Plextor CD/DVD-Brännare

Permalänk

Plextor CD/DVD-Brännare

Jag behöver lite tips på var man skulle kunna hitta äldre Plextor CD/DVD-brännare, tillverkade före 2006.

Många minns nog dessa gamla brännare som väldigt dyra (men pålitliga). Tyvärr slutade ju Plextor att tillverka sina egna brännare efter modellen PX-760 och efter det gick ju allt utför. Det som gör dessa gamla brännare unika är att de har funktioner (googla "px_d8") som mjukvaror kan använda för att göra perfekta kopior av skivor (nej, din noname-brännare och imgburn ger inte samma resultat...).

Efter att ha drabbats av disc rot på en skiva för några år sedan så bestämde jag mig för att göra ordentliga kopior av mina större CD-baserade spelsamlingar. Detta har eskalerat lite med åren.

Perfektionist som jag är så duger inget annat än det bästa. Därav mitt letande efter dessa gamla reliker.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Kan nog inte hjälpa med brännaren - men vad är det för skivor som ruttnar för dig??

För min del verkar det vara främst CD-R ganska oberoende av 'märke', märkesskivorna är inte bättre än 'noname' (nästan tvärt om faktiskt) och prognosen är dålig att lyckas läsa alla sektorer när de är +10 år gamla - typ varannan var tredje skiva har en eller flera sektorer som är ej läsbara.

För min del dataskivor medans Audio-skivor är svårare att mäta då det inte finns någon riktig checksumma - men är dataskivorna som de är nu efter dryga 10 år så lär inte Audio-skivor på CD-R vara speciellt bra heller. Vill man inte ha ljudinspelningen bit-corrumperad så bör det lagras som data i wav-filer eller liknande icke förlust-komprimerat då det är felrättning nog i datasektorerna för att antingen ge en ljudfil med exakt det bitmönster som den var när den var bränd eller så har man läsfel - det har man inte med Audio-bränd CD-R då där har man bara skade-kontroll med interpoleringar etc. som görs i kretsarna så att det inte blir för hörbara tick och knäppar när det är för mycket bit-fel på en gång.

...Och då har jag provat 6 olika CD/DVD-brännare i olika laptop och fasta brännare inklusive plextor-brännaren som en gång skrev skivorna - och kan konstatera att dessa brännare är _inte_ bättre på att läsa dessa CD-R skivor än en modern ASUS-BR-brännare.

som läsmaskin så är de moderna lite bättre/dyrare brännarna riktigt bra på att läsa skivor, i allafall i avseende att läsa data-skivor då man kommer längst med att få ut maximalt felfria sektorer från ruttna CD-skivor med dem.

Skivtypen som verka helt oberörd av tiden är CD-RW och DVD-RW med kvalitet nära pressade skivor även efter 10 år - hade jag vetat det så hade varenda skiva blivit bränd på DVD+/-RW resp. CD-RW, men på den tiden det begav sig så ansågs de som sekundära i kvalitet endast för korttidsförvaring av data ungefär. - medan det var 'dye'-skivorna som gällde vid långtidslagring - sa man...

I verkligheten precis tvärt om, om man kan förvara DVD+/-RW - CD-RW i torr inomhusmiljö hela tiden (kan vara knepigt i tropikerna men lätt här uppe i norden). Gissar att det är fuktiga tropikförvaringen som gav CD-RW och DVD+/-RW den dåliga ryktet.

Permalänk
Medlem

Har flera stycken Plextor brännare, både IDE och SCSI.
Inklusive den första med Burn-Proof (som ju gjorde pålitlig IDE bränning möjlig).
Har dock inga planer på att sälja någon av dom.

Har själv inte råkat ut för bit-rot på några CD skivor, vare sig spel eller musik.
(har många skivor från 80 talet)
Brända skivor däremot är ett stort problem.
De enda gamla skivor jag har som är OK är "Kodak gold", som ju var svindyra.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Kan nog inte hjälpa med brännaren - men vad är det för skivor som ruttnar för dig??

Jag ser nog inget direkt mönster i det. Jag har ett fåtal skivor som "ruttnat" och alla är PC-spel. Inga hemmabrända utan bara original.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Rekordmedlem

Jag bunkrade upp med några Plextorenheter innan de försvann eftersom inga andra enheter klarade av samma saker och ingen tillverkare verkade ha nån vilja av att sträva mot de funktioner som Plextor erbjöd, Plextools är/var ju trevligt att ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en riktigt gammal fin IDE-Plextor från tiden då de var ansedda som "the shit" (tror modellen är PX-716A, är på skidsemester så kan inte kolla) och ja, för sin tid var de riktigt bra, men jämfört med moderna brännare vettetusan. Tycker min pissbilliga Liteon iHas 124 gör ett minst lika bra jobb, aldrig några coasters, och ger lika bra resultat i de där brännkvalitetstesterna man kan köra.

Tror det har mer med mediakvalitet att göra i sådana fall. Men varför backupa på skiva? Känns vettigare att dumpa images och spara på något annat media.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har en riktigt gammal fin IDE-Plextor från tiden då de var ansedda som "the shit" (tror modellen är PX-716A, är på skidsemester så kan inte kolla) och ja, för sin tid var de riktigt bra, men jämfört med moderna brännare vettetusan. Tycker min pissbilliga Liteon iHas 124 gör ett minst lika bra jobb, aldrig några coasters, och ger lika bra resultat i de där brännkvalitetstesterna man kan köra.

Tror det har mer med mediakvalitet att göra i sådana fall. Men varför backupa på skiva? Känns vettigare att dumpa images och spara på något annat media.

Gissar på att det handlar om att kopiera skyddade skivor till konsollspel.
Någon annan anledning till att behöva så exakta kopior kan jag inte komma på.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Men varför backupa på skiva? Känns vettigare att dumpa images och spara på något annat media.

Jag dumpar till hårddisk såklart.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent-Mustafa:

Jag ser nog inget direkt mönster i det. Jag har ett fåtal skivor som "ruttnat" och alla är PC-spel. Inga hemmabrända utan bara original.

hmm. vet att det förekommit leveranser från vissa 'plant' där man misslyckats med pressningen och det börja ha en massa små hål i aluminiumet med tiden och därmed blir allt svårare att läsa.

hembrända DVD+/-R skivor verkar fortfarande hålla acceptabelt men det syns att tidens tand knaprar på dem om man tittar på PIE och PIF-värdena med typ 1/5-del förbrukad redundans när de var nybrända och ca 1/3 - 1/2-del förbrukad redundans när de är 12-13 år äldre.

medans DVD+/-RW är fortfarande som nybrända > 10 år senare och med nivå nästan så lågt som nyköpt pressad DVD-skiva - dom är alltså i _väldigt_ bra kvalitet!.

hade man vetat det då, så hade man bränt allt på DVD+RW på den tiden.

jag mäter med nerodiskspeed men bara vissa brännare kan rapportera i PIE och PIF - bla. Optiarc (fd. sony)-spelare och liteon-spelare även vissa TSSTc-spelare kan med lite registerhack får att visa värden, har väldigt mycket att göra vilka chipset som finns inne i spelaren.

dessvärre är hela DVD-spelartillverkningen på kraftigt krympande stadie med allt färre tillverkare och det handlar om att snåla och överleva på de allt färre användarna, det finns ingen programsupport längre för någon djupare mediananalys i det som säljs idag..

Permalänk
Inaktiv

Är inte cdbrännarerom en förbrukningsvara? Inte bara antal skivor utan att lasern av sig själv föråldras. Det finns laserenheter på vissa konsoler som har dött bara av att bli liggandes.

Att gör backup av spel så har man problem med kopieringsskydd, om inget sådant finns gör då en iso istället. Cd/dvd media idag lever av samma problem som disketter 2005, försäljningen rasar folk efterfrågar inte kvalité längre. Det kvittar vad för fysisk enhet man har vid datorn om mediat i sig själv är kasst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Är inte cdbrännarerom en förbrukningsvara? Inte bara antal skivor utan att lasern av sig själv föråldras. Det finns laserenheter på vissa konsoler som har dött bara av att bli liggandes.

Att gör backup av spel så har man problem med kopieringsskydd, om inget sådant finns gör då en iso istället. Cd/dvd media idag lever av samma problem som disketter 2005, försäljningen rasar folk efterfrågar inte kvalité längre. Det kvittar vad för fysisk enhet man har vid datorn om mediat i sig själv är kasst.

Lasrar och dioder har en viss brinntid men oftast är det inte de som krånglar utan det är mekaniska problem som ställer till det, torkad smörja (och remmar) är nog mer vanligt som grundorsak men även kondensatorer kan åldras och diverse kontakter kan oxidera, det är alltså ungefär "de vanliga problemen" och egentligen sällan de rent optiska delarna som strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

lasrar, lysdioder etc. hade issue på 80 och början av 90-talet (röda lysdioder kunde gå över till att bli IR-dioder etc.) - men slutet på 90-talet och framåt så är laser-åldringen inte någon issue då man hare bättre kontroll över tillverkningen, i princip allt annat kommer att gå sönder före på en läsare/brännare innan lasern börja försämras så att det är märkbart.