Föra in Dvd filmer till Plex server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

En annan fråga: kan man ha flera servrar och datorer med filer uppkopplade till samma Plex konto och komma åt filerna ifall alla servrar datorer är påslagna? Förstår ni frågan?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan du, servrarna kommer ligga som rullgardinsmenyer i Plex

Permalänk

En annan relevant fråga om Plex:
Om man har massa småklipp på träningsövningar som egentligen ska vara i en mapp istället för småklipp utspridda bland filmerna - kan man så lägga dessa i en mapp istället? Dvs så de inte ligger utspridda bland de andra filmerna? Det blir så rörigt då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

En annan relevant fråga om Plex:
Om man har massa småklipp på träningsövningar som egentligen ska vara i en mapp istället för småklipp utspridda bland filmerna - kan man så lägga dessa i en mapp istället? Dvs så de inte ligger utspridda bland de andra filmerna? Det blir så rörigt då...

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart kan du lägga de i en separat mapp! Skapa en ny mapp och lägg dem i och lägg sedan till den i biblioteket.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

De flesta filmer är kopieringsskyddade, att ”rippa” en film med tex makemkv innebär att du kringår detta, så jo det har du utan att veta om det.

Det är inte olagligt att kopiera för privatbruk i Sverige och att "rippa" en DVD skiva är kopiering.

Privatkopiering

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Självklart kan du lägga de i en separat mapp! Skapa en ny mapp och lägg dem i och lägg sedan till den i biblioteket.

De ligger i en mapp på servern men inte i Plex. Min fråga är således: kan jag skapa mappar direkt i Plex och läggs filerna i en namngiven mapp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Alltså, du får nog läsa på lite först

https://www.plex.tv/how-it-works/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Alltså, du får nog läsa på lite först

https://www.plex.tv/how-it-works/

Skickades från m.sweclockers.com

Står inget om man kan skapa mappar i Plex...

Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

Står inget om man kan skapa mappar i Plex...

Det känns som att du behöver läsa på lite. Allt blir lite enklare då men, men.

Det första du bör göra är att lägga till ett nytt bibliotek. Jag gissar på att du har ett som heter filmer redan? Hur som helst gör du detta genom att trycka på plustecknet bredvid "Bibliotek" (eller vilket språk du nu har).

Välj vilket "typ" av bibliotek det ska vara (filmer, TV-serier etc.). Samt ge det ett namn.

Nu är det dags att lägga till en eller flera mappar till biblioteket.

Klart!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

https://pro.keepvid.com/mp4/mkv-vs-mp4.html

Med andra ord, välj mkv, det är endå 2018

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

@aaaaa: Har för mig att mkv funkar dålig med chromecast men det kanske har ändrats

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@aaaaa: Har för mig att mkv funkar dålig med chromecast men det kanske har ändrats

Funkar utmärkt, i alla fall de jag mvk har testat.
Dock är mvk en "container" som kan innehålla olika videoformat.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@xfade: kanske får sluta konvertera från mkv till mp4 då, skulle spara mig lite jobb

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det hela gällande att kringgå kopieringsskydd, så får man göra det om det krävs för att kunna se eller lyssna på "verket" (som dom säger).

52 d § (2005:359)
Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller
dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller
begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skydd
at verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovs rättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.
Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.

Så om du vill kunna se din film i mobilen och det går att lösa genom att ta bort kopieringsskyddet och lägga in dem i din plex-server, så borde det ju vara tillåtet.

Permalänk
Medlem

@Hellblz:
Det måste ju vara tillåtet eftersom vi faktiskt betalar skatt för att just kunna privatkopiera våran musik och film. Vore konstigt att betala skatt på något som är olagligt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Hellblz:
Det måste ju vara tillåtet eftersom vi faktiskt betalar skatt för att just kunna privatkopiera våran musik och film. Vore konstigt att betala skatt på något som är olagligt.

Vi betalar inte någon ersättning för att folk olovligen kan kopiera DVD och Blu-rayfilmer, Copyswede som samlar in avgiften delar inte ut något för den kopieringen av DVD-filmer och Blu-ray-filmer som ändå sker. Skyddet mot kringgående av teknisk åtgärd gäller när vi pratar exemplarframställning som det handlar om här. Det sagt, det är något alla ändå gör och diskuterar i forumet så det behöver inte ens gå in på privatkopieringsspåret, exemplarframställning för privat bruk och ersättningen för dito har inget att göra med era rippar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är inte olagligt att kopiera för privatbruk i Sverige och att "rippa" en DVD skiva är kopiering.

Privatkopiering

Det är olagligt att kringå kopieringsskydd som majoriteten av filmer har idag. Testa rippa en film med kopskydd i handbreak så förstår du. Läs på lite bättre så ser du att jag har rätt. Har skivan inget kopskydd har du rätt att privatkopiera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Det är olagligt att kringå kopieringsskydd som majoriteten av filmer har idag. Testa rippa en film med kopskydd i handbreak så förstår du. Läs på lite bättre så ser du att jag har rätt. Har skivan inget kopskydd har du rätt att privatkopiera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har tyvärr/dessbättre lite fel.
Vad som gäller är att det är otillåtet att kringgå ett kopieringsskydd för att göra en kopia för privat bruk. Däremot är det tillåtet att kringgå ett kopieringsskydd för att använda mediet i en annan typ av apparat, exempelvis att göra en kopia på en cd för att använda i telefonen. Förutsättningen är förstås att man själv äger originalet.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.255364/sa-fixar-du-film-i-m...

Citat Lag om upphovsrätt
Skydd för tekniska åtgärder

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

@Hellblz:
Det måste ju vara tillåtet eftersom vi faktiskt betalar skatt för att just kunna privatkopiera våran musik och film. Vore konstigt att betala skatt på något som är olagligt.

Jag önskar det vore en skatt, då hade vi kunnat begära att se vars pengarna går. Nu är det en avgift som går till ett privat företag/förening utan någon som helst insyn av någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du har tyvärr/dessbättre lite fel.
Vad som gäller är att det är otillåtet att kringgå ett kopieringsskydd för att göra en kopia för privat bruk. Däremot är det tillåtet att kringgå ett kopieringsskydd för att använda mediet i en annan typ av apparat, exempelvis att göra en kopia på en cd för att använda i telefonen. Förutsättningen är förstås att man själv äger originalet.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.255364/sa-fixar-du-film-i-m...

Citat Lag om upphovsrätt
Skydd för tekniska åtgärder

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Läser du förarbetet och inte något som någon får betalt för att skriva och måste rättfärdiga så ser du att förbudet om kringgående gäller när det handlar om exemplarframställning som det handlar om här. De inser att det hade varit verkslöst annars, och verktygen för att gå runt tekniska åtgärder blir inte mer lagliga för att ni citerar andra stycket. Det är inte privatkopiering att rippa en DVD eller Blu-ray, och Copyswede betalar inte ut någon ersättning för att ni gör det, så sistnämndas avgiftsinsamling har inte med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läser du förarbetet och inte något som någon får betalt för att skriva och måste rättfärdiga så ser du att förbudet om kringgående gäller när det handlar om exemplarframställning som det handlar om här. De inser att det hade varit verkslöst annars, och verktygen för att gå runt tekniska åtgärder blir inte mer lagliga för att ni citerar andra stycket. Det är inte privatkopiering att rippa en DVD eller Blu-ray, och Copyswede betalar inte ut någon ersättning för att ni gör det, så sistnämndas avgiftsinsamling har inte med saken att göra.

Som vanligt helt obegriplig. Det jag skrev har inget med privatkopierings vara eller icke vara att göra - det jag säger är att om jag köper en cd men saknar en cd-spelare får jag omvandla innehållet på cdn till ett format som jag kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Som vanligt helt obegriplig. Det jag skrev har inget med privatkopierings vara eller icke vara att göra - det jag säger är att om jag köper en cd men saknar en cd-spelare får jag omvandla innehållet på cdn till ett format som jag kan använda.

Det är inte därför det stycket står i lagtexten. CD-skivor kan per standard inte ens använda kopieringsskydd för den delen. Obegripligt dåligt sätt att försöka motivera det hela.

Eftersom CD-skivor (Redbook/CDDA) får privatkopieras behöver du inte ens äga skivan för att kopiera den för övrigt.

Har sagt detta i forumet tidigare, men citerar igen prop. 2004/05:110,

"I promemorian gjordes bedömningen att det inte i nuläget borde införas regler som innebär att inskränkningen avseende kopiering för privat bruk skall ha företräde framför tekniska åtgärder. De flesta remissinstanserna har instämt i promemorians bedömning eller lämnat denna utan erinran..."

Förordet till prop. 2004/05:110 är

"Nya bestämmelser om skydd för tekniska åtgärder införs. Bestämmelserna innebär bl.a. att det blir straffbart att tillverka eller sälja produkter, eller tillhandahålla tjänster, som huvudsakligen är utformade för att kringgå en digital eller analog spärr, eller annan teknisk åtgärd, som hindrar eller begränsar framställning av exemplar eller tillgängliggörande för allmänheten av upphovsrättsligt skyddade verk. Själva kringgåendet av den tekniska åtgärden blir också förbjudet. Bestämmelserna syftar bl.a. till att ge upphovsmännen och till upphovsrätten närstående rättighetshavare ökat skydd mot otillåtna förfoganden med deras skyddade verk och prestationer i den digitala miljön, t.ex. på nätverk som Internet. Ett annat syfte är att stimulera handel med upphovsrättsligt skyddade verk i denna miljö."

Är verktygen olagliga är de olagliga, sen att du kan rippa privat (så länge du inte fildelar i princip) utan straff är en annan sak, men det är heller inget som någon betalat för att få göra som vissa andra försöker få det till, även i denna tråd. Det finns anledning till att Slysoft blev bortjagade t.o.m. från Antigua. Sveriges lag och EUs direktiv gör inget annat än att de följer Bernkonventionen i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Dreijer: Jag har ju faktiskt obegränsat på min gdrive som jag kör plexserver mot så för mig spelar det ingen roll om alla mina filer är 200gb så längebkag har bandbredd. Kostar 80:- i månaden

hur kan du ha obegränsad när 10tb kostar 999kr i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte därför det stycket står i lagtexten. CD-skivor kan per standard inte ens använda kopieringsskydd för den delen. Obegripligt dåligt sätt att försöka motivera det hela.

Eftersom CD-skivor (Redbook/CDDA) får privatkopieras behöver du inte ens äga skivan för att kopiera den för övrigt.

Har sagt detta i forumet tidigare, men citerar igen prop. 2004/05:110,

"I promemorian gjordes bedömningen att det inte i nuläget borde införas regler som innebär att inskränkningen avseende kopiering för privat bruk skall ha företräde framför tekniska åtgärder. De flesta remissinstanserna har instämt i promemorians bedömning eller lämnat denna utan erinran..."

Förordet till prop. 2004/05:110 är

"Nya bestämmelser om skydd för tekniska åtgärder införs. Bestämmelserna innebär bl.a. att det blir straffbart att tillverka eller sälja produkter, eller tillhandahålla tjänster, som huvudsakligen är utformade för att kringgå en digital eller analog spärr, eller annan teknisk åtgärd, som hindrar eller begränsar framställning av exemplar eller tillgängliggörande för allmänheten av upphovsrättsligt skyddade verk. Själva kringgåendet av den tekniska åtgärden blir också förbjudet. Bestämmelserna syftar bl.a. till att ge upphovsmännen och till upphovsrätten närstående rättighetshavare ökat skydd mot otillåtna förfoganden med deras skyddade verk och prestationer i den digitala miljön, t.ex. på nätverk som Internet. Ett annat syfte är att stimulera handel med upphovsrättsligt skyddade verk i denna miljö."

Är verktygen olagliga är de olagliga, sen att du kan rippa privat (så länge du inte fildelar i princip) utan straff är en annan sak, men det är heller inget som någon betalat för att få göra som vissa andra försöker få det till, även i denna tråd. Det finns anledning till att Slysoft blev bortjagade t.o.m. från Antigua. Sveriges lag och EUs direktiv gör inget annat än att de följer Bernkonventionen i princip.

Ok...dvd till telefon då. Poängen var att använda ett annat medium än originalvaran. Hög nivå.
Så du hänvisar till ett lagförslag från 2005 när lagen står här och en ändring trädde i kraft här

Men du har en poäng - risken för straff är så otroligt låg att i slutändan spelar det ingen roll vad lagen säger eller vad vi tror.

Permalänk
Medlem

Ang. mkv vs mp4 så föredrar jag personligen mp4 som medför mindre belastning för min plexserver då det mest streamas till mina chromecast.
Med mkv så behöver ofta vidon transcodas om för att spelas upp på chromecast medan mp4 körs directplay (utan transcode).

Värdesätter man däremot kvalitet framför allt annat så är en ren rip med makemkv att föredra.

Permalänk
Medlem

@Grindaa:

G Suite, inga problem att skaffa som privatperson.
Det står att du bara får 1TB lagring vid färre än 5 användare och obegränsat vid flera men det stämmer inte. Man får obegränsat även vid 1 användare.
https://gsuite.google.se/intl/sv/pricing.html?tab_activeEl=ta...

Så här ser det ut när jag loggar in på google foto, 2PB (Peta byte) kvar
https://www.dropbox.com/s/0wrqhcvtkyrd1vi/gdrive.PNG?dl=0

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@xlr8:
Om du kör med XMedia Recode så kan du bara ändra container från mkv till MP4 utan att förlora kvalite, så har jag gjort så hela mitt bibliotek är i MP4 fast med utan att ändra innehållet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Grindaa:

G Suite, inga problem att skaffa som privatperson.
Det står att du bara får 1TB lagring vid färre än 5 användare och obegränsat vid flera men det stämmer inte. Man får obegränsat även vid 1 användare.
https://gsuite.google.se/intl/sv/pricing.html?tab_activeEl=ta...

Så här ser det ut när jag loggar in på google foto, 2PB (Peta byte) kvar
https://www.dropbox.com/s/0wrqhcvtkyrd1vi/gdrive.PNG?dl=0

Kopplar du upp dig mot g suite med linux, eller går det att lösa med Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel:
Linux med rclone och plexdrive.
Jag har en tråd här på forumet hur man skapar en plexserver från en krypterad gdrive.

Jag tittar på en windows lösning eftersom det skulle vara lättare då jag är kass på linux men får se om jag lyckas.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Det är olagligt att kringå kopieringsskydd som majoriteten av filmer har idag. Testa rippa en film med kopskydd i handbreak så förstår du. Läs på lite bättre så ser du att jag har rätt. Har skivan inget kopskydd har du rätt att privatkopiera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Hela lagstiftningen runt detta är rätt snårig. Du måste betala privatkopieringsavgift på varenda pryl, men i praktiken är knappt användbar lag.

Du får kringgå, men bara under speciella omständigheter (om det nu inte ändras), alltså du får ta bort skyddet om din enhet inte stödjer skyddet (inte kan spela upp filmen/musiken). Sen får man hoppas detta aldrig prövas i domstol, lär ju säkert dömas så om man har en pryl hemma som kan spela upp materialet från början, får man inte gå runt skyddet för att se filmen på t.ex mobilen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar