Minnestillverkare kan utredas för kartellbildning

Permalänk
Melding Plague

Minnestillverkare kan utredas för kartellbildning

De höga minnespriserna har nu gjort att kinesiska myndigheter fått upp ögonen för situationen. Enligt dem kan det handla om kartellbildning, där priserna medvetet hållits på en hög nivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om Kina drar till med några hårda böter även fast de inte hittar något bevis. Är ju inte det vänligaste landet mot utländska företag om man säger så

Permalänk
Medlem

Men något mysko måste det ju vara. Priserna är ju sjuka.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Kanske priserna äntligen kan stabilisera sig, så tråkigt att bygga system nu när man kommer till ssd och minnen.
Vill helst inte behöva lägga lika mycket på minne som på processor och moderkort.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är så enkelt som att efterfrågan på minnen helt enkelt bara ökat mer än vad den produktionen som finns idag klarar av. Då blir det såklart högre priser.

Samsung investerar ju faktiskt miljardbelopp (osäker på beloppet) på en till fabrik för minnestillverkning

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Skulle inte förvåna mig om Kina drar till med några hårda böter även fast de inte hittar något bevis. Är ju inte det vänligaste landet mot utländska företag om man säger så

Hur tänker du nu? Kina lever ganska gott på tekniktillverkning i Asien, tror knappast detta är någon anti-västerländskt. Och faktum är ju att priserna på DRAM har fortfarande inte gått ner. Och tillverkningen går ju inte heller upp

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Det räcker med att en aktör ökar tillverkningen lite så är dom andra tvungna att följa efter, att så inte har skett luktar lite.
Heja Kina

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om rusningen av minnespriserna. Har kollat på 32gb minne som kostar 4000:- idag. För ett år sen kostade de drygt 1500:-

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3725984

Är denna trenden något som har skett för alla minnen eller är vissa hastigheter/storlekar mer eller mindre drabbade?

Permalänk
Medlem

DRAM priserna är med största sannolikhet artificiellt satta, d v s de ökar inte upp tillverkningen trots att de kan och att efterfrågan är stor. De lärde sig en läxa när DRAM priserna gick i botten för några år sedan.

Jag skulle heller inte förvåna mig om en eventuell kartellbildning pågår. Dock svårt att bevisa.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det är lite prisstyrt. Är galet dyrt om man jämför nåt år tillbaka.

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

Kan vara tillgång/efterfrågan. Men ja, jag tycker det har luktat kartellbildning ett tag.

Permalänk
Medlem

Minns när man gav 300kr för 8gb 2011.

Permalänk
Medlem

Tur man slog till där i slutet av april.. då gick det att få 16gb för under 1300:- nu verkar priset sniffa på närmare 2200:- för exakt samma vara https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3294849

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, uppenbart att det är en kartell. Så få aktörer som plötsligt dubblar priset på elektronik.

Permalänk
Medlem

Nu var det förvisso 2013 men då köpte jag 16 gb ddr3 för runt 580 kr, idag kostar ddr4 mer än det dubbla.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

@Vigge50: 4x så mycket faktiskt om man kollar på mitt exempel ovan.. 2190:- i lager hos netonnet är billigaste.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det räcker med att en aktör ökar tillverkningen lite så är dom andra tvungna att följa efter, att så inte har skett luktar lite.
Heja Kina

Och exakt hur gör man för att bara huxflux öka tillverkningen?

Samsung investerar 26 miljarder dollar för att bygga en ny fabrik som ska stå klar 2021, dom investerar även i andra befintliga fabriker för att öka produktionstakten. Men det är inte som att det finns tillverkningsmaskiner på lager, samsungs maskinleverantörer måste först bygga maskinerna i sin tur. Och sedan måste deras underleverantörer få fram tillräckligt med material för att kunna försörja den ökade produktionstakten osv osv.

Det är inte bara att slå om en switch på en tavla så vips är du igång, är långa led som måste klaffa.

Med det sagt så är det inte orimligt att det kan finnas kartellbildning bakom priserna i sig. Å andra sidan så är företagen inte där för att göra världen en tjänst, dom är där för att göra vinst och dela ut till sina aktieägare.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd

Jag kommer ihåg den tiden man fick DDR4 16GB för precis ovanför tusingen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag tror på att dom kartellar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Bra av Kina! Priserna är hutlösa, luktar skumt lång väg.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Bra, finns en gräns hur mycket man kan bli drabbad av översvämningar

Permalänk
Moderator
Testpilot

Går i cykler det här. Fabriker som brinner ner och kartellbildning. Böter, priserna sjunker sen samma sak igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

Skulle inte förvåna mig om Kina drar till med några hårda böter även fast de inte hittar något bevis. Är ju inte det vänligaste landet mot utländska företag om man säger så

Ja det känns dessutom inte helt oväntat att de grävt fram något som skulle påverka korea mest då både SK hynix och samsung är koreanska företag. Precis som dem stoppat det mesta av turismen till korea som straff för att man installerat thaad missil försvar som skydd mot nordkorea (vilket kinesiska kommunistpartiet kanske mer ser som en täckmantel).

Hade varit intressant hur det hade svarats på det i såfall. Snacka om storpolitik det hade varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Bra, finns en gräns hur mycket man kan bli drabbad av översvämningar

Gällde inte det lagringdiskar för många herrans år sen? Eller har jag missat något gällande minnen?
Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd

Det är kartell precis som i så många andra branscher.

Bensinpriser i Sverige t.ex. Eller varför inte typ hela elektronikmarknaden där var och varannan produkt kostar lika i 50 butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Gällde inte det lagringdiskar för många herrans år sen? Eller har jag missat något gällande minnen?
Mvh

Haha jo, menar mest på att när priserna är låga så inträffar en översvämning och då höjs dem, sen när de är låga igen så börjar fabriker plötsligt brinna osv osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvanteP:

Och exakt hur gör man för att bara huxflux öka tillverkningen?

Samsung investerar 26 miljarder dollar för att bygga en ny fabrik som ska stå klar 2021, dom investerar även i andra befintliga fabriker för att öka produktionstakten. Men det är inte som att det finns tillverkningsmaskiner på lager, samsungs maskinleverantörer måste först bygga maskinerna i sin tur. Och sedan måste deras underleverantörer få fram tillräckligt med material för att kunna försörja den ökade produktionstakten osv osv.

Det är inte bara att slå om en switch på en tavla så vips är du igång, är långa led som måste klaffa.

Med det sagt så är det inte orimligt att det kan finnas kartellbildning bakom priserna i sig. Å andra sidan så är företagen inte där för att göra världen en tjänst, dom är där för att göra vinst och dela ut till sina aktieägare.

Precis, jag har senaste månaderna flera gånger åkt förbi en SK hynix fabrik (vad nu den ska användas till) som byggs utanför seoul. Ingen liten grej direkt som man kan smälla upp över ett par dagar. Det tog hela 3 år för sverige att bygga lilla globen som jämförelsevis bara är ett tomt skal.

Och varför skulle man lägga investeringar i att producera mera av dagens teknik som om något år är utdaterat ändå istället för att invänta framtida fabriker som är på gång? Bara för att sänka priserna på DRAM? Tror nog alla DRAM producenter är tämligen nöjda som det är.

Precis som intel varit alla år utan konkurrans.. men inte var kina på dem inte?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SvanteP:

Och exakt hur gör man för att bara huxflux öka tillverkningen?

Samsung investerar 26 miljarder dollar för att bygga en ny fabrik som ska stå klar 2021, dom investerar även i andra befintliga fabriker för att öka produktionstakten. Men det är inte som att det finns tillverkningsmaskiner på lager, samsungs maskinleverantörer måste först bygga maskinerna i sin tur. Och sedan måste deras underleverantörer få fram tillräckligt med material för att kunna försörja den ökade produktionstakten osv osv.

Det är inte bara att slå om en switch på en tavla så vips är du igång, är långa led som måste klaffa.

Med det sagt så är det inte orimligt att det kan finnas kartellbildning bakom priserna i sig. Å andra sidan så är företagen inte där för att göra världen en tjänst, dom är där för att göra vinst och dela ut till sina aktieägare.

Nej det är inget man gör hux flux, det krävs analys av hur efterfrågan ökar för att kunna möta den i framtiden.
Eller man kan göra så att man trivs med låg tillgång, hög efterfrågan, höga priser och skiter i att planera och bygga nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Äntligen, känns ju inte så lockande att uppgradera när ram i en dator i 8-10k-klassen är dyrare än processorn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag kommer ihåg den tiden man fick DDR4 16GB för precis ovanför tusingen.

Och jag kommer ihåg när man fick 2GB ett två - pack PC2 - 6400 DDR2 DIMM för $90

Eller 2GB DDR2 PC2 - 3200 ECC /REG för $ 110

Så kom inte här o gnäll om priser

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]