Förbjuda fyrverkerier eller inte ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Ok, en kofot i rätt hand accepterar du , men inte en raket i rätt hand?

Vet inte vad ni diskutterat men din formulering fick mig att reagera lite. En kofot är ett verktyg, en raket är ju en spränganordning eller nåt. Vad kan du göra med en raket annat än att smälla den? Praktiskt dvs, inte teoretiskt.

Skrivet av McMillan:

vår storartade poliskår/rättsväsände

vår "kära" poliskår skiter i allt

se då för i hela glödheta till att det är lagar som först och främst befolkningen står bakom

I detta fall KANSKE en av kriterierna uppfylls, definitvt inte den att snuten bryr sig, alltså en värdelös lag/förbud.

hatar all storebrorsmentalitet som gäller i detta land.

Kanske tagit lite ur sin kontext men ville även bara påpeka även detta. Om du jobbar på en organisation som är så förvirrande att det behövs en högskoleutbildning att ens kunna begripa företagsstrukturen, där du har chefer som ger dig allt för mycket att göra så du helt enkelt inte har tid, är det verkligen DITT fel att arbetet inte blir gjort?

Jag håller dock med dig lite, polisen är tragisk. Det är för mycket onödigt göromål och för mycket viktigt göromål som inte får de resurser som behövs (tid, personal, fokus), och där de individer som inom organisationen försöker prioritera rätt blir närmast bestraffade. Och där är nyckeln. Det är inte polisen som sätter lagarna, de följer den. Polisen som organisation är likställt ett missfoster, ett Frankensteins monster, men poliserna som jobbar inom organisationen har min fulla respekt. Döm inte poliserna (individerna) för polisens (organisationen) fel, och politikernas dumma lagar.

Och gällande forma lagar som befolkningen står bakom, trots de bekymmer jag haft med fyrverkerier genom åren är även jag övertygad om att en överväldigande majoritet av användarna sköter sig. Det är ju missbrukarna som behöver göras något åt. Då vi lever i ett demokratiskt land, en lag som stävjar missbruk men tillåter och tom uppmuntrar vettigt och ansvarsfullt bruk skulle väl vara en lag som folket står bakom.

Permalänk
Avstängd

Jag älskar att smälla saker och anser mig vara en laglydig och ansvarsfull människa. Det är 8 765 timmar på ett år och under en av alla dessa tusentals timmar får jag smälla lite fjuttiga raketer. Den som försöker ta det ifrån mig kan dra åt helvete. Blir så jävla trött på människor som kommer med skit argument hit och dit. "Man kan lägga pengarna på bättre saker" Håll käften.

Jag är för allting som gör det svårare för idioter att hålla på som i videorna från början av tråden men så länge det inte blir ett helvete för de 95% av befolkningen som faktiskt sköter sig. Ta inte ifrån mig mitt roliga om du inte vill bli av med ditt eget roliga som inte alla håller med om.

Permalänk

totalförbud på alla raketer är jag för.
tårtor och kistor tycker jag ska få vara kvar.

jag saknar 4-6 tums bomberna, den futtiga skiten som säljs nu kan man ju vara utan.
men pga idioter så kanske förbudet på dom är bra tyvärr

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Avstängd

Förbud mot hundar är rätta vägen att gå. Vad skall man med eländena till? Skitar ner och skrämmer vettigt folk. Nej, förstår mig inte på folk som skaffar hund och då speciellt i stadsmiljö, vad tänker folk med? Inte huvudet i alla fall. (Undantaget då nyttohundar, då menar jag för jakt och dylikt men de behövs ju sällan i sta'n... om nu inte en varg kommer lite för nära Södermalm då förstås)

Permalänk
Avstängd

Tycker det ska blir hårdare straff om man skjuter upp det i ett bostadsområde.

Bättre att man sätter upp ett ställe där dom bara få skjuta upp på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Efter nattens livligheter i tunnelbanor etc så lär det ämnet få lite drag i media...
Helt galet vilka människor det finns där ute.

