AMD lanserar Ryzen 2 "Pinnacle Ridge" med Zen+ på 12 nanometer april 2018

Permalänk
Medlem

Nu blir det uppgradering

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Kommer de hinna fixa spectre?

spectre var väl omöjligt att fixa? mao alla datorer har inbyggda säkerhetsrisker och kan hackas av sofistikerade hackers.. vilket vi dock alltid vetat innerst inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Fast 10% bättre prestanda kan ju vara 7% högre klockfrekvens + 3% bättre IPC...typ....

En tillverkningsprocess har inte en IPC. När man pratar om att 12LP har högre prestanda så menar man att transistorerna tillverkade med 12LP kan svänga fortare. Så att 12LP ska ha 10% bättre prestanda betyder 10% bättre frekvens. Sedan är det inte samma sak som att det ser ut så i slutgiltiga produkter baserade på 12LP, annat kan spela in med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Om det visar sig att prestandan kan lyftas med 10% så är det väldigt intressant. Lite trött på Intels cpu där man "måste" delidda. Å andra sidan är det tråkigt med enbart 24 pcie lanes. Märkte hos plattformen Z370 med liknande begränsade Pcie lanes med mina 3 pcie ssds att det ibland går väldigt långsamt vid flytt/kopiering av filer mellan enheterna fastän temperaturen är Ok.
Med Threadripper var det klockrent.

Kanske blir det Threadripper 2 eller nästa Intels plattform snart?😊
Finns det någon möjlighet att Intels Z390 har gott om Pcie lanes eller är det önsketänkande?

3 pci-e SSDer är nog väldigt ovanligt för gemene konsument. Tror inte det är många som äger en öht, så inte konstigt med enbart 24 lanes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd

Mmmm, MUMMA!! AMD är duktiga på att teasa! Det kommer att bli ett byte, vad det låter på uppgifterna, runt 10%, och att de gjort vad jag var övertygad om att de skulle göra, utöver krympning.

Fix på hårdvarunivå av minnet bl a, älskar detta!
Kunde föreställa mig detta utifrån hur missnöjda de lät på ett sätt trots allt i deras uttalande kring första generationen Zen.

Jag hoppas bara att det kommer leda till att vi kan höja minneshastigheterna om vi sitter på B350 samt X370-styrkretsarna bl a, och vill kunna köra lägst i XMP-profilens hastighet, men att jag är nöjd med mina 3066Mhz jag lyckats klämma ut trots allt

Och med tanke på att AMD introducerar ny teknik kring hur X-modellerna kommer hantera klockfrekvenserna, samt fixar ytterligare med minnen.

Så verkar det som att detta i mångt och mycket, vad jag kan tänka mig, är vad de på AMD hade velat släppt ifrån början.

Då de vid första Zen-släppet gick ut och sa att de var det sämsta de kunde göra, men att det var jävligt bra vad de åstadkommit redan då utan tvekan.

Och april kan nog bli den månad, då processor-marknaden börjar sättas än mera i gungning, då av konsumenter, utifrån meltdown, och nyheterna kring Intel, då jag vill tro att detta kommer att påverka människor lite, som inte kollar prestandatester, men som snappar upp nyheter, då, vad jag förstått av kompisar, så tycks det ha gått ut i mainstream-media samt sociala medier, ska höra deras tankar f ö kring nya färdigbyggda datorer nu, och vad de kollar på, haha

Kommer helt klart bli intressanta kvartalsrapporter, samt att få se totalen på försäljning från AMD efter att detta året så gott som passerat.

Underbara tider, Intel får bygga om deras arkitektur med största sannolikhet till nästa släpp, AMD kan jobba på sina förfiningar, utan att förhoppningsvis göra Meltdown-hålet möjligt.

Samtidigt som det kommer att bli intressant när väl Spectres mjukvarulösningar kommer, då jag förstått det som att det var svårare att täppa till, och inte lyckats täppts igen helt.

Hoppas för AMDs skull att det inte kommer att ha någon performance impact, då AMD behöver jämna ut än mera mot Intel.

Till den konkurrens, och utveckling vi såg när AMD hade sin K8, eller om det var K10 som gav Intel en omgång? Minns ej längre, minns bara att K8 var den första att implementera AMD64 64-bits-instruktioner dock, någon annan får gärna fylla i resterande, så det blir mera korrekt.

Summa summarum driver allting på utvecklingen framåt, samt prisnivåer i slutändan, what a exciting time to be a nerd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Bara det att slippa byta moderkort så fort man vill uppgradera sin cpu är ju guld värt..Dags att lämna Intel vid april och köpa Ryzen 2

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

spectre var väl omöjligt att fixa? mao alla datorer har inbyggda säkerhetsrisker och kan hackas av sofistikerade hackers.. vilket vi dock alltid vetat innerst inne.

Man skall aldrig säga aldrig, och både Intel och AMD har några riktigt slipade på lönelistan, men Spectre kommer att bli svår att fixa. Koden för Spectre ser ut som om någon verkligen gjort sitt bästa för att skriva rätt kod, så att blockera den utan att knäcka hundratals vanliga program blir svårt. Möjligen kan man tänka sig att processorn efter en mispredict invaliderar alla linjer i cachen som uppdaterats av denna mispredict, men det kommer att kosta prestanda.

Just nu tror jag att pressen är högre på Intel att fixa detta. Tricket ovan skulle kunna användas för att täcka Meltdown också, och dessutom samma problem som finns inbyggt i TSX (det var lite mindre nyheter om detta för ett tag sen), och i så fall kanske det är den vägen Intel vill gå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

nya 2800X får troligen 4,2GHz max (+5% mot 1800X) sedan minnen i minst 3000Mhz och sedan 0,5-1% snabbare ipc ger då 7-8% som AMD "Lovar" på en av deras bilder.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Är det värt att vänta på denna eller ska man köra 1800X idag?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

@Vlademil: Så sant. Det är ytterst få. Att jag kör så är mest pga utrymme, skönt att få bort alla burar samt slippa kablar.

Det är en fördel med fler pcie lanes... Fler pcie ssds samt multigpu om man skulle önska det, och det utan att det blir begränsning på ett eller annat vis. En öppen möjlighet är som extra bonus.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Är det värt att vänta på denna eller ska man köra 1800X idag?

Vänta om du, eller vem nu som ska ha den, kan. Kan ju vara intressant att plocka upp ett moderkort med nya chipset också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Klart intressant! Hoppas på ett fint bump i IPC så kanske 1700 kan få åka in i servern istället

Skrivet av drakelito:

Är det värt att vänta på denna eller ska man köra 1800X idag?

Skulle helt klart ha väntat, om du kan.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Skrivet av Mookachacka:

Vänta om du, eller vem nu som ska ha den, kan. Kan ju vara intressant att plocka upp ett moderkort med nya chipset också.

Skrivet av N0tepad:

Klart intressant! Hoppas på ett fint bump i IPC så kanske 1700 kan få åka in i servern istället

Skulle helt klart ha väntat, om du kan.

Okej gött, väntar lite då. Kommer den eventuellt ha bättre singeltrådig prestanda då också kanske?

(är sjukt trött idag orkade inte läsa allt)

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Okej gött, väntar lite då. Kommer den eventuellt ha bättre singeltrådig prestanda då också kanske?

(är sjukt trött idag orkade inte läsa allt)

Ja det pratas om runt 10% mer men då det både blirtransistortätare samt går man ju från en Low Power Plus teknik 14nm till enbart Low Power 12nm så man kan ju spekulera att den tar spänning bättre och går att klocka något högre procentuellt mot dagens generation (?). Jag planerar ett mITX-bygge i ett Ghost S1 MkII chassie så lär bli en AMD-prolle i den också. Skönt att slippa tänka på att man borde delidda osv...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk

Man blir ju lite sugen på att byta upp sig från 1600x och sätta den gamla i typ en htpc eller vardagsrumsdator för att kunna lira lite bilspel etc på tvn. Å andra sidan är jag i en riktig gaming slump nu, litar bara hearthstone och knappt ens det, så känns lite svårmotiverat...typisk "vill ha"-reaktion tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer man även vilja skaffa ett nytt moderkort då det erbjuder bättre prestanda.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker dagens Ryzen bara blir mer prisvärd nu med tanke på prissänkningar inför den nya generationens lansering?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Är det värt att vänta på denna eller ska man köra 1800X idag?

Har en likande fundering: Köpte en 1800x på BF men av olika skäl haer den inte ens lämnat postkartongen. Funderar på om jag borde försöka lämna till baka den elelr sälja den på blocket/ tradera och vänta på på de nya. Vad hande ni gjort?

@RazerBlader?

La till en ping
Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Troligtvis kommer man även vilja skaffa ett nytt moderkort då det erbjuder bättre prestanda.

"Bättre prestanda" beror väl helt på vad du menar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azurelight:

Har en likande fundering: Köpte en 1800x på BF men av olika skäl haer den inte ens lämnat postkartongen. Funderar på om jag borde försöka lämna till baka den elelr sälja den på blocket/ tradera och vänta på på de nya. Vad hande ni gjort?

@RazerBlader?

Det är tråkigt att den inte lämnat postkartongen av de olika skälen sen BF :/

Kort svar:
Kommer du att vilja uppgradera till Zen+ över sikt? Ifall svaret är ja, så bör du försöka returnera den, och invänta Zen+-släppet av processorer.

Annars, om du är nöjd med vad 1800x kan leverera, enligt de tester och allt du sett med den (i o m att den fortfarande är i postkartongen ), så kör på, då det fortfarande är en grym processor

Långt svar:
Än om jag kan erkänna att hade det varit jag personligen, hade jag försökt att lämna tillbaka den.

Tänker då framförallt på att det är så närapå lansering av den förfinade arkitekturen, att det skulle vara värt väntan att sitta på det jag haft sen innan, ett litet tag till.

Och missförstå mig inte, då 1800X redan är en bra processor med gott om prestanda i dagens spel, så är det förhoppningsvis mer säkert att få en högre klock på RAM:en på dessa kommande processorer, även på befintliga styrkretsar.

Då du förhoppningsvis är garanterad minimum 3 200 Mhz hastighet med hjälp av de nya processorerna, och även att kunna komma upp i högre mhz.

Då många tycks anse att 3000 Mhz är en sweetspot för minnet på dagens Ryzen, medan jag personligen ser det som: Ju högre klock, desto roligare, än om man inte får glömma att timings är viktigt även

Likväl som att de nya processorerna kommer att bli energieffektivare, och om du bygger trångt så är även det en härlig fördel, så kan enbart se det som en fördel om du ska ner till t ex M-ITX-formfaktor, plus att de med största sannolikhet även kommer tillåta högre klock på självaste processorn om man så önskar, vilket jag själv finner skoj

Summa summarum, så hoppas jag att detta inlägg hjälpte dig en del

Skickades från m.sweclockers.com

Var morgontrött, så korrekturläste samt rättade mig själv, så meningsuppbyggnaderna är mer korrekta.
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drakelito:

Är det värt att vänta på denna eller ska man köra 1800X idag?

Eller så väntar du tills i morgon och ser om priset är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En tillverkningsprocess har inte en IPC. När man pratar om att 12LP har högre prestanda så menar man att transistorerna tillverkade med 12LP kan svänga fortare. Så att 12LP ska ha 10% bättre prestanda betyder 10% bättre frekvens. Sedan är det inte samma sak som att det ser ut så i slutgiltiga produkter baserade på 12LP, annat kan spela in med.

Tycker mig sett/hört att man skall förbättra cache / minnesbuss hanteringen och detta skall kunna ge någon % bättre IPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Tycker mig sett/hört att man skall förbättra cache / minnesbuss hanteringen och detta skall kunna ge någon % bättre IPC.

Prestandasiffrorna avsåg tillverkningsprocessen. Inte processorn. En tillverkningsprocess har varken minnesbuss eller IPC. 12LP är namnet på tillverkningstekniken. När man pratar om att en tillverkningsteknik ger högre prestanda så avses kretsarnas arbetshastighet.

Angående cache/minnesbuss så arbetar de helt enkelt vid en högre frekvens på Pinnacle Ridge. All prestandaskillnad mellan Summit Ridge och Pinnacle Ridge kommer från frekvenser och eventuellt timings.

Permalänk
Medlem

Blir sugen på att byta min i7-3770k nu när Ryzen2 kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Prestandasiffrorna avsåg tillverkningsprocessen. Inte processorn. En tillverkningsprocess har varken minnesbuss eller IPC. 12LP är namnet på tillverkningstekniken. När man pratar om att en tillverkningsteknik ger högre prestanda så avses kretsarnas arbetshastighet.

Angående cache/minnesbuss så arbetar de helt enkelt vid en högre frekvens på Pinnacle Ridge. All prestandaskillnad mellan Summit Ridge och Pinnacle Ridge kommer från frekvenser och eventuellt timings.

Ändå så säger Sweclockers artiklar att det även kommer att komma med lite högre IPC. Något som i sin tur inte betyder högre frekvens eftersom IPC innebär mer information per klockcykel (Hz).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ändå så säger Sweclockers artiklar att det även kommer att komma med lite högre IPC. Något som i sin tur inte betyder högre frekvens eftersom IPC innebär mer information per klockcykel (Hz).

Procentsatsen som diskuteras handlade om prestandaökningen på 12LP. Tillverkningsprocessen. Inte processorn. En tillverkningsprocess har inte en IPC. Vet faktiskt inte hur jag ska vara tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

spectre var väl omöjligt att fixa? mao alla datorer har inbyggda säkerhetsrisker och kan hackas av sofistikerade hackers.. vilket vi dock alltid vetat innerst inne.

AMD är bara påverkad av Version 1 av Spectre och även den går att patcha i mjukvara utan märkbar prestandaskillnad. Dessutom var denna tydligen bara möjlig att göra med fysisk access till datorn, och med Linux (med icke standard kärna) av vad jag läst. (Är dock svårt att bekräfta 100% med så mycket info som flyger). Men det verkar mao som att AMD redan designat delvis skydd i Ryzen för detta, därav de påverkas inte av Version 2 bla. Så AMDs problem går att lösa, och det är så litet att det är löjligt ändå, jämfört.

Det är Intels CPUer som inte går att laga. Dessa lider av alla 3 (Spectre + Meltdown), oavsett OS, oavsett dator, oavsett chip och endast Meltdown går att lösa då med prestanda lidande problemen, som verkar bla döda SSD prestanda rätt hårt.

Bla SSDers 4k prestanda är riktigt illa påverkade, där NVMe SSDer har tappat 30% i QD1 prestanda, vilket nästan gör dem lika långsamma som SATA. Vi pratar från 4k QD1 55MB/s+ till 35-ish MB/s, med exakt samma disk och sämre latens anses vara orsaken. Kanske kan det optimeras om... för det rejäl skillnad i respons för ett system.

Spectre kan gå att minska risken för med Intel, men aldrig elimineras, pga deras design i hårdvaran.

Så ärligt, Intel kan komma med vf de vill. Då deras CPU lider av hemska problem som inte går att lösa, medan AMDs går att lösa... så är AMD enda valet för mig för framtida CPUer, tills Intel gjort om sin kärna (vilket lär ta 3-5år iaf). Så om AMD släpper en 4,5Ghz vettig CPU här, så har de marknaden.

Detta är troligen varför 8700k lanserades så tidigt som den gjorde, för med AMD kommande och dessa hårdvarufel, är Intel sjunkande skepp.

I det stora hela kan detta vara bra dock. Det ger AMD lite chans att verkligen komma ikapp, och jämna ut marknaden. Intel måste ju fixa sitt problem, och de måste designa helt ny arkitektur vilket tar tid, men kan ev öppna för ytterligare förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Procentsatsen som diskuteras handlade om prestandaökningen på 12LP. Tillverkningsprocessen. Inte processorn. En tillverkningsprocess har inte en IPC. Vet faktiskt inte hur jag ska vara tydligare.

Så du vill alltså påstå att cacheminne och minnesbuss är lika med tillverkningsprocess? Du har helt rätt i att tillverkningsprocesser inte har en IPC men eftersom cacheminne och minnesbuss är en del av processorn och inte tillverkningsprocessen i sig så handlar det om IPC här.. Iallafall om man ska tolka Sweclockers artikel rätt.

Skrivet av Paddanx:

AMD är bara påverkad av Version 1 av Spectre och även den går att patcha i mjukvara utan märkbar prestandaskillnad. Dessutom var denna tydligen bara möjlig att göra med fysisk access till datorn, och med Linux (med icke standard kärna) av vad jag läst. (Är dock svårt att bekräfta 100% med så mycket info som flyger). Men det verkar mao som att AMD redan designat delvis skydd i Ryzen för detta, därav de påverkas inte av Version 2 bla. Så AMDs problem går att lösa, och det är så litet att det är löjligt ändå, jämfört.

Det är Intels CPUer som inte går att laga. Dessa lider av alla 3 (Spectre + Meltdown), oavsett OS, oavsett dator, oavsett chip och endast Meltdown går att lösa då med prestanda lidande problemen, som verkar bla döda SSD prestanda rätt hårt.

Bla SSDers 4k prestanda är riktigt illa påverkade, där NVMe SSDer har tappat 30% i QD1 prestanda, vilket nästan gör dem lika långsamma som SATA. Vi pratar från 4k QD1 55MB/s+ till 35-ish MB/s, med exakt samma disk och sämre latens anses vara orsaken. Kanske kan det optimeras om... för det rejäl skillnad i respons för ett system.

Spectre kan gå att minska risken för med Intel, men aldrig elimineras, pga deras design i hårdvaran.

Så ärligt, Intel kan komma med vf de vill. Då deras CPU lider av hemska problem som inte går att lösa, medan AMDs går att lösa... så är AMD enda valet för mig för framtida CPUer, tills Intel gjort om sin kärna (vilket lär ta 3-5år iaf). Så om AMD släpper en 4,5Ghz vettig CPU här, så har de marknaden.

Detta är troligen varför 8700k lanserades så tidigt som den gjorde, för med AMD kommande och dessa hårdvarufel, är Intel sjunkande skepp.

I det stora hela kan detta vara bra dock. Det ger AMD lite chans att verkligen komma ikapp, och jämna ut marknaden. Intel måste ju fixa sitt problem, och de måste designa helt ny arkitektur vilket tar tid, men kan ev öppna för ytterligare förbättringar.

Det förutsätter antagligen två saker. 1. Att personer vet vad Specter är och 2. Att folk faktiskt börjar försöka använda sig av problemen för att komma åt lagrade index. Om dessa två inte appliceras så kommer nog 99% av alla Intelanvändare fortsätta köpa Intel och 8700K blir en fotnot i historien.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du vill alltså påstå att cacheminne och minnesbuss är lika med tillverkningsprocess? Du har helt rätt i att tillverkningsprocesser inte har en IPC men eftersom cacheminne och minnesbuss är en del av processorn och inte tillverkningsprocessen i sig så handlar det om IPC här.. Iallafall om man ska tolka Sweclockers artikel rätt.

Procentsatsen som angavs handlade om hur mycket snabbare 12LP var över 14LPP. Inte hur mycket snabbare Pinnacle Ridge är över Summit Ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Procentsatsen som angavs handlade om hur mycket snabbare 12LP var över 14LPP. Inte hur mycket snabbare Pinnacle Ridge är över Summit Ridge.

Ah.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |