i handsken. Hoppas på några strömsnåla BGA-mITX-brädor från Supermicro

Funnits länge,

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av martin_opell:
Skrivet av tvelander:

Funnits länge,

Där ser man! Själv är jag mest intresserad av mobila Xeons för strömsnåla servrar, men jag anser ändå att om man betalar 20 000 kr för en laptop, så borde man få hårdvara av högsta kvalitet.

Skrivet av anon159643:

Detta med riktigt pålitliga NAS är ett jätteproblem, ska man ha någon riktig pålitlig så känns det som man får bygga något själv. (Det finns såklart enterpricelösningar)

Men billiga mobila processor med ECC stöd är ej fel, där Intel tidigare hade celerions med detta stöd. Jag skulle vilja se Intel vidareutvecklade sin portfölj av ultraportbla med xeons, men de vill väl ej förstöra varumärket.
Liksom om någon köper en riktigt strömsnål xeon i sin laptop så kommer folk precis som för pentium pro kalla denna för skit, utan att inse vad syftet med cpun är. Pentium pro var en j-vul på 32bitars kod, men "alla" spel var ju 16bitars så det var bara bortkastade pengar.

Eller hur, jag förvånas över att det fortfarande inte finns NAS:ar med enkla men högkvalitativa komponenter. Bara för att man har enkla krav på funktionalitet betyder det inte att man har låga krav på kvalitet. Jag vill ha pålitlighet och stabilitet, det inkluderar ECC-minne, för att min data ska ligga så säkert som möjligt. Allt annat är bonus, i mina ögon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Där ser man! Själv är jag mest intresserad av mobila Xeons för strömsnåla servrar, men jag anser ändå att om man betalar 20 000 kr för en laptop, så borde man få hårdvara av högsta kvalitet.

Eller hur, jag förvånas över att det fortfarande inte finns NAS:ar med enkla men högkvalitativa komponenter. Bara för att man har enkla krav på funktionalitet betyder det inte att man har låga krav på kvalitet. Jag vill ha pålitlighet och stabilitet, det inkluderar ECC-minne, för att min data ska ligga så säkert som möjligt. Allt annat är bonus, i mina ögon.

Jag tror problemet är att den nischen i marknaden, där man kan tänka sig att betala rätt bra för den typen av komponenter, men inte behöver en enterpriselösning, är rätt liten, en eventuell produkt skulle förmodligen inte dra tillräckligt stora volymer för att vara lönsam.

Permalänk
Medlem

MacBook Pro 15" använder sig av Intels mobila 45 W processorer. Ska bli intressant att se om Core i9-8950HK hamnar i den.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marsupilami:

Eller hur, jag förvånas över att det fortfarande inte finns NAS:ar med enkla men högkvalitativa komponenter. Bara för att man har enkla krav på funktionalitet betyder det inte att man har låga krav på kvalitet. Jag vill ha pålitlighet och stabilitet, det inkluderar ECC-minne, för att min data ska ligga så säkert som möjligt. Allt annat är bonus, i mina ögon.

Intel har ju en serie, Denverton, specifikt för vad du frågar efter.

Dessa CPUer är Atom (Goldmont) baserade, finns med från två till sexton kärnor, de har ECC-stöd och kan hantera upp till 256 GB RAM (har man krav som motiverar ECC har man antagligen även andra "enterprise" som relativt mycket RAM för att hålla "working-set" av diskarna i RAM-cache).

Denverton har också väldigt mycket disk-I/O anslutningar för att vara en Atom-baserad plattform som t.ex. 16 st SATA-anslutningar och 4 st 10/2,5/1 Gbit/s NICs som del av systemkretsen.

>99 % av hemanvändarna har inte dessa krav, så är väl ändå rätt trevligt att de slipper betala för finesser de aldrig kommer märka om de existerar eller ej?

Värt att nämna om Goldmont: Intel har som de flesta känner till helt släppt mobilspåret för Atom, Atom är nu helt inriktad på enkla servers samt billiga PC. Som del av denna förändring kunde man släppa kravet på extremt låg strömförbrukning så från Airmont -> Goldmont ökade man "bredden" på CPUn från "dual-issue" till "tripple-issue" vilket i praktiken betyder en IPC-boost på 20-30 % över tidigare Airmont-baserade Atoms. Goldmont är nog ungefär i nivå med Core2 vad det gäller IPC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

>99 % av hemanvändarna har inte dessa krav, så är väl ändå rätt trevligt att de slipper betala för finesser de aldrig kommer märka om de existerar eller ej?

Det fanns även celerion med ecc stöd men svårt att hitta moderkort inom 1151 som stöder ecc .
Angående behovet, så är de flesta konsumenter idioter. Jag har även stött på personer som jobbar med datasäkerhet inom företag som är detsamma.
Visst kan man vara okunnig, men om vissa är helt omöjligt att förklara för en person att data enbart sparat på en NAS med raid 1 (2st diskar) inte är säkert. Och om man flyttar datan från sin dator till denna "backup-NAS", sedan deletar datan på sin dator för att frigöra lagringsutrymme, så är datan de har på nasen inte en backup, även om det står texten Backup klistrat på Nasen.
Jag påpekade detta för ett företag och blev kallad för hobby-expert, de hade anlitat ett företag som har jobbat med datasäkerhet i över 20år och de sa att det var bra backup för ändåmålet.

När det gäller ecc så är det samma sak, folk vet inte om problemen att köra utan. Visst de billigare Nas för runt 1500kr så gäller det att snåla, men man kan gå mycket högre än så, säg en privatpersiom som lägger ut 6000kr på en Synology DiskStation DS918+ för över 6000kr.
https://new.webhallen.com/se/product/274601-Synology-DiskStat...
Så tror denna att här har jag köpt något riktigt bra, det är en processor som stöder ecc och allt, men är det ecc i den?
Vad jag tolkar så nej, man måste upp i FS- & XS-serien https://www.synology.com/sv-se/products/series/xs

Permalänk
Medlem

Tycker det lite overkill att ha 6/12 på en bärbar i m segmentet.
Det intressanta är boosten på 4,8Ghz (Core i9-8950HK samt Xeon E-2186M). Core i7-8700K har 4,7Ghz. De nya kan vara handplockade eller så börjar Intel få ut chip som klarar 4.8Ghz, som de vågar sälja. De måste ju ända ha ett felmarginal. Vi lär nog veta snart hur Core i9-8950HK presterar under kväve.
Edit:
Hade missat att https://www.eteknix.com/intel-i9-7980xe-overclocked-beyond-6g... så de ligger nog lite i framkant fortfarande.
Edit2:
Om i9-7980xe drog över 1000W i 6,1Ghz
Vad kommer då Core i9-8950HK om man inte kör den i sweet spot?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Tycker det lite overkill att ha 6/12 på en bärbar i m segmentet.
Det intressanta är boosten på 4,8Ghz (Core i9-8950HK samt Xeon E-2186M). Core i7-8700K har 4,7Ghz. De nya kan vara handplockade eller så börjar Intel få ut chip som klarar 4.8Ghz, som de vågar sälja. De måste ju ända ha ett felmarginal. Vi lär nog veta snart hur Core i9-8950HK presterar under kväve.
Edit:
Hade missat att https://www.eteknix.com/intel-i9-7980xe-overclocked-beyond-6g... så de ligger nog lite i framkant fortfarande.
Edit2:
Om i9-7980xe drog över 1000W i 6,1Ghz
Vad kommer då Core i9-8950HK om man inte kör den i sweet spot?

Många arbetar direkt på deras laptop och kör alla applikationer som på de stationära, 6 kärnor är just för tillfället rätt så rimligt på de bättre och är det man bör förvänta sig.

Angående klockfrekvensen så kör jag på mina motsvarande desktopprocessorer med Noctua NH-D14 med 3st fläktar och jag imponeras över hur de ska få in motsvarande kylning i en laptop.

Min gissning är att just laptops måste man benchmarka rejält för att få se prestandan då de nog vill klocka ner sig själv och det räcker inte med att enbart se vad cpun klarar av. Liksom datortillverkaren kan sätta in en grym cpu och gpu, men snåla in på kylningen vilket leder till att man har grym prestanda i 15 minuter..

Permalänk
Medlem

@anon159643:
OffT:
Ett vanligt problem jag har t.ex använt raid5 som backup men om filerna bara finns på ett ställe så är det inte en backup.
Hade problem med mitt SX4000 ibland (var allmänt känt) satte in 256MB ECC minne istället för 64MB vanligt så fungerade den.
Varigt med om servrar som är GAMLA, och sega men borde inte vara så sega. ECC minnet har räddat dem. De fick räkna om och om och om. Men slutresultatet var ok. Inte tiden det tog. Men de levde länge nog för att kunna bytas ut.

Skillnaden mellan datasäkerhet och backup är något jag verbalt blandar ihopp ibland men det känns som att det är det stora problemet i frågan. Raid 1, 3 , 5 osv samt snapshots är för ökad datasäkerhet. Inte som en backup. Om man nu inte använder det bara för backup. Och då ska ju inte ens datorerna runt omkring ha rättigheter att radera. (FTP nörd) Att kunna låta en mjukvara lägga till är en annan fråga.
Som han sa i plugget. DMZ litar vi på för att vi måste inte för att vi vill.

De gamla lagarna om att alltid två kvitton ett till kund ett till företaget som de måste spara var en backup.
Nu kan de ha det digitalt men gruntänket är det samma. Inte bara på ett ställe.

Bra inlägg för övrigt.

On:
Undrar hur många Gen det tar innan de kan fixa Meltdown och Spectre. Inte direkt billigt att bygga om en arkitektur rakt upp och ner.

Edit:
@anon159643
Jo kylingen brukar vara under all kritik för den typen av laster. Därav tror jag att högre Mhz på 4 istället för 6 kärnor med SMT borde prestera bättre då du har starkare rå prestanda från de fyra du har. Fast nu kom jag på mig själv. Vad hindrar 6 kärniga att inte bara sätta 3 i sleep. så 1 till os 2 till programmet som vill ha två. och designa så att en eller två är närmare IO.
Jag har inget vettigt att säja helt enkelt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har de åtgärdat Meltdown på dessa eller är det "Meltdown inside"?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Delerium:

MacBook Pro 15" använder sig av Intels mobila 45 W processorer. Ska bli intressant att se om Core i9-8950HK hamnar i den.

Så ingen av dessa är lämpliga för en 13" MacBook Pro? Vore fint med en fyrkärnig sådan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Så ingen av dessa är lämpliga för en 13" MacBook Pro? Vore fint med en fyrkärnig sådan.

Apple vill alltid ha Iris igpun, Intel har inte släppt några sådana kretsar än. De nuvarande fyrkärniga kör med 630 kretsen medans fjolårets macbooks kör 640. Så det skulle bli en nedgradering.

Permalänk

Det finns alltså nu i5or som är:
2 core & 2 Threads
2 core & 4 Threads
4 core & 4 Threads
4 core & 8 Threads
6 core & 6 Threads

WTF Intel...

edit: om ni ändå ska kalla Kaby Lake 8000-serie på laptops, varför släppa en i5a som en 4C/8T? Håll coffee lake på 6C för i5 och uppåt. Finns nog säkert de som skulle vilja ha 6C/6T CPUer i laptops som inte behöver upp till 12 trådar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Intel har ju en serie, Denverton, specifikt för vad du frågar efter.

Dessa CPUer är Atom (Goldmont) baserade, finns med från två till sexton kärnor, de har ECC-stöd och kan hantera upp till 256 GB RAM (har man krav som motiverar ECC har man antagligen även andra "enterprise" som relativt mycket RAM för att hålla "working-set" av diskarna i RAM-cache).

Denverton har också väldigt mycket disk-I/O anslutningar för att vara en Atom-baserad plattform som t.ex. 16 st SATA-anslutningar och 4 st 10/2,5/1 Gbit/s NICs som del av systemkretsen.

>99 % av hemanvändarna har inte dessa krav, så är väl ändå rätt trevligt att de slipper betala för finesser de aldrig kommer märka om de existerar eller ej?

Värt att nämna om Goldmont: Intel har som de flesta känner till helt släppt mobilspåret för Atom, Atom är nu helt inriktad på enkla servers samt billiga PC. Som del av denna förändring kunde man släppa kravet på extremt låg strömförbrukning så från Airmont -> Goldmont ökade man "bredden" på CPUn från "dual-issue" till "tripple-issue" vilket i praktiken betyder en IPC-boost på 20-30 % över tidigare Airmont-baserade Atoms. Goldmont är nog ungefär i nivå med Core2 vad det gäller IPC.

Väldigt informativt inlägg, som alltid, men det var inte det jag pratade om Jag tyckte bara att det är underligt att det inte finns några färdigbyggda, enkla NAS-enheter som använder sig utav riktig serverklassad hårdvara med ECC-stöd. Kanske är det så som @axello skriver, att marknaden är för liten och jag har udda önskemål, eller så är marknaden större än vad tillverkarna tror.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Så ingen av dessa är lämpliga för en 13" MacBook Pro? Vore fint med en fyrkärnig sådan.

Apple använder sig av processorer med 15 W eller 28 W TDP i 13" MacBook Pro, den så kallade U-serien. H-serien med 45 W TDP kräver mer kylning och används därmed bara i 15" modellen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Jag håller nog kvar på min 5 år gamla Haswell ytterligare 5 år.

Coffee Lake skulle jag nog ändå hoppa och invänta nästa generation så dom helt fixat Spectre och Meltdown buggarna.

Kanske när dom lanserar något mer intressant. Som en dramatiskt bättre grafikdel än den i Kaby Lake och Coffee Lake.
Kanske om man kan utföra real-time raytracing i 1080p i 60 fps, med HDR.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Apple använder sig av processorer med 15 W eller 28 W TDP i 13" MacBook Pro, den så kallade U-serien. H-serien med 45 W TDP kräver mer kylning och används därmed bara i 15" modellen.

Visst ja – de siffrorna känner jag igen. Tack! Undrar när det släpps fyrkärniga processorer med 15 W eller 28 W TDP? Senare i år? Informationen finns väl där ute, får kolla upp.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Äntligen, Kaby refresh förvillade allt för många och tom stora återförsäljare trodde de nya 4kärninga var coffe lake.

Permalänk
Medlem

Kommer Coffee Lake bärbara få Vega M också?