Permalänk

LG OLED - B6 vs. B7

Hej!

Vad är exakta skillnaden mellan B6 och B7 modellerna? Jag kunde inte hitta så mycket info om jämförelse mellan dem två.

Jag skulle vilja veta utförligt vad som skiljer sig.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Såvitt jag vet sitter det samma panel i både 6an och 7an. Dock tillåter 7an 1080p @ 120 Hz om du vill ha den till PC-gaming.

Jag rekommenderar dig att kolla in www.rtings.com där dom går igenom båda tvapparaterna bättre än någon annan sida.

Haft min b6 i ett halvår nu och det är den bästa tvn jag någonsin tittat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Såvitt jag vet sitter det samma panel i både 6an och 7an. Dock tillåter 7an 1080p @ 120 Hz om du vill ha den till PC-gaming.

Jag rekommenderar dig att kolla in www.rtings.com där dom går igenom båda tvapparaterna bättre än någon annan sida.

Haft min b6 i ett halvår nu och det är den bästa tvn jag någonsin tittat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Var har du läst att de skulle ha samma panel? Det är ju den största skillnaden de har inte samma panel. B7 har lgs nyare modell av oled panel och B6 sitter på den äldre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Såvitt jag vet sitter det samma panel i både 6an och 7an. Dock tillåter 7an 1080p @ 120 Hz om du vill ha den till PC-gaming.

Jag rekommenderar dig att kolla in www.rtings.com där dom går igenom båda tvapparaterna bättre än någon annan sida.

Haft min b6 i ett halvår nu och det är den bästa tvn jag någonsin tittat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag äger själv en B6, det som oroade mig lite grann är input lag. Dock har jag en annan fråga till dig som redan har den modellen, har du lyckats få alternativet HDR Gaming under din senaste uppdatering?

Permalänk
Bildexpert 📺

@CrazyBlueberry: B6 är (som siffran antyder) från 2016 och en snart 2 år gammal modell. B7 är från 2017 och snart 1 år gammal.

Den praktiska skillnaden ligger i att B7 är bättre men att B6 knappast är en dålig TV, fortfarande en av de bästa modellerna man kan köpa idag i fråga om bildkvalitet. B7 har en panel som ger mindre problem med uniformitet i lågdagrar. B7 kan också hålla ett högre konstant ljusflöde innan den tar till ABL-förfarande (ljusventil). Med B7 har LG också fått ned latenstiderna i spelläget för alla typer av signaler.

Annars har LG uppdaterat B6-serien väldigt väl även i år, så mycket information kring tester som är gjorda på B6 från 2016 innehåller ofta gammal information. Det som ytterligare talar för B7 är att den troligtvis kommer att uppdateras ytterligare ett år till där LG förmodligen kommer släppa allt färre och färre eller inga fler betydande uppdateringar till B6 under nästa år.

Kort och gott: Är det snarlika priser mellan de två ska du välja B7-modellen.

Permalänk

@CrazyBlueberry: Yes, den kom dock inte i senaste uppdateringen, utan den innan den senaste tror jag. Den senaste ska tydligen vara dålig och enbart ge typ, 3 nya screensaver bilder på bekostnaden av mycket slöare menyer.

https://www.youtube.com/watch?v=1382zyarsdM - han går igenom den allra senaste updaten (som tur var)

Input lagen är verkligen inte bäst, men för singleplayer spel är det okej i HDR. SDR funkar den också faktiskt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@CrazyBlueberry: B6 är (som siffran antyder) från 2016 och en snart 2 år gammal modell. B7 är från 2017 och snart 1 år gammal.

Den praktiska skillnaden ligger i att B7 är bättre men att B6 knappast är en dålig TV, fortfarande en av de bästa modellerna man kan köpa idag i fråga om bildkvalitet. B7 har en panel som ger mindre problem med uniformitet i lågdagrar. B7 kan också hålla ett högre konstant ljusflöde innan den tar till ABL-förfarande (ljusventil). Med B7 har LG också fått ned latenstiderna i spelläget för alla typer av signaler.

Annars har LG uppdaterat B6-serien väldigt väl även i år, så mycket information kring tester som är gjorda på B6 från 2016 innehåller ofta gammal information. Det som ytterligare talar för B7 är att den troligtvis kommer att uppdateras ytterligare ett år till där LG förmodligen kommer släppa allt färre och färre eller inga fler betydande uppdateringar till B6 under nästa år.

Kort och gott: Är det snarlika priser mellan de två ska du välja B7-modellen.

Värt att nämna är att du kan få utgående B6 modeller till priser som du ej kan motivera att köpa en B7a för istället enligt mig. Speciellt med tankte på hur lite extra B7 är mot B6. Jag plockade min på Elgiganten en helg när den låg ute för 13k.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Efter uppdateringarna på B6an är den riktigt bra. Hur du än gör har du köpt en riktigt riktigt bra TV.

Kan inte svära på det men jag har för mig att jag läste att B7an har lägre inputlag + lite annat godis.

http://www.trustedreviews.com/reviews/lg-b7

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Apropå input lag så ska bildkvaliten ta en riktig nosedive även med LGs game lägen. Min philips POS9002 ser mycket sämre ut i game lägena med samma inställningar.

Kollar man sen på input lag utanför spellägena så har jag sett värden på 88 ms! för LGn och Philipsen ska klara sig på runt 56 ms så man får ju göra en avvägning dära. Nu har man ju sällan tid att beskåda grafiken i de lir som kräver riktigt lågt input lag men då känns de kanske lite overkill att nöta på en så fin tv.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b6-oled
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled

Plockade själv en b6 i somras för 13k, men nu finns det ingen anledning att inte köra på b7. Det är fullt möjligt att den kommer gå att få tag på för 15k på black friday.

B6 har 28.5ms input lag i HDR game mode i 4k, så det är absolut inget problem. Strax under 28ms i andra game-mode lägen. B7 ligger runt 21ms.

Permalänk

Nu är det inte en sak jag förstår, jag har senaste uppdateringen men jag kan inte hitta HDR Gaming som alternativ, bara HDR finns som val. Är det så för er också?

Permalänk
Bildexpert 📺

@CrazyBlueberry: Utan att kunna verifiera (jag har ingen B6/B7 till hands) kan det du beskriver vara tecken på att du inte matar en HDR-signal. Därför dyker alternativet inte upp. Det är ofta alldeles för mycket huvudbry på nya TV att kunna verifiera vad man faktiskt skickar för bildsignal. Så det händer mer än en gång att man kör SDR och istället råkar ställa TV:n på ett fejk-HDR-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Nu är det inte en sak jag förstår, jag har senaste uppdateringen men jag kan inte hitta HDR Gaming som alternativ, bara HDR finns som val. Är det så för er också?

Har för mig att man var tvungen att slå på Deep Color eller vad det nu heter på LGn för att det ska fungera

Permalänk
Medlem

@CrazyBlueberry: Man måste aktivera HDMI ULTRA HD Deep Colour för aktuell hdmi ingång i settings - general och sen så klart köra ett hdr-spel och aktivera hdr i spelet.

Har bara kört hdr-spel via Playstation 4 pro och om allt funkar som det ska dyker det upp en HDR-notis uppe i högra hörnet på tvn när hdr är aktivt i ett spel. Först då kan man välja att använda HDR game som bildläge i tvn.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@CrazyBlueberry: Utan att kunna verifiera (jag har ingen B6/B7 till hands) kan det du beskriver vara tecken på att du inte matar en HDR-signal. Därför dyker alternativet inte upp. Det är ofta alldeles för mycket huvudbry på nya TV att kunna verifiera vad man faktiskt skickar för bildsignal. Så det händer mer än en gång att man kör SDR och istället råkar ställa TV:n på ett fejk-HDR-läge.

Skrivet av improwise:

Har för mig att man var tvungen att slå på Deep Color eller vad det nu heter på LGn för att det ska fungera

Skrivet av Nike54:

@CrazyBlueberry: Man måste aktivera HDMI ULTRA HD Deep Colour för aktuell hdmi ingång i settings - general och sen så klart köra ett hdr-spel och aktivera hdr i spelet.

Har bara kört hdr-spel via Playstation 4 pro och om allt funkar som det ska dyker det upp en HDR-notis uppe i högra hörnet på tvn när hdr är aktivt i ett spel. Först då kan man välja att använda HDR game som bildläge i tvn.

Tack! Jag listade ut det, aktiverade Deep Color samt öppnade upp ett spel på min PS4. Då dök alternativet upp, dock är jag besviken på hur mörkt bilden blir under HDR Gaming läge. Det blir lite bättra med högsta läget i Ultra Kontrast i avancerade inställningar men känns ändå inte helt tillfredsställande.

Permalänk
Skrivet av CrazyBlueberry:

Tack! Jag listade ut det, aktiverade Deep Color samt öppnade upp ett spel på min PS4. Då dök alternativet upp, dock är jag besviken på hur mörkt bilden blir under HDR Gaming läge. Det blir lite bättra med högsta läget i Ultra Kontrast i avancerade inställningar men känns ändå inte helt tillfredsställande.

http://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-...

Den här killen går igenom inställningar för HDR gaming läget. Kör på dom nu och tycker det är för ljust till och med. Och då är B6 inte alls lika ljus som moderna lcds.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Det enda jag bryr mig om är responstiden, men det verkar som att största skillnaden mellan B6 och B7 är väl 27ms vs. 21ms i responstid. Det är väl inte sån stor skillnad? Är 6 ms märkvärdigt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CrazyBlueberry:

Det enda jag bryr mig om är responstiden, men det verkar som att största skillnaden mellan B6 och B7 är väl 27ms vs. 21ms i responstid. Det är väl inte sån stor skillnad? Är 6 ms märkvärdigt?

Det är inte responstid utan latenstid, input lag. Huruvida man märker skillnad på 21 eller 26 ms latenstid, är föremål för evig diskussion. Tills vi har randomiserade kontrollstudier i ämnet lär diskussionen fortsätta.

Permalänk
Medlem

Responstiden är obefintlig i en OLED, 0.1ms eller något i den stilen.

Permalänk
Skrivet av CrazyBlueberry:

Hej!

Vad är exakta skillnaden mellan B6 och B7 modellerna? Jag kunde inte hitta så mycket info om jämförelse mellan dem två.

Jag skulle vilja veta utförligt vad som skiljer sig.

Tack på förhand!

OBS! Vill bara höja ett varnande finger innan du köper.
Jag har tänkt köpa ny TV i flera år, och när 7serien från LG släpptes i januari, var det givet köp på black friday om två veckor.
Jag har läst på om dessa och de är rent oslagbara i bild. Men! De har ett problem med burn in. 6 hade mer problem.
På 7an har de lagt in skärmsläckare på sina appar, tex netflix. Men spelar man spel med fixerade bildrutor tex hastighetsmätare och liknande. kommer man få problem förr eller senare. Det står i instruktionerna att man inte får titta på program med fasta bilder i flera timmar i rad. Många som har fåt fox news loggan inbränd. LG fixar inte problemet på garanti i alla fall om man får tro de som skriver.

Ska du bara titta på film och är försiktig med att låta tvn ha fasta bildpunkter så är det inga problem.

Själv tycker jag tvn är för dyr för att behöva vara så rädd om den. Jag har ångrat mig och kommer inte köpa någon i år.
Hoppas nästa års LG OLED har löst dessa problemen, då blir det köp nästa års black friday

Lycka till hur du än gör!

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har kört huds i timmar utan problem. Men de finns en reell risk absolut men jag har kört huds ar i timmar på Samsung plasman också och den har klarat sig. Nu kalibrerar jag för mörka rum och drar inte på max hela tiden kanske därför . Inbränning verkar va lite lindrigare än på plasma och de dyker upp i vissa scenarier. Samma med vertikal banding. Detta är ett större problem skulle jag säga. Oled panelerna har enorma problem hantera stora sjok av 5 % grått ex de kan se ruskigt illa ut. Händer sällan men hade jag ex kört SOMA de första jag gjorde hade jag fått panik. Frictionals tidigare spel kör istället med total svärta istället för gråskala och där ser jag inte röken av fenomenet. Väldigt sällsynt för film men ex fotboll med stora gröna fält kan nog va problem. Såg en del när jag kollade på delays usla VM kvalsändning. Inga funderingar alls på att nyttja öppet köp sker så sällan på mitt ex.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köpa B6 idag när B7 har sjunkit så mycket i pris.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte responstid utan latenstid, input lag. Huruvida man märker skillnad på 21 eller 26 ms latenstid, är föremål för evig diskussion. Tills vi har randomiserade kontrollstudier i ämnet lär diskussionen fortsätta.

Bra att veta! Vad är skillnaden mellan FPS, MS och HZ? Jag vet vad de står för, men vilken roll spelar dem in i om man vill ha så lite försening som möjligt i bilden?

Skrivet av Casper_83:

OBS! Vill bara höja ett varnande finger innan du köper.
Jag har tänkt köpa ny TV i flera år, och när 7serien från LG släpptes i januari, var det givet köp på black friday om två veckor.
Jag har läst på om dessa och de är rent oslagbara i bild. Men! De har ett problem med burn in. 6 hade mer problem.
På 7an har de lagt in skärmsläckare på sina appar, tex netflix. Men spelar man spel med fixerade bildrutor tex hastighetsmätare och liknande. kommer man få problem förr eller senare. Det står i instruktionerna att man inte får titta på program med fasta bilder i flera timmar i rad. Många som har fåt fox news loggan inbränd. LG fixar inte problemet på garanti i alla fall om man får tro de som skriver.

Ska du bara titta på film och är försiktig med att låta tvn ha fasta bildpunkter så är det inga problem.

Själv tycker jag tvn är för dyr för att behöva vara så rädd om den. Jag har ångrat mig och kommer inte köpa någon i år.
Hoppas nästa års LG OLED har löst dessa problemen, då blir det köp nästa års black friday

Lycka till hur du än gör!

Tack för varningen, men vi har redan köpt den här TV:n och hittills är jag jättenöjd med den. Jag brukar vara väldigt försiktig med att inte låta TV:n vara på för länge i onödan och så. Det enda jag kan störa mig lite på nu är väl senaste uppdateringen som har gjort menyerna lite långsamma, men det kanske LG kommer fixa i framtiden.

Skrivet av loweb_:

Finns ingen anledning att köpa B6 idag när B7 har sjunkit så mycket i pris.

Vi köpte B6 för ungefär ett halvt år sen, då var det rea på 13 333:- för en 55 tum. Det är lite svårt att inte bli tilltalad för det priset, dessutom kommer det nya modeller ut nästan varje år, köper man B7 i år, kommer B8 helt plötsligt komma året efter.

Jag kan dock hålla med om att B7 verkar vara en mer finslipad av någonting som redan är jättebra. Det sägs att LG har fixat alla småfel, och misstag de gjorde med B6. I dagsläget ligger TV:n på 18K och kommer troligtvis bli som billigast runt 16K under Black Friday, men det var fortfarande värt för min del.

Permalänk
Medlem

Låter som Laxpudding får jobba övertid med alla tväsäkra påståenden som förs fram i denna tråd

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så släppte LG en uppdatering runt Augusti till B,C och E6 modellerna som gjorde att HDR game mode blev mycket mörkare innan uppdateringen och folk har klagat på det.
Lg svarade att man kund sätta dynamisk kontrast eller nått liknande på High så skulle det bli ungefär som förut. Bara det att man förlorar detaljer i bilden när man gör det..
B7 ska inte ha det felet såvitt jag vet.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

B7 har även atmos via e-arc. Något jag hoppas 6:an även får i en mjukvaruuppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com