Permalänk
Medlem

Dölja kablar runt skrivbord

Hej!

Jag köpte nyss detta skrivbord: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29932181/

Jag kommer ha två 24" skärmar, mus och tangentbord, hörlurar samt eventuellt en dockstation på det och min stationära dator kommer stå under skrivbordet. Eftersom skrivbordet är ganska litet samt att det ser hemskt ut annars så vill jag dölja alla sladdar så bra som möjligt men vet inte hur jag ska göra det på ett bra sätt.

Vet någon här om det går skruva/spika i detta skrivbord eller måste jag använda saker med dubbelhäftande tejp? Vart kan jag köpa olika "hållare" för att hålla fast kablarna? Någon som vet någon stark tejp eller någon annan lösning jag kan använda för att montera ett grenuttag samt "strömboxar" för skärmarna under skrivbordet? Går det köpa något för att dölja sladdarna som går mellan skrivbordet och stationära dator eller åtminstone snygga till dem?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det gåratt skruva om det inte är tyckte saker än en kabelhållare du ska ha upp. Det är två tunna skivor med bikakemönster av papp mellan. Solid masonit i hörnen där man fäster benen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ikea säljer ju även kabelrännor, de borde fungera bra med deras bord..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=yQEJ4KauxzQ
Killen i denna video visar ett cleant sätt att gömma dom. Verkar som du får göra ännu ett besök till Ikea

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonor:

https://www.youtube.com/watch?v=yQEJ4KauxzQ
Killen i denna video visar ett cleant sätt att gömma dom. Verkar som du får göra ännu ett besök till Ikea

Tack för tipset! Tur att det redan är planerat då Har du några tips på hur jag kan se till att enskilda sladdar dras snyggt också? Sett videos där de använder olika fästen som man drar sladden eller en "zip tie" igenom men har inte hittat några i Sverige som verkar ha bra dubbelhäftande tejp på sig.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Buntbandsankare? Det säljs av de flesta gör-det-själv butikerna som Jula, Biltema, Clas Ohlsson med flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Buntbandsankare? Det säljs av de flesta gör-det-själv butikerna som Jula, Biltema, Clas Ohlsson med flera.

https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/402452.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

Det var vad jag letade efter men visste inte det svenska namnet på dem, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det bästa är att ha en skiva mellan de bakre benen på skrivbordet som går från golvet och upp, sen målar/ tapetserar du skivan som väggen.

Sen kan du trycka ner så mycket kablar du vill där bakom utan att det syns framifrån.

Permalänk

Rekommenderar starkt en monitorm arm som håller upp båda dina skärmar. Ger ett mycket cleanare utseende. Kolla att ditt skrivbord håller för det bara.

Någon som har erfarenhet av att borra i skrivbordet? Skulle vilja göra ett litet hål där jag kan stoppa ner tangentbord och muskabel. Jag vill sätta in en liten plastring/hylsa för att snygga till det men vet ej vad det heter.

Edit: Verkar heta kabelgenomföring.

Permalänk
Medlem

Monitorarm på det skrivbordet funkar iallafall inte, blir för högt tryck och går igenom så skärmarna faller framåt.

Ikea säljer kabelkanaler och även kabellådor samt kabelhållarset med kabelfästen etc (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60169251/)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Rekommenderar starkt en monitorm arm som håller upp båda dina skärmar. Ger ett mycket cleanare utseende. Kolla att ditt skrivbord håller för det bara.

Någon som har erfarenhet av att borra i skrivbordet? Skulle vilja göra ett litet hål där jag kan stoppa ner tangentbord och muskabel. Jag vill sätta in en liten plastring/hylsa för att snygga till det men vet ej vad det heter.

Edit: Verkar heta kabelgenomföring.

Borra genom ett skrivbord är inga problem, gäller det ikeas linnmon kan det nog vara en bra idé att inte vara jättenära kanterna för det låter ju i princip som en kartong när man knackar på det.

Permalänk
Medlem

kan inte rekomendera för tunga saker att skruva fast i den, skapligt tunna träfiber skivor och pappers fyllning imellan.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Monitorarm på det skrivbordet funkar iallafall inte, blir för högt tryck och går igenom så skärmarna faller framåt.

Ikea säljer kabelkanaler och även kabellådor samt kabelhållarset med kabelfästen etc (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60169251/)

Har själv en en arm för 2 skärmar mitt på bordet som är ett Linnmon fast 150x75 eller liknande mått. Funkar hur bra som helst för mig iallafall

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: hur stora skärmar har du? Ska köpa till mina men har en 24 och en 27. Tänker att den som är tyngre kanske ställer till med balansen.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

@Pamudas: hur stora skärmar har du? Ska köpa till mina men har en 24 och en 27. Tänker att den som är tyngre kanske ställer till med balansen.

2x 24". Armen är monterad på bakkanten av bordet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonor:

https://www.youtube.com/watch?v=yQEJ4KauxzQ
Killen i denna video visar ett cleant sätt att gömma dom. Verkar som du får göra ännu ett besök till Ikea

Ha så kul att skruva i dom pappskivorna ifrån Ikea
Dom är så kassa att man kan bokstavligen slå näven igenom dom.
Enda stället det går att skruva i är där man fäster benen.

Men ja i ett normalt skrivbord går det bra, kör själva 2x kabelrännor under mitt skrivbord.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Med tanke på hur dålig skivan är funderar jag på att skaffa en annan bättre. Vad kan ni rekommendera som går få i måtten 100-110x60-75cm? Om jag ska skaffa ett annat vill jag ha ett som jag kan skruva i utan problem för att ha Ikeas signum eller liknande samt kunna ha en monitorarm utan problem. Får helst inte kosta allt för mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TS1997: Ja som i videon fungerar buntband. Jag föredrar dock el-tejp då man kan göra en flik i slutet av tejpen för enkel borttagning. Perfekt om man ska göra ändringar och inte vill ta fram verktyg varje gång Sen ser det lite snyggare ut då kablarna sitter lite tätare och tejpen sticker inte ut lika mycket. Att dra kablar snyggt är en ädel konst Lycka till!

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem

Alternativ tre är att skruva fast kardborreband under skivan vilket jag gjorde. Sätt en 15mm montageskruv (eller liknande, ett brett huvud är det viktiga) genom mitten på en sisådär 15cm lång bit (dubbelsidig) kardborre och skruva fast 3-5 såna under bordet så bör kablarna sitta. Funkar för transformatorer och grenuttag också sålänge de inte väger multum; 3mm faner håller inte för hur mycket som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonor:

@TS1997: Ja som i videon fungerar buntband. Jag föredrar dock el-tejp då man kan göra en flik i slutet av tejpen för enkel borttagning. Perfekt om man ska göra ändringar och inte vill ta fram verktyg varje gång Sen ser det lite snyggare ut då kablarna sitter lite tätare och tejpen sticker inte ut lika mycket. Att dra kablar snyggt är en ädel konst Lycka till!

Tack för tipset! Hur bra fäster eltejp? Har funderat på att tejpa också men vet inte hur bra det fäster och hur mycket vikt det klarar av?

Skrivet av Napoleongl:

Alternativ tre är att skruva fast kardborreband under skivan vilket jag gjorde. Sätt en 15mm montageskruv (eller liknande, ett brett huvud är det viktiga) genom mitten på en sisådär 15cm lång bit (dubbelsidig) kardborre och skruva fast 3-5 såna under bordet så bör kablarna sitta. Funkar för transformatorer och grenuttag också sålänge de inte väger multum; 3mm faner håller inte för hur mycket som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! Skulle du kunna länka några som fungerar bra till detta? Har kollat på kardborreband men de jag har hittat känns för långa för att kunna skruva fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av TS1997:

Har kollat på kardborreband men de jag har hittat känns för långa för att kunna skruva fast

Kardborreband på rulle.. sen klipper du till lämpliga längder.

https://www.clasohlson.com/se/Dubbelsidigt-kardborreband/31-8...

Går ju även att sätta en bricka på skruven..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kardborreband på rulle.. sen klipper du till lämpliga längder.

https://www.clasohlson.com/se/Dubbelsidigt-kardborreband/31-8...

Går ju även att sätta en bricka på skruven..

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle ni rekommendera att skruva, limma eller någon annan metod för att fästa kardborrebanden? Och vilken sorts lim/skruv eller vad ni rekommenderar borde jag skaffa? Har aldrig gjort detta förut och vet inte vad som är bra baserat på vad skivan klarar av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Själv gick jag till min lokala plåtslagare och frågade om dom kunde böja en kabelkanal från spill och betalade med en bullpåse! Kunde nog inte köpa mig en bättre kabelkanal för priset (la ner ca 100kr på bullpåsen, vilket är vad IKEA tar för sin kabelkanal ) som även är kapad och böjd till mina egna mått!

Sen anväder jag mig utav iiglos bordfäste för två skärmar (dock en för tillfället) och drar kablarna ner till kabelkanalen bakom skrivbordet. Enkelt och stilrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TS1997:

Skulle ni rekommendera att skruva, limma eller någon annan metod för att fästa kardborrebanden? Och vilken sorts lim/skruv eller vad ni rekommenderar borde jag skaffa? Har aldrig gjort detta förut och vet inte vad som är bra baserat på vad skivan klarar av

Skickades från m.sweclockers.com

Fixa skruvar med grov gänga (typ träskruv) och lämplig längd, en bricka till varje skruv som är bredare och kan klämma åt kardborrebandet bättre.

https://www.google.se/search?q=tr%C3%A4skruv&source=lnms&tbm=...

https://www.google.se/search?q=bricka+skruv&source=lnms&tbm=i...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Får skaffa mig lite skruv och kardborreband då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Annars är buntbandsankare och najband, som kalle-anka nämde ett enkelt sätt att fästa upp kablar på.
Har själv kört med det i många år, men klistret släpper så småningom och kablarna ramlar ner..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Annars är buntbandsankare och najband, som kalle-anka nämde ett enkelt sätt att fästa upp kablar på.
Har själv kört med det i många år, men klistret släpper så småningom och kablarna ramlar ner..

Det var min plan i början men om fastskruvade kardborreband håller så föredrar jag det eftersom jag enkelt kan ta ut en sladd om jag t.ex byter skärm men samtidigt att det inte faller ner efter ett tag Så min fundering i allt detta är helt enkelt vad som faktiskt håller med tanke på att skivan inte är ett material som går skruva i särskilt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Japp, ditt problem är skivan och dess konstruktion. Svårt att säga vad den kommer hålla och det beror också på hur tungt det blir på varje fästpunkt..

Personligen skulle jag letat efter skruvar med så bred gänga som kan tänkas fungera och sedan hällt på lim i gängan innan jag skruvade i skruven.. + en lämplig bricka.

Problemet efter det är att du kommer få svårt att få bort skruvarna sen, om du skulle vilja det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD