Högre upplösning mindre påverkan på cpu:n - Hur mycket sanning i det?

Permalänk

Högre upplösning mindre påverkan på cpu:n - Hur mycket sanning i det?

Hej sweclockers! Just när jag trodde det inte gick "forska" så mycket mer på att bygga datorer (har blivit lite av ett obsession) så ramlar jag in på ett väldigt intressant område! Har kollat runt om ämnet men hittar inte något jättvettigt och tänkte då självklart på sweclockers!

Vad jag uppfattat så när man kommer upp i lite högre upplösning, så som 1440p och speciellt 4k, så börjar chansen att ens cpu bottleneckar bli mindre. Vid högre upplösning så slipper cpu:n ladda in lika många frames då gpu:n inte klara av att generera lika många frames. Detta gör då att att gpu:n alltid ligger på full load (vilket man vill) och cpu:n får det lite lättare och bottleneckar inte då.
(Så som jag uppfattat det, rätta mig gärna om jag har fel!)

Vid benchmarking med 1080p så sitter I7 8700k på tronen om vi bara kollar på prestanda (tror vi alla håller med om det) och I5-8600k tätt i hälarna. Medans ryzens motsvarande cpu:er (1700 och 1600) tappar när det gäller gaming då de inte är lika starka per kärna och dagens spel inte kan utnyttja deras mer kärnor och trådar.

Då kommer vi till själva ämnet. Vid en del benchmarks har jag sett att de börjar bli allt mindre skillnad och till och med ingen skillnad vid 1440p och 4k gaming (samma gpu använd såklart). Så en 1700 var likvärdig med en I7 8700k mm... Som sagt så är jag ny på ämnet och detta är bara som jag har uppfattat det.

Så för gamers som vill satsat på 1440p och 4k gaming kanske kan slänga en lite mindre summa på cpu:n (utan att den bottleneckar). Om man köper ett 1080ti så kanske man klara sig med en 1700 (utgår från att man överklockar alla cpu:er) istället för en I7 8700k. Man får då också lite mer framtidens säkerhet med mer kärnor och trådar om mer spel skulle börja stödja det.

Skulle det kunna funka så här eller är skillnaden inte så stor? Eller är jag helt ute och cyklar?
Som sagt är jag inte så informerad när det gäller ämnet!

Ändrade från *resolution till *upplösning
Permalänk
Medlem

https://www.synonymer.se/sv-syn/resolution

upplösning är ordet du söker

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Pelle:

Blev bara så tror alla fattar ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frodo Swagg1ns:

Blev bara så tror alla fattar ändå

Tänkte också påpekat detta.
Det här otyget med att använda ett engelskt ord som betyder något helt annat på svenska behöver det bli stopp på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Tänkte också påpekat detta.
Det här otyget med att använda ett engelskt ord som betyder något helt annat på svenska behöver det bli stopp på.

Okej, fixar det då!

Permalänk
Avstängd

Upplösning påverkar inte användningen av CPU, det är grafikinställningar som tex fler effekter m.m. som renderas etc.

CPU beräknar antalet av allting du inte "ser", GPU är det som visar det. (Om man kan säga så). Vissa inställningar som Shadows, draw distance osv är väldigt krävande för CPU)

Samma kalkyl görs i 720 och 1080. SKillnaden är att grafikkortet måste jobba hårdare för att visa fler bildpunkter.

Sätter du inställningar på Ultra så kommer CPU klara tex 100 FPS i både 720 och 4k. Alltså kanske ditt grafikkort jobbar i 25% eller i 100%, men MAX fpsen baseras på CPU.

Oftast kommer du inte upp i 100 FPS i 4K och därför spelar det ingen roll om du har en CPU som klarar 100, du kan nöja dig med en som bara klara 85 FPS, då ditt grafikkort bara kommer upp till just 85.

Detta är det jag fått fram av tidigare diskussioner.

Permalänk
Relik 📜

Det fungerar mer eller mindre som du antar! Ett system har alltid en flaskhals i de fall där du inte artificiellt begränsar prestandan, genom till exempel ett FPS-tak, v-sync eller något annat. Flaskhalsen kan dels vara en komponent (CPU, GPU etc) eller själva spelmotorn. Vissa klarar helt enkelt inte av att hosta upp mer än en viss bildfrekvens, mer eller mindre oavsett hur mycket beräkningskraft du öser på.

Högre upplösning gör inte CPU:n "bättre" eller "sämre", det ger bara mer arbete för GPU:n. Precis som du skriver innebär det att bildfrekvensen oftast sjunker, vilket i sin tur ger mindre arbete för CPU:n då färre bildrutor behöver hanteras. Då klarar en långsammare modell att hänga med en snabbare, eftersom GPU:n står för flaskhalsen.

Det bästa är oftast att satsa på ett balanserat system. Att sätta ett GTX 1080 Ti tillsammans med en Ryzen 3 eller en Pentium fungerar säkert kalas i vissa riktigt grafikintensiva titlar, men blir garanterat skevt så snart spelet även kräver bra drag i processorn. Likadant att ha en Ryzen 7 1800X eller en i7-8700K tillsammans med ett GTX 1050, då är det skevt åt andra hållet och processorerna kommer aldrig utnyttjas ordentligt.

Så, som konkret svar på din fråga. Ja, det fungerar ungefär så och ja, skillnaden kan vara ganska stor.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skillnaden i 1440p mellan 8700K och Ryzen 1700 är mycket liten. Men det kommer nog inte dröja länge innan Intel eller AMD fanboysen kommer in och säger annorlunda. Men för människor som har fötts med egenskapen att kunna vara neutrala i sina omdömen var det gäller sådana här saker så är det sanningen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frodo Swagg1ns:

Blev bara så tror alla fattar ändå

Vi gettar it, men läsningen blir terribel.

Ont: Så har jag även förstått att det är som du säger.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Du tänker ganska rätt, kan dock vara värt att tänka på att lägga den där tusenlappen extra på en 1700 eller 8700K istället för att gå ner till 1600 eller I5orna
Då du antagligen kommer byta grafikkort en eller två gånger innan du behöver byta CPUn om du köper lite bättre CPU

Sitter själv med en 6700K som jag köpte i princip när den lanserades och känner inget behov av uppgradering, men har uppgraderat 970 till 1070 och kommer antagligen hinna göra en till uppgradering innan det känns värt att uppgradera CPU

Permalänk

Så ifall jag tänkte satsa på 1440p 144hz skärm med ett 1080ti, skulle ni satsa på en I7 8700k eller en 1700? Tänkte ha datorn minst 3 år iallafall.

Edit: Ville tacka för alla svar! Blev nog lite klokare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frodo Swagg1ns:

Så ifall jag tänkte satsa på 1440p 144hz skärm med ett 1080ti, skulle ni satsa på en I7 8700k eller en 1700? Tänkte ha datorn minst 3 år iallafall.

8700K, då räcker det nog att byta grafikkort om 3år om inget revolutionerande händer.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!