Oombedda omstarter, hur börjar jag felsökningen?

Permalänk
Medlem

Oombedda omstarter, hur börjar jag felsökningen?

Efter att ha gått ett varv, och åtgärdat en del angående 'Behörigheter' som genererade 'Fel' i Händelseloggen, är jag tillbaka på ruta ett. Har stor datorvana men vad gäller vad som händer på systemnivå är jag helt rudis. Kan dock följa instruktioner, men är väl i princip 'Dummy' på området.

Jag fick plötsligt problem med min stationära dator efter en rätt omfattande uppdatering av Win10 strac före julhelgerna. Någon gång då och då utför datorn en omstart utan att jag bett om det. Frekvensen är oregelbunden, men inträffar en gång (aldrig två) per dag med något undantag (ett par dagar utan omstart inträffar). Före Win10-uppdateringen i december hände det aldrig och det är egentligen det enda jag har att gå på.

Går ju inte att leva med detta i längden. Omstarter sker ju mitt i det dagliga jobbet och även om jag är noga med backup så ska det ju inte vara så här. Måste göra allt jag kan för att hitta orsaken. Gick därför tidigt ut med detta som 'ärende' i en tråd som kom att handal om 'rättigheter'.

Det första rådet jag fick var nämnligen att kolla Händelseloggarna. Tittade på Windows-System. Det fanns aldrig 'Fel' eller 'Varning' strax FÖRE en ofrivillig omstart - så inget man direkt kunde förknippa med datorns egna vilja att utföra den. Däremot fannas alltid ett antal 'Fel' i samband med uppstart. I två steg har jag nu äntligen (det var inga snabba fixar utan en massa svar i forumtrådar som ledde fram till en fix) fått bort såväl alla referenser till ett ASUS Bloatware (som hade rykte om sig att strula) samt även sett till att de 'Fel' som rapporterades p.g.a. saknade 'rättigheter' för vissa konton nu är borta.

Efter att ha betat av detta (vilket tagit mer än en vecka) höll jag tummarna hårt MEN en ny omstart inträffade trots det. SUCK!

Eftersom jag inte har vana vid att åtgärda fel på systemnivå står jag nu på ruta ett igen. Om någon kan ge en hint om hur jag kan komma vidare, söka och få bekräfta en orsak till varför OS beter sig så här och till sist kanske kunna åtgärda det vore det en stor lättnad. Ska jag söka i andra händelseloggar än de som gäller Windows-System? Vilka rekommenderar ni i så fall?

Är ju alltiud den värsta form av fel då det inte finns något konkret att förknippa det med. Omstarterna sker helt utan förvarning och 'mitt-i-arbetet' så tillvida att det inte händer då jag startar något etc. Det ENDA jag kan koppla ihop det med är att det inte hände någon gång INNAN Win10-uppgraderingen.

PS. Förutom omstartena fungerar datorn och alla komponenter helt normalt.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Exakt samma här men med HP bärbar dator. Nu har den också börjat "frysa in" och det ända som hjälper är att stänga av och starta på nytt.

Permalänk
Medlem

Om du inte har något i loggböckerna eller ser en blåskärm utan det är som om någon trycker på resetknappen för dig... ja, då är det hårdvaruproblem till 100%.

Du bör kunna se en hint om detta i loggboken i form av en "Last shutdown was unexpected" (event id 1001) med texten "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Jag tror inte det hänger ihop med uppdateringen av windows, det är bara lagen om all tings jävlighet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Om du inte har något i loggböckerna eller ser en blåskärm utan det är som om någon trycker på resetknappen för dig... ja, då är det hårdvaruproblem till 100%.

Som sagt, datorn gör en omedelbar omstart utan förvarning. Ingen blue screen (har jag f.ö. aldrig haft i Win sedan före XP). I loggboken får jag förstås det meddelande du citerar, rapporterat som "Kritiskt fel" men det 'felet' är ju som sagt att datorn stängdes mitt i en session. Det visste jag ju och är inte hjälpt av meddelandet mer än klockslag för omstarten. Vad jag DÄREMOT sökte var ju om något i loggboken signalerades INNAN omstarten gjordes. Alltså något som jag som lekman kan tycka bör finnas i en logg om en sådan händelse orsakar en omstart? De 'Fel' jag åtgärdade (för säkerhets skull och med förhoppning att de medverkat till omstarter) genererades vid varje start av datorn (men är nu borta). De föregick alltså inte själva omstarten.

En sak jag inte fått utrett är om man ska kolla loggar för andra saker än Windows->System i denna situation? Finns ju andra utgångspunkter i trädet i Händelslogg-programmet. I så fall vilken?

Jag har vad jag upplever det som en väldigt frisk dator. Har lite knix med mitt ljudkort, som är lite äldre. Det finns inga drivrutiner utvecklade efter Win8. Det fungerar ändå, men det händer nu att jag inte har ljud efter en omstart. Märklig fix för det, men lekmannen fattar det som att uppstartsrutinerna ibland inte 'hinner med' på något sätt. Normalt sett är allt helt ok efter en start, men ibland har jag alltsp inget ljud. Volymkontrollen visas då överkorsad (har all LineOut från ljudkortet). Enhetshanteraren säger att ljudkortet fungerar. Åtgärden är att trots det 'Inaktivera' kortet och direkt efter aktivera det igen (utan omstart). Allt som behövs och ett 'fel' man kan leva med. Frågan är, som du antyder, att den hårdvaran kan generera något som orsakar omstarterna. I så fall har det med senaste Win10-uppgraderingen att göra i alla fall, eftersom detta heller inte hände innan densamma.

I övrigt har jag inga problem med vare sig drift eller annan hårdvara. Åtminstone inte något jag märker. Felsökning genom att plocka ur hårdvara och i varje steg behöva vänta ett par dygn för att dra en slutsats är ju inte helt kul. Det finns som sagt ingen 'frekvens' men har noterat att det normalt händer EN gång per dag. Hitills ALDRIG två gånger och kan tillägga att min dator är igång från 8.00 till midnatt varje dag. Då det en gång gick tre dagar innan omstart måste man ju ha den bufferten även vid felsökning. Inte läge att ha en dator utan ljud i tre dagar precis... Suckar djupt och förbannar fel man närmast är ensam om att försöka fixa. Men finns ingen hjälp i mitt läge får jag ju acceptera det.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Har du kört memtest86? Plötsliga omstarter kan bero på RAM som pajat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Har du kört memtest86? Plötsliga omstarter kan bero på RAM som pajat.

Nej. Inget jag hört talas om. Googlade för ett snabbsvar och har lite ont om tid just nu. Vad jag kan se är det alltså ett program man lägger på en Boot-disk för en test av RAM. Hinner som sagt inte kolla närmare just nu men ge gärna en kort redovisning av hur det fungerar och hur det kan vara relaterat till mitt problem.

Min första tanke är ju att själva omstarterna inte kan förutses. Memtest kan kanske stressa fram eventuella brister ändå? Och vad skulle det innebära om fel hittas? Beror det i så fall på hårdvaran "minne"?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

@DanMicke:
Om det är fel på RAM-minnet så kan ett symptom vara plötsliga omstarter, och då måste man byta ut den eller de RAM-stickor som är trasiga. Trasigt minne kan liknas med en trasig hjärna, ibland svarar du fel på en fråga, ibland svimmar du plötsligt.
Det finns en variant på memtest86 som är inbyggd i windows också, det kan vara ett enkelt första steg:
https://www.windowscentral.com/how-check-your-pc-memory-probl...

Permalänk
Medlem

@guermantes: Tack för tipset. Ska testa då jag själv vill starta om :). Återkommer om det finns något för ämnet värdefullt att rapportera.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Goda nyheten är att jag inte har några minnesproblem enligt testen. Den dåliga är att jag fortfarande undrar vad som kan orsaka mina omstarter. Brukar blanda in 'lekmannahjärnan' även då jag inte har koll. Kan ibland lösa lite knutar. I detta fallet är det ju med en välidgt 'gles' regelbundenhet omstarter sker. Oftast en gång per dag (idag ännu ingen) och då jag försöker föreställa mig minnens funktioner får jag det till att omstarter skulle vara mer frekventa och mer ofta. Och visserligen har jag ett föräldrat (men bra och fullt fungerande) ljudkort som ibland behöver väckas med en åter-aktivering men ser ingen logik i att den hårdvaran skickar signaler till OS som föranleder omstart. Nej, är helt lost och undrar om jag ska lära mig leva med detta? Och det kanske bara var 'bad luck' men faktum kvarstår att detta inte förekom innan Win10-updraderingen i december. Kanske bara för att förvirra mig?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Bra att du inte har trasigt minne! Du kan ju alltid sätta igång med en lågintensiv problemlösningsfas. Om nu ljudkortet är föråldrat så kan du ju börja med att kolla om det finns nya drivrutiner till kortet och om inte så avinstallera kortet och se vad som händer under några dagar. (jag skulle tro att det räcker med att avinstallera i device manager eller vad det nu kan tänkas heta i Win10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

@DanMicke: Bra att du inte har trasigt minne! Du kan ju alltid sätta igång med en lågintensiv problemlösningsfas. Om nu ljudkortet är föråldrat så kan du ju börja med att kolla om det finns nya drivrutiner till kortet och om inte så avinstallera kortet och se vad som händer under några dagar. (jag skulle tro att det räcker med att avinstallera i device manager eller vad det nu kan tänkas heta i Win10).

Jo, har övervägt den kollen. Inga nya drivrutiner finns eller kommer att finnas enligt klar deklaration från tillverkaren. Lite 'motstånd' rent praktiskt från att avstå från ljud ett par dagar, så jag tar nog inte till det förrän omständigheterna kräver det. Har ett integrerat system med dator och ljudkort länkade mot stereo och tv och allt fungerar alldeles utmärkt.

Något får väl göras förr eller senare men eftersom jag har svårt att relatera sambanden här kastar jag åter ut lite 'amatörtankar' och hoppas att du eller annan kan förtydliga, stödja eller förkasta mina tankar etc.

Är det mer eller mindre sannolikt att ett OS som kör ett visst ljudkort genererar så pass glesa omstarter p.g.a. kommunikationen med ljudkortet? Menar då mot bakgrund att detta OS hanterar ljudet från kortet alldeles utmärkt i övrigt?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail