Nvidia sjösätter Titan V för 31 500 kronor – först ut med Volta för PC-användare

Permalänk
Medlem

Helt klart ett sjukt imponerande kort. Men jag tror ändå att som gamer så kan man bli lite missnöjd över Volta som arkitektur.

Jämför Titan V mot Titan X:
~75% mer kretsyta och transistorer
~33% fler CUDA-kärnor.
~22% mer beräkningskraft.

Det är tydligt att Volta är en arkitektur för beräkningskort och inte gamers i första hand.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Den duger, det är allt. Det finns fortfarande ingen anledning, annat än rent trams (varumärkesbullshit), att de inte låter tredjepart ta fram något bättre.

I så fall har Nvidia alltså ändrat sig igen. Och vad har sovrummet med saken att göra, jag vet inte ens någon som har datorn där, och definitivt ingen som har igång burken när man ska sova.

Att du är okänslig för oljud betyder inte att andra också är det.

Köp in en batch referens kort och sätt dit en kylare själv då. Lär gå som smör om 3e parts kylare är så bra. Tack vare det höga priset så kan du ju ta redigt betalt för den bättre kylaren, blir kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Helt klart ett sjukt imponerande kort. Men jag tror ändå att som gamer så kan man bli lite missnöjd över Volta som arkitektur.

Jämför Titan V mot Titan X:
~75% mer kretsyta och transistorer
~33% fler CUDA-kärnor.
~22% mer beräkningskraft.

Det är tydligt att Volta är en arkitektur för beräkningskort och inte gamers i första hand.

Precis! Konsumentkorten kommer förmodligen ha mer eller mindre ett lika stort prestandahopp från Pascal som Maxwell -> Pascal. Titan V's pris förklaras ju mestadels till dess exklusiva Tensor Cores som annars finns att hitta i det mycket mer påkostade kortet Tesla V100. Att köpa detta kort enbart för spel är som att kasta pengar i sjön - förmodligen kommer kommande GTX 1180 Ti á la Volta prestera minst lika bra som detta kort i spel och samtidigt kosta mer än en tredjedel av nuvarande Titan V's pris just då det kommer att förmodligen sakna Tensor Cores (hade dock inte sagt nej om de hade inkluderat säg 50% eller t.o.m. 20% av andelen Tensor Cores som finns i Titan V ).

Håll hårt i pengarna gott folk - Volta för konsumenter är på väg!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Helt klart ett sjukt imponerande kort. Men jag tror ändå att som gamer så kan man bli lite missnöjd över Volta som arkitektur.

Jämför Titan V mot Titan X:
~75% mer kretsyta och transistorer
~33% fler CUDA-kärnor.
~22% mer beräkningskraft.

Det är tydligt att Volta är en arkitektur för beräkningskort och inte gamers i första hand.

Är väl inte Cuda längre? Det är väl "Tensor-kärnor" nu?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Är väl inte Cuda längre? Det är väl "Tensor-kärnor" nu?

CUDA kärnor finns fortfarande kvar - Titan V innehåller 5120 st. Förutom dessa CUDA kärnor har TItan V även 640 Tensor kärnor (hade varit bra om @Jacob kunde lägga till detta i sin artikel):

https://www.nvidia.com/en-us/titan/titan-v/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Köp in en batch referens kort och sätt dit en kylare själv då. Lär gå som smör om 3e parts kylare är så bra. Tack vare det höga priset så kan du ju ta redigt betalt för den bättre kylaren, blir kanon!

Det är något som är fullt möjligt att göra, förutom om man vill ha en kylare som är specifikt anpassad för kortet, men det är inget jag har något intresse av att göra (exempelvis för att garantin säkerligen ryker). Senast jag pillade med sådant, med ett Radeon HD 4870, så lyckades jag till slut ta död på kortet pga kraftigt överhettad VRM (pga att tredjepartskylaren inte var direktanpassad för kortet och hade uppenbarligen en underdimensionerad VRM-kylfläns).

Lustigt att det verkar vara känsligt att kritisera Nvidias defaultkylare, är det en helig artefakt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Hur är prestandan vid mining?😈

Jag tror ROI blir ganska lång.

Permalänk
Medlem

110tflop deep learning. Låter som början av AI. Snart börjar grafikkortet fråga om den kommer drömma innan man stänger av datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag tror ROI blir ganska lång.

Ja helt klart, undrar mest av nyfikenhet

Permalänk
Medlem

Kan vi vänta oss en recension den 12:e december då?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk

Detta tömte ju ändtarmen ganska fort här på fredagsdumpen!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd

Skaffar en innan årets slut.

skall bara sälja en njure först.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Wow...
12% högre FLOPS än ett RX64.
Till 5 gånger priset av ett RX64.
Man kan inte säga att jag kissar ner mig direkt, knappast ett imponerande beräkningskort

Det är nu vi skördar resultatet av monopol

Det här kortet är inget spelkort, utan är inriktat mot de som efterfrågar deep learning, avancerad AI. Den teoretiska prestandan för Titan V inom detta område är hela 110 TFLOPS, vilket är 9 gånger högre än RX64. Så de som efterfrågar detta kort kissar nog ner sig rejält.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

ser ut att vara ett jävla monster.. undrar verkligen hur denna presterar .. äter nog upp alla spel i 4k lol

Någon måste ju ställa frågan som är lika självklar som att svaret på allt är 42..
Maxar den crysis i 1080?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Någon måste ju ställa frågan som är lika självklar som att svaret på allt är 42..
Maxar den crysis i 1080?

Nu tog du i förfan.. 1080?!!? du menar klarar den av crysis i 720p 30fps??!

edt:GPUn kanske kan lära sig själv att dra ner inställningarna för att orka med crysis

Permalänk

Perfekt kort att spela MS-RÖJ på utan lagg

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Digital fyndjägare

Detta är vad AMD borde släppt... Titan V"EGA"..

Som sagt Nvidia överraskar igen från ingenstans..
Snyggt Nvidia, året är inte 2018 och ni hann fixa det 2017... WOW
Borde INTE alla bli glada? 4K med bra FPS utan SLI?
För de med bra klirr i kassan så är detta den absoluta bästa julklappen i år.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Hoppas dom inte lyckas sälja ett enda kort för detta priset.

De kommer nog sälja alla kort de tillverkar, förutom demo, och review exemplar...
Det här är inte ett "spelkort" även om det för all del går att använda som det. Jag misstänker att det kommer hamna som beräkningsenhet i högskolors AI avdelning osv.

Skrivet av anon159643:

Ni som tycker det är dyrt, så tänk på att kostnaden för företag är hälften emot vad vi konsumenter får betala.

Nu vet jag inte hur du menar. Minus moms, förstår jag, men, hälften?

Skrivet av Bl4ckIce:

Som sagt Nvidia överraskar igen från ingenstans..

Ett Titan kort baserat på Volta var ju ganska väntat, och prestandan är helt i linje med vad vi sett från Tesla korten, så, jag vet inte vad du menar med "överraskar från ingenstans".
I Grund och botten är det så klart kul för nVidia att de kan fortsätta dominera, men för oss som vill köpa grejerna hade det varit bättre om AMD hade kommit i kapp, så att det hade blivit lite konkurrens, och prisbilden hade sett rimligare ut. Med det sagt. Det här kortet är inte överhuvudtaget riktat till spelare, så priset är satt efter plånboken, och priskänsligheten hos kunderna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu vet jag inte hur du menar. Minus moms, förstår jag, men, hälften?

Moms + inkomstskatt + arbetsgivaravgift

Så 100 000kr intjänade kronor som man vill bränna på nöje, så försvinner hälften av pengarna på vägen i ren skatt till staten. Det finns undantagspersoner som skattar mer. Min poäng var att 30 000kr för ett företag inte på något sätt ska jämföras med 30 000kr på ens lönekonto, snarare är det ungefär som 15 000kr för ett företag. Och då är detta grafikkort plötsligt inte på något sätt hutlöst dyrt.

Detta leder till att vissa begår lagbrott för att handla som företag, men ytterst få kan köpa ett grafikkort för 30 000kr som de ska använda till en bokföringsdator som är det vanligaste som folk kan dra av.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag tycker att det faktumet att din lön kostar företaget det dubbla mot vad du får ut, automatiskt är detsamma som att allt företaget köper kostar hälften så mycket...
Men det hör kanske inte hemma här.

I grund och botten verkar vi vara överens. För folk som pysslar med AI, kommersiellt, är Tesla V100 inte speciellt dyrt. För folk som pysslar med AI mer experimentellt, universitet, och högskolor, är inte Titan V speciellt dyrt.
Samma spelare spenderar miljon, om inte miljardbelopp på utrustning, så de vill veta vilken beräkningskraft de får för sina pengar, och i vilken formfaktor.
Att försöka dra paralleller till spelprestanda kontra pris, och tycka att det är ett för högt prissatt grafikkort, känns... dumt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Digital fyndjägare

@-=Mr_B=-: Det jag menar är bara ett svar till de som trott de inte kommer släppa VOLTA till de som vill ha ett, t.ex för att spela på. Med andra ord så som du skrev "Ett Titan kort baserat på Volta var ju ganska väntat".

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Nu får Linus hålla den hårt och inte tappa.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:

“Detta kort går bara att köpa direkt från NVIDIA, max 2st per order. De är ofta slutsålda och det går helt enkelt inte att beställa om de inte finns i lager, därför kan det ta tid at få hop större order.
Vi kan ta hem det genom att köpa från Nvidia på samma sätt som alla andra, vi tar då lite extra betalt för att täcka besväret. (Sunkig webbshopp, kortbetalning utan 3D Secure - så banken spärrar kortet efter några transar då det ser skumt ut! Och som lök på laxen så måste man hämta det på Posten - ingen utkörning.)”

🤣

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@scara: "AMD’s Vega 11 GPU Is Designed For APUs – Featured on Desktop and Mobility Raven Ridge APUs in Several SKUs With Variable CU Count, AMD’s Raven Ridge APUs have the Vega 11 GPU and the “11” stands for the 11 compute units in the chip. "

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Det är något som är fullt möjligt att göra, förutom om man vill ha en kylare som är specifikt anpassad för kortet, men det är inget jag har något intresse av att göra (exempelvis för att garantin säkerligen ryker). Senast jag pillade med sådant, med ett Radeon HD 4870, så lyckades jag till slut ta död på kortet pga kraftigt överhettad VRM (pga att tredjepartskylaren inte var direktanpassad för kortet och hade uppenbarligen en underdimensionerad VRM-kylfläns).

Lustigt att det verkar vara känsligt att kritisera Nvidias defaultkylare, är det en helig artefakt?

Har inget emot nvidia kritik, jag är mer en AMD fan även om jag har uppfattningen om att nvidia fungerar bättre.

Nä jag menade att du skulle börja producera dem för återförsäljning. Då är det du som ger ut garantin till köparna. Bara att se till att designa kylaren väl så blir det färre. Finns det efterfrågan så finns det ju pengar att tjäna.

Varför irritera sig på att andra inte gör jobbet?

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Senaste titanium kortet.. eller korten tom sades det samma sak om. Inte spelkort. Men det är bullshit.. Nvida testar marknaden som aldrig förr just nu.. dom är en evighet före AMD och dom vet det. Kan dom sälja detta för nästan 32000:- bör nästa serie höjas även mer i pris.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@superegg:

“Detta kort går bara att köpa direkt från NVIDIA, max 2st per order. De är ofta slutsålda och det går helt enkelt inte att beställa om de inte finns i lager, därför kan det ta tid at få hop större order.
Vi kan ta hem det genom att köpa från Nvidia på samma sätt som alla andra, vi tar då lite extra betalt för att täcka besväret. (Sunkig webbshopp, kortbetalning utan 3D Secure - så banken spärrar kortet efter några transar då det ser skumt ut! Och som lök på laxen så måste man hämta det på Posten - ingen utkörning.)”

🤣

Hahaha
Skrattade gott åt andra halvan av texten, dom måste ju skämta
Haha

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

När kommer ett test på denna best?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nä jag menade att du skulle börja producera dem för återförsäljning. Då är det du som ger ut garantin till köparna. Bara att se till att designa kylaren väl så blir det färre. Finns det efterfrågan så finns det ju pengar att tjäna.

Varför irritera sig på att andra inte gör jobbet?

Jag stör mig som sagt på att Nvidia vägrar låta tredjepart ta fram alternativa kylare till Titan-serien (och överhuvudtaget sälja dem, så vitt jag vet). Deras standardkylare vill jag inte ha och att göra en egen är jag totalt ointresserad av. Det handlar definitivt inte om att tjäna några pengar, vet inte hur det sidospåret gled in.

Visa signatur

5950X, 3090