Permalänk
Avstängd

När det gäller gnälliga husdjursägare känner jag att om man VÄLJER att bo i en stadsmiljö och har VALT att skaffa sig ett husdjur som man VET blir stressat av raketskjutandet för att sedan göra VALET att stanna kvar i denna stadsmiljö med husdjuret under nyårsfirandet, trots att man har full koll på vad som komma skall, så är det ju knappast raketskjutarna som är korkade och hänsynslösa mot DITT husdjur. Då är det ju faktiskt DU som är korkad och hänsynslös mot DITT husdjur om DU VÄLJER att stanna kvar med DITT husdjur i en miljö som är/kan vara direkt skadlig för DITT husdjur.

Det borde klassas som djurplågeri, rent av.

Det är INTE raketskjutarna som har VALT att skaffa sig ett husdjur, det är DU. Det är endast DU som är ansvarig för DITT husdjurs välbefinnande, INTE någon annan. Alla andra ska ju inte behöva anpassa sig efter vad DU väljer att göra med DITT liv.

Detta borde vara glasklart för alla husdjursägare, kan man ju tycka.

Med det sagt är min åsikt att man, om traditionen nu tvunget måste bibehållas (vilket jag personligen inte tycker), endast borde få lov att skjuta raketer mellan 23:50 den 31/12 - 00:10 den 1/1 samt att det endast borde vara kommunerna själva alternativt anlitade företag av kommunerna som får lov att skjuta raketer. Detta hade löst de allra flesta problemen, utom möjligen problemet med att vilddjur kan ta skada.

Tills dess att ett totalförbud mot raketskjutande existerar är det dock tyvärr DU själv som har ansvaret för att se till så att DITT husdjur eller DIN krigsdrabbade familj INTE befinner sig i en skadlig nyårsfirande miljö.

Ingen annan...

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Kan ju göra en liten rolig jämförelse med hur många som skadas varje år av fyrverkerier mot hur många som skadas av hund attacker.
För att inte tala om det eviga skällandet man får stå ut med och förstås att knappt våga sätta foten på gräs.
Nu tenderar förstås människan vara bakom båda dessa så det är vad jag skulle föredra att man fokuserade på istället för att skylla alla problem på allt utom just orsaken som vanligt.

Permalänk

Förbud tror jag inte är rätt väg att gå. Då blir det nog bara värre på flera sätt.

Tycker det är helt OK att det säljs fyrverkerier men det bör begränsas med t.ex åldersgräns för att signalera vikten av ansvarsfullt agerande (hur nu detta egentligen är kopplat till ålder är en annan fråga).

Jag har själv en hund och han har inget emot fyrverkerier. Han sitter i fönstret och tittar på de "fina ljusen".

Personer som beter sig illa kommer fortsätta att göra det oavsett om de har fyrverkerier eller ej.
De olyckliga är ju just kombinationen alkohol + fyrverkerier + dumskallar.
Där finns det ingen reglering eller förbud som hjälper mot alla tre.

Ser också att en del snabbt drar parallellen "förbjuder du min raketer kan du även ta min sprit!".
Jag håller helt med er, man får faktiskt välja. Väljer du sprit tar jag t.ex dina bilnycklar. Varför inte dina fyrverkerier?
"Va f*n göru? De e ju mina raketer jö! Jag har ju bah druckit 4 bärsch!? JAG VILL PANGA!"

Man bör inte kunna få allt på samma gång.
Jag tror på att en åldersgräns för köp är ett litet och enkelt första steg som är bättre än ingenting.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

När det gäller gnälliga husdjursägare känner jag att om man VÄLJER att bo i en stadsmiljö och har VALT att skaffa sig ett husdjur som man VET blir stressat av raketskjutandet för att sedan göra VALET att stanna kvar i denna stadsmiljö med husdjuret under nyårsfirandet, trots att man har full koll på vad som komma skall, så är det ju knappast raketskjutarna som är korkade och hänsynslösa mot DITT husdjur. Då är det ju faktiskt DU som är korkad och hänsynslös mot DITT husdjur om DU VÄLJER att stanna kvar med DITT husdjur i en miljö som är/kan vara direkt skadlig för DITT husdjur.

Det borde klassas som djurplågeri, rent av.

Det är INTE raketskjutarna som har VALT att skaffa sig ett husdjur, det är DU. Det är endast DU som är ansvarig för DITT husdjurs välbefinnande, INTE någon annan. Alla andra ska ju inte behöva anpassa sig efter vad DU väljer att göra med DITT liv.

Detta borde vara glasklart för alla husdjursägare, kan man ju tycka.

Med det sagt är min åsikt att man, om traditionen nu tvunget måste bibehållas (vilket jag personligen inte tycker), endast borde få lov att skjuta raketer mellan 23:50 den 31/12 - 00:10 den 1/1 samt att det endast borde vara kommunerna själva alternativt anlitade företag av kommunerna som får lov att skjuta raketer. Detta hade löst de allra flesta problemen, utom möjligen problemet med att vilddjur kan ta skada.

Tills dess att ett totalförbud mot raketskjutande existerar är det dock tyvärr DU själv som har ansvaret för att se till så att DITT husdjur eller DIN krigsdrabbade familj INTE befinner sig i en skadlig nyårsfirande miljö.

Ingen annan...

Man kan varken välja skotträdda eller inte skotträdda hundar när man införskaffar dem. Även en hund som kanske inte varit rädd tidigare, kan bli det i ett senare skede. Allt är inte svart eller vitt i världen. För övrigt så är det som du skriver mitt ansvar att jycken inte är i en skadlig miljö, vilket gör att vi åker bort till ställen som är fredade från fyrverkerier vid dessa högtider. Det största problemet är väl att det är slumpvis skjutande dagarna innan och dagarna efteråt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Tycker det smälldes mycket mer för, hela himlen var täckt av glitter.
Nu är det mycket mindre, dock är det mer fyrverkerier på marken som smäller.

Tycker att kommun/företag ska ordna något i varje kommun. Blir finare, pampigare och säkrare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Förbud mot hundar är rätta vägen att gå. Vad skall man med eländena till? Skitar ner och skrämmer vettigt folk. Nej, förstår mig inte på folk som skaffar hund och då speciellt i stadsmiljö, vad tänker folk med? Inte huvudet i alla fall. (Undantaget då nyttohundar, då menar jag för jakt och dylikt men de behövs ju sällan i sta'n... om nu inte en varg kommer lite för nära Södermalm då förstås)

Håller med. Så förbannat trött på alla inlägg på Facebook senaste veckan om hundar och nyår.
Sen att hundarna 365 dagar om året:
1) släpper bajs som ägarna inte orkar plocka upp
2) springer lösa, ”min lilla Fido skulle aldrig”. Pfff, jag såg minst 10 incidenter 2017 med lösspringande dogs, en som jag vet ledde till avlivning.
3) skäller på allt och alla i tid och otid
4) pissar sönder fasader på husen

Men näää, inga konstigheter där inte, däremot några timmar med raketer, då jävlar!
Sist men inte minst synd om alla hundar som får käka asfalt och en trångbodd lägenhet.

Skrivet av Spiffman:

Efter nattens livligheter i tunnelbanor etc så lär det ämnet få lite drag i media...
Helt galet vilka människor det finns där ute.

Precis, problemet är inte fyrverkerierna, det är idioterna.
Någonting har ju spårat ut i samhället, kan inte minnas att vi hade så här stora problem med raketer på 80/90-talet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berglund03:

Tycker det smälldes mycket mer för, hela himlen var täckt av glitter.
Nu är det mycket mindre, dock är det mer fyrverkerier på marken som smäller.

Tycker att kommun/företag ska ordna något i varje kommun. Blir finare, pampigare och säkrare.

Håller helt med dig om att det borde anordnas istället för dagens upplägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

När det gäller gnälliga husdjursägare känner jag att om man VÄLJER att bo i en stadsmiljö och har VALT att skaffa sig ett husdjur som man VET blir stressat av raketskjutandet för att sedan göra VALET att stanna kvar i denna stadsmiljö med husdjuret under nyårsfirandet, trots att man har full koll på vad som komma skall, så är det ju knappast raketskjutarna som är korkade och hänsynslösa mot DITT husdjur. Då är det ju faktiskt DU som är korkad och hänsynslös mot DITT husdjur om DU VÄLJER att stanna kvar med DITT husdjur i en miljö som är/kan vara direkt skadlig för DITT husdjur.

Det borde klassas som djurplågeri, rent av.

Det är INTE raketskjutarna som har VALT att skaffa sig ett husdjur, det är DU. Det är endast DU som är ansvarig för DITT husdjurs välbefinnande, INTE någon annan. Alla andra ska ju inte behöva anpassa sig efter vad DU väljer att göra med DITT liv.

Detta borde vara glasklart för alla husdjursägare, kan man ju tycka.

Med det sagt är min åsikt att man, om traditionen nu tvunget måste bibehållas (vilket jag personligen inte tycker), endast borde få lov att skjuta raketer mellan 23:50 den 31/12 - 00:10 den 1/1 samt att det endast borde vara kommunerna själva alternativt anlitade företag av kommunerna som får lov att skjuta raketer. Detta hade löst de allra flesta problemen, utom möjligen problemet med att vilddjur kan ta skada.

Tills dess att ett totalförbud mot raketskjutande existerar är det dock tyvärr DU själv som har ansvaret för att se till så att DITT husdjur eller DIN krigsdrabbade familj INTE befinner sig i en skadlig nyårsfirande miljö.

Ingen annan...

Det du säger är såklart tillämpbart i en stadsmiljö. Bor man så nära så många andra människor får man också acceptera att andra människors liv kan påverka ens eget.

Men tänk dig in i min situation. Jag bor på landet tillsammans med min sambo och vår 6 månader gamla son. Vi har katter, hundar och får. Tyvärr väljer våra grannar ( ca 50m mellan husen) ändå att skjuta extrema bomber på nyårsafton, och visst när allt fungerar som det ska är det väl i sin ordning så länge det sker vid tolvslaget och en halvtimme senare är det lugnt. Men här skjuts det mer eller mindre varje timme hela kvällen och igår blev det något fel så att en bomb smällde i vår trädgård. Vår son grät hela natten och hundarna var skärrade och gnällde mer eller mindre hela natten pga att det kommit så nära. Inte speciellt roligt att behöva ta sådant i sitt eget hem bara för att några människor inte kan ha roligt på något annat vis eller röra sig lite längre bort från bebyggelsen när de "har roligt".

En diskussion är helt omöjlig då de använder ungefär samma argument som du gör, dock tillämpar de det i en landsbygdsmiljö.

Hobbys och nöjen är helt och hållet i sin ordning, men när det kan skada andra då måste en diskussion till för att se hur man kan lösa det.

Mitt förslag är att förbjuda privatpersoner att använda fyrverkerier och låt istället proffs anordna shower så blir det både finare och mer säkert.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Föbjud smällen

Smällare är förbjudna sedan några år. Men det smäller ju lik förbannat. Nu har dom satt smällarna på raketer. Och det verkar vara lagligt? En vacker raket är väl OK. bara den inte small så högt. Nu är det inte bara hundar som far illa. Jag har en son med Aspergers symtom och han tillbringar nyårsafton i källaren med dubbla hörselskydd. En vecka innan är han nervös så han skakar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Smällare är förbjudna sedan några år. Men det smäller ju lik förbannat. Nu har dom satt smällarna på raketer. Och det verkar vara lagligt? En vacker raket är väl OK. bara den inte small så högt. Nu är det inte bara hundar som far illa. Jag har en son med Aspergers symtom och han tillbringar nyårsafton i källaren med dubbla hörselskydd. En vecka innan är han nervös så han skakar.

Nu är problemet inte att det smäller utan att de skjuter mot andra människor flera dagar innan.
Hur många fler fritidsgårdar måste vi bygga för att lösa problemet?

Permalänk

Efter att ha läst en hel del kommentarer så kan man konstatera att Sverige inte har en framtid.

Permalänk
Medlem

Tycker egentligen att de borde förbjudas, eller åtminstone fram tills dess att de kan ersätta tungmetallerna och alla andra farliga ämnen i dem med något biologiskt nedbrytbart. Tycker det är rätt o-konsekvent att ha stenhårda lagar angående miljögifter, men en dag är det OK att skjuta upp tonvis?
Sen varför i hela friden smäller raketer så högt nuförtiden? När smällare förbjöds upplever jag att det skedde en förändring, tidigare var raketerna faktiskt rätt tysta. Men nu har de lagt till en jävla smäll som inte tillför något förutom att vara störande.
Kan man ta bort miljögifterna, sluta med det "onödiga" smällarna så är jag helt ok med nyårsraketer.
Där vi firade var det intressant nog rekordlitet fyrverkerier i grannskapet i år. Hur var det på andra ställen?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Vet inte om det tagits upp, men i t.ex malmö tittar polisen på när man skjuter hejdlöst vid något firande (vet inte om det var vid nyår).

Det är största felet, är ju inte tillåtet från första början att skjuta i tätbebyggd område utan tillstånd (så polisen har ju egentligen all rätt att se till att detta upphör).

Det är dom som sköter sig som drabbas, om detta går igenom kommer folk försöka kringgå lagen genom köpa på annat håll (som kanske inte är lika reglerat och får tag i farligare raketer än det som säljs i Sverige t.ex ökad risk raketerna inte smäller av korrekt på grund av sämre kvalitetskontroll).

Dom som sköter det snyggt märks inte av lika mycket, sen djur alltså djurägare får det låta som deras unika 1 miljoner vas går sönder varje nyår (man kan träna hundar att inte vara skotträdda, även hästar går att träna). Sen att det skjuts 1 gång om året i flesta fall kan man väl stå ut med (påsk tycker jag borde vara fredad från raketer)?

Hur är det när militären tränar? Är ju inte speciellt tyst precis, lär ju ha skrämt djur hundratals år (om man ska tro djurägare). Verkligheten för vilda djur är att dom inte bryr sig så mycket, en älg kan ju stå intill en när man kör motorsåg på full skaft (men sticker så fort man stänger av den).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jag tycker det skall förbjudas, finns ingen anledning att privatpersoner skall köpa raketer/krut/bomber - som kompensation borde det anordnas antingen fyrverkeri-show per kommun eller ngt annat - t.ex. en lasershow. Både för att slippa nerskräpningen från alla raketer, samt om man kör lasershow eller dylikt - skona djuren.

// LZ

Permalänk
Medlem

Fullt möjligt:
Orsakade inget oväsen före tolvslaget.
Skål med ett halvt glas champagne och skjuter iväg en raket vid tolvslaget och njuter av det.
På nyårsdagen går man ut och hämtar raketdelarna, jämte dem som plockar upp hundbajset som de orsakat.
Alla i grannskapet har samma hållning och det fungerar hur bra som helst.
Det är många barn och hundar i grannskapet.

Vad är det i detta som måste förbjudas?
Vems verklighet blir förstörd av detta?
Vi behöver inte totalförbjuda allt för alla, vi behöver jobba med folks beteende och det handlar om att du ska ta ditt ansvar. Det handlar om att visa respekt alla dagar på året och inte bara kräva den när det passar dig, samt att lära barnen denna stora hemlighet.
Jag efterlyser lösningfokusering istället för problemfokusering.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Fyrverkerier ska vara kvar. Dock kan man begränsa försäljningen till att de endast får säljas 29-31/12 och till de som är över 20 år.
De ska bara få skjutas iväg mellan 20.00-01.00 den 31/12. Missbrukas det så stenhårda böter. Likaså stenhårda böter till dem som utsätter andra för fara eller vandaliserar.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Tycker egentligen att de borde förbjudas, eller åtminstone fram tills dess att de kan ersätta tungmetallerna och alla andra farliga ämnen i dem med något biologiskt nedbrytbart. Tycker det är rätt o-konsekvent att ha stenhårda lagar angående miljögifter, men en dag är det OK att skjuta upp tonvis?
Sen varför i hela friden smäller raketer så högt nuförtiden? När smällare förbjöds upplever jag att det skedde en förändring, tidigare var raketerna faktiskt rätt tysta. Men nu har de lagt till en jävla smäll som inte tillför något förutom att vara störande.
Kan man ta bort miljögifterna, sluta med det "onödiga" smällarna så är jag helt ok med nyårsraketer.
Där vi firade var det intressant nog rekordlitet fyrverkerier i grannskapet i år. Hur var det på andra ställen?

Ska man tro ett av företagen som gör fyrverkerier http://www.extremefireworks.se/ är tungmetaller endast föroreningar (bara dyrare evenemangs raketer innehåller liten mängd bly, som bara går att få tag i om man har licens).

Men specifikt raketer har ju en del plast som sprids i naturen (det bör ju gå ersätta med t.ex potatisstärkelse eller liknande).

Ja raketer har blivit ljudligare med åren, tycker det är lite onödig hög ljudnivå (låta kan dom göra men för mig hade halverad ljudnivå inte gjort något).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

@BasseBaba: Håller med. Det finns egentligen tre problem med fyrverkerier:

1. Idioter som inte förstår att fyrverkerier ska skjutas uppåt utan istället skjuter på andra eller andras egendom.
2. Hundar som blir rädda av smällarna.
3. Utsläpp av giftiga ämnen.

1 är redan förbjudet, men hårdare åldersgränser och kontroll av dessa kanske kan hjälpa mer likväl som hårdare agerande av polis mot dessa fasoner. En minskning av fylleriet hade nog också hjälpt.

2. Det är förstås jobbigt för hundarna, och deras ägare, att de blir rädda men det finns många metoder att mildra eller hindra detta. Sen vore det förstås bra om folk höll sig till att smälla raketer på nyår och andra högtider och inte så mycket dagarna runt omkring. Samtidigt kan jag tycka att hundägarna blir lite väl rabiata i denna fråga. Jag blir väckt av skällande hundar ganska ofta, inte bara en timme en natt om året liksom, och många blir skrämda av hundar, men jag vill inte förbjuda hundar för det så hänsyn hade varit trevligt från alla parter. Och pratar vi störande ljud så finns det många värre saker än både raketer och hundar i mina ögon. Exempelvis motorcyklar (uppenbarligen) utan krav på ljuddämpning som bränner förbi i tid och otid under hela sommarhalvåret. Eller polishelikoptrar som cirkulerar på så låg höjd att det inte går att höra teven om och om igen i timmar flera gånger i veckan.

Hundar är också ganska skadliga för miljön, jämförbart med att ha en bil ungefär (beroende på storlek på hunden och bilen förstås) när man räknar in allt.

3. Detta är förstås ett problem, men inte så stort som många (hundägare?) framhäver. Miljöpåverkan av fyrverkerier är ytterst marginell, dels för att kraven faktiskt har höjts en del på senare tid men mestadels för att det sker så sällan.

Permalänk
Medlem

Förbjud det. Ser många i tråden som instämmer i detta och det är skönt att se faktiskt. Tycker personligen att medan det visserligen är fint att se på behövs det inte, finns inget bra argument för att ha kvar tramset. Sällskap av familj och/eller vänner duger gott. Vissa traditioner behöver vi inte krampaktigt hålla fast vid år 2018 tycker jag helt enkelt. Läste t.ex. förslag på lasershower, det tycker jag låter som ett extremt spännande alternativ, hoppas på sånt i framtiden!

Sen drar ju några i tråden förstås det hela till sin spets och som vägrar se saker genom andras ögon. Ser saker som: Förbjud alkohol! och allt vad jag läst i tråden...kommentarer från folk som vet att det egentligen inte finns något bra argument för fyrverkerier men de försöker trots allt försvara det och förlöjligar sig själva i samma veva, enligt mig i alla fall.

Bättre att bara säga som det är. Man är egoistisk, gillar sakerna, och skiter i allt runt sig bara man får sitt. Då framstår man ju inte som en desperat person utan argument som förlöjligar sig själv i vart fall. Ser förövrigt exakt samma reaktioner från folk när det gäller t.ex. rökförbud. Nästan komiskt på något vis.

Kan mellanlanda med att kommuner tar hand om det, antingen själva eller så anlitar man företag. Så skjuts det 23:55-00:05. På sikt så ska förstås detta bort också för att ersättas av t.ex. lasershower då, men för att övergången inte ska bli allt för jobbig för stackarna där ute tänkte jag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det du säger är såklart tillämpbart i en stadsmiljö. Bor man så nära så många andra människor får man också acceptera att andra människors liv kan påverka ens eget.

Men tänk dig in i min situation. Jag bor på landet tillsammans med min sambo och vår 6 månader gamla son. Vi har katter, hundar och får. Tyvärr väljer våra grannar ( ca 50m mellan husen) ändå att skjuta extrema bomber på nyårsafton, och visst när allt fungerar som det ska är det väl i sin ordning så länge det sker vid tolvslaget och en halvtimme senare är det lugnt. Men här skjuts det mer eller mindre varje timme hela kvällen och igår blev det något fel så att en bomb smällde i vår trädgård. Vår son grät hela natten och hundarna var skärrade och gnällde mer eller mindre hela natten pga att det kommit så nära. Inte speciellt roligt att behöva ta sådant i sitt eget hem bara för att några människor inte kan ha roligt på något annat vis eller röra sig lite längre bort från bebyggelsen när de "har roligt".

En diskussion är helt omöjlig då de använder ungefär samma argument som du gör, dock tillämpar de det i en landsbygdsmiljö.

Hobbys och nöjen är helt och hållet i sin ordning, men när det kan skada andra då måste en diskussion till för att se hur man kan lösa det.

Mitt förslag är att förbjuda privatpersoner att använda fyrverkerier och låt istället proffs anordna shower så blir det både finare och mer säkert.

Håller med dig. Tycker man ska förbjuda alkohol med då en liten pojke blev påkörd här på vägen mellan hyreshus i sommras och höll på att dö. Föraren var berusad.
Tycker att alkohol är mycket farligare och borde förbjudas helt! Tycker du inte det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag tycker det skall förbjudas, finns ingen anledning att privatpersoner skall köpa raketer/krut/bomber - som kompensation borde det anordnas antingen fyrverkeri-show per kommun eller ngt annat - t.ex. en lasershow. Både för att slippa nerskräpningen från alla raketer, samt om man kör lasershow eller dylikt - skona djuren.

// LZ

En hund som ville komma och "hälsa" på min dotter på lekplatsen välte omkull henne så hon slog i sig. Hundägaren hade den inte i kopplet och den sprang på lekplatsen. Hade inte min sambo varit där hade jag smält till ägaren. Jag är ändå väldigt snäll och svår att göra arg.
Skona våra barn - vår framtid! Förbjud hundar på allmän plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Förbjud det. Ser många i tråden som instämmer i detta och det är skönt att se faktiskt. Tycker personligen att medan det visserligen är fint att se på behövs det inte, finns inget bra argument för att ha kvar tramset. Sällskap av familj och/eller vänner duger gott. Vissa traditioner behöver vi inte krampaktigt hålla fast vid år 2018 tycker jag helt enkelt. Läste t.ex. förslag på lasershower, det tycker jag låter som ett extremt spännande alternativ, hoppas på sånt i framtiden!

Sen drar ju några i tråden förstås det hela till sin spets och som vägrar se saker genom andras ögon. Ser saker som: Förbjud alkohol! och allt vad jag läst i tråden...kommentarer från folk som vet att det egentligen inte finns något bra argument för fyrverkerier men de försöker trots allt försvara det och förlöjligar sig själva i samma veva, enligt mig i alla fall.

Bättre att bara säga som det är. Man är egoistisk, gillar sakerna, och skiter i allt runt sig bara man får sitt. Då framstår man ju inte som en desperat person utan argument som förlöjligar sig själv i vart fall. Ser förövrigt exakt samma reaktioner från folk när det gäller t.ex. rökförbud. Nästan komiskt på något vis.

Kan mellanlanda med att kommuner tar hand om det, antingen själva eller så anlitar man företag. Så skjuts det 23:55-00:05. På sikt så ska förstås detta bort också för att ersättas av t.ex. lasershower då, men för att övergången inte ska bli allt för jobbig för stackarna där ute tänkte jag.

Förbjuda kommer inte hjälpa, utan bara förvärra det hela. Folk kommer då få tag i/försöka i andra länder där raketer inte är lika hårt reglerade (t.ex sämre säkerhet och mer miljögifter kan bli problemet).

Felet är inte att reglerna tydliga, utan ingen ser till att dom efterlevs. Laser show är inte i närheten av samma sak. Fyrverkerier håller någon minut/sekunder, blir mer av en upplevelse än en ljusshow som kan hålla på i timmar.

Personligen är det rätt festligt och kul att skjuta upp raketer/tårtor (men jag gör det inte mitt i en stad).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag är för ett förbud för privatpersoner av flera anledningar.

1. Det är dåligt för miljön. Massa otrevliga ämnen som släpps ut för att skapa alla dessa olika färger, och dessutom skräpar det ned.

2. Det låter fruktansvärt mycket. Tycker synd om både husdjur och andra djur i närheten. Speciellt i städerna. Det finns otroligt fina fyverkerier som inte låter alls. Sätt i alla fall ett hårt övre tack för hur mycket de får låta.

3. Det missköts tråkigt mycket. Videon från malmö från förra året har redan länkats, så det säger väl det mesta.

Kommuner och vissa företag/organisationer kan väl få lov att fortsätta organisera fyverkerier mellan 23:00-00:30, men i övrigt tycker jag det skall vara förbjudet.

Permalänk
Skrivet av Sensuru:

Jag älskar att smälla saker och anser mig vara en laglydig och ansvarsfull människa. Det är 8 765 timmar på ett år och under en av alla dessa tusentals timmar får jag smälla lite fjuttiga raketer. Den som försöker ta det ifrån mig kan dra åt helvete. Blir så jävla trött på människor som kommer med skit argument hit och dit. "Man kan lägga pengarna på bättre saker" Håll käften.

Jag är för allting som gör det svårare för idioter att hålla på som i videorna från början av tråden men så länge det inte blir ett helvete för de 95% av befolkningen som faktiskt sköter sig. Ta inte ifrån mig mitt roliga om du inte vill bli av med ditt eget roliga som inte alla håller med om.

+2018 Du har så otroligt rätt, min personliga åsikt, att det finns tråkigheter med givetvis som för med sig, men så är det med allt.
Och börja bestraffa hela mänskligheten löser inget. Det är det jag menade när jag skapade tråden, men sen behöver alla inte
dela din och min åsikt, och det respekterar jag i forumet givetvis.