SSD 100% disc usage efter exakt 11 minuter

Permalänk

SSD 100% disc usage efter exakt 11 minuter

Hej allihopa,

detta är mitt första besök på forumet så är någonting tokigt ber jag om ursäkt för det.

Mitt problem är att min C: går upp till 100% disc usage efter exakt 11 minuter. Efter det slutar datorn att svara och det enda som går att påverka är musen som rör sig på skärmen. När jag tittar i aktivitetshanteraren hittar jag inget konstigt, CPU ligger på 2-3 % och RAM på 21%. På C: används 41 Gb och det är 184 Gb ledigt. Det enda som man kan göra för att komma ur läget är att rycka strömmen och starta om datorn.
Problemet startade för ca 2 veckor sedan efter att jag körde Windows upgrade till senaste versionen. Jag har installerat om Windows med en ren installation men det blev ingen skillnad. Jag har suttit med Microsofts support i en timme utan att de kunde komma på en lösning. Jag har googlat och försökt med en massa saker men hittills har ingenting hjälpt. Jag har tittat i loggen men ser inget som jag tycker är konstigt.
Jag var först övertygad om att det var ett mjukvaruproblem eftersom det sker efter exakt 11 minuter, känns som en timer av något slag, men jag är inte säker. Har kört tester på C: men hittar inget fel.

Har ni förslag på vad jag ska göra så är jag er evigt tacksam.

Datorn är en VOX i7 köpt på Inet och inget är utbytt efter köp.
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 3770K 3.50 GHz
Moderkort: MSI Z77MA-S01 (MS-7756)
Minne: 2x 8 GB DDR3 666 MHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660
Hårddisk C: Samsung SSD 840 EVO 250 Gb
Hårddisk D: Toshiba DT01ACA200
DVD/CD: TSScorp CDDVDW SH-224DB

Permalänk
Medlem

@Leptosoma: hmm är datorn mycket dammig? kan vara att ssd får dålig kylning, och sänker hastigehet och då hamnar du på 100% använing
andra saker jag kan tänka mig är
Mjukvara för defragmentering etc installerat?
antivirus som kör någon genomsökning

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leptosoma:

Hej allihopa,

detta är mitt första besök på forumet så är någonting tokigt ber jag om ursäkt för det.

Mitt problem är att min C: går upp till 100% disc usage efter exakt 11 minuter. Efter det slutar datorn att svara och det enda som går att påverka är musen som rör sig på skärmen. När jag tittar i aktivitetshanteraren hittar jag inget konstigt, CPU ligger på 2-3 % och RAM på 21%. På C: används 41 Gb och det är 184 Gb ledigt. Det enda som man kan göra för att komma ur läget är att rycka strömmen och starta om datorn.
Problemet startade för ca 2 veckor sedan efter att jag körde Windows upgrade till senaste versionen. Jag har installerat om Windows med en ren installation men det blev ingen skillnad. Jag har suttit med Microsofts support i en timme utan att de kunde komma på en lösning. Jag har googlat och försökt med en massa saker men hittills har ingenting hjälpt. Jag har tittat i loggen men ser inget som jag tycker är konstigt.
Jag var först övertygad om att det var ett mjukvaruproblem eftersom det sker efter exakt 11 minuter, känns som en timer av något slag, men jag är inte säker. Har kört tester på C: men hittar inget fel.

Har ni förslag på vad jag ska göra så är jag er evigt tacksam.

Datorn är en VOX i7 köpt på Inet och inget är utbytt efter köp.
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 3770K 3.50 GHz
Moderkort: MSI Z77MA-S01 (MS-7756)
Minne: 2x 8 GB DDR3 666 MHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660
Hårddisk C: Samsung SSD 840 EVO 250 Gb
Hårddisk D: Toshiba DT01ACA200
DVD/CD: TSScorp CDDVDW SH-224DB

Hade exakt samma fel.
Lösningen fann jag här:
http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-3267507/fix-100-disc-usa...

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 7 1800x @Stock | GTX 1080 WINDFORCE OC | ASUS ROG B350F GAMING | Vengeance LPX Black 16GB DDR4 @ 2933MHz | BeQuiet! Straight Power 80+ Gold 680W | Samsung 960 EVO 250GB + Seagate Barracuda 1TB @ 7200rpm | Noctua NH-U9B SE2 | ASUS ROG Swift PG278QR GSYNC 1440p @144Hz | Acer 27" K272HLE 1080p @60Hz

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag hade samma problem med min burk, med specifikt en 840 EVO. Och den gör det idag också. Bytte till en MX300 istället och det löste alla mina problem.

840 EVO hade ju diverse problem som Samsung säger dom löst men... de löste aldrig problem för mig med min 840 EVO. Jag gav upp efter 12 månader av konstant problem, 100% HDD usage utan att något ens gör något, en dator som låser sig konstant osv.

Ut genom fönstret och in med en ny, aldrig haft problem igen.

Men så klart kan det vara något annat också men eftersom det händer efter ominstallation så tyder det på hårdvaru fel snarare än mjukvara.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

SSD 100% disc usage efter exakt 11 minuter, Problemet löst :-)

Tack för tips och idéer och engagemang!
Jag följde era tips men tyvärr hjälpte det inte mig, men jag fick en mycket renare dator Efter att ha googlat ännu mer så hittade jag Samsung Magician och laddade ner ny firmware till min 840 EVO och nu beter sig hårddisken precis som den ska!

Gott Nytt År allihopa!