Varför säljer Steam billigare i Norge??

Permalänk
Medlem

Varför säljer Steam billigare i Norge??

Jag var och jobbade i Norge förra vecka, på kvällen slösurfade man på Steam för att leta julklappar till sönerna. Hittade ett spel de ville ha kostade 200 Nok. Tänkte att jag skulle beställa det när jag kom hem, men då kostade det 27.99€. Alltså en skillnad på ca 35%.
anslöt mig via VPN för att kolla fler priser och bara konstaterade att priserna är lägre i Norge (måste vara unikt att hitta något som är billigare i Norge........).
Har jag missat något, tillkommer moms eller dyl??????

Permalänk

Skatt!

Skämt och sido, det är olika påslag. Du vet Norge är ett helt eget land!!! Dom har eget styre och egna lagar och regler, kan vara mycket att ta in men så är det.

25% - for de fleste varer eller tjenester
15% - for mat og drikke
10% - for persontransport, kinobilletter og utleie av rom

Permalänk
Medlem

Lägre skatt i Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Skatt!

Skämt och sido, det är olika påslag. Du vet Norge är ett helt eget land!!! Dom har eget styre och egna lagar och regler, kan vara mycket att ta in men så är det.

25% - for de fleste varer eller tjenester
15% - for mat og drikke
10% - for persontransport, kinobilletter og utleie av rom

Skrivet av micke7406:

Lägre skatt i Norge.

Så vitt jag vet har Norge också 25% moms på de allra flesta varor och undantagen är liknande de i Sverige (t.ex. kultur i form av biobiljetter, böcker, restaurangbesök osv.).

Spelen är även billigare i Nintendos e-shop men jag förstår inte riktigt varför då de som sagt har samma momssats som oss för den här typen av varor om det nu inte finns något särskilt undantag för digitala tjänster och produkter eller liknande.

Edit: Skillnaden i pris beror troligtvis på att man här i Sverige betalar i Euro istället för kronor. Tjänster som t.ex. Steam och e-shop applicerar oftast samma europris för alla länder och priserna brukar vara något högre för att kompensera för faktorer som köpkraft osv. samtidigt som de norska priserna verkar baseras på dollarpriset.

En annan möjlig förklaring är att Norge applicerar den lägre momssatsen för kultur även på digitala spel men jag hittar ingen information som stöder det. Skulle det vara så måste man ändå betala svensk moms.

Edit: http://www.pressfire.no/mobile/page/11570
Även Norge tillämpar 25% moms sedan 1/1 2017 men det spelar som sagt ingen roll vilken momssats som gäller i försäljningslandet då man ändå måste betala svensk moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Så vitt jag vet har Norge också 25% moms på de allra flesta varor och undantagen är liknande de i Sverige (t.ex. kultur i form av biobiljetter, böcker, restaurangbesök osv.).

Spelen är även billigare i Nintendos e-shop men jag förstår inte riktigt varför då de som sagt har samma momssats som oss för den här typen av varor om det nu inte finns något särskilt undantag för digitala tjänster och produkter eller liknande.

Edit: Skillnaden i pris beror troligtvis på att man här i Sverige betalar i Euro istället för kronor. Tjänster som t.ex. Steam och e-shop applicerar oftast samma europris för alla länder och priserna brukar vara något högre för att kompensera för faktorer som köpkraft osv.

En annan möjlig förklaring är att Norge applicerar den lägre momssatsen för kultur även på digitala spel men jag hittar ingen information som stöder det. Skulle det vara så måste man ändå betala svensk moms.

Skickades från m.sweclockers.com

De kanske använder en fast valutakurs, sen har Nok sjunkit och Eur ökat (relativt Sek) sedan de satte kursen??

Permalänk
Medlem

Dom som publicerar spelen på Steam bestämmer själva vad priserna skall vara i de enskilda valutorna. Det har inget med skatter eller liknande att göra.

Det är därför man t.ex ibland ser vissa spel som t.ex:
-Kostar 60$ i USA medan det kostar 60€ i EU.
-Kostar 60$ i både USA och Kanada.
Trots att valutor inte är samma.
Medan i vissa fall så har faktiskt publicenterna tagit detta i hänsyn och satt ett 60$ spel för 50€ i EU.

Finns även unika fall där
-Total War spelen i den Brittiska valutan är ca 30-50% billigare än alla andra valutor. Troligtvis för att utvecklarna är därifrån.
-Spel i Östeuropa / Ryssland är mycket billigare för att kontra pirat kulturen där

Dom som publicerar spelet får sätta ett eget pris för Norge då Norge inte använder Euron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

De kanske använder en fast valutakurs, sen har Nok sjunkit och Eur ökat (relativt Sek) sedan de satte kursen??

Ja, troligtvis är det relaterat till växlingskursen på något sätt. Antingen att de som du säger tillämpar en fast kurs alt. att de baserar priserna på dollarvärdet istället för euro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Dom som publicerar spelen på Steam bestämmer själva vad priserna skall vara i de enskilda valutorna. Det har inget med skatter eller liknande att göra.

Tack, då fick vi det förklarat.
Frågan kvarstår dock varför spelen överlag är billigare i Norge då vi är så pass 'likvärdiga' och övriga varor och tjänster brukar vara dyrare än i Sverige. Min gissning är att de baserar priserna på dollarvärdet istället för euro eftersom prisskillnaden brukar vara rätt stor.

Priserna i USD listas alltid exkl. moms men brukar ändå vara avsevärt lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Jag var och jobbade i Norge förra vecka, på kvällen slösurfade man på Steam för att leta julklappar till sönerna. Hittade ett spel de ville ha kostade 200 Nok. Tänkte att jag skulle beställa det när jag kom hem, men då kostade det 27.99€. Alltså en skillnad på ca 35%.
anslöt mig via VPN för att kolla fler priser och bara konstaterade att priserna är lägre i Norge (måste vara unikt att hitta något som är billigare i Norge........).
Har jag missat något, tillkommer moms eller dyl??????

Men fungerar det att handla med VPN då eller ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men fungerar det att handla med VPN då eller ??

Även om det går bryter det garanterat mot deras villkor och man riskerar att bli av med hela kontot vilket kanske inte är så kul när man har investerat tusentals kronor.

Dessutom är det lite tveksamt om det går att handla med ett svenskt betalkort registrerat på en svensk adress, på e-shop ska det dock fungera utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Även om det går bryter det garanterat mot deras villkor och man riskerar att bli av med hela kontot vilket kanske inte är så kul när man har investerat tusentals kronor.

Dessutom är det lite tveksamt om det går att handla med ett svenskt betalkort registrerat på en svensk adress, på e-shop ska det dock fungera utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt tänk är lite tveksamt, alla tusentals svenskar som jobbar i norge har inte norskt kort kopplat till sitt konto.
Det är inget problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Ditt tänk är lite tveksamt, alla tusentals svenskar som jobbar i norge har inte norskt kort kopplat till sitt konto.
Det är inget problem

Fast nu är ju inte Steam en fysisk handelsplats utan en digital dito som kräver att man bland annat uppger adress. Det är möjligt att det fungerar men de flesta tjänster har spärrar för detta just för att folk inte ska kunna handla billigare från andra regioner.

Även om det går att handla kräver det i så fall att man använder en VPN och kringgår deras användaravtal vilket förmodligen inte faller i god jord om/när det upptäcks.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

För något år sedan var svenska kronan värd mindre än norska. Om man missat att det förändrats (eller satte priset för ett tag sedan) blir det billigare nu när det är 1:1 mellan NOK och SEK.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080