Intressekoll: Obegränsat mobilt 4G

Permalänk
Medlem

Intressekoll: Obegränsat mobilt 4G

Tänkte säga upp mitt mobila bredband då vi flyttat in i en lägenhet med fiber men killen i supporten tyckte att det var bättre att överlåta abonnemanget åt någon annan för en peng då det är "ovanligt".
Tecknade Telenors "obegränsade" 4G-bredband 2012 som de sedan dess gjort om. Enligt deras support är begränsningen på 80 mbit/s bortplockad samt begränsningen på 100 GB/månad. Priset ligger 399 kr/månad.
Bytte till ett modem med inbyggd router (Asus 4G-N12) då det som medföljde var rätt kasst, den nya kan man låsa vilket band den ska använda. Routern kan köpas till, det gamla USB-modemet är jag osäker på om jag har kvar men kollar i källaren och skickar med den om intresse finns.

Förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill eller inte alls.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Kan man använda vilken router man vill till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Kan man använda vilken router man vill till detta?

Ursäkta jag krashar in i annonsen
För att kunna använda en annan router så måste den kunna klarar av Telenors frekvensband, helst på 4G för att få ut bästa prestanda.
Routern ska inte vara operatörslåst, såvida det inte är en Telenor låst router.

Permalänk
Medlem

@thomson:
Tack för svaret Köpte nyss en router och vill inte lägga ut mer, men har även en huawei som jag hade till mitt tele2 när jag körde mobilt bredband. Det lär väl gå att koppla huawei till min ASUS RT-AC5300 AC5300 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

@thomson:
Tack för svaret Köpte nyss en router och vill inte lägga ut mer, men har även en huawei som jag hade till mitt tele2 när jag körde mobilt bredband. Det lär väl gå att koppla huawei till min ASUS RT-AC5300 AC5300 då?

Som jag förstår det så finns det inget modem i asus routern?
Ska du använda Huawei tele2 routern så får du kolla med tele2 så att den inte är operatörslåst.
Koppla in Huawei som så kallat rent modem, och koppla sedan ihop den med Asus routern som då står nätverket i huset.

Permalänk

Så det fanns en begränsning på 100gb / månad på det fortfarande?

//Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil.sjoeholm:

Så det fanns en begränsning på 100gb / månad på det fortfarande?

//Emil

Det kostade 249 kr/mån innan och de höjde till 399 kr/mån, när jag ringde ett par samtal och frågade (deras support är inte den bästa) så fick jag till svar att den begränsningen var borta. Kan givetvis dubbelkolla detta med dem imorgon!
I början ströp de till 0,5 mbit/s (när det fortfarande kostade 249 kr) om man kom över 100 GB om man hade otur men det är inget jag märkt av efter höjningen, har legat över 200 GB någon månad och fortfarande kunnat surfa med full hastighet men kanske hade tur. Men kollar som sagt upp det med dem imorgon och uppdaterar tråden!

De band som Telenor använder är 20, 8, 7 och 3. Dock är som sagt ett modem där man kan låsa så den endast kör på ett visst band att föredra.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad om det inte finns nån som helst behränsning på hur mycket data man kan använda per månad och om dom inte stryper hastigheten på något sätt. Går det bra att spela online med 4g, TS? Går det förresten att brygga din router/modem? Har redan en router som är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil.sjoeholm:

Så det fanns en begränsning på 100gb / månad på det fortfarande?

//Emil

Skrivet av hk-tray:

Jag är intresserad om det inte finns nån som helst behränsning på hur mycket data man kan använda per månad och om dom inte stryper hastigheten på något sätt. Går det bra att spela online med 4g, TS? Går det förresten att brygga din router/modem? Har redan en router som är bra.

Pratade med Telenor idag och det han sa var att surfmängden är helt obegränsad och att de ej sänker hastigheten vid hög användning som de gjorde förr. Hastigheten 20 - 40 mbit/s, Jag har för det mesta legat runt 20 - 50 sen jag bytte modem, ibland över 60 men det är extremt sällan.

Jag har använt detta till att spela på och det har fungerat till 99 % sen jag bytte modem då Huaweis som följde med var riktigt dåligt då den automatiskt körde band 7 som verkar vara överbelastat i Halmstad...
Sedan beror det på hur långt du har till masten och vad du har för ping, tror jag låg på ca 34 när jag körde Bredbandskollen men jag har ej möjlighet att testa nu då vår nya lägenhet är som en bunker. Men Spelar man FPS-spel på en seriös nivå/är kräsen så kanske 4G inte är det ultimata?

Jag har tyvärr ingen aning om det går att brygga Asus-routern som jag använde.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

@bonno: Vad önskar du för enbart rauter?
Kan jag använda Telias mobil bredband med denna?
utan att behöva skaffa något mer för att kunna använda den?
Finns plats för Telias SIM-kort med mobil bredband i rauter?

Permalänk
Medlem

@bonno: Tack för svar. Sitter på en lina från jacket nu så jag ska bara ha det tills jag får fiber Vad hade du tänkt för pris inkl router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

@bonno: Tack för svar. Sitter på en lina från jacket nu så jag ska bara ha det tills jag får fiber Vad hade du tänkt för pris inkl router?

Fick ett pm att överlåtelseavgiften ligger på 200 kr, ska få en blankett utskickad av Telenor om överlåtelse som bör komma nästa vecka så priset bör stå där.

Startbud för bredbandet är 200 kr sedan får du/ni lägga bud på routern separat.

Kan också tillägga att budgivningen bör ske i tråden och ej via pm så alla kan se vad buden ligger på.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daisy54:

@bonno: Vad önskar du för enbart rauter?
Kan jag använda Telias mobil bredband med denna?
utan att behöva skaffa något mer för att kunna använda den?
Finns plats för Telias SIM-kort med mobil bredband i rauter?

Det finns plats för simkort i routern, jag vet dock inte om den stöjder Telias band.

Visa signatur

Hej

Permalänk

Då lägger jag bud på 200kr.

Permalänk
Medlem

Jag budar 200 + 300 då. För abonnemang och router

Permalänk
Medlem

250kr är överlåtelseavgiften så jag bjuder 250 för den plus 400 för abonnemanget med dongeln om den hittas

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaNk2:

250kr är överlåtelseavgiften så jag bjuder 250 för den plus 400 för abonnemanget med dongeln om den hittas

Noterat, ska försöka leta fram den idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Då bjuder jag 250 och 500 för router/abonnemang.

Permalänk

250 plus 600 utan router men med dongle.

Permalänk
Medlem

Höjdr till 700 för routern då, vad som nu ligger högst

Permalänk

250 + 700 med dongle. Så kan du sälja router till någon annan. 🤓

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil.sjoeholm:

250 + 700 med dongle. Så kan du sälja router till någon annan. 🤓

Skickades från m.sweclockers.com

Noterat!
Var tvungen att åka iväg igår och måste även åka iväg idag. Jag kommer att leta efter dongeln på tisdag efter jobbet och uppdaterar tråden tisdag kväll om jag hittar den eller inte.

Tänkte att budgivningen kunde avslutas den 26:e så kan paketet skickas den 27:e om vinnaren inte kan hämta sakerna.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för sent svar, har inte hunnit leta igenom alla flyttlådor p.g.a. att jag i stort sett bott på jobbet denna veckan... Den ligger troligtvis i någon av lådorna i förrådet men räkna med att jag gjort mig av med den.
Hittar jag den så skickar jag med den.
Det som gäller nu är bud på abonnemanget utan dongeln samt bud på routern med inbyggt modem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hej

Permalänk

Ger då 250 + 500 för abonnemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har vi fått en vinnare på abonnemanget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil.sjoeholm:

Har vi fått en vinnare på abonnemanget?

Skickades från m.sweclockers.com

Vinnaren utses ikväll och jag kan skicka paketet imorgon efter jobbet om det inte finns möjlighet att hämta det.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Jag bjuder 600 för abonemmanget samt 200 för eoutern/modemet sen 250 för avgiften såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Jag bjuder 600 för abonemmanget samt 200 för eoutern/modemet sen 250 för avgiften såklart.

Ledande bud. Kan tillägga att om den skall skickas så tillkommer fraktavgift samt att den skickas som spårbart paket.

Tänkte att vi kunde sätta sluttiden till 21:00 ikväll men jag kommer förmodligen att kolla i tråden något senare men om något bud kommit in efter 21:00 så är det sista budet innan 21 som gäller.

Visa signatur

Hej

Permalänk

700kr för abonnemang plus överföringsavgift Och frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil.sjoeholm:

700kr för abonnemang plus överföringsavgift Och frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ledande bud.

Visa signatur

Hej