Permalänk
Medlem

När ska USB-C slå igenom på tillhören?

2017 så vi väl säga att USB-C verkligen slog igenom bland mobiltelefonerna men vad gäller tillbehören verkar det fortfarande trögt. Köpte nyss en powerbank och fick aktivt leta efter en som laddas med USB-C. Behöver en ny portabel högtalare men där är utbudet nästan obefintligt. Tänkte köpa trådlösa hörlurar till barnen men går inte ens att filtrera på prisjakt för att hitta något som laddas med USB-C. Skulle vara skönt om framförallt den bärbara elektroniken så snart som möjligt gick i mobilmarknadens spår. Hoppas dock att vi så snart som möjligt får USB-C som lika självklart i all elektronik som micro USB har varit senaste åren.
Så hur länge får vi vänta på att USB-C slår igenom på riktigt?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Klurig fråga, Mikro USB är ju dels mindre rent anslutningsmässigt så lättare att sätta in i apparater som är små...
Men jag gillar USB-C starkt, riktigt skönt att slippa fundera på hur den ska sättas in i mobilen

Permalänk
Medlem

Dell med flera börjar skippa 1800 tals usb nu och bara köra usb-c så som Apple gör så du ska se att det tar fart under året

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att det rent tekniskt är snabbare med USB-C? Inte kan det vara kontakten/sladden som sätter den tekniska begränsningen. Varför inte ha samma form på kontakten som mini USB fast öka hastigheten bara? Vill man sälja nya produkter eller vad handlar det om? Jag gillar inte att behöva köpa nya sladdar och skit bara för att jag får en ny mobil när jag skaffar en ny mobil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Vad är det som gör att det rent tekniskt är snabbare med USB-C? Inte kan det vara kontakten/sladden som sätter den tekniska begränsningen. Varför inte ha samma form på kontakten som mini USB fast öka hastigheten bara? Vill man sälja nya produkter eller vad handlar det om? Jag gillar inte att behöva köpa nya sladdar och skit bara för att jag får en ny mobil när jag skaffar en ny mobil...

Den nya kontakten går att sätta både upp och ned. Är väl en bekvämlighetsfråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svårt att sia om.

Än så länge har jag endast USB-C på min Nintendo Switch och skaffade en "micro B" till USB C-adapter i samma veva. Detta för att inte behöva ha en massa olika sladdar för telefoner, powerpacks etc.

Har faktiskt valt bort USB-C på enheter, då jag anser att standarden fortfarande är långt ifrån att slå igenom på bredare front. Se bara hur länge "Mini B" överlevt och än i dag finns i många enheter.

Nu känns det dock som att många tillverkare satsar på USB-C, men det finns fortfarande en risk för att det går samma väg som Thunderbolt (som i sig använder USB-C som kontakt). Dvs slår stort inom Apple-världen, men övriga upptäcker aldrig dess fördelar.

Själv tror jag att eventuellt genombrott kommer om först 4-5 år. Då sitter forhoppningsvis fler med moderkort som klarar USB-C och eventuella adaptrar följer med tillbehören likt PS/2 <-> USB adapters gjorde i början på 2000-talet.

Ett hot för ett snabbt skifte är däremot att många idag håller kvar i sina gamla datorer. Runt år 2000 (då USB slog igenom) satt ingen kvar med en dator från 1995 (där PS/2 var standard), men idag är en 5-7 år gammal dator fortfarande fullt användbar. Har själv en iMac från 2010 som håller fint än idag. Den är fortfarande betydligt snabbare än många instegsdatorer i exempelvis Geekbench!

Permalänk
Medlem

@SysXpl: Bland annat så har USB typ C betydligt fler ledare, från fem stycken på USB typ A (plus/jord/data/data/id) till 24 på USB typ C där varje data/data-par finns i två exemplar.

Eller ja, tekniskt sett så har USB typ C fyra exemplar av data/data-par, men minns jag inte helt uppåt väggarna fel så används endast två av dessa i USB-läge.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju stora marknaden den som brukar haka på trenderna sist, och utan marknad; svårt att få till en trend.

USB-C har väl egentligen bara fördelar:
Vändbar kontakt - Slipp prova kabeln 3ggr. innan den sitter.
Kan leverera 100W.
Kompatibel med olika Quick charge tekniker (-åtminstone numera)
Är bakåtkompatibel/kan användas till allt som tidigare USB versioner kan och en hel del nytt.
Kan paras med Thunderbolt, MHL, DisplayPort, HDMI via samma kontakt om kretsen har de funktionerna.
Slitstark, bra konstruktion.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.