Djungeln av fläktar... Hjälp snälla..?

Permalänk

Djungeln av fläktar... Hjälp snälla..?

Efter MÅNGA timmars forskande runt det där med fläktar så har jag lärt mig det mesta skulle jag tro men det är några frågor som återstår obesvarade...

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3550557 Här är då datorn jag har lagt ner blod, svett och tårar på för att få så bra som möjligt för runt 20 lök (vet att psu:n inte är toppklass men får den gratis av en kompis så).

Nu till själva ämnet! Jag har valt att gå med en redig luftkykylare (noctua nh-d15) till min cpu då jag förstått att det inte är någon skillnad på en sån och en AIO vattenkylare för runt 1-1,5k och är mycket pålitligare med luftkyld. Då kom jag in på att jag måste ha bra luftflöde i burken med. Vad jag fattat så ska man ha lite undertryck i bak och köra in luften i fram för att få bästa kylningen.

Jag har valt fractal design define c som chassi som har 2 st Fractal Design Dynamic X2 GP-12 120 mm fläktar standard.

Alternativ 1: Klöpa två noctua nf-a14 140 mm fläktar och sätta en extra fram och en extra i taket. Med cpu fläkten borde det bli ett litet undertryck då men inte för stort (vill inte ha för mycket damn insuget).

Alternativ 2: Byta ut original fläktarna. Tänkte två 140 i taket, två 140 i fram och en nf-s12a 120 i bak (då den inte stödjer mer än 120 mm i bak). Skulle det funka med så många fläktar i mitt moderkort? (asus prime z370-a) och är det värt att gå för det eller är det overkill?

Öppen för andra alternativ med! All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Bra en riktig luftkylare kylare nästan lika bra + Den håller mycket längre noctua skickar ofta gratis kit när det kommer nya socklar.

Jag hade gått på första alternativet byt ut orginal fläktarna när dem går sönder istället om du inte byt chassi innan dess.

Noctua gör förövrigt bland det bästa fläktar som finns på marknaden dock lite dyra.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kör på en Noctua dh15 i mitt fractal r6. Klockat processorn till 4,4 med 1,275v. Ligger på 20’ vid idle och toppar 65 vid stresstest. Så min röst går 7 dagar i veckan på dh15. Har inte provat mycket annat. Men är mycket nöjd med denna och den håller ett bra tag framöver!

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Medlem

2 fläktar i toppen är onödigt, det gör ingen mätbar skillnad i temperatur och du får bara mera fläktljud. Vanligtvis räcker det bra med bara 1 fläkt bak, vill du få ner ytterligare ett par grader kan du köra med 1 top fläkt (monterad i den plats som är närmare bak). Den främre top fläktplatsen är totalt meningslös i alla tester jag har gjort med de chassin jag har haft, den suger bara ut kall luft från insugsfläktarna i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelboje:

Kör på en Noctua dh15 i mitt fractal r6. Klockat processorn till 4,4 med 1,275v. Ligger på 20’ vid idle och toppar 65 vid stresstest. Så min röst går 7 dagar i veckan på dh15. Har inte provat mycket annat. Men är mycket nöjd med denna och den håller ett bra tag framöver!

Och hur kallt har du det isf i rummet?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

skulle tar #2 men som andra har sagt skippa fläktarna i taket då du enbart kör luftkylning. Noctua fläkterna kommer med var sin förlängning till kabeln samt ett Y splitter. så du kan gör det så att fläktarna fram körs via en pwn anslutning och den bak via en annan.
och för guds skull, köp ett annat PSU när du kan. vissligen funka den nu men det är absolut inget av bra kvalität och jag personligen skulle var rätt över att den förstör alla andra komponenter när den går i graven.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frodo Swagg1ns:

Efter MÅNGA timmars forskande runt det där med fläktar så har jag lärt mig det mesta skulle jag tro men det är några frågor som återstår obesvarade...

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3550557 Här är då datorn jag har lagt ner blod, svett och tårar på för att få så bra som möjligt för runt 20 lök (vet att psu:n inte är toppklass men får den gratis av en kompis så).

Nu till själva ämnet! Jag har valt att gå med en redig luftkykylare (noctua nh-d15) till min cpu då jag förstått att det inte är någon skillnad på en sån och en AIO vattenkylare för runt 1-1,5k och är mycket pålitligare med luftkyld. Då kom jag in på att jag måste ha bra luftflöde i burken med. Vad jag fattat så ska man ha lite undertryck i bak och köra in luften i fram för att få bästa kylningen.

Jag har valt fractal design define c som chassi som har 2 st Fractal Design Dynamic X2 GP-12 120 mm fläktar standard.

Alternativ 1: Klöpa två noctua nf-a14 140 mm fläktar och sätta en extra fram och en extra i taket. Med cpu fläkten borde det bli ett litet undertryck då men inte för stort (vill inte ha för mycket damn insuget).

Alternativ 2: Byta ut original fläktarna. Tänkte två 140 i taket, två 140 i fram och en nf-s12a 120 i bak (då den inte stödjer mer än 120 mm i bak). Skulle det funka med så många fläktar i mitt moderkort? (asus prime z370-a) och är det värt att gå för det eller är det overkill?

Öppen för andra alternativ med! All hjälp uppskattas!

Två 140mm fram som du med en splitter kopplar till moderkortet. Då får du in kall luft till både cpu och gpu.
Montera cpu-fläkten så att den skickar den kalla luften från insugsfläkten rakt bakåt och montera en 120mm fläkt bak som ventilerar ut varmluften.
Då borde du både uppnå övertryck och få en bra genomströmning. Har du en extra fläkt kan du provmontera längst bak i toppen för att se om det gör någon skillnad för typ vrm. Förmodligen inte.

Kan starkt rekommendera noctua nf-a14 och deras nf-s12a. Du får med massor av tillbehör till noctua som tillsammans med goda garantier och episk ljudnivå gör det värt det högre priset imo.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

@HenKenny: normalt antar jag? Står inne i ett hörn på golvet. Ligger säkert på ~22* i rummet?

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk

Tack alla för hjälpen! Det blir två 140 noctua i fram och kör en noctua 120 i bak och ska sätta en original i taket och se om det gör någon skillnad och ifall det gör beställer jag en ny noctua dit!

Permalänk

jag har 2st maglev fläktar från corsair i fronten på mitt R5. Dem går i 600rpm. Sen har jag en likadan fläkt bak som går även den i 600rpm. och jag har en bra luftkylare. det blir som en luftström genom maskinen. Fungerar perfekt. Idlar runt 30-33 grader.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelboje:

Kör på en Noctua dh15 i mitt fractal r6. Klockat processorn till 4,4 med 1,275v. Ligger på 20’ vid idle och toppar 65 vid stresstest. Så min röst går 7 dagar i veckan på dh15. Har inte provat mycket annat. Men är mycket nöjd med denna och den håller ett bra tag framöver!

Låter rätt otroligt om jag ska vara ärlig

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Låter rätt otroligt om jag ska vara ärlig

Inte bara otroligt, omöjligt

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

Inte bara otroligt, omöjligt

Att CPU'n är kallare vid idle än vad han har i rummet, känns orealistiskt. Men full load siffran är ju ganska väntad. Jag har lägre med en Noctua NH-U12, och ett ganska kasst chassi, sett till luftflöde.
4.4gHz 2500K. Min idle temp är ganska irrelevant, eftersom min kylning är temperaturstyrd, och stänger av en, eller flera fläktar baserat på hur högt luftflöde som behövs för att hålla en viss temp. Så jag idlar på 55'ish grader, och går upp mot 60 med alla fläktar på max, vid full last. Sommartid till strax över 60, så länge det inte är varmare än att man faktiskt kan vara i rummet... När tempen klättrar över 30, får datorn idla, och jag går ut. (25 nu mitt i vintern, alla element avstängda. Någon fördel ska man ha av en hög elräkning.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Program som återger temperaturer är ofta inte att lita på. Mitt program visar 10 grader mer än vad den egentligen är. LM-sensor i Linux. Vanligt vad jag har läst.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable