Permalänk
Medlem

Förstärkare till ELAC!?

Jag har köpt ett 5.1 högtalarpaket från ELAC. På kampanj/utförsäljning för 5000 kr annars är ordinarie pris 16 000 kr. Men jag är lite osäker på vilken förstärkare som passar ljudmässigt ELAC högtalare? Jag har köpt detta på en välkänd Hi-Fi butik i Stockholm, och inte varit på demo. Jag får hemskickat då jag inte bor i Stockholm. De i butiken sålde Yamaha och Marantz endast, de tyckte att Marantz passar bättre ljudmässigt än Yamaha. Hur ser det ut med andra märken? Typ... Pioneer och Denon. Jag gillar ett stort ljud (bra film ljud) med bra tryck och mycket känsla. Vill ha stöd för 7.1 och ev. lägga till ett par golvare fram i framtiden. Då kanske FS 267 (från ELAC) eller något motsvarande i framtiden.

Jag gillar typ ljud från exempelvis Sennheiser HD650/HD800 hörlurar, Asus DAC/ljudkort och Martin Logan ESL elektrostathögtalare eller AKG Y50. Jag gillar INTE ljudet från t.ex. AKG K701, Denon D2000/D5000 eller Logitech datorhögtalare med en trög/orytmisk bas exempelvis. Jag gillar mellanregister, luftig diskant och rapp/fyllig bas exempelvis. Jag gillar rytmisk bas som "följer med" och som ger en sagan-om-ringen "känsla" (dvs. storslaget filmljud), alltså inte alltför neutralt men fortfarande inte någon grov bas med överdrift. Vilken förstärkare skulle passa ("matcha") bäst med ELAC högtalare i snitt? Är det Marantz som gäller eller skulle jag satsa på Pioneer eller Denon istället? Något annat? Min budget är cirka 10 000 kr.