Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Skönt att det löste sig. Jag kör just nu 3066 MHz på minnena och OC på 3.75 GHz @ 1.33 Vcore (blir 1.3250 av någon anledning). Dock vid idle ligger vcore på 1.369. Antar att det inte är någon fara. Ska testa detta ett tag och se om jag får någon stabil överklock.

Fick faktiskt upp minnena i 3066MHz nu också när jag ökade ProcODT till 60 Ohm. Vet inte om jag vågar gå högre än så, tror det var i AMD:s video om överklockning de sa att om man går över 80 Ohm "bör man kyla med flytande kväve"

Har kört Prime95 i ganska precis en timme nu utan problem, processorn har pendlat mellan 69 och 74 grader. Dock verkar den bara testa 4GB av RAM-minnena i det testet jag kör nu.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 7 1800x @Stock | GTX 1080 WINDFORCE OC | ASUS ROG B350F GAMING | Vengeance LPX Black 16GB DDR4 @ 2933MHz | BeQuiet! Straight Power 80+ Gold 680W | Samsung 960 EVO 250GB + Seagate Barracuda 1TB @ 7200rpm | Noctua NH-U9B SE2 | ASUS ROG Swift PG278QR GSYNC 1440p @144Hz | Acer 27" K272HLE 1080p @60Hz

Permalänk
Medlem

Har ni pillat något på VCore SOC? På min kombo Cmk16gx4m2b3000c15 + GA-AB350N-Gaming WIFI krävs för stabilt system:

2133 MHz: SOC ~0.9v
2666 MHz: SOC ~1.0v
2933 MHz: SOC ~1.1v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Kraschade direkt i Cinebench när jag körde en väldigt mild overclock 3.7 GHz @ 1.2250 Vcore. Ligger inte ens stabilt vid 1.3 Vcore. Får helt enkelt inte till det alls.

Testa sätt + offset, räkna ut vad maxvolt blir och överstig ej 1.35-1.4.
Sätt load line calibration på extreme.
Låter som CPUN får för lite ström när du ligger under load.

Finns en väldigt bra och informativ överklockningsvideo med AMDs Robert Hallock som förklarar hur överklockning fungerar på ryzen, som jag även postade i tråden om överklockning av minnen. Men den är lika relevant här.

https://www.youtube.com/watch?v=vZgpHTaQ10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Testa sätt + offset, räkna ut vad maxvolt blir och överstig ej 1.35-1.4.
Sätt load line calibration på extreme.
Låter som CPUN får för lite ström när du ligger under load.

Finns en väldigt bra och informativ överklockningsvideo med AMDs Robert Hallock som förklarar hur överklockning fungerar på ryzen, som jag även postade i tråden om överklockning av minnen. Men den är lika relevant här.

https://www.youtube.com/watch?v=vZgpHTaQ10k

Hittar inte offset voltage på mitt moderkort (MSI B350M Mortar), tror inte ens jag har det. Finns det något annat alternativ? Eller är det bara att ge upp med att försöka överklocka? Load line calibration har jag satt på högsta utan något vidare resultat..

Permalänk
Medlem

Har testat överklocka mina ryzen 1600 men temp går upp över 80 efter en minut i prime 95. Kan man inte sätta lägre offset volt än 0,16250 på asus mb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawavs:

Har testat överklocka mina ryzen 1600 men temp går upp över 80 efter en minut i prime 95. Kan man inte sätta lägre offset volt än 0,16250 på asus mb?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter på jobbet och kan inte kika på min men det lät mycket.
Kör min spänning på auto och 4GHz vilket verkar funka stabilt. Den håller sig under 1,4V.
Och den verkar hålla sig under 70 grader med en AIO vattenkylare.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Inaktiv

Min 1600X jag hade va stabil @ 4.3GHz vid 1.58V
Kyldes med en Noctua D15 med 2st arctic F12 pwm

Fick den att boota till windows @ 4.4GHz men när jag startade ett stress eller skulle spela så vart det svart skärm.

Permalänk
Medlem

@anon200632: Blir inte 1.58v rätt mycket i längden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bigganum:

@Decimal: Blir inte 1.58v rätt mycket i längden?

Det blir det nog tror jag, gick rätt varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Kraschade direkt i Cinebench när jag körde en väldigt mild overclock 3.7 GHz @ 1.2250 Vcore. Ligger inte ens stabilt vid 1.3 Vcore. Får helt enkelt inte till det alls.

Du kan köra 1.425V Vcore på Ryzen det är vad jag måste köra för att kunna ha min i 3.95Ghz. Den spänning du angivit verkar väldigt låg för en Ryzen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

1600 3.9 @ 0.1500+ offset vilket är cirka 1.387 manuellt, maxar ut runt 65c under full load i prime med en Noctua NH-D15.

I regel kan du färvänta dig att landa någonstans mellan 3.8 - 4.0 Ghz runt 1.35 - 1.40 för de flesta 1600, grovt räknat. Du får lära känna ditt system och lägga dig på en nivå som du är bekväm med och inte stirra dig blind på andras siffror, speciellt de som postar siffror från väldigt bra chip.

https://www.youtube.com/watch?v=vZgpHTaQ10k&t=38s

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av K0mplext:

Ah okej, har inte vågat uppdatera BIOS än. Ska testa det då, tack!

Enkel guide för att flasha UEFI, görs alltid på egen risk.

  1. Ladda ned ditt UEFI och packa upp UEFI-filen.

  2. Lägg den uppackade PAC-filen på en USB-sticka formaterad med FAT32, i många fall fungerar det även att lägga den på C: diskens rot alltså c:\ (testa detta).

  3. För att du skall flasha så säkert som möjligt, skall du göra detta från UEFI och du skall flasha oklockat

  4. Börja med att gå in i UEFI, välj standardinställningar spara och starta om, det skall nu vara oklockat.

  5. Gå in i UEFI igen och gå in under avancerat->verktyg, där skall det finnas ett program för att flasha.

  6. När att allt är klart skall det komma up en OK ruta, för att starta om, gör detta.

  7. Efter omstart skall man gå in i UEFI, först välja defautlinställningar och sedan välja personliga inställningar, efter tycke och smak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Enkel guide för att flasha UEFI, görs alltid på egen risk.

  1. Ladda ned ditt UEFI och packa upp UEFI-filen.

  2. Lägg den uppackade PAC-filen på en USB-sticka formaterad med FAT32, i många fall fungerar det även att lägga den på C: diskens rot alltså c:\ (testa detta).

  3. För att du skall flasha så säkert som möjligt, skall du göra detta från UEFI och du skall flasha oklockat

  4. Börja med att gå in i UEFI, välj standardinställningar spara och starta om, det skall nu vara oklockat.

  5. Gå in i UEFI igen och gå in under avancerat->verktyg, där skall det finnas ett program för att flasha.

  6. När att allt är klart skall det komma up en OK ruta, för att starta om, gör detta.

  7. Efter omstart skall man gå in i UEFI, först välja defautlinställningar och sedan välja personliga inställningar, efter tycke och smak.

Tack för guiden, jag gjorde det ganska snart efter att jag skrev inlägged och det gick hyfsat. Har senaste BIOS och lyckades klocka upp RAM-minnena till 3066MHz först med ProcODT på 60 Ohm. Dock började datorn starta om flera gånger vid boot nu för ett par dagar sedan så jag sänkte till 2933MHz igen och ProcODT på 53,3 Ohm. Har fungerat än så länge.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 7 1800x @Stock | GTX 1080 WINDFORCE OC | ASUS ROG B350F GAMING | Vengeance LPX Black 16GB DDR4 @ 2933MHz | BeQuiet! Straight Power 80+ Gold 680W | Samsung 960 EVO 250GB + Seagate Barracuda 1TB @ 7200rpm | Noctua NH-U9B SE2 | ASUS ROG Swift PG278QR GSYNC 1440p @144Hz | Acer 27" K272HLE 1080p @60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Sitter på jobbet och kan inte kika på min men det lät mycket.
Kör min spänning på auto och 4GHz vilket verkar funka stabilt. Den håller sig under 1,4V.
Och den verkar hålla sig under 70 grader med en AIO vattenkylare.

Ok, jag har har senaste bios och dohc minnes "profil" så kör minnena i 3200. Kommer in i windows o kan köra prime med 39x multi (har inte provar högre) men måste avsluta prime för tempen blir för hög. Om jag skriver in ett lägre offset volt så öndras de bara till 0,16250. ska testa köra auto senare och börja med 35x.

Edit; Körde x35 nu och auto, fick max volt 1,460 enligt cpu z och 1,394 enligt HWM. Låg ganska stabilt på 80-83 grader men sen sprang de upp till 87 då avbröt jag prime, kör stock kylare. Funderar på om man kanske ska montera om cpu kylaren då jag de inte gick så "smooth" när jag gjorde de på min dator.

Permalänk
Medlem

Testat 3.825ghz med +offset med upp till 1.275v och ligger idle på 35-37 grader och går aldig över 50 under load.
Loadline calibration: extreme Cstates: off

Samt 1.35v i DRAMV med Flare X(svarta cl 14) @ 3200mhz 14-14-14-14-34

Kör endast med Wraith Spire så jag vill inte fortsätta högre än såhär än då systemet verkar väldigt stabilt.

Kör även med Ryzens power plan för Windows är värt att tillägga. En mycket bra och effektiv power plan som många helt glömmer bort!

Har inte kört några direkta tester men den har aldrig crashat och den verkar flyta på hur bra som helst överlag och i krävande spel samt applikationer.

Volten kan väl tänkas vara lite väl låg?
Men ju lägre desto bättre, sålänge man inte undervoltar för mycket?

Har ni några tips ang min klockning samt värme?
Eller har jag bara tur och fått ett bra chip?

Permalänk
Medlem

@bigganum: Du verkar ha fått ett mycket bra chip. Dock kan kliven mellan 3.8, 3.9-4.0 vara väldigt stora i volt. Jag skulle pröva att kliva upp för att se om du kan hitta en sweet spot. Skulle säga att allt under 1.35 på 3.9 är mycket bra t.ex. Jag själv ligger på ca 1.3875 för 3.9. Du har alla gånger en 15 grader till att att klättra vad gäller värme utan problem så du har goda marginaler att pröva dig fram på om du skulle vilja.

"Undervolt" är inget problem så länge du är stabil, dessutom så ligger på +offsett så du undervoltar inte i alla fall, det hade du gjort om du satt offset på - och bibehållit ursprungsvärden för cpu core ratio etc.

Permalänk
Medlem

Med nyaste BIOS till B350M-A går det äntligen att köra minnerna i 3200Mhz! <3
Version 3402 PRIME B350M-A BIOS 3402

Så min actuella OC är följande:

1600 @ 3.95Ghz 1.37v
16GB @ 3200Mhz

Smått imponerad iom att jag köpte det billigaste moderkortet jag hittade när det släpptes.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället