Prisjakt snabbsök - Chrome extension (önskar feedback!)

Permalänk
Medlem

Prisjakt snabbsök - Chrome extension (önskar feedback!)

Hej!

Efter att ha tröttnat på att markera - kopiera - tabba upp prisjakt - klistra in - söka, varje gång jag vill kolla pris. Så tog jag saken i egna händer och utvecklade en chrome extension. Denna kan jämföra pris åt dig genom att du bara står på produktsidan och sedan klickar "Jämför Pris". Billigaste priset visas sedan direkt i fönstret. Utan att du behöver byta tabb eller liknande.

Har nu efter en tids eget testande valt att släppa den publikt. Genom detta hoppas jag att andra som använder den kan rapportera fel som jag sedan kan använda som underlag för att förbättra produkten.

Tanken är att sedan porta den till firefox om den blir väl bemött.

Vad tycker ni? Verkar den användbar?
Lämna gärna konstruktiv kritik, tankar och idéer i tråden.

Länk:
https://chrome.google.com/webstore/detail/prisjakt-snabbs%C3%B6k/ehhjcokoimideeckkmakakdmmjengjgf

Visa signatur

Mina utvecklade browser extensions:
Prisjakt Snabbsök för Chrome

Permalänk
Medlem

Cool!
Börjar testa att använda det direkt lite sporadiskt.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Underbart initiativ! Jag kommer att använda tillägget flitigt, känner jag på mig.

Permalänk
Medlem

Wow, den här kan absolut bli en bekvämlighet!
Installerad och ska testa. Tack

Visa signatur
Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Följande felmeddelanden får man på https://www.inet.se/

Uncaught TypeError: Cannot read property 'addEventListener' of null at window.onload (popup.js:146)

När man bläddrar runt på https://www.inet.se/kategori/48/datorlada-chassi

popup.js:152 Uncaught TypeError: Cannot read property 'href' of null at popup.js:152

Returnerar 0:- på följande produkt.
https://www.inet.se/produkt/6100393/razer-vespula-v2

Nu vet jag inte hur många produkter som har - mellan ett riktigt namn, men du kanske bör leta efter sista - : | istället för att plocka första.

Nu har jag inte kontrollerat alla andra plugins som jag använder, men känns lite sisodär att alla klick registreras inuti Google Analytics.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Cool!
Börjar testa att använda det direkt lite sporadiskt.

Skrivet av p.lindblom:

Underbart initiativ! Jag kommer att använda tillägget flitigt, känner jag på mig.

Skrivet av linsjb:

Wow, den här kan absolut bli en bekvämlighet!
Installerad och ska testa. Tack

Tack för era varma ord, kom gärna tillbaka och ge lite feedback efter att ni haft möjligheten att testa ett tag.

Skrivet av jreklund:

Följande felmeddelanden får man på https://www.inet.se/

Uncaught TypeError: Cannot read property 'addEventListener' of null at window.onload (popup.js:146)

När man bläddrar runt på https://www.inet.se/kategori/48/datorlada-chassi

popup.js:152 Uncaught TypeError: Cannot read property 'href' of null at popup.js:152

Returnerar 0:- på följande produkt.
https://www.inet.se/produkt/6100393/razer-vespula-v2

Nu vet jag inte hur många produkter som har - mellan ett riktigt namn, men du kanske bör leta efter sista - : | istället för att plocka första.

Nu har jag inte kontrollerat alla andra plugins som jag använder, men känns lite sisodär att alla klick registreras inuti Google Analytics.

Tack för din feedback johan_ek89. Jag har precis pushat version 0.2 där felmeddelandena bör blivit åtgärdade. Att den returnerar noll (0) i fallet med https://www.inet.se/produkt/6100393/razer-vespula-v2 beror på att den hämtar den produkten som är billigast och i lager. Hittar den ingen i lager returnerar den 0. Jag har ändrat detta så att det ska bli tydligare. Söker man nu på en produkt som inte alls finns i lager får man meddelande "Produkten finns ej i lager".

Visa signatur

Mina utvecklade browser extensions:
Prisjakt Snabbsök för Chrome

Permalänk
Medlem

Smidigt men rättigheterna i denna "addon" ger rysningar i kroppen.

"läsa och ändra webbdata på webbplatser du besöker"

Jag hade föredragit att man markerade namnet på produkten och sen slagit upp det efter det, då hade du sluppit dessa överdrivet öppna tillstånd som kan missbrukas hårt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt plugin! Det kommer man använda mycket

Har dock lite feedback hur det kan bli bättre:

  • När den lilla popuprutan öppnas så borde sökningen staratas automatiskt. Att klicka på knappen "Jämför pris" känns bara som ett onödigt moment.

  • När man får fram sökresultatet var varan finns billigast i lager, så borde det på raden under även stå vilken butik det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Smidigt men rättigheterna i denna "addon" ger rysningar i kroppen.

"läsa och ändra webbdata på webbplatser du besöker"

Jag hade föredragit att man markerade namnet på produkten och sen slagit upp det efter det, då hade du sluppit dessa överdrivet öppna tillstånd som kan missbrukas hårt.

Hej hakd, det låter som att du har en sund skepticism. Det är bra. Jag vill bara påpeka att rättigheterna är rätt vanliga bland andra tillägg. Använder du t.ex. en adblocker finns rättigheten "läsa och ändra webbdata på webbplatser du besöker" även där.

Då jag i första hand utvecklade tillägget för mig egen del, så var det den här metoden jag ville använda mig av, då jag tycker det är smidigast så. Vill man använda tillägget är man välkommen att göra det. Vill man avstå så får man ju självklart även det.

Skrivet av Krass:

Riktigt trevligt plugin! Det kommer man använda mycket

Har dock lite feedback hur det kan bli bättre:

  • När den lilla popuprutan öppnas så borde sökningen staratas automatiskt. Att klicka på knappen "Jämför pris" känns bara som ett onödigt moment.

  • När man får fram sökresultatet var varan finns billigast i lager, så borde det på raden under även stå vilken butik det är.

Tack för feedbacken Krass. Ska ta med mig detta.

Visa signatur

Mina utvecklade browser extensions:
Prisjakt Snabbsök för Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldano:

Hej hakd, det låter som att du har en sund skepticism. Det är bra. Jag vill bara påpeka att rättigheterna är rätt vanliga bland andra tillägg. Använder du t.ex. en adblocker finns rättigheten "läsa och ändra webbdata på webbplatser du besöker" även där.

Då jag i första hand utvecklade tillägget för mig egen del, så var det den här metoden jag ville använda mig av, då jag tycker det är smidigast så. Vill man använda tillägget är man välkommen att göra det. Vill man avstå så får man ju självklart även det.

Tack för feedbacken Krass. Ska ta med mig detta.

Visst det har du rätt i, sen har ABP några hundra miljoner användare (baskoden) och mycket att förlora.
Du har endast postat en mejladress och har egentligen inget att förlora på samla personuppgifter mm.

Känd addonskapare vs Random okänd dude. Vem litar du mest på ?

Antingen gör dig "känd" och står för din produkt med ett namn och lite uppgifter eller dra ner på tillstånden och din addon kommer bli grymt mycket mera populär snabbt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Visst det har du rätt i, sen har ABP några hundra miljoner användare (baskoden) och mycket att förlora.
Du har endast postat en mejladress och har egentligen inget att förlora på samla personuppgifter mm.

Känd addonskapare vs Random okänd dude. Vem litar du mest på ?

Antingen gör dig "känd" och står för din produkt med ett namn och lite uppgifter eller dra ner på tillstånden och din addon kommer bli grymt mycket mera populär snabbt.

De rättigheterna som tillägget har är basic minimum för att det ska fungera i sin nuvarande from. Skulle jag "dra ner på tillstånden" kan inte tillägget fungera i sin nuvarande form.

Det finns en privacy policy som följs och som källkoden är compliant med. Du vet att du kan läsa källkoden på alla chrome extensions? Gå gärna igenom den, så behöver du inte lite på någon. Utan kan bilda dig din egen uppfattning.

Visa signatur

Mina utvecklade browser extensions:
Prisjakt Snabbsök för Chrome

Permalänk
Medlem

Det här kommer man ha mycket nytta utav under mellandagsrean!

God Jul!

Permalänk
Medlem

Kör du WebExtensions API så skulle en Firefox port vara väldigt uppskattad och inte allt för jobbigt att göra. Förstår givetvis om du inte vill göra det också, då som du har sagt så är det primärt för eget bruk. Tänker du licensera källkoden?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan08:

Det här kommer man ha mycket nytta utav under mellandagsrean!

God Jul!

God Jul!

Skrivet av philipborg:

Kör du WebExtensions API så skulle en Firefox port vara väldigt uppskattad och inte allt för jobbigt att göra. Förstår givetvis om du inte vill göra det också, då som du har sagt så är det primärt för eget bruk. Tänker du licensera källkoden?

Kan komma att porta den framöver, men i nuläget ligger arbetsinsatsen på att uppdatera och göra den stabilare för Chrome. Har ingen planer på att licensiera koden, men det kan mycket väl ändras i framtiden.

Har idag släppt v0.3 - changelogen är som följande:

-----Changelog-----
Förbättring i länkhantering för "Direkt till Butik"-knappen (stabilitet)
Inkluderat stöd för följande webbshoppar:
Stadium
Ica home
Nordicfeel
Discshop
Lekmer
Spelbutiken
Coolshop
Skistart
Outnorth

Om ni stöter på webbshoppar där det inte fungerar som det ska, så får ni göra kontakta mig då jag inte har möjlighet att hitta alla själv.

Visa signatur

Mina utvecklade browser extensions:
Prisjakt Snabbsök för Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Riktigt trevligt plugin! Det kommer man använda mycket

Har dock lite feedback hur det kan bli bättre:

  • När den lilla popuprutan öppnas så borde sökningen staratas automatiskt. Att klicka på knappen "Jämför pris" känns bara som ett onödigt moment.

  • När man får fram sökresultatet var varan finns billigast i lager, så borde det på raden under även stå vilken butik det är.

Det är flera som har önskat detta och jag lyssnar, pushade precis iväg v0.4 där endast ett klick på ikonen är nödvändigt. Helt klart smidigare än innan. Tack igen för feedbacken.

Har idag släppt v0.4 - changelogen är som följande:

-----Changelog-----
Tagit bort "Jämför pris" och ersatt med automatisk sök vid klick på ikonen.
Buggfix av bugg som gjorde vissa sökningar på CDON med kolon (:) i namnet inkorrekta.
Animering för när sökningen genomförs.

Visa signatur

Mina utvecklade browser extensions:
Prisjakt Snabbsök för Chrome

Permalänk
Medlem

Vore nice om du slänge in

"-ms-preload": {
"backgroundScript": "backgroundScriptsAPIBridge.js",
"contentScript": "contentScriptsAPIBridge.js"
}

I manifest och ladda upp den på Windows Store så man kan dra in den i Edge webbroswer Edge och Chrome kör med samma APi världen förutom att

Chrome kör med Edge istället än Chrome som världen var själv riktigt lat skriva helt om den från grunden själv för mina extention som man kör oftast privat inladdad i webbläsaren med Microsoft Converter.

Så den skapade linjer som ser ut typ så här över allt.

var chrome = new EdgeContentBridge();

Själv körde man med denna metod.
https://docs.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/extensions/gu...

Själv har man fundera på köpa tillgång till Microsoft Store som access för lägga upp mina egna tillägg och programvaror man har skapat och converterat Win32 till Appax för komma åt de personer som kommer att köra med Windows 10S även om man själv lär nog bojkotta just det OS modellen.