Asus Bezel-free kit tar bort skarvarna på flerskärmslösningar

Permalänk
Melding Plague

Asus Bezel-free kit tar bort skarvarna på flerskärmslösningar

Irriterande kanter ihop med flerskärmskonfigurationer kan snart vara ett minne blott tack vare Asus Bezel-free kit, vilken använder sig av prismor för att trolla bort skarvarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Schysst! Kanterna stör mig enormt (hyfsat mycket iaf).

Permalänk
Medlem

Antar att det är två plastbitar som kommer kosta några hundra. Undrar hur mycket bättre (och dyrare) det skulle bli om de gjordes i glas av optisk kvalitet.

Permalänk
Medlem

Varför kör man med 3 skärmar när det finns stora skärmar idag som fyller kraven på stor skärmyta...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megacrash:

Varför kör man med 3 skärmar när det finns stora skärmar idag som fyller kraven på stor skärmyta...

För att det är betydligt enklare att styra fönstren på tre olika skärmar än en stor. Plus att priset blir betydligt bättre och det går att ha vettigare vinkel på det hela.

Permalänk
Medlem

Är de två bilderna någorlunda representativa för verkligheten? I så fall känns det som om prismorna är minst lika störande som kanter, kanske mer :/

Edit: Tittade på videon också. Tycker boten är värre än soten.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Megacrash:

Varför kör man med 3 skärmar när det finns stora skärmar idag som fyller kraven på stor skärmyta...

För det är inte ens närheten samma sak???

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför kör man med 3 skärmar när det finns stora skärmar idag som fyller kraven på stor skärmyta...

Den riktiga frågan är.

Varför kör man 3 små skärmar när man skulle kunna köra 3 stora skärmar?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Olika stora prismor för olika stora skärmkanter vore bra. Smalare kanter kan fixas med tunnare prismor. Tunnare prismor förvränger bilden/färgerna mycket mindre, plus att de är smalare så den förvrängda ytan blir mindre.

Permalänk
Medlem

Kul idé, alltid roligt att se simpla lösningar på problem.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker detta såg jätte intressant ut, om priset är rätt så kommer jag absolut köpa detta till min racingsim där jag kör med 3st 27" 1440p skärmar.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Antar att det är två plastbitar som kommer kosta några hundra. Undrar hur mycket bättre (och dyrare) det skulle bli om de gjordes i glas av optisk kvalitet.

Tror inte du märker nån större skillnad annat än på priset. Det ligger i prismors natur att förvränga fokus och skärpa. Möjligen hade man fått bort lite mer av högre gradens aberrationer, men färgskiftningar bör vara kvar. Skulle också tro att man med den här lösningen blir tvungen att ha skärmarna i en specifik vinkel från varandra för att det ska fungera rätt. (Har inte kollat på videon). Denna vinkel skulle påverkas av materialets brytningsindex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför kör man med 3 skärmar när det finns stora skärmar idag som fyller kraven på stor skärmyta...

Du ser inte mer i omgivningen i ett spel av att ha en större skärm

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ajp_anton:

Olika stora prismor för olika stora skärmkanter vore bra. Smalare kanter kan fixas med tunnare prismor. Tunnare prismor förvränger bilden/färgerna mycket mindre, plus att de är smalare så den förvrängda ytan blir mindre.

Skulle inte förvåna mig om det kommer specialanpassade storlekar för deras egna spelskärmar senare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför kör man med 3 skärmar när det finns stora skärmar idag som fyller kraven på stor skärmyta...

I mitt fall är det pga Programmeringen, då jag tycker om att ha en skärm vertikalt och två horisontalt.

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Avstängd

Tror jag stör mig mer på de där plastbitarna än svarta kanter faktiskt.. Använder dock inte flera skärmar för att spela spel såatteh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Du ser inte mer i omgivningen i ett spel av att ha en större skärm

Det kan du visst göra. Det finns flera spel som tex Battlefield serien där du med 21:9 ser mer än 16:9.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför kör man med 3 skärmar när det finns stora skärmar idag som fyller kraven på stor skärmyta...

Du har fått några svar redan, och det bästa svaret på din fråga var just "För det är inte ens närheten samma sak" Och det är så sant!

Och varför är det inte samma sak då?

3st 1920 x 1080 = 5760 x 1080

Ponera att du själv sätter samman "dina" skärmar som fyller kraven på stor skärmyta.. Och gör samma sak!

D v s du tar "dina" 3st stora skärmar och sätter upp , vad får du då ? Vad händer då?
Det får du själv lista ut!!

Sen som några redan skrivit, det är inte bara i spel det är skönt

Det perifiära synfälten i en multiskärmslösning speciellt i spel, med t e x 3 x 24" och 16:9 är nästan oslagbart!

Det som kanske är oslagbart för det perifiära synfälten är kanske 3 x 29" och 21:9

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Den riktiga frågan är.

Varför kör man 3 små skärmar när man skulle kunna köra 3 stora skärmar?

Skärmar? Jag kör en duk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slagt:

Du ser inte mer i omgivningen i ett spel av att ha en större skärm

Inte ?

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått mig på att folk vill spela med dessa kanter mitt i bilderna, förstör hela upplevelsen, oavsett hur små de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Aldrig förstått mig på att folk vill spela med dessa kanter mitt i bilderna, förstör hela upplevelsen, oavsett hur små de är.

Det är därför man aldrig kör något som är jämnt delbart med 2
Tänk så här, du lägger inte till skarvar i bilden, utan du lägger mera bild utanför original bilden.

Permalänk
Medlem

Det är Field of view som avgör hur mycket utav bilden som du ser:
FOV på wikipedia

Tänk på hur en kamera fungerar. Sensorns storlek ökar eller minskar aldrig, men du kan ändå få med olika mycket av omgivningen beroende på brännvidden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ArakanI2:

Det är Field of view som avgör hur mycket utav bilden som du ser:
FOV på wikipedia

Tänk på hur en kamera fungerar. Sensorns storlek ökar eller minskar aldrig, men du kan ändå få med olika mycket av omgivningen beroende på brännvidden.

https://farm8.staticflickr.com/7509/15999549532_1df98d5016_o.png

Fast att ändra FOV är inte samma sak som att ändra bildförhållandet som du gör med en bredare bild. Vidare får du inte med den omslutande effekten som du kan få med tre skärmar.

Däremot är det inte alla spel som det passar med många skärmar. De klassiska exemplen är bilspel och flygsimulatorer där fler skärmar funkar väldigt bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast att ändra FOV är inte samma sak som att ändra bildförhållandet som du gör med en bredare bild. Vidare får du inte med den omslutande effekten som du kan få med tre skärmar.

Däremot är det inte alla spel som det passar med många skärmar. De klassiska exemplen är bilspel och flygsimulatorer där fler skärmar funkar väldigt bra.

Om du ökar FOVen i ett spel så kommer du se mer av omgivningen, vare sig du sitter på en 4:3 skärm eller en 21:9 skärm.
Men visst, en 21:9 skärm kommer visa mer av spelet än en 4:3 skärm. ->OM<- de har samma vertical FOV.

Vill man ta det till det extrema så kan man sätta FOV på 360 grader, då ser man allt runtom sig på skärmen.

Edit: Länk till FOV beräknare

Permalänk
Medlem

Före.

Efter.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

I don't get it....
Tog du bort ratten eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

I don't get it....
Tog du bort ratten eller?

Japp, kör med musacceleration nu.

Det bara skulle illustrera bytet från en skymmande eller skrymmande grej mot en störande. Saker kommer se rejält märkliga ut när de passerar det där prismat så var applikationen för dem skulle kännas naturlig.. utöver kanske akvariumsimulatorer (och Subnautica) är lite svår att se.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Intressant lösning. Ser betydligt bättre ut såhär än med helsvarta kanter. Undrar hur det ser ut i ett mörkt rum. Dock kan det vara en bättre lösning att köpa en UW skärm om man har tänkt att spela. Vill man ha tre skärmar i bra kvalité 'anpassat' för spelande så kommer man ändå upp i samma prisklass som en bra UW skärm. Kanske t.o.m. blir billigare.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Briljant. Så enkelt men ändå så bra. Ser ju ut att fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt