Bygga min första dator, gtx 1080, i5 coffee lake mm

Permalänk

Bygga min första dator, gtx 1080, i5 coffee lake mm

Hej! Jag har suttit någon dag och satt ihop en dator som jag tror skulle va något för mig. Första gången jag ska bygga egen dator och tänkte köpa något som räcker några år. Ska inte köpa den nu på direkten så priset spelar inte så stor roll just nu (alltså med rea och sånt).

Är det något jag borde ändra på? Och ska man köpa från inet eller komplett? Eller är det bara att ta den billigaste?

Här är datorn iallafall: http://www.inet.se/kundvagn/visa/11194618/
Har ingen erfarenhet alls av att överklocka men är inte helt osannolikt att jag kommer försöka mig på det i framtiden.

Tänkte köpa med denna skärmen med (https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...) är det värt med 2k eller ska jag satsa på denna istället? (https://www.inet.se/produkt/2210985/aoc-24-g2460pg-144hz-g-sy...)

All hjälp uppskattas!
Mvh en noob

Permalänk
Medlem

Tycker att det ser bra ut. Ett par tips: Minnena du har valt finns för 1599:- på Inet för Sweclockers-medlemmar. Finns dock endast ett fåtal kvar så gäller att du är snabb Vidare finns ditt MOBO på Komplett för 999:-

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

@Frodo Swagg1ns:

Du har glömt CPU-kylaren.
Ska du bygga själv så ta en koll på Prisjakt och beställ där komponenterna är billigast, är ju fri frakt hos dem flesta.

Sen för att få ut det där lilla extra så köper du en Win 10 licens för en femtiolapp på Ebay eller 250:- på Kinguin och skapar ett Win 10 USB minne själv från Microsofts hemsida.

Du får 8700K och 1080ti för ungefär samma pris då, mest tack vare mellandagsrean dock:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3550167&view=b

Ram finns för 1500:- just nu hos Inet om du är verifierad medlem genom Sweclockers.
Edit: slutsålda

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Tycker att det ser bra ut. Ett par tips: Minnena du har valt finns för 1599:- på Inet för Sweclockers-medlemmar. Finns dock endast ett fåtal kvar så gäller att du är snabb Vidare finns ditt MOBO på Komplett för 999:-

Kanske är blind, men ram-minnena tog väl slut för åtminstone en timme sedan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@D-ryd: Ofan! Det hade jag ju, har med den på min lista på komplett men glömde den här... Det var ett väldigt bra tips! Spelar det någon större roll om man inte har ett utav de mer kända märkena, som msi eller asus, på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Jag ser att flera inte har läst tråden helt och hållet, han bryr sig inte om vilka priserna är under rean då köpet inte kommer ske nu.

Skulle jag köra 1080 så om jag hade råd skulle jag sikta in mig på högre upplöst skärm såsom 1440p så den övre är min rekommendation. Dock föredrar jag Asus själv framför Acer men den är lite dyrare.
Samt att den översta skärmen har ips vilket är dyrare dock är det bättre färg med dem imo.

Om du inte kommer köpa förän om någon månad så tycker jag du borde lika gärna vänta tills Nvidia släpper deras nya grafikkort serie volta som ryktas ska ske någon gång under q1 "första kvartal av året" .

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

Jag ser att flera inte har läst tråden helt och hållet, han bryr sig inte om vilka priserna är under rean då köpet inte kommer ske nu.

Skulle jag köra 1080 så om jag hade råd skulle jag sikta in mig på högre upplöst skärm såsom 1440p så den övre är min rekommendation. Dock föredrar jag Asus själv framför Acer men den är lite dyrare.
Samt att den översta skärmen har ips vilket är dyrare dock är det bättre färg med dem imo.

Om du inte kommer köpa förän om någon månad så tycker jag du borde lika gärna vänta tills Nvidia släpper deras nya grafikkort serie volta som ryktas ska ske någon gång under q1 "första kvartal av året" .

Lutade redan mot en 2k skärm med ips så får nog bli en sån när man ändå ska köpa en sån dyr rig.
Hmm kanske vore bra att vänta då, har inte bråttom då jag ska ha datorn såpass länge (4år+) så är det väl någon månads vänta kanske inte hela världen.