Val av antivirus 2018 (och -19 samt 20)

Permalänk

Val av antivirus 2018 (och -19 samt 20)

Vilket är det bästa/ mest säkra antivirus programmet som finns just nu på marknaden?

Efter ganska många timmar på nätet så tycker jag mig ha kokat ner valen till Norton och Kaspersky, men jag kommer inte längre än så.

Ett ganska säkert alternativ känns som Norton Security men enligt många tester på nätet så kommer dem två efter Kaspersky.
Dock så verkar man se spöken i Kaspersky och man drar kopplingar till rysk underrättelsetjänst/hackare, vilket har lätt till att flera amerikanska (och brittiska) myndigheter har förbjudits att använda dem. (http://www.telegraph.co.uk/news/2017/09/13/us-government-bans...)

Faktorer som jag värdesätter högt (som många) är givetvis hur bra programmen är på att upptäcka och stoppa hot/virus samt hur mycket dem "segar ner" datorn under sitt arbetet.

Är det ett säkert val att välja Norton eller gör man bort sig som inte väljer Kaspersky?

Tacksam för synpunkter!

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken programvara du använder kommer de att samla in data om dig. Vänj dig vid det först. Seedan kan du kolla på https://www.av-test.org/en/ och https://www.av-comparatives.org/ och därefter bilda dig en egen uppfattning.

Permalänk
Medlem

Windows inbyggda helt klart bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Windows inbyggda helt klart bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jepp, bäst skyddar man sig med sunt förnuft!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jepp, bäst skyddar man sig med sunt förnuft!

Skickades från m.sweclockers.com

Ok? Windows antivirus är fortfarande inte bäst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Ok? Windows antivirus är fortfarande inte bäst.

Defender har ju några fördelar jämfört med tredjeparts lösningar även om det inte är bäst på antal infektioner som hittas och så. Bland annat så är det en fördel att uppdateringen av virusdefinitioner sköts genom Windows Update istället för något eget verktyg. Man slipper också reklam/tjat om att köpa betalversionen, som många gratisprogram är besudlade med, då det inte finns någon betalversion för privatpersoner. Den stora fördelen, som jag ser det i alla fall, är att Defender med största sannolikhet inte kommer att öppna nya säkerhetshål till skillnad från de flesta andra. Antivirusprogram behöver komma djupt ner i systemet för att kunna detektera malware och det innebär inte sällan en massa "hacks" för att kunna göra det. MS behöver inte sånt då de kan komma åt systemet som de vill liksom. Det är väl därför som många företag med väldigt hårda säkerhetskrav kör på deras enterprise-lösning. För hemanvändare kanske det inte har så stor betydelse dock, men man får ju inte riktigt hela bilden av att bara titta på av-tester liksom.

Permalänk
Medlem

Norton internet security har jag haft i alla år och kan ju bara rekommendera, obs det kostar ju pengar ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Så länge du inte kör avas så är du gansa säker sedan 2004-2007

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha det till?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skorpan04:

Vilket är det bästa/ mest säkra antivirus programmet som finns just nu på marknaden?

Efter ganska många timmar på nätet så tycker jag mig ha kokat ner valen till Norton och Kaspersky, men jag kommer inte längre än så.

Ett ganska säkert alternativ känns som Norton Security men enligt många tester på nätet så kommer dem två efter Kaspersky.
Dock så verkar man se spöken i Kaspersky och man drar kopplingar till rysk underrättelsetjänst/hackare, vilket har lätt till att flera amerikanska (och brittiska) myndigheter har förbjudits att använda dem. (http://www.telegraph.co.uk/news/2017/09/13/us-government-bans...)

Faktorer som jag värdesätter högt (som många) är givetvis hur bra programmen är på att upptäcka och stoppa hot/virus samt hur mycket dem "segar ner" datorn under sitt arbetet.

Är det ett säkert val att välja Norton eller gör man bort sig som inte väljer Kaspersky?

Tacksam för synpunkter!

"Är det ett säkert val att välja Norton eller gör man bort sig som inte väljer Kaspersky?"
NEJ
Norton har inte fungerat för oss hackers de ... ... ... decenitet.
Så nej. Vi byterm du berättar vad du vill ha, vi säjer nej. du säjer men om. vi säjer nej. Starta

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Tycker Bitdefender är bra har funkat utan problem för mig.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Skorpan04: Jag har använt Trendmicro under många år och inte haft ett enda strul med det. Jag rekommenderar det till alla!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M89:

Windows inbyggda helt klart bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Inte på flera ljusår. Jag tror att nästan alla AV jämförelselistor vad gäller detektering & borttagning av virus sätter Windows inbyggda långt ner på listan. Ska man ha antivirus och *wareskydd, så rekommenderar jag valfritt renodlat antivirus program + malwarebytes för det som inte antiviruset fångar upp.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Eset i många år och tycker fortfarande att det står mellan Eset och kaspersky.
Jag körde nod32 i 5 år, sen uppgraderade jag till internet security och har kört det i 2 år.

Det som är skönast är att den inte ger mig 500 false positives och faktiskt plockar det som är ett virus. Kan inte säga att jag är den mest smarta när det kommer till att besöka hemsidor, men jag har aldrig fått ett virus av det. Nod32/internet security har alltid stoppat mig innan det händer.
Sen att programmet är så minimalistiskt är bara skönt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley Varför släpper du in dinna? Jag leker lite med det än idag men förlorar ibland. Avbryta en tråd innan den är färdig. Enlighten me.

Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Inte på flera ljusår. Jag tror att nästan alla AV jämförelselistor vad gäller detektering & borttagning av virus sätter Windows inbyggda långt ner på listan. Ska man ha antivirus och *wareskydd, så rekommenderar jag valfritt renodlat antivirus program + malwarebytes för det som inte antiviruset fångar upp.

"Inte på flera ljusår. " typisk överdrift för någon som blint litar på tredjeparts antivirus eller kommer ihåg att MS Defender var kasst för 5 år sedan. När kryptovirusen härjade som värst stoppade inte kostsamma tredjepartsprogram dem ett dugg. Varför betala 500/år för något som inte ger en fullständigt säkert skydd ändå?

Om du läst testerna som länkades tidigare ser du att Microsofts inbyggda antivirus faktiskt är mycket kompetent numera, även om det inte är allra bäst. Då kan man börja fundera på om den lilla luckan som finns är värt 500/år för en falsk säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Inte på flera ljusår. Jag tror att nästan alla AV jämförelselistor vad gäller detektering & borttagning av virus sätter Windows inbyggda långt ner på listan. Ska man ha antivirus och *wareskydd, så rekommenderar jag valfritt renodlat antivirus program + malwarebytes för det som inte antiviruset fångar upp.

Här får du en bild också, om du inte själv orkade uppdatera dina gamla preferenser. AV är en färskvara, du kan inte gå på gamla kunskaper om att "MS antivirus var dåligt 2010".

Bilden från https://www.av-comparatives.org/

Permalänk
Medlem

Kör med Defender + Malwarebytes Premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jepp, bäst skyddar man sig med sunt förnuft!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har det med Windows Defender att göra? Det är fortfarande inte bäst.

Permalänk
Medlem

Kört Panda sen 2002 typ, nöjd med den iallafall.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Två falanger som vanligt. Suck.

Förnuftsfolket som har rätt så till vida att man själv har kunskapen att avgöra om en länk i ett mail eller facebook inlägg är spoofat eller inte så man känner sig säker på vad man aktiverar i browsern eller laddar ner. (Visste ni om att det finns fall av virus inbäddade i srt filerna som ger dig textremsan på svenska eller andra språk i en nerladdad film?).

Skyddsfolket som lägger pengarna på antivirusprogram trots att operativsystemet har förhållandevis kompetenta sådana inbyggda redan (Windows 10, ingen aning om nåt annat). Vi får hoppas att de inte är helt förda bakom ljuset av programvarornas reklam och faktiskt tänker till en aning ibland.

Sanningen är ju givetvis någonstans mellan de båda. Jag har kör Eset Endpoint Security i många år (Business Edition) och jag kan självklart inte svara på om det verkligen varit till nytta alltid eller inte. Det har spärrat några siter, rensat några filer, men jag kan inte påstår att det ligger och skannar för högtryck hela tiden. Man vet ju lite själv och man ser ju de spoofade länkarna i mailen mer eller mindre per automatik numera och man ser också de falska avsändarna om man vet var man skall titta. Man håller sig ajour med de senaste hotbilderna lite grann och har hyfsad koll på vad man gör.

Det skadar inte att ha AV installerat om det är ett seriöst och kompetent sådant. Oavsett vad falangerna ovan yrar om. Det kan orsaka lite huvudbry ibland, det kan ge falska varningar under vissa omständigheter, men hellre det än att utlämna sig själv till sin egen förmodade kunskap och ha en viss övertro på Microsoft's inbyggda verktyg.

... tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kört Microsofts eget sedan Windows 7 och ser ingen vits med att gå till tredjeparts igen. Det har fungerat fläckfritt för mig och den skickar aldrig upp massa popup utan man tänker inte att man har det installerat. Varför betala för något som finns gratis hos dem som känner till systemet bäst.
Det är i slutändan sunt förnuft som gäller trots allt och är du någon som öppnar alla bifogade filer eller trycker på alla popups så kan nog ingen rädda dig.
Sedan tror jag det här med Kaspersky och att myndigheter i USA hävdar att ryska staten finns i bakgrunden är fruktansvärt överdrivet, vill du vara helt anonym så använder du inte internet alls.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med Defender är att så fort jag ska extrahera ett par filer från t.ex. en .RAR-fil så låser Defender dessa filer tills dess att Defender har läst igenom dem. Detta gör att en enkel extrahering(mha WinRAR) av ca 100-200MB kan ta flera minuter.

Vad jag förstått så är detta något "normalt?" med Defender.
Någon får gärna dela med sig av sina kunskaper om det finns en lösning på detta. Lite smått irriterande

Annars kör jag Defender mest pga att slippa all dessa j*vla popups med reklam bara för man kör en gratisversion.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Windows inbyggda helt klart bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte bäst enligt testerna men de duger fint om du använder datorn på normalt sätt och inte jobbar för att få virus.

Körde Eset till man fick man tog Windows 10 sedan dess har man kört med det inbyggda och har inte fått några virus ännu i all fall.

Men sitter man och klicka på alla skumma email och ladda ner massa skumma grejer så får man helt enkelt skylla sig själv.

Permalänk

Kan inte få några virus om du inte har något internet.

OT så kör jag utan, har andra saker som blockerar.

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska små skillnader på antivirus så av snålhet får Defender duga. Men det finns ju annat man kan göra. Jag är normalt bara inloggad som användare. Det innebär att jag måste ange administratörslösenordet om jag skall gör någon ändring i datorn. Förhoppningsvis kommer datorn att fråga efter lösenord när viruset vill göra något. Sedan har jag ställt in DNS till 9.9.9.9 och 8.8.4.4 Det ger också ett visst skydd. Vill Ni veta mer så Googla på IP adresserna.

Permalänk

Wow, många bra synpunkter och ideer. Hade inte kunnat förvänta mig sådan bra respons!

Skrivet av Homdax:

Två falanger som vanligt. Suck.

Förnuftsfolket som har rätt så till vida att man själv har kunskapen att avgöra om en länk i ett mail eller facebook inlägg är spoofat eller inte så man känner sig säker på vad man aktiverar i browsern eller laddar ner. (Visste ni om att det finns fall av virus inbäddade i srt filerna som ger dig textremsan på svenska eller andra språk i en nerladdad film?).

Skyddsfolket som lägger pengarna på antivirusprogram trots att operativsystemet har förhållandevis kompetenta sådana inbyggda redan (Windows 10, ingen aning om nåt annat). Vi får hoppas att de inte är helt förda bakom ljuset av programvarornas reklam och faktiskt tänker till en aning ibland.

Sanningen är ju givetvis någonstans mellan de båda. Jag har kör Eset Endpoint Security i många år (Business Edition) och jag kan självklart inte svara på om det verkligen varit till nytta alltid eller inte. Det har spärrat några siter, rensat några filer, men jag kan inte påstår att det ligger och skannar för högtryck hela tiden. Man vet ju lite själv och man ser ju de spoofade länkarna i mailen mer eller mindre per automatik numera och man ser också de falska avsändarna om man vet var man skall titta. Man håller sig ajour med de senaste hotbilderna lite grann och har hyfsad koll på vad man gör.

Det skadar inte att ha AV installerat om det är ett seriöst och kompetent sådant. Oavsett vad falangerna ovan yrar om. Det kan orsaka lite huvudbry ibland, det kan ge falska varningar under vissa omständigheter, men hellre det än att utlämna sig själv till sin egen förmodade kunskap och ha en viss övertro på Microsoft's inbyggda verktyg.

... tycker jag.

Tack för den utförliga förklaringen, det var kanske det mest inheållsrika inlägget enligt min mening (utan att tala ner övriga förstås!).

Men jag tror jag kommer välja Norton i slutändan, efter lite letande och funderande så känns det som det iaf inte kommer bli fel med Norton + att jag är lite nyfiken på vad deras "Prestanda" funktion med optimering och rensning av hårddisken kan åstadkomma

Tack alla för värdefulla kommentarer och synpunkter!

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att risken att Kaspersky spionerar är överdriven.
Hade jag jobbat inom den amerikanska försvarsindustrin så hade jag inte kört Kaspersky på mina datorer, och hade jag jobbat på den ryska ambassaden i USA hade jag nog varit försiktig med Microsofts produkter. Men som en vanlig enkel privatperson i lilla Sverige så kvittar det om det är den ryska eller amerikanska staten som spionerar på mig, för bägge är precis lika ointresserade av vad jag gör på nätet.

Jag kör Kaspersky Internet Security på en dator och två mobiler eftersom jag köpt tre licenser till ett rabatterat pris. Om det fungerar? Ingen aning. Jag har aldrig fått något virus sen jag började med Kaspersky men jag vet inte om det beror på Kaspersky programmet eller om jag undvikit att ladda ner allt för suspekta filer genom tur och sunt förnuft. Med någon månads mellanrum så brukar jag söka igen datorn med Malwarebytes för att kolla om det programmet hittar något som Kaspersky missat, men hittills så har det aldrig hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Vad har det med Windows Defender att göra? Det är fortfarande inte bäst.

Windows defender är en mix av def och sec i windows 8 och 10.
Inte skräpter det var i w8. då def funkade men intenrnet sevurity ,,,, gillar forfarande inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.