Permalänk
Medlem

Raspberry Pi + emulator

Hoj!

Har gått i tankar att införskaffa mig en raspberry pi, för att sedan installera/föra över(?) en snes-emulator och således ha en betydligt billigare version än Snes mini, och såklart mer spel än de 30ish förinstallerade sådana. Men det har uppstått en del frågor på vägen..

Vilken Pi skall man köpa? Ingen av dom är ju egentligen särskilt dyr i mina ögon, men vill ju ändå få mest valuta för pengarna.
När jag väl köpt på mig en så lär jag begrava mig i guider och dylikt, men skadar inte att fråga här ändå; Hur går jag till väga?
Notera att jag är inte särskilt tekniskt lagd, dvs inte kunnig på att montera ihop hårdvara osv. Men en Pi borde jag kunna ta mig an.

Jag ser det framför mig som att jag kopplar ihop Pi med dator via usb, slangar hem ett OS och installerar det. Sedan föra över själva emulatorn, och sen in i tvn och voilá, plug 'n play. Jag hoppas då att det är så enkelt

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk

https://retropie.org.uk/ + en raspberry pi 3

Permalänk
Medlem

@Bloodsbane: ah, det var snabba puckar! tackar

Osmart som man är så googlade jag på en guide efter jag skrivit här, haha. Fick ju sisådär 251259123041 träffar. Så nu vet jag allt jag behöver inhandla, kablar och diverse. Känns som att jag bör komma upp i nästan samma summa som ett snes mini faktiskt kostar. Men med tanke på det låga utbudet av spel samt att jag i framtiden kan ändra mellan olika emulatorer så känns det ändå bäst att bygga eget.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@arvidh: Kolla tutorial på tuben

Köp vilken som helst, kanske inte model A eller Zero. 3an är ju bäst, tänk bara på att den kräver lite biffigare power supply.

Permalänk

@arvidh: äger själv en rpi3+en xbox 360 kontroller och flyttar över spel över internetet direkt då rpi3 har wifi så jag rekommenderar en rpi3

Permalänk
Medlem

@Bloodsbane: tack för tipset ska åka förbi kjell & co nån dag framöver och spana. vad rekommenderar du för strömförsörjning? såg någon här ovanför som sa att den kräver lite mer än övriga

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk

@arvidh: Jag köpte deras egna https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/chas... men jag förmodlar att vilken som helst funkar som ger 2,5A

Permalänk
Medlem

Ifall någon är intresserad: Det går att köpa "SEGA Mega Drive and Genesis Classics" via steam. Man kan tydligen ta rom-filer från installationsmappen och flytta över till andra enheter och köra i emulatorer, bryter säkert mot användaravtalet som ingen någonsin läst. Hade varit najs om nintendo och de andra skulle göra liknande med sina gamla spel nu när de är ute och jagar emulator-communityt.