Föra in Dvd filmer till Plex server

Permalänk

Föra in Dvd filmer till Plex server

En fråga om Plex server: om man har massa DVD filmer som samlar damm på hyllan - kan man kopiera in dem i Plex Server så man inte behöver stoppa in dessa i DVD spelaren varje gång man ska titta på en film man har på DVD utan man kan logga in i Plex Server och se den?

Eller måste jag kopiera alla DVD till min vanliga server och ha den igång hela tiden (för att jag ska kunna se alla mina filmer som jag har på min server via PLEX i min mobil måste jag ha Servern påslagen såklart). Min fråga är om jag även behöver kopiera DVD filmerna till Server hårddisken eller om jag kan föra in dem direkt in i Plex Server?

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985:
Nu är jag visserligen inte hemma på hur en Plex server fungerar, men kan du kopiera filer dit, kan du kopiera DVD skivor dit.

Fast man kan inte kopiera en DVD skiva rakt av utan man måste ha ett program som kan "rippa" den, d.v.s programet spelar av skivan och skapar en fil som går att spela upp från disk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

https://handbrake.fr är mycket bra för att "transcoda"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

https://handbrake.fr är mycket bra för att "transcoda"

Låter super! Är detta program gratis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Soldierofwar1985:
Nu är jag visserligen inte hemma på hur en Plex server fungerar, men kan du kopiera filer dit, kan du kopiera DVD skivor dit.

Fast man kan inte kopiera en DVD skiva rakt av utan man måste ha ett program som kan "rippa" den, d.v.s programet spelar av skivan och skapar en fil som går att spela upp från disk.

Tippa - betyder det att man ska göra om formen från DVD format till typ MP4 format, AVI eller dylikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du vill minska storleken på filmerna och förlora i kvalitet så kör med handbrake.
Skiter du i storlek men prioriterar kvalitet så bör du köra med makemkv för att göra om dina dvd till .mkv och sedan XMedia Recode för att konvertera från .mkv till .mp4 som har bättre stöd och kräver mindre processorkraft vid eventuell transcode.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Om du vill minska storleken på filmerna och förlora i kvalitet så kör med handbrake.
Skiter du i storlek men prioriterar kvalitet så bör du köra med makemkv för att göra om dina dvd till .mkv och sedan XMedia Recode för att konvertera från .mkv till .mp4 som har bättre stöd och kräver mindre processorkraft vid eventuell transcode.

Med Plex Server har jag väl obegränsat med utrymme så varför skulle jag överhuvudtaget bry mig om utrymmet då? Det är väl kvalité jag vill ha alla gånger?!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

Med Plex Server har jag väl obegränsat med utrymme så varför skulle jag överhuvudtaget bry mig om utrymmet då? Det är väl kvalité jag vill ha alla gånger?!!

Skickades från m.sweclockers.com

Du har väl så mycket utrymme som du har på din server? Du måste ju lägga filerna någonstans.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Du har väl så mycket utrymme som du har på din server? Du måste ju lägga filerna någonstans.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Med Plex Server har jag väl obegränsat med utrymme så varför skulle jag överhuvudtaget bry mig om utrymmet då? Det är väl kvalité jag vill ha alla gånger?!!

Skickades från m.sweclockers.com

Obegränsat med utrymme? Haha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag använder makemkv https://www.makemkv.com/ för att bara göra dvder till mkv filer. Har du iso filer går det på några sekunder endast.
Handbrake gör om klippen helt och hållet. filerna blir mindre, men det tar längre tid (beroende på hur snabb dvd enhet du har) att göra en film

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Jupp, bara tuta och köra (kolla så du inte väljer en toolbar vid installationen bara).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Spara till mkv och inte till mp4
Fler enheter klarar av att spela upp mp4, men det är för de är gamla, kan nya enheter inte spela upp mkv så är de dåliga
Med mkv kan du ha chapters och undertexter, utan att ha de inbända i filmen.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

@aaaaa:
Det kan du med MP4 också, alla mina blu-ray och dvd har jag flera ljudspår i samt flera sina inga problem.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Jag har ju faktiskt obegränsat på min gdrive som jag kör plexserver mot så för mig spelar det ingen roll om alla mina filer är 200gb så längebkag har bandbredd. Kostar 80:- i månaden

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Med Plex Server har jag väl obegränsat med utrymme så varför skulle jag överhuvudtaget bry mig om utrymmet då? Det är väl kvalité jag vill ha alla gånger?!!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, made my day! Vet TS vad en hårddisk är?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av Christley:

Jag använder makemkv https://www.makemkv.com/ för att bara göra dvder till mkv filer. Har du iso filer går det på några sekunder endast.
Handbrake gör om klippen helt och hållet. filerna blir mindre, men det tar längre tid (beroende på hur snabb dvd enhet du har) att göra en film

Då ska jag lätt göra mkv format av det om det bara tar ett par sekunder! Jag har typ över 1000 dvd filmer så om det skulle ta flera minuter per film så skulle jag aldrig bli klar!

Makemkv - är du helt seriös när du skriver att det bara tar några sekunder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pentagram:

Du har väl så mycket utrymme som du har på din server? Du måste ju lägga filerna någonstans.

Ok! Då förstår jag! Jag måste alltså spara de på min server. Jag tänkte om jag kunde sätta i DVD-skivan i en dator som var uppkopplad på servern för att sedan bara föra över filmerna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Haha, made my day! Vet TS vad en hårddisk är?

Jag förstår nu! Gör mig inte till åtlöje

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Då förstår jag! Jag måste alltså spara de på min server. Jag tänkte om jag kunde sätta i DVD-skivan i en dator som var uppkopplad på servern för att sedan bara föra över filmerna...

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ju
1. Göra DVDerna till en mediafil på datorn
2. Lägga in mediafilerna på din plex media server
3. Synka med ditt plex.

Så i princip är det ju som du säger.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

Då ska jag lätt göra mkv format av det om det bara tar ett par sekunder! Jag har typ över 1000 dvd filmer så om det skulle ta flera minuter per film så skulle jag aldrig bli klar!

Makemkv - är du helt seriös när du skriver att det bara tar några sekunder?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer att ta några minuter. Jag använder MakeMKV och det tar 5 min för DVD och typ 30 min för Blu-ray. Det är några gigabyte som ska transformeras från ett format till ett annat. En annan väldigt avgörande faktor är hur snabb läsare du har!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det kommer att ta några minuter. Jag använder MakeMKV och det tar 5 min för DVD och typ 30 min för Blu-ray. Det är några gigabyte som ska transformeras från ett format till ett annat. En annan väldigt avgörande faktor är hur snabb läsare du har!

Vet inte hur snabb den är men den är inte särskilt märkvärdig. Har en extern USB DVD brännare som kostade typ 200-300 spänn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Då ska jag lätt göra mkv format av det om det bara tar ett par sekunder! Jag har typ över 1000 dvd filmer så om det skulle ta flera minuter per film så skulle jag aldrig bli klar!

Makemkv - är du helt seriös när du skriver att det bara tar några sekunder?

Skickades från m.sweclockers.com

Dvder tar inte några sekunder. Det beror på din dvd läsare hur snabbt det går.

Om du har isofiler går det på några sekunder. Här har du en gif som visar det: https://i.imgur.com/KZunSAC.gifv
Tog en random bamse film jag har. hade den börjat på 170MB/s som den slutade på hade det gått mycket snabbare dock

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är förbjudet att kringå kopieringsskydd, samt att diskutera det här på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Tänk på att det är förbjudet att kringå kopieringsskydd, samt att diskutera det här på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju så att vi betalar en jävla massa bara för att få privatkopiera. Att någon har infört ett kopieringsskydd borde vara olagligt..
https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Du måste ju
1. Göra DVDerna till en mediafil på datorn
2. Lägga in mediafilerna på din plex media server
3. Synka med ditt plex.

Så i princip är det ju som du säger.

En annan fråga: kan man ha flera servrar och datorer med filer uppkopplade till samma Plex konto och komma åt filerna ifall alla servrar datorer är påslagna? Förstår ni frågan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Inte min mening, men tillåt mig små-le.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Tänk på att det är förbjudet att kringå kopieringsskydd, samt att diskutera det här på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte diskuterat något överhuvudtaget om kopieringsskydd och har inga avsikter för att kringgå det heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

En annan fråga: kan man ha flera servrar och datorer med filer uppkopplade till samma Plex konto och komma åt filerna ifall alla servrar datorer är påslagna? Förstår ni frågan?

Skickades från m.sweclockers.com

Det bör gå, googla lite så hittar du svar. Du loggar in med samma användare på dina media servrar och synkar.
Nu jar jag inte testat, men de kommer antagligen hamna i egna delar, dvs. Du går in på "A" och har A's filer där, på "B" har du b's filer där du väljer din källa

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Har inte diskuterat något överhuvudtaget om kopieringsskydd och har inga avsikter för att kringgå det heller!

De flesta filmer är kopieringsskyddade, att ”rippa” en film med tex makemkv innebär att du kringår detta, så jo det har du utan att veta om det.

Skickades från m.sweclockers.com