Permalänk
Medlem

GPU skakar

Har problem med att GPU skakar. När jag sätter på silent mode brukar problemet försvinna. Jag har plockat ur och återinsatt GPU. Kontrollerat GPUs fäste i chassi samt Moderkortets fäste i chassi.

Några idéer på vad jag kan missa?

Setup:

ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC
ASUS Z170 PRO GAMING
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

Samsung 850-Series EVO 250GB
Toshiba 3TB 7200rpm 64MB

Fractal Design Define R5 Fönster Titanium

be quiet! Pure Power 9 700W

Permalänk
Avstängd

Hur menar du med att de skakar? Utveckla de gärna.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

skakar? jag de rörliga delarna i ett grafikkort lär väl vara fläktarna ;P

måste ju vara massor med vibrationer om det faktiskt skakar?

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@Pluf: De enda rörliga delarna i GPUn är ju fläktarna, så jag antar att de är obalanserade. Kolla så att inte något fläktblad har gått av! Vet inte riktigt vad man kan göra åt det förutom att köpa en eftermarknadskylare. https://www.inet.se/kategori/141/grafikkortskylning

God jul!

Permalänk
Medlem

Det skakar, verkligen fysiskt skakar så att det låter högt.

Två fläktblad har gått av. Går det att stänga av en specifik fläkt?

Kortet ligger aldrig över 55 grader, så är inte orolig för överhettning.

Tack för de snabba svaren!

Permalänk
Medlem

Brukar går att koppla bort fläktarna, är nog 3 eller 4 pin som alla andra fläktar

Permalänk
Avstängd

Hur gick bladen av?
Borde vara en bra plan å fixa en ny kylare dock.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

skicka bild på skadade fläkten, hade 1 blad av 9 som gick av på ett av mina grafikkort...
slutade med att jag bröt av 2 till för att skapa balans och det fungerar än idag

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

@Pluf: då fläktbladen gått av har det troligtvis skett pga fysisk åverkan vilket gör att du inte har någon garanti som kan ersätta/reparera fläktarna/kortet. Finns en chans att få tag på nya oem asus fläktar på ebay som du kan reparera kortet med, men jag kunde inte hitta några till 1070/1080 korten i nuläget.

Några i tråden har rekommenderat att du byter hela kylaren vilket du absolut inte ska eller behöver göra, om fläktarna har antal blad med jämna 3-tal går det bryta jämnt antal blad för att skapa balans (alltså 3 avbrutna blad per fläkt med jämnt antal hela blad mellan sig). EDIT: såg att asus gtx 1070 strix har 11 fläktblad per fläkt vilket gör att du inte kan bryta blad för att skapa balans.

Min rekommendation och även bäst lösning enligt mig är dock följande:

Asus gtx 1070 strix har 2 st 4 pin pwm kontakter för vanliga chassifäktar på kretskortet, du kan även plocka bort höljet och fläktarna från grafikkortet utan att avmontera kylflänsen från gpun. Detta gör att du kan ersätta dina befintliga fläktar på grafikkortet med 2st vanliga 120mm fläktar genom att fästa dem med buntband på kylflänsen, linus tech tips har testat detta på asus gtx 1070 strix med 120mm noctua fläktar och det sänkte både temperatur och ljudnivå.

Edit 2: fläktarna som ansluts till grafikkortets 4-pins pwm fläktkontaker kan styras i asus gpu tweak (external fan control) och startar först då gpun når 60 grader och fläktarna startar i 50% hastighet, alltså är fläktarna avstängda tills gpun når 60 grader på samma vis som asus fläktarnas semipassiva läge från fabrik

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pluf:

Det skakar, verkligen fysiskt skakar så att det låter högt.
Två fläktblad har gått av. Går det att stänga av en specifik fläkt?

Det är väl fullständigt uppenbart att det beror på obalans i fläkten så byt den.
Kanske kyls kortet "bra nog" även om du bara stänger av den och låter de andra gå snabbare så du kan ju testa det om du vill, stänga av fläkten kan du göra fysiskt, lossa kontakten eller bryt strömmen till den på nått annat sätt, du bör inte fortsätta köra med den om du förstört den för den kan skada andra komponenter och det är ju trist om nån lödning släpper så att grafikkortet dör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du vill ha hjälp med ett grafikkort som skakar och nämner inte ens i öppningsinlägget att en av fläktarna är helt sönder?

Bra där...

"Hej, min bil drar åt höger, vad kan man göra?"
"Ja just det, glömde nämna att höger framdäck saknas."

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Ni har inte dammsugit grafikkortet så fläktarna varvat upp och gått sönder?

Om man dammsugar skapas även statisk elektricitet som skadar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Pluf: då fläktbladen gått av har det troligtvis skett pga fysisk åverkan vilket gör att du inte har någon garanti som kan ersätta/reparera fläktarna/kortet. Finns en chans att få tag på nya oem asus fläktar på ebay som du kan reparera kortet med, men jag kunde inte hitta några till 1070/1080 korten i nuläget.

Några i tråden har rekommenderat att du byter hela kylaren vilket du absolut inte ska eller behöver göra, om fläktarna har antal blad med jämna 3-tal går det bryta jämnt antal blad för att skapa balans (alltså 3 avbrutna blad per fläkt med jämnt antal hela blad mellan sig). EDIT: såg att asus gtx 1070 strix har 11 fläktblad per fläkt vilket gör att du inte kan bryta blad för att skapa balans.

Min rekommendation och även bäst lösning enligt mig är dock följande:

Asus gtx 1070 strix har 2 st 4 pin pwm kontakter för vanliga chassifäktar på kretskortet, du kan även plocka bort höljet och fläktarna från grafikkortet utan att avmontera kylflänsen från gpun. Detta gör att du kan ersätta dina befintliga fläktar på grafikkortet med 2st vanliga 120mm fläktar genom att fästa dem med buntband på kylflänsen, linus tech tips har testat detta på asus gtx 1070 strix med 120mm noctua fläktar och det sänkte både temperatur och ljudnivå.

https://www.youtube.com/watch?v=-yQHAMz1v5g&app=desktop

Edit 2: fläktarna som ansluts till grafikkortets 4-pins pwm fläktkontaker kan styras i asus gpu tweak (external fan control) och startar först då gpun når 60 grader och fläktarna startar i 50% hastighet, alltså är fläktarna avstängda tills gpun når 60 grader på samma vis som asus fläktarnas semipassiva läge från fabrik

Tack för tipsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Du vill ha hjälp med ett grafikkort som skakar och nämner inte ens i öppningsinlägget att en av fläktarna är helt sönder?

Bra där...

"Hej, min bil drar åt höger, vad kan man göra?"
"Ja just det, glömde nämna att höger framdäck saknas."

Jag får verkligen be om ursäkt.

I detta fallet upptäckte jag det när en i den här tråden nämnde att kolla på fläktbladen.

Jag bad som sagt om tips och är inte helsäker på datorer. Hoppas inte din julfrid stördes för mycket av min dumhet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ni har inte dammsugit grafikkortet så fläktarna varvat upp och gått sönder?

Om man dammsugar skapas även statisk elektricitet som skadar datorn.

Har blåst ur damm, inte sugit. Köpte en tub för det på inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pluf: Det är bättre att ställa en dum fråga för mycket en ingen alls.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@b3h4ppyn0w: Innan jag sätter in externa fläktar. Om jag bryter alla blad på den trasiga fläkten. Borde inte detta skapa "balans" utan att behöva montera om grejer.

"quick fix" kanske man kan kalla det.

Skapar detta några problem i dina ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluf:

@b3h4ppyn0w: Innan jag sätter in externa fläktar. Om jag bryter alla blad på den trasiga fläkten. Borde inte detta skapa "balans" utan att behöva montera om grejer.

"quick fix" kanske man kan kalla det.

Skapar detta några problem i dina ögon?

Det kommer bli balans om du gör så, samt lämnar plats för luft när du ghettomoddar dit en extern fläkt.
Det kanske även är möjligt att ta bort den felande fläkten helt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Pluf: du ska avmontera hela höljet och fläktarna från grafikkortet enligt videon jag länkade, bryt inte av några fläktblad

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

@Pluf: Mitt råd är att du skruvar loss en av fläktarna och mäter dess längd och skruvavstånd. Sedan att du tar dig en titt på Ebay och köper likadan fläktar av samma bladlängd och monteringsavstånd.

Jag har råkat haft sönder fläktblad och detta är den lösning jag använt mig av.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med återförsäljare och asus innan du gör reperationer och dylikt på ditt grafikkort. Fläktblad ska inte gå av om du inte gjort någon fysisk åverkan på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte att fläktblad kan gå av utan fysisk åverkan. Ett fysiskt objekt har troligen kommit åt fläkten med an den snurrade. Det enklasta sättet att få slut (eller åtminstone drastiskt minska dem) på vibrationerna är att bryta av motstående fläktblad och på så vis skapa balans igen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@b3h4ppyn0w: Jag förstår din video. Men vad kan skadas av att alla fläktblad bryts av på fläkten som är defekt?

Den ska ändå slängas ut. Jag ser inget problem med det som en temporär lösning. Förklara gärna varför du inte håller med.

Permalänk
Medlem

@Pluf: ingenting tar väl direkt skada av det men det är bättre att koppla ur den defekta fläkten än att bryta alla fläktblad isåfall som temporär lösning , bäst är om du kan hitta en original ersättningsfläkt på ebay (tror det är samma fläktar på samtliga strix modeller av gtx 1060/1070/1070ti/1080/1080ti).

Om du inte kan hitta en originalfläkt så är den bästa lösningen att ersätta alla 3 fläktar (+ hölje) med två 120mm fläktar på kylflänsen enligt videon.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Lyckades ha av ena bladet på högra fläkten på mitt GTX 980. Var helt enkelt oförsiktig när jag tog bort ovansidan på ett Node 304, så ena kanten tog i.

Slutade med att jag själv skapade en tråd här och fick hjälp att ta fram produktnummer för fläktarna m.m. Köpte sedan tredjeparts-fläktar från amazon Kontakten var annorlunda men det gick att sätta ihop dem ändå, osäker på vad som saknas men det har då funkat i 6 månader helt felfritt!

Kostade inte mycket och var helt klart värt en "riktig" lösning.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Du behöver inte koppla bort fläkten, bryta av alla blad eller skaffa en ny. Det är bara att bryta av motstående blad till de som är avbrutna för att få balans på fläkten igen. Då får du slut på skakningarna eller så blir de i alla fall obetydliga.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: går dock inte skapa balans på strix fläktarna på detta sätt då de har 11 fläktblad, måste vara jämna 3-tal, 3, 6, 9, 12 osv för att få balans genom att bryta fler fläktblad

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@fantomsmurfen: går dock inte skapa balans på strix fläktarna på detta sätt då de har 11 fläktblad, måste vara jämna 3-tal, 3, 6, 9, 12 osv för att få balans genom att bryta fler fläktblad

? Om två blad har gått av så räcker det att bryta två blad till (motsatta blad). Om antalet blad är sådant att bladen inte är exakt motstående varandra så blir det tillräckligt bra om man bryter det blad som är så nära motstående som möjligt. Om det är 11 blad och 2 har gått av så är det bara att bryta av 2 blad till. De två blad som är närmast motstående till de 2 blad som är av.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: behövs symmetri för att detta skall fungera bra och skapa balans vilket blir svårt pga det udda antalet fläktblad på 11 stycken som asus har på sina strix-kort i gtx10xx-serien vilket gör att det inte finns ett direkt motstående fläktblad.

Om det varit 10 fläktblad hade det gått bryta motstående för att förbättra balansen men det hade inte blivit perfekt, bäst hade det varit om fläkten varit symmetrisk med 12 blad så att man kunde knäcka bladen i en triangel då detta är den mest stabila och välbalanserade trigonometriska strukturen

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

@b3h4ppyn0w: Klart det varit bättre om det varit 10 blad. Men det borde ändå bli "good enough" när det är 11 om man bryter av närmast motstående blad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p