Nvidia sjösätter Titan V för 31 500 kronor – först ut med Volta för PC-användare

Permalänk
Melding Plague

Nvidia sjösätter Titan V för 31 500 kronor – först ut med Volta för PC-användare

Ännu en gång släpper Nvidia från ingenstans ett nytt grafikkort i Titan-serien. Den här gången handlar det om Titan V, som med en löjligt hög prislapp blir först med Volta för PC-användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Att förstöra ett lyckligt förhållande av Jensen Huang – snart i en bokhandel nära dig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tar två, tack, ja jag vill ha kvitto på det.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Men alla sa att Volta inte skulle komma till PC-användare?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Äh, köpte bil för 79kkr igår, kunde hoppat över den och köpt 2 av dessa, och haft pengar över.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VadSaDu:

Men alla sa att Volta inte skulle komma till PC-användare?

Det är ju först riktat till AI och forskararbete för en rimlig peng.
Och slippa köpa V100 för 3 miljoner.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

ser ut att vara ett jävla monster.. undrar verkligen hur denna presterar .. äter nog upp alla spel i 4k lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men alla sa att Volta inte skulle komma till PC-användare?

Var väl ingen som sa?

Nvidias GPU V100 kommer inte till "vanliga" PC användare. Det var den första volta baserade GPUn. Titan V har troligen samma GPU (GV100) men ämnad för konsumenter vilket bekräftas av deras identiska beräkningskraft.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men alla sa att Volta inte skulle komma till PC-användare?

Skrivet av tvelander:

Det är ju först riktat till AI och forskararbete för en rimlig peng.
Och slippa köpa V100 för 3 miljoner.

Yeap! Det här är perfekt för våra datorer som vi använder för just deep learning! Visst fungerar våra 4x Titan X Pascal bra också, men nytt är alltid gott

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Så när de släpper Volta för konsumenter (om de nu gör det) så skall vi räkna med en prislapp på 15-20k då? Usch...

Permalänk
Inaktiv

Äntligen gör de en tydlig separation av Titan serien från spel med hög prislapp, det var på tiden.

Med en sådan hög prislapp blir det extremt få som stoppar ett sådant kort i sin spelburk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Så när de släpper Volta för konsumenter (om de nu gör det) så skall vi räkna med en prislapp på 15-20k då? Usch...

Baserat på vad? 780 fick normal prissättning när Titan Z lanserades för 25 000kr.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Var hittar jag information om kortets dubbel precision ?
Tänkte om detta kortet vore något för flödesberäkningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Så när de släpper Volta för konsumenter (om de nu gör det) så skall vi räkna med en prislapp på 15-20k då? Usch...

Som jag skrev i tråden om detta kortet. De har släppt svindyra Titan kort tidigare (Titan Z) som var dubbelt så dyrt som motsvarande AMD kort r9 295x2 och presterade sämre. Men GTX 700 seriens kort var inte orimligt prissatta för det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Det är ju först riktat till AI och forskararbete för en rimlig peng.
Och slippa köpa V100 för 3 miljoner.

Och varför inte köpa 3 stycken titan XP istället?

Men visst, vissa har mycket pengar och för dem spelar det kanske inte någon större roll.

Själv tror jag dock dem kanske blivit lite väl optimistiska tack vare mycket hög efterfrågan på highend grafikkort på sistone pga mining. Kan nog bli en rejäl tveggad yxa när bitcoin crashen kommer.
Men GPUer har definitivt blivit viktigare inom datorvärlden så det kanske finns en god efterfrågan ändå.

Permalänk

Hur är prestandan vid mining?😈

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon56869:

Och varför inte köpa 3 stycken titan XP istället?

Men visst, vissa har mycket pengar och för dem spelar det kanske inte någon större roll.

Själv tror jag dock dem kanske blivit lite väl optimistiska tack vare mycket hög efterfrågan på highend grafikkort på sistone pga mining. Kan nog bli en rejäl tveggad yxa när bitcoin crashen kommer.
Men GPUer har definitivt blivit viktigare inom datorvärlden så det kanske finns en god efterfrågan ändå.

Varför skulle du köpa Titan Xp om detta är bättre för deeplearning?
.....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Man ser att den teoretiska beräkningskraften (Single precision) är ganska låg jämfört med föregående generation trots nära dubbla transistorantalet. Antar att det är därför det ryktas om att de skippar Volta för gaming. I Ampere skalar man förmodligen bort samtliga tensor-cores och satsar på traditionella cuda-cores för bättre gaming prestanda.

Skrivet av Robbelibobbann:

Hur är prestandan vid mining?😈

Är intresserad av att se lite benchmarks på denna modellen. Tror tyvärr inte man kan nyttja tensor-modulen för kryptoberäkningar? Det blir kanske 20% bättre mining-prestanda än ett Titan X, som inte är populärt bland miners pga. lång ROI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köpt!

.....om jag hade haft några bitcoins att sälja först

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Mmm... om detta kommer som 2080 ti till rimligare prislapp senare blir det kanske äntligen realistiskt att spela 4K med höga inställningar i 60 fps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Och detta är ju alltså den definitiva brytpunkten i när Titan inte längre kan anses som ett spelkort. GV100 är inte bäst lämpad för spel. Bra, då slipper folk klaga på prissättningen

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Teddis:

Och detta är ju alltså den definitiva brytpunkten i när Titan inte längre kan anses som ett spelkort. GV100 är inte bäst lämpad för spel. Bra, då slipper folk klaga på prissättningen

Amen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tydligen ingen SLI eller NVLink på detta kort.
https://www.techpowerup.com/239519/nvidia-titan-v-lacks-sli-o...

Permalänk
Medlem

Det skall onekligen bli intressant att se hur det presterar i spel. Synd bara att det är 80% av den fullskaliga kretsen och inte 100%. Det känns inte särskillt "Titan" då. 1180 TI kanske men knappast Titan-klass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Klarar den av "Crysis"??

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Varför skulle du köpa Titan Xp om detta är bättre för deeplearning?
.....

Ok såg inget om tensor cores men kolla upp det nu du har rätt. Är väl för tänkt för AI developers och AI användare.

Permalänk
Medlem

Största anledningen att jag inte köper ett är faktiskt kylaren. Med en betydligt rejälare "öppen" tredjepartskylare så hade det kunnat bli affär faktiskt, för att kunna ersätta mina 1080 i SLI som jag inte kan flytta över till min kommande Ghost S1.

Men det enda vettiga alterantivet är förstås att vänta tills 2080/1180 kommer i Q1 2018 (förhoppningsvis), så det är vad jag kommer göra.

För övrigt är jag inte alltför förvånad över priset, särskilt med tanke på den GIGANTISKA kretsen, över 800mm^2 (dvs nästan dubbelt så hög area som Titan Xp).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det är inte riktat till gamers men har samma design som deras andra grafikkort riktade till spelare och samma namn (titan)...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Och detta är ju alltså den definitiva brytpunkten i när Titan inte längre kan anses som ett spelkort. GV100 är inte bäst lämpad för spel. Bra, då slipper folk klaga på prissättningen

Blir ju bara att de klagar på att det inte finns spelkort istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Största anledningen att jag inte köper ett är faktiskt kylaren. Med en betydligt rejälare "öppen" tredjepartskylare så hade det kunnat bli affär faktiskt, för att kunna ersätta mina 1080 i SLI som jag inte kan flytta över till min Ghost S1.

Men det enda vettiga alterantivet är förstås att vänta tills 2080/1180 kommer i Q1 2018 (förhoppningsvis), så det är vad jag kommer göra.

För övrigt är jag inte alltför förvånad över priset, särskilt med tanke på den GIGANTISKA kretsytan, över 800mm^2 (dvs nästan dubbelt så mycket som Titan Xp).

Få rackchassin som hade uppskattat gräddvispkylare. Kundbasen för detta kort är nog helt ok med kylaren och givet att den inte behöver tillfredsställa Joe Hemmagamerns ljudnivåkrav så kan de möjligtvis kräma upp den i 3000 rpm i stock-fläktkurvan.

Skrivet av Slewentogzz:

Det är inte riktat till gamers men har samma design som deras andra grafikkort riktade till spelare och samma namn (titan)...

Skickades från m.sweclockers.com

Quadros kylardesign har varit väldigt snarlik. De har hållit sig undan från att placera Titan i händerna på gamingkort-recensenter under tre generationer av Titan nu. Sannolikt för att det var detta steg som skulle tas.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition