Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Några tips på bra hörlurar att använda till dator/mobil (typ Spotify, lite enklare spelande, poddar)? Ej krav på mick. Budget är ca 5-700:-. Har spanat lite i fyndtråden.
Någorlunda sobert utseende (ingen RGB tack).
Over ear, Typ som Bose QC 15 etc.

Över din budget men kanske rea i mellandagarna: Plantronics Backbeat Pro. Går för 999:- nu, fanns för 899:- på BF. Satt på köpknappen men fegade ur, tycke de var för dyra. Har dock fått mycket bra recensioner.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2784965

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Fördelen med 1050 Ti är att det inte kräver någon ström förutom det den får via PCI-E.

I mitt specifika fall spelar det kvitta - jag hade hoppats på att flera generations nyare arkitektur skulle betyda en "prestanda-ökning" (om man nu kan använda den termen gällande GPU:er) vilket flera hävdar det INTE blir jämförelsevis med mitt befintliga dito.
Har försökt googla mig till en jämförelse mellan dessa båda kort men hittar bara kryptiska och motsägelsefulla tester/sidor.

Får se om man kan hävda ångerrätt via Distansköplagen gentemot Wish

Permalänk
Vive la liberté!

@elp:
https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_960_Gaming/29.htm...
https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_1050_Ti_Gaming_X/...
Ger drygt 20% bättre prestanda mot 960 och 770 ger 10% ish bättre prestanda än 960.
Är väl det närmaste en direkt jämförelse man kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

I mitt specifika fall spelar det kvitta - jag hade hoppats på att flera generations nyare arkitektur skulle betyda en "prestanda-ökning" (om man nu kan använda den termen gällande GPU:er) vilket flera hävdar det INTE blir jämförelsevis med mitt befintliga dito.
Har försökt googla mig till en jämförelse mellan dessa båda kort men hittar bara kryptiska och motsägelsefulla tester/sidor.

Får se om man kan hävda ångerrätt via Distansköplagen gentemot Wish

”Flera generationer”

Du är medveten om att det aldrig släpptes någon 8-serie för desktop?

Dvs 10 serien är två generationer nyare än 7-serien.


Jag tycker denna tunregel fungerar ganska bra:
En nyare version motsvarar ungefär förregående generations +10modell.

Dvs 1050 är ungefär som 960 som ä ungefär som 770 som är ungefär som 680 osv. Inte exakt huggen i sten, vissa generationer så sker förbättringar än förväntat.

Vad som är stor fördel med en nyare version som inte syns i ovan exempel är att de är energisnålare till samma prestanda, har modernare anslutningar, ibland mindre PCB, stödjer senare directx och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

”Flera generationer”

Du är medveten om att det aldrig släpptes någon 8-serie för desktop?

Dvs 10 serien är två generationer nyare än 7-serien.


Jag tycker denna tunregel fungerar ganska bra:
En nyare version motsvarar ungefär förregående generations +10modell.

Dvs 1050 är ungefär som 960 som ä ungefär som 770 som är ungefär som 680 osv. Inte exakt huggen i sten, vissa generationer så sker förbättringar än förväntat.

Vad som är stor fördel med en nyare version som inte syns i ovan exempel är att de är energisnålare till samma prestanda, har modernare anslutningar, ibland mindre PCB, stödjer senare directx och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, är medveten om att det inte finns en 8-serie för oss "dödliga" och i min värld är ju faktiskt 2 generationer "flera generationer"...

Din tumregel var bra och enkel att komma ihåg, den tackar jag ödmjukast för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Den ganska nyligen ersatta Vegas Pro 14 finns att få tag på för ett väldigt bra pris i en bundle på Humble Bundle i ca en vecka till. Som en bonus får man en del annat på köpet också. Ser dock ut som man får "vanliga" licensnycklar och inte Steam-nycklar.

Vegas Pro 14 (+annat) $20 - Vegas Pro Discover Creative Freedom bundle (Endast Vegas Pro 14 kostar just nu €199 på Steam)

Någon som vet om det är steamnyckel eller "vanlig" med säkerhet? Spelar iofs inte så stor roll

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Digital fyndjägare

Jag skulle nog säga att GTX 770 är något bättre än ett GTX 1050 och att GTX 1050 Ti är mer ungefär som ett GTX 770 (prestandamässigt)... Sedan att GTX 770 är ett enkelt kort att klocka så det når högre eller likadan prestanda som GTX 780 (stock) skadar inte heller...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Har du handlat med faktura via Klarna? Kolla i sådana fall med deras kundtjänst, rent spontant känns det som att man inte ska behöva betala fakturan om det nu visar sig vara ett äldre flashat grafikkort.

Betalade tyvärr direkt med kort (via klarna), antar att jag får reklamera om kortet inte presterar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falconr:

Någon som vet om det är steamnyckel eller "vanlig" med säkerhet? Spelar iofs inte så stor roll

Köpte precis, ingen steamnyckel utan tankar via installer.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Köpte precis, ingen steamnyckel utan tankar via installer.

Ok tack! Vet du om något av de andra programmen är något att ha? Köpte med men inte tankat bara fått nycklarna

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Medlem

Till er som funderar på grafikkort från Wish så kan jag meddela att jag fick ett GTX 550 när jag beställde ett GTX 750 Ti. En här på forumet som gjorde mig uppmärksam på det. Betalade inget så jag reklamerade aldrig.

Cdon har börjat med mellandagsrean, men inget att ha. Dustin kan nog börja så fort som i morgon.

Permalänk
Medlem

@falconr: Ingen koll tyvärr på övrigt i bundeln. Köpte enbart för Vegas Pro vilket jag nyttjat tidigare och gillade.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Bra att få PUBG på köpet för samma pris som andra tar för XboneX, men kardinalfelet att skriva "ordinariepris" istället för att länka till prisjakt borde vara straffbart. Ordinariepris är alltid ljug.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3733710

4989 kostar den överallt, men utan spelet, så man sparar 300 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Bra att få PUBG på köpet för samma pris som andra tar för XboneX, men kardinalfelet att skriva "ordinariepris" istället för att länka till prisjakt borde vara straffbart. Ordinariepris är alltid ljug.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3733710

4989 kostar den överallt, men utan spelet, så man sparar 300 spänn.

Rätt. Gjorde copy-paste från CDON lite väl snabbt.

Tog helt bort ordinariepris, då det varierar en hel del (för bara två veckor sedan låg minsta pris på ca 5350.- för enbart XB1X).

Tyvärr så har Prisjakt inte listat detta paket än, men lade istället in två separata referenser; en till konsolen och en till spelet (så är de alltid aktuella).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Japp, är medveten om att det inte finns en 8-serie för oss "dödliga" och i min värld är ju faktiskt 2 generationer "flera generationer"...

Din tumregel var bra och enkel att komma ihåg, den tackar jag ödmjukast för!

Ett par generationer

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Någon som beställde detta och har fått sin produkt? Har nu gått 10 arbetsdagar och inte fått någonting. Ringde Fyndiq och de kan inte göra mycket mer än att reklamera köpet.

Tråkigt då jag såg fram emot spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Någon som beställde detta och har fått sin produkt? Har nu gått 10 arbetsdagar och inte fått någonting. Ringde Fyndiq och de kan inte göra mycket mer än att reklamera köpet.

Tråkigt då jag såg fram emot spelet

Tyvärr samma här.. De svarade "typiskt måste fastnat hos posten". Så de makulerade och hänvisade till andra produkter.. -.-
Har köpt mycket över nätet denna månad. Allt har kommit fram utan problem förutom detta. Deras var den ända som inte gick att spåra också..Så verkar skumt, tycker jag.

Sjukt roligt spel. Tänkte det var en perfekt klapp till julklapp-spel. Men får hitta annat nu.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Låter som det är dags att utöva lite konsumenträtt. Dom kan ju inte hävda att avtal saknas (iom att dom hävdade att paketet fastat i posten), så på dom bara och säg att du inte accepterar makuleringen och att dom får se till att leverera. Dvs, om du nu vill ha prylen och orkar bråka om det

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Dekkan: Låter som det är dags att utöva lite konsumenträtt. Dom kan ju inte hävda att avtal saknas (iom att dom hävdade att paketet fastat i posten), så på dom bara och säg att du inte accepterar makuleringen och att dom får se till att leverera. Dvs, om du nu vill ha prylen och orkar bråka om det

Hade det varit något jag verkligen ville ha så hade jag förstås gjort det. Lägger inte energin på det där lilla.
Men håller med dig. Dåligt skött var det i alla fall.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Tyvärr samma här.. De svarade "typiskt måste fastnat hos posten". Så de makulerade och hänvisade till andra produkter.. -.-
Har köpt mycket över nätet denna månad. Allt har kommit fram utan problem förutom detta. Deras var den ända som inte gick att spåra också..Så verkar skumt, tycker jag.

Sjukt roligt spel. Tänkte det var en perfekt klapp till julklapp-spel. Men får hitta annat nu.

Samma sak för mig med!
Då kan man ju med enkelhet konstatera att det var ett "blufferbjudande" eftersom det är flertal som inte har fått någon produkt.
Vet flera som också har beställt och inte har fått spelet.
Trodde att det bara var min som var "borta med postgången" men nu blir det att gå på dom!!

Permalänk
Skrivet av Henke01:

Samma sak för mig med!
Då kan man ju med enkelhet konstatera att det var ett "blufferbjudande" eftersom det är flertal som inte har fått någon produkt.
Vet flera som också har beställt och inte har fått spelet.
Trodde att det bara var min som var "borta med postgången" men nu blir det att gå på dom!!

Har inte heller fått spelet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Dekkan: Låter som det är dags att utöva lite konsumenträtt. Dom kan ju inte hävda att avtal saknas (iom att dom hävdade att paketet fastat i posten), så på dom bara och säg att du inte accepterar makuleringen och att dom får se till att leverera. Dvs, om du nu vill ha prylen och orkar bråka om det

Jag mejlade tillbaka till dom nu och svarade att jag inte accepterar makuleringen utan vill ha min produkt.
Vad har jag för konsumenträtt att backa upp ryggen på? Typ paragraf eller liknande

Dessutom valde jag Klarna faktura, och den har jag ju inte betalat än. Har det betydelse?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns någon tråd för snacka om dagens lucka i Swec?
Men hur är dessa arozzi stolarna tro.

Har en sleten ikea markus jag inte gillar direkt förutom att den är bred vilket är nice.
Min Kinnarps freefloat 6000 avskydde jag som pesten.

Provade en dxracer classic för ett tag sedan och gillade den (fast den har ju rak dyna utan dessa konstiga vingarna vilket känns rätt pointless) Mest det jag oroar mig för då jag ibland sitter med ena foten under andra låret typ.

2 lax med hemkörning var ju rätt bra annars då man inte kan hämta en sådan sak atm själv

Permalänk
Medlem

@naikon: Du och butiken har ju ingått ett avtal. I och med att säljaren hänvisade till att paketet "fastnat i posten" så har dom ju dessutom faktiskt bekräftat (om än indirekt) att ni har ett avtal (dom medger ju i och med det att deras avsikt var att uppfylla avtalet, annars hade dom ju inte skickat något).

Det är mao nu upp till handlaren att uppfylla sin del av avtalet. Vad jag förstått så har du nu framfört att du inte accepterar makuleringen och att du vill ha varan och då är det bara att invänta deras svar. Om du inte hör av dom inom en rimlig tid så får du gå vidare med att kräva leverans. Om dom då fortfarande inte levererar så får du fundera på om/hur du ska gå vidare.

Läs mer på: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Du kan även läsa trådarna i Konsumenträttsdelen av detta forum (där också ev. fortsättning på detta hör hemma).

Uppdatering: Jag missade att det var fel person jag svarade till. Min ursprungliga kommentar var till @Dekkan. I det fallet är det i min mening uppenbart att det finns ett avtal (enligt resonemanget ovan). I @naikon:s fall är det för mig inte uppenbart att ett avtal föreligger och då kan ev. handlaren hävda just det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Är Steamlink bra? 50kr + frakt är ju inte mycket att gnälla över direkt.

http://store.steampowered.com/app/353380/Steam_Link/

Permalänk
Medlem

Hur är det att tipsa om fynd i övriga Europa som inte fraktar till Sverige? Man kan ju använda en proxy shipping / forward shipping tjänst från ett företag.

Tesco har förmodligen gjort ett misstag och säljer PS4 Pro + extra handkontroll + GT Sport + Hidden agenda för 205 GBP ~ 2300 SEK.

https://www.hotukdeals.com/deals/ps4-pro-white-1tb-gt-sport-h...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

AOC AGON AG241QX (24", 1440p, 144Hz) för 2528kr!

https://www.proshop.se/Bildskaerm/AOC-24-Bildskaerm-AGON-AG24...

Närmast på Prisjakt från svensk återförsäljare - 3990kr

https://m.prisjakt.nu/product/3961266

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. För det priset kände jag att det var dags att uppgradera så jag la en beställning.

Länken fungerar inte för mig längre, gissar att Proshop sålt slut.. Hoppas bara inte Proshop annulerar min order pga för många köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Tack för tipset. För det priset kände jag att det var dags att uppgradera så jag la en beställning.

Länken fungerar inte för mig längre, gissar att Proshop sålt slut.. Hoppas bara inte Proshop annulerar min order pga för många köp.

Grattis till ett bra köp! 1440p 144 Hz på 23.8" är underbart, mycket nära pixeltätheten på 4K 32" skärmar!

Förmodligen så sålde dessa slut och Proshop valde att ta ner länken innan fler beställningar lades Funderade själv på att köpa denna och ha som en sekundär skärm till min primära Dell S2417DG men blir nog en Dell U2515H 25" 1440p IPS 60 Hz för min del

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Grattis till ett bra köp! 1440p 144 Hz på 23.8" är underbart, mycket nära pixeltätheten på 4K 32" skärmar!

Förmodligen så sålde dessa slut och Proshop valde att ta ner länken innan fler beställningar lades Funderade själv på att köpa denna och ha som en sekundär skärm till min primära Dell S2417DG men blir nog en Dell U2515H 25" 1440p IPS 60 Hz för min del

Och där var den skärmen annulerad för felaktigt pris.

Skickades från m.sweclockers.